شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) در سال ۱۴۰۳ با وجود چالشهای بازار و رقابت فشرده، موفق شد جایگاه خود بهعنوان یکی از رهبران صنعت پرداخت الکترونیک ایران را تثبیت کند و با رشد ۸.۷ درصدی پایانههای کارتخوان فعال و افزایش معنادار کاربران دیجیتال، رکورد جدیدی در سهم بازار ثبت نماید. توسعه اکوسیستم بانکداری دیجیتال، برنامهریزی برای هوشمندسازی فرآیندها و همکاری با گستره متنوعی از بانکها، پلتفرمها و نهادهای حاکمیتی، افق حرکت آپ را به سوی آیندهای دادهمحور و نوآورانه مشخص کرده است؛ در حالی که مدیریت ریسکهای حقوقی و تمرکز بر توسعه سرویسهای یکپارچه از رویکردهای کلیدی شرکت در چالشهای پیشرو محسوب میشود.

بورس24 : در سال ۱۴۰۳، شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) جایگاه خود را بهعنوان یکی از رهبران صنعت پرداخت الکترونیک کشور تداوم بخشید و موفق شد با رشد معنادار عملیات و توسعه بازار، سهم قابلتوجهی از کل بازار پرداخت را حفظ کند.
البته آسان پرداخت طی سال ۱۴۰۳ علیرغم چالشهای جدی، توانست رشد پایدار خود را حفظ کند و دامنه همکاریها را گسترش دهد و مقدمات تحول دیجیتال عمیق را فراهم آوردتا افق آینده متکی بر نوآوری، همکاری با شرکای کلیدی و محصولاتی بر مبنای دادهمحوری داشته باشد.
بر همین اساس سهم آپ از تعداد پایانههای POS فعال حدود 4.9% از کل پایانهها شد که این رقم نشاندهنده شبکه گستردهای از دستگاههای POS است. البته شرایط نماد آپ در بازار سرمایه نوسان کمی را شاهد بوده اما برای دوره مالی سال 1403 توانست سود خوبی را به سهامداران خود ارایه دهد. بر همین اساس و با تاکید بر سیاست های درآمدزایی و توسعه ای آسان پرداخت پرشین بورس24 گفت و گویی با باقر صمدی مدیر عامل آپ انجام داد که در ادامه می خوانید:
در آغاز این مصاحبه، شرحی از وضعیت عملکرد شرکت در حوزه عملیاتی و سهم بازار دهید و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
بر اساس دادههای سال ۱۴۰۳، شرکت آسان پرداخت سهم بازار بالایی را حفظ کرده است.به همین منظور تعداد دستگاههای کارتخوان فعال نیز رشد ۸.۷ درصد نسبت به سال قبل را شاهد شد و به ۲,۵۱۴,۳۴۶ دستگاه رسید.
همچنین تعداد پذیرندگان دستگاههای کارتخوان رشد ۹.۲ درصدی داشت و تعداد آن چ ۲,۰۴۳,۳۲۹ پذیرنده شد.در خصوص تراکنشهای موبایل و اینترنت نیز اطلاعات آماری ارایه دهید.این بخش نیز افزایش ۸۲ درصدی کاربران اینترنتی و بیش از ۴۲ میلیون حساب فعال را به خود دید. از سویی دیگر حجم ریالی تراکنشها نیز رشد معناداری در حجم تراکنشهای کارتی و دیجیتال را ثبت کرد.
درباره استراتژی اصلی و برنامههای توسعه آینده شرکت آسان پرداخت توضیح بفرمایید.
آپ در سال ۱۴۰۳ تمرکز استراتژیک خود را بر توسعه اکوسیستم مالی یکپارچه مبتنی بر بانکداری دیجیتال و پرداخت هوشمند قرار داد به طوری که هدف اصلی آن خلق ارزش پایدار و ارتقای بهرهوری برای تمامی ذینفعان است.
