Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

کارنامه تامین سرمایه بانک ملت ٣ سال پس از تاسیس +بانک ملت و مس افزایش سرمایه دارند

مدیرعامل بزرگترین تامین سرمایه فعال در کشور از تحولات جدید در این شرکت خبر داد و گزارشی از 3 سال فعالیت موفق تامین سرمایه بانک ملت ارائه داد.

علی قاسمی مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت که در سالروز تأسیس شرکت با خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت،از این شرکت با سرمایه 200 میلیارد تومان به عنوان بزرگترین شرکت تامین مالی در کشور یاد کرد و خاطر نشان ساخت:این شرکت در شش ماهه نخست امسال موفق شد تا با سرمایه 115میلیارد تومانی، سود 101 میلیارد تومانی را محقق سازد،این در حالی است که سرمایه 200 میلیارد تومانی شرکت تا پایان سال ثبت می شود.

معرفی کسب و کاری به نام تامین مالی

او از کسب و کار تامین مالی به عنوان یکی از پیچیده ترین و مهمترین فعالیت های تجارت مالی در دنیا ذکر کرد و در بیان اهمیت صنعت تامین مالی در کشور گفت: در دنیا شرکