سال گذشته در همین ایام، زمزمه واگذاری مدیریت «ایرانخودرو» به بخش خصوصی سهامدار بهصورت جدی مطرح شد؛ موضوعی که با مخالفتها و مقاومتهای گستردهای روبهرو گردید.
بورس24 : سال گذشته در همین ایام، زمزمه واگذاری مدیریت «ایرانخودرو» به بخش خصوصی سهامدار بهصورت جدی مطرح شد؛ موضوعی که با مخالفتها و مقاومتهای گستردهای روبهرو گردید.
با این حال، ایرانخودرو پس از واگذاری به بخش خصوصی سهامدار، در حالی مسیر فعالیت خود را ادامه داد که علاوه بر بدهی انباشته و روند زیاندهی، با چالشهایی چون جنگ ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشور، فعال شدن مکانیسم ماشه، بازگشت تحریمهای خودروسازی، جهش نرخ ارز و رشد تورم مواجه بود.
با وجود این شرایط دشوار، عملکرد ایرانخودرو در ماههای اخیر نشان از رشد قابلتوجه تولید و بهبود شاخصها دارد:
ایرانخودرو در مهرماه امسال ۶۰ هزار دستگاه تولید کرد که نسبت به ۵۱ هزار دستگاه سال گذشته، رشد ۱۸ درصدی داشته است.
این شرکت در هفتماهه نخست سال، ۳۲۸ هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۲۹۹ هزار دستگاه سال گذشته، رشد ۹.۵ درصدی را نشان میدهد.
ایرانخودرو توانسته است در مهرماه ۵۶ درصد از سهم تولید کشور را به خود اختصاص دهد.
سهم تولید این شرکت در هفتماهه پارسال ۴۱ درصد بود که امسال با ۱۱ درصد افزایش، به ۵۲ درصد رسیده است.
ایرانخودرو در هفتماهه ابتدایی پارسال بهتنهایی بیش از مجموع تولید تمام خودروسازان دیگر شامل سایپا، پارسخودرو، مدیران خودرو، گروه بهمن و کرمانموتور تولید داشته است.
در هفتماهه نخست امسال، تولید ایرانخودرو ۱.۸ برابر سایپا و در مهرماه ۲.۲ برابر سایپا بوده است.
ایرانخودرو تنها خودروسازی بود که در مهرماه ۱۰۰ درصد برنامههای خود را محقق کرد.
این شرکت اولین ماه پاییز ۱۴۰۴ را با تحقق ۱۱۵ درصدی برنامههای تولید به پایان رساند؛ یعنی ۱۵ درصد بیش از سقف تعیینشده.
فروش ایرانخودرو نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.
در نهایت، ایرانخودرو با مدیریت بخش خصوصی از روند زیاندهی خارج شده است.
اکنون پرسش مهم این است: مخالفان سرسخت خصوصیسازی ایرانخودرو باید پاسخ دهند که تأخیر ۱۷ ساله در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی، چه هزینههایی را به صنعت خودروسازی و شهروندان تحمیل کرده و چه فرصتهایی را از بین برده است؟















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.