برای تحقق این چشمانداز بر چه مواردی تمرکز شده است؟
این سیاست و برنامه، تغییر مدل کسبوکار از مدل فعلی به اکوسیستم بانک و پرداخت یکپارچه، توسعه خدمات دیجیتال با محوریت ارزشآفرینی و تسهیل تصمیمگیری مشتریان سرمایهگذاری بر هوشمندسازی، دادهمحوری و بازنگری کامل در فرایندها جهت ارتقای عملکرد و شفافیت آینده، ادامه تحول دیجیتال، گسترش همکاری با نهادهای بزرگ و متنوعسازی خدمات را شامل میشود.
چه مشتریان کلیدی و شرکای راهبردی با شما همکاری دارند و این همکاری ها چه اهمیتی برای آسان پرداخت دارد؟
مشتریان و شرکای تجاری اپ از طیف گستردهای هستند.بانکها و مؤسسات مالی همچون بانک قرضالحسنه ایران، توسعه تعاون، صادرات ایران، اقتصاد نوین، بانک گردشگری و شرکتهای کارگزاری (آگاه، مفید و…) از مشتریان اپ به شمار می روند.
طرفهای تجاری اپ نیز بزرگترین پلتفرمهای کشور مانند اسنپ، کافهبازار، فیلیمو، هایپر استار و بیمه ایران هستند. از سویی دیگر نهادهای حاکمیتی و عمومی مانند شهرداری، شرکت حملونقل ریلی رجا، پلیس راهور ناجا و شرکت سپردهگذاری مرکزی نیز از خدمات و محصولات اسان پرداخت پرشین استفاده می کنند.
این تنوع مشتریان باعث افزایش درآمد پایدار و انعطافپذیری سیستم درآمدزایی آسان پرداخت شده تا آپ نقش مهمی در توسعه اکوسیستم پرداخت کشور ایفا کند.
وضعیت پروندههای حقوقی شرکت در سال گذشته چگونه بوده و آیا تهدید یا ریسکی جدی در این حوزه احساس میشود؟
در سال گذشته، هفت مورد دعوی مطروحه از سوی شرکت بر علیه دیگران با مجموع ارزش بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال تشکیل شد. همچنین پنج پرونده توسط دیگران بر علیه شرکت مطرح گردید که ارزش آنها حدود ۴۲ میلیارد ریال به شمار می رود.تمامی این دعاوی عمدتاً در مراجع عمومی و دادگاههای اختلاف فیمابین پیگیری میشوند و انتظار داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ تعیین تکلیف شوند و ریسک حقوقی کنترلشده و تحت مدیریت است.
به طور خلاصه مهمترین دستاوردها و چالشهای سال ۱۴۰۳ را بیان بفرمایید و پیشنهاد شما برای آینده و برنامه های توسعه آپ چیست؟
دستاوردهای کلیدی آسان پرداخت پرشین عمدتا شامل حفظ و تقویت سهم بازار همزمان با افزایش پذیرندگان جدید در کنار پیشرفت جدی در فرایندهای هوشمندسازی و تحول دیجیتال می شود. همچنین افزایش همکاری با شرکای تجاری بزرگ و تنوع بخشی به خدمات نیز از اولویت های این شرکت است.
تشدید رقابت در فضای پرداخت کشور نیز چالش آپ است. البته تغییرات سریع فناوری و انتظارات مشتریان و ریسکهای حقوقی و مقرراتی نیز از عمده مشکلات و موانع شرکت محسوب می شود.
برای رفع و گذار از چالش ها چه پیشنهادات و برنامه هایی دارید؟
تمرکز راهبردی بر نوآوری، توسعه سرویسهای یکپارچه و رشد شفافیت عملیاتی است تا ارزش آفرینی برای سهامداران و مشتریان را در بلندمدت تضمین کند.
برنامههای اجرایی آتی شرکت چیست؟
برنامههای آتی به طور فهرست وار شامل توسعه همهجانبه خدمات بانکداری و پرداخت دیجیتال مبتنی بر داده و هوش مصنوعی، ادامه هوشمندسازی و خودکارسازی فرایندهای عملیاتی، تمرکز بر توسعه راهکارهای متناظر با تقاضای مشتریان تجاری، حاکمیتی و افزایش سهم بازار در حوزههای نوظهور گردش مالی می شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.