Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

با وجود واگذاری سهام دولت در صنعت خودروسازی و خروج تدریجی دولت از مدیریت شرکت‌های خودروساز، فرآیند قیمت‌گذاری خودرو همچنان تحت نظارت شوراها و نهادهای قانونی باقی مانده است. انحصار بازار و محدودیت واردات باعث شده سیاست قیمت‌گذاری خودرو از چارچوب قواعد رسمی خارج نشود و این روند حتی بعد از خصوصی‌سازی نیز ادامه خواهد داشت.

خصوصی‌سازی روی کاغذ، کنترل قیمت در عمل؛ چرا خودروساز هنوز آزاد نیست

بورس24 : با وجود تصمیم دولت برای واگذاری کامل سهام خود در صنعت خودرو و خروج از ترکیب مدیریت شرکت‌های خودروساز، فرآیند قیمت‌گذاری این محصول همچنان تابع ضوابط و مقررات خاص و تحت نظارت نهادهای قانونی است. محدودیت واردات و شرایط انحصاری بازار خودرو باعث شده سیاستگذاری قیمت‌گذاری همچنان در اختیار شورای رقابت و سازمان‌های ذی‌ربط باقی بماند و حتی در صورت خصوصی‌سازی کامل، تعیین قیمت‌ها از چارچوب‌های رسمی خارج نشود. این روند تمایز قابل توجهی با رویکرد قیمت‌گذاری دیگر کالاهای غیرانحصاری دارد و نشان‌دهنده نقش اساسی نهادهای ناظر در حفظ کنترل بازار خودرو است.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره واگذاری سهام دولت و سیاست قیمت‌گذاری خودرو در گفت‌وگو با بورس24 گفت: دولت در حال حاضر طبق برنامه‌ها قرار است از صنعت خودرو خارج شود و سهام خود را واگذار کند؛ اما باید توجه داشت که در بخش واردات خودرو همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد و این گونه نیست که هر توزیع‌کننده بتواند قیمت دلخواه خود را اعمال کند. شورای رقابت و سایر نهادهای تعیین‌کننده قیمت باید در این حوزه ورود پیدا کنند و نهایتاً قیمت‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط مانند شورای رقابت یا سازمان‌های مربوطه تعیین و تکلیف می‌شود.

ضوابط قانونی برای تولیدکنندگان و اختیارات شورای رقابت

وی افزود: تولیدکننده ناچار است تابع ضوابط قانونی باشد که از سوی شورای رقابت برای تصمیم‌گیری ایجاد شده است و باید برابر با همان عمل کند. اگر خودروسازان به مصوبات شورای رقابت عمل نکنند، این شورا ابزارها و اهرم‌های نظارتی لازم را دارد و می‌تواند با متخلفان برخورد کند. هیچ خودروسازی نمی‌تواند برای شورای رقابت تعیین‌تکلیف کند؛ سقف اختیارات خودروساز ارائه پیشنهاد به شورای رقابت و سازمان حمایت است و تصمیم نهایی توسط این نهادها اتخاذ می‌شود.

تفاوت قیمت‌گذاری خودرو با دیگر کالاها

وی تصریح کرد: دولت سهام خود را واگذار کرده و باقی سهام را نیز واگذار خواهد کرد اما قیمت‌گذاری خودرو با شرایط دیگر کالاها متفاوت است. کالاهایی که واردات آن‌ها آزاد است و حالت انحصار ندارند، مشمول قوانین دیگری می‌شوند. اما با توجه به اینکه واردات خودرو با محدودیت روبروست و شکست بازار یا انحصار برقرار است، دولت اجازه نمی‌دهد تولیدکننده خودسرانه قیمت‌ را تعیین کند و الزاماً باید قیمت‌ها از مسیر شورای رقابت تصویب و ابلاغ شود.

اهمیت فرآیند قانونی قیمت‌گذاری و شرایط انحصار

قادری گفت: در کل هیئت مدیره خودروساز باید به جمع‌بندی برسد و موضوع را به سازمان حمایت ارائه کند تا فرآیند تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری نهایی از طریق مرجع قانونی صورت گیرد. محدودیت منابع ارزی هم در تعیین سیاست واردات و تنظیم بازار دخیل است. تجربه بازارهای دیگری همچون اپراتورهای تلفن همراه یا آب و برق نیز مؤید این موضوع است که در شرایط انحصار، اختیار قیمت‌گذاری صرفاً در اختیار نهادهای سازمان‌گر و ناظر خواهد بود.

مرجعیت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو، اما…

وی در پایان اظهار داشت: در کالاهایی که انحصار وجود ندارد یا واردات آن‌ها محدود نشده است، تولیدکننده می‌تواند نقش فعال‌تری در قیمت‌گذاری ایفا کند اما درباره خودرو به دلیل انحصار و بازار کنترل‌شده، قیمت‌گذاری حتماً باید با نظر شورای رقابت و نهادهای قانونی انجام شود و تولیدکنندگان امکان تعیین آزادانه قیمت را ندارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 270

پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24