Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

 یکی از مسئولان نشر افراز می‌گوید، مرحوم گلابدره‌ای در زمان حیات خود با عقد قراردادی امتیاز باز نشر تمام آثار منتشر شده و نشده خود را به این موسسه منتقل کرده و باز نشر آثار وی و یا چاپ کتاب‌های او بدون جلب نظر نشر افراز از نظر قانونی قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی اعلام خبر صدور مجوز فعالیت انتشارات «دالمن» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور نشر آثار مرحوم سیدمحمود گلابدره‌ای با مدیریت علی خلیلی، مدیر روابط عمومی نشر افراز اعلام داشت که سیدمحمود گلابدره‌ای در زمان حیات خود و در سال 1386 در دو قرارداد جداگانه، حق انتشار تمام آثار خود را به این ناشر واگذار کرده است و انتشار هچ یک از آثار این نویسنده بدون جلب رضایت نشر افراز امکان قانونی ندارد.

یاسین محمدی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر اظهار داشت: مرحوم گلابدره‌ای در دو سند که یکی به خط ایشان است و دیگری به صورت تایپ شده، در تاریخ‌های 23 و 25 اسفندماه سال 86، تمام حقوق چاپ و نشر آثارش اعم از آثار منتشر شده و منتشر نشده خود را به نشر افراز واگذار کرد و چندی بعد نیز در مصاحبه‌ای این موضوع را اعلام کرد.

لذا اگر او وصیت‌نامه‌ای هم نوشته و در آن امتیاز آثارش را به فردی داده با توجه به اینکه این امتیاز قبل از آن به نشر افراز داده شده بود، از نظر حقوقی ارزشی ندارد. محمدی ادامه داد: مرحوم گلابدره‌ای در زمان حیاتش خواستار لغو قراردادش با موسسه نشر افراز نشد و حتی در سال 86 و 87 دوبار اقدام به انتشار برخی از آثار وی نیز کردیم که از سوی اداره کتاب این آثار غیر‌قابل چاپ تشخیص داده شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر بازچاپ یکی از آثار داستانی گلابدره‌ای از سوی بنیاد ادبیات داستانی و موضع‌گیری نکردن نشر افراز در مقابل آن گفت: چند اثر از آقای گلابدره‌ای قبل از عقد قراردادش با نشر افراز توسط نشر سروش و پیکان منتشر شده بود. کتاب «لحظه‌های انقلاب» نیز از جمله همان آثار است که توسط نشر سروش برای نخستین بار منتشر شده بود و به گمانم برای یک بار انتشار هم قرارداد داشته است.

اما اینکه یک نهاد دولتی مثل بنیاد ادبیات داستانی می‌تواند با نهاد دولتی دیگری مثل نشر سروش توافق کند، چیز تازه‌ای نیست، ولی از منظر قانون کار نشر این کتاب توسط بنیاد ادبیات داستانی نیز غیر‌قانونی و خلاف بوده است. البته متاسفانه کسی پاسخگو نیست. محمدی ادامه داد: با توجه به قرارداد موجود میان نشر افراز و آقای گلابدره‌ای انتشار هر اثر ایشان منوط به توافق با نشر افراز و تامین حقوق آن است؛ لذا باید این مسئله بررسی شود که نشر سروش با چه مجوزی انتشار این کتاب را به بنیاد ادبیات داستانی داده است.

مدیر روابط عمومی نشر افراز در ادامه با اشاره به اقدام علی خلیلی ـ وصی مرحوم گلابدره‌ای ـ مبنی بر جمع‌آوری آثار او گفت: او به دفتر نشر افراز هم آمد و ما متن قراردادمان با گلابدره‌ای را به وی نشان دادیم. خود او می‌داند که حق نشر آثار در اختیار ماست؛ کما اینکه آقای خلیلی به هیچ عنوان حاضر نیست وصیت‌نامه مورد ادعای خود را به کسی نشان بدهد و جدای از این سعی داشت به نوعی فایل آثار مرحوم گلابدره‌ای را از ما بگیرد و اذعان می‌کرد: شما فایل کتاب‌ها را به من بدهید تا بخوانم و متن را اصلاح کنم و با لابی برایتان مجوز چاپش را بگیرم که پاسخ ما هم به ایشان این بود که شما حق ندارید در متن دست‌نویس یک نویسنده که در قید حیات هم نیست، دست ببرید. اگر وکالتی از او دارید باید به صورت قانونی اقدام کنید و مدرکی دال بر این موضوع نشان بدهید.

وی در پایان حق موسسه نشر خود برای پیگیری این موضوع از طریق دادگاه و نیز هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را محفوظ دانست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24