مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت ریل پرداز نوآفرین با حضور سهامداران برگزار شد.

بورس24 : مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت ریل پرداز نوآفرین با حضور سهامداران برگزار شد.
این مجمع ۷۴ ریال سود تقسیم کرد.
مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:
*قطارهای مسافری پنجستاره طی سه سال گذشته با شرایط دشواری مواجه بودند. به دلیل سیاستهای وقت راهآهن، امکان افزایش قیمت بلیت وجود نداشت و در این مدت بهای تمامشده شرکت حدود ۱۵۰ درصد رشد کرد. تنها در اواخر سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت اعمال شد.
*با تغییر مدیریت راهآهن و نگاه مثبتتر به صنعت ریلی، این بخش جانی تازه گرفت. هرچند افزایش قیمتهای سال ۱۴۰۳ نتوانست تمام عقبماندگی گذشته را جبران کند، اما بخش قابل توجهی از آن پوشش داده شد.
*به علت اجرای مرحلهای این افزایشها در مرداد، نیمه سال و اواخر سال، اثر کامل آن در سال ۱۴۰۳ قابل مشاهده نبود و پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۴ شرایط بهتر شود؛ به شرط آنکه رخدادهای غیرمنتظره مانند توقف چندروزه سفرها بر اثر بحرانها تکرار نشود.
*مبنای اولیه فعالیت قطارهای پنجستاره، قیمتگذاری آزاد بر اساس عرضه و تقاضا بود، اما از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این سیاست کنار گذاشته شد و سه سال قیمت بلیت ثابت ماند. در حال حاضر، پیگیری حقوقی برای بازگرداندن نظام قیمتگذاری آزاد در جریان است و پروندهای در دیوان عدالت اداری مطرح شده است. در صورت موفقیت، قیمتگذاری دستوری برای این قطارها حذف میشود.
*قرارداد پروژه احداث شلمچه که در دولت گذشته میان شرکت زیرمجموعه ما و شرکت زیرساخت وزارت راه منعقد و تنفیذ شده بود، بهصورت یکجانبه از سوی وزارتخانه لغو شد. این تصمیم در قالب لایحهای به هیئت دولت ارائه و مصوب گردید.
*بلافاصله پس از این اقدام، با توجه به اینکه شرایط اجرای قرارداد از سوی ما محقق شده بود، روند پیگیری قانونی را آغاز کردیم. مدت قرارداد حدود ۳۰ ماه و شامل «دوره تحقق شروط مقدم» بود که در آن، طرفین باید تعهدات اولیه خود را از جمله رفع معارض، تحویل کارگاه و تأمین منابع انجام میدادند. طبق مفاد قرارداد، ما موظف بودیم این دوره را سپری کنیم تا در صورت بروز مشکل، امکان ورود به فرآیند قضایی فراهم شود.
*در این مدت، هیچ پاسخ رسمی از سوی شرکت زیرساخت، وزارتخانه یا سایر نهادهای بالادستی دریافت نکردیم. لازم به ذکر است که قرارداد فاقد شرط فسخ یکطرفه است و هماکنون پیگیری قضایی ماجرا در جریان است.
*با وجود گذشت نزدیک به چهار سال از زمان انعقاد قرارداد و تغییر شرایط محیطی، اعم از وضعیت اقتصاد کلان و شرایط جغرافیایی پروژه، اجرای این قرارداد در شکل فعلی امکانپذیر نیست. با این حال، پیگیر استیفای حقوق شرکت از شرکت زیرساخت هستیم و به محض دریافت پاسخ از مراجع قضایی، نتایج به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
*داراییهای ثابت مشروط شرکت به سرمایهگذاریهای بلندمدت تبدیل میشود. در حوزه حملونقل مسافری، ساختار بهصورت تخصصی بازآرایی خواهد شد و دستکم دو شرکت مجزا در این بخش فعالیت خواهند کرد.
*در بخش حمل بار، لوکوموتیوهای باری که در گذشته بهدلیل اولویتدهی به جابهجایی مسافر به واگنهای مسافری متصل شده بودند، به جایگاه اصلی خود بازمیگردند تا در کنار واگنهای باری، شرایط تشکیل «قطار کامل» مطابق برنامه هفتم توسعه فراهم شود.
*تغییر طبقهبندی سهام از دارایی ثابت مشروط به سرمایهگذاری بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است. گروه مالی مجموعه نیز با هدف تقویت این روند ایجاد شده و مجوز صندوق بازارگردانی بهطور رسمی و اصولی اخذ شده است. هدف از راهاندازی این صندوق، فعالسازی نمادهای موجود و رفع خلأهای بازارگردانی است.
*همه اقدامات انجامشده با هماهنگی کامل سازمان و رعایت صرفه و صلاح سهامداران صورت گرفته است. مقایسه شرایط فعلی با سه سال پیش نشان میدهد که وضعیت کنونی به مراتب بهبود یافته و با دوران قیمتگذاری دستوری و سرکوب قیمتها که ارزشها را به یکسوم کاهش داده بود، تفاوت چشمگیری دارد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.