بورس24 به نقل از یک فعال صنعت خودرو: کاهش تعرفه واردات به 20 درصد، مغایر با فضای حاکم بر صنعت خودرو داخلی است و به معنای پایان فعالیت سازندگان بزرگی همچون ایرانخودرو و سایپا خواهد بود.تا آن جایی که مطلع هستم موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در نهادهای ذی ربط پیشرفتی نداشته است.

بورس24 به نقل از یک فعال صنعت خودرو: کاهش تعرفه واردات به 20 درصد، مغایر با فضای حاکم بر صنعت خودرو داخلی است و به معنای پایان فعالیت سازندگان بزرگی همچون ایرانخودرو و سایپا خواهد بود.تا آن جایی که مطلع هستم موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در نهادهای ذی ربط پیشرفتی نداشته است.
طبق مصوبه هیئت وزیران و قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، هرگونه تغییر در تعرفههای اقتصادی باید با دعوت از اتاقهای بازرگانی و انجمنهای تخصصی این صنعت و کسب نظر فعالان آن انجام شود. عدم رعایت این روند، تصمیمگیریها را غیرقانونی میکند.
مسائل مطرحشده توسط فعالان صنعت:
- تفاوت تعرفه 20 درصدی با کشورهایی مثل چین که سالانه 25 میلیون خودرو تولید میکنند، رقابتی ناعادلانه ایجاد خواهد کرد.
- کاهش تعرفه واردات، آنهم بدون لحاظ کردن افزایش قیمت ارز در سال جاری، فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد میکند.
- تولید داخلی با چالشهای بزرگی مانند نوسانات نرخ ارز، محدودیتهای نقلوانتقال پول، مشکلات زیرساختی (مانند قطع برق) روبهرو است که هزینههای تولید را افزایش میدهد.
یک فعال صنعت خودرو همچنین تاکید کرد:
«در صورت پذیرش تعرفه 20 درصدی، باید صنعت خودرو را تعطیل کرده و صرفاً واردات را دنبال کنیم.»
در همین راستا، نامه دبیر انجمن خودروسازان به مقامات مسئول ارسال شده است که در آن خواستار تجدیدنظر در این رویکرد شدهاند. لازم است ریسکها، چالشهای سرمایهگذاری و مبانی دقیق محاسبات تعرفه مستند شود تا روند تصمیمگیری شفاف باشد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.