امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی الحاوی با حضور بیش از ۶۱ درصد سهامداران برگزار شد.

بورس24 : امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت داروسازی الحاوی با حضور بیش از ۶۱ درصد سهامداران برگزار شد.
در پایان مجمع داروسازی الحاوی و با تاکید بر رای سهامداران دحاوی معادل ۱۰ درصد از سود انباشته معادل ۶۴ میلیارد ریال تقسیم شد و به ازای هر سهم یک تومان تعلق گرفت.
مهم ترین موارد مطرح شده در این مجمع به شرح زیر است:
*با تاکید بر صورت های مالی ۱۴۰۳ داروسازی الحاوی میزان درآمد ناخالص این شرکت ۸۸۵ میلیارد تومان شد.
*سود عملیاتی دحاوی نیز به ۱۱۳ میلیارد تومان رسید.
*حقوق صاحبان سهام نیز ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.
*سرمایه ثبتی داروسازی الحاوی معادل ۶۴۸ میلیارد تومان است.
*این شرکت ۵۰۹ میلیارد تومان بدهی دارد.
*سود انباشته الحاوی نیز ۳۶۵ میلیارد تومان به شمار می رود.
*مهمترین بخش سبد فروش شرکت در سال ۱۴۰۳، قرصهابا فروش تقریباً ۶۸۸ میلیارد ریال به شمار می رود.
*سهم قرص از کل فروش، فاصله قابل توجهی با سایر اشکال دارویی دارد؛ این بخش همچنان هسته مرکزی درآمد است.
*میزان فروش کپسول دحاوی با ۳۷۲ میلیارد ریال فروش، جایگاه دوم فروش را حفظ کرده است.
*تفاوت میزان فروش بین قرص و کپسول هر چند چشمگیر بوده اما کپسول سهم پایداری از بازار شرکت دارد.
*میزان فروش شربتها در سال ۱۴۰۳ برابر با ۲۳۳ میلیارد ریال شد.
*بر همین اساس نسبت به دو رده اول، شربت فاصله قابل توجهی دارد اما همچنان جزو دستههای کلیدی شرکت باقی ماند.
*فروش قطرههای دحاوی نیز با ۱۱۱ میلیارد ریال است که تقریباً نیمی از فروش شربت را دارند.
*این دسته، مخاطب تخصصی و بازار نیش داشته و رشد آن نسبت به سالهای قبلی کند بوده است.
*فروش ساشه در سال ۱۴۰۳ تنها ۲۱ میلیارد ریال به شمار می رود.
*شربت و قطره الحاوی بازار مشخص و تخصصی خود را دارند و نیازمند بازاریابی هدفمند و نوآوری فناورانهاند.
*از سویی دیگر ساشه، با وجود سهم پایین، فرصت توسعه و ورود به بازارهای جدید، بستهبندی نوین یا اشکال طعمدار را دارد.
*بر همین اساس تزریق سرمایه بازاریابی یا همکاری با برندهای مکمل میتواند در این بخش اثرگذار باشد.
*حفظ رشد دستههای اصلی، همراه با توسعه هوشمندانه فرمهای جدید، استراتژی برد-برد برای الحاوی در سال جاری و آینده خواهد بود.
*قرص و کپسول با اختلاف فاحش، منبع اصلی درآمد شرکتاند.
*توجه به حاشیه سود، حفظ کیفیت و افزایش تنوع برند در این دو فرم حیاتی به شمار می رود.
*قرص و کپسول به عنوان فرمهای کلاسیک و جاافتاده، همچنان بار اصلی فروش شرکت را به دوش میکشند.
*تمرکز شرکت باید بر حفظ سهم بازار و توسعه فروش در ماههای باقیمانده سال قرار گیرد تا دچار نوسان فصلی نشود.
*بر همین اساس دحاوی با ۸ محصول جدید به سبد رقابت صنعت دارو ورود خواهد کرد.
*سری جدید محصولات، هم در حوزه داروهای انسانی و هم فرآوردههای طبیعی توسعه یافته و شامل فرمهای متنوع قرص، کپسول، ساشه، قطره و شربت به شمار می رود.
*لیست محصولات جدید الحاوی شامل
شربت دکسپانتنول
قرص ونوپلکس (اس ۵۰۰)
ساشه زینک پلاس
ساشه برونکوتک
قطره آیرویت
سیپروهال سبیس
شربت بایو فیروم
کپسول آیرو هیر کلینیک می شود.
*نیمی از این محصولات، فرآوردههای طبیعیاند که نشانهای از توجه الحاوی به بازار مکملها و محصولات سلامتمحور به شمار می رود.
*یک روند آشکار در استراتژی جدید شرکت، تمرکز بر مکملهای تغذیهای، فرآوردههای گیاهی و رفع نیاز بازار به محصولات تخصصیتر است که میتواند جایگاه الحاوی را در بازار رقابتی دارویی کشور تقویت کند.
* محصولات جدید الحاوی میتواند سهم این شرکت را از بازار دارویی در سال جدید افزایش داده و موجب رشد پایدار، افزایش سودآوری و ورود به بازارهای تازه شود.
*شربت و قطره بازار مشخص و تخصصی خود را دارند و نیازمند بازاریابی هدفمند و نوآوری فناورانهاند.
*ساشه نسبت به سال قبل اندکی افزایش نشان میدهد، اما هنوز سهم ناچیز دارد و جای کار برای توسعه فروش آن وجود دارد.
*الحاوی در سال جاری فرآیند افزایش مقیاس تولید (Scale Up) را برای ۱۱ داروی تازه طی کرده که نشاندهنده بلوغ فناورانه و آمادهسازی برای تولید انبوه محصولات نوین است.
*این شرکت داروسازی با تمرکز بر نوآوری و بهروزرسانی علمی، برای ۱۶ دارو فرآیند اصلاح یا تدوین فورمولاسیون جدید را انجام داده؛ این اقدام هم در ارتقاء کیفیت و هم در کسب سهم بازار اهمیت ویژهای دارد.
*الحاوی مدارک فنی و مستندسازی CTD و TDS را برای ۱۱ محصول جدید آماده و ارائه کرده که گواه تعهد شرکت در اجرای الزامات قانونی و حرکت به سمت ثبت و عرضه رسمی این محصولات به بازار است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.