Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 چهار روز بررسی برنامه و صلاحیت دولت و وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به پایان رسید و مجلس به مرحله اخذ رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی شد.

به گزارش «تابناک»، طبق ماده ۱۹۰ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات نمایندگان مخالف ( پنج فرصت پانزده دقیقه‌ای) و نمایندگان موافق ( پنج فرصت پانزده دقیقه‌ای) در دستور کار قرار داد. پس این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، رئیس جمهور باقی مانده دو و نیم ساعت فرصت خود را در اختیار چند نماینده و دو معاون خود قرار داد تا از دولت دفاع کنند. در پى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز نمود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یکنفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت داشتند.

پس از آن وزرا حداکثر به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت خود وقت داشتند. سوالات کتبى نمایندگان هم در طول مدتى که برنامه دولت مطرح بود از طریق رئیس مجلس به وزرای مربوط داده شد. بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى نام وزارتخانه به همین شیوه انجام شد و رئیس جمهور نیز با استفاده از باقی مانده فرصت نیم ساعته وزیران در پایان و به‏ طور یکجا از دولت و وزرا دفاع نمود. پس از آن مجلس وارد رأى‏ گیرى شد و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأى‏ گیرى براى همه وزراء صورت می‌گیرد. در زمان اخذ رای مسئولان دولتی باید از صحن مجلس خارج شوند. طبق ماده 125 آیین‌نامه مجلس رأى اعتماد مانند رای عدم اعتماد به وزیران و هیأت وزیران و یا رأى عدم کفایت به رئیس جمهور از جمله مواردی است که اخذ رأى مخفى با ورقه الزامى است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز فرآیند رای گیری از نمایندگان اعلام کرد که بین ۲۸۴ نماینده، کارت اخذ رأی توزیع شده است. طبق ماده 120 آیین‌نامه نصاب رأى‏ گیرى مجلس در رأى عدم اعتماد به وزیران اکثریت مطلق نمایندگان حاضر یعنی نصف به علاوه یک آرا است، بنابراین برای کسب رای اعتماد، وزرای پیشنهادی به  ۱۴۳ رای موافق نیاز دارند. برای هر وزیر یک صندوق رای در نظر گرفته شده است که نمایندگان به ترتیب آرای خود را به صندوق می ریزند، پس از پایان رای گیری شش گروه، آرای وزرا را می شمارند.هیات رئیسه مجلس از شش گروه چهار نفره خواست تا با حضور در جایگاه هیات رئیسه کار شمارش آرای انجام دهند، در هر گروه یک عضو هیات رئیسه مجلس حضور دارند. 

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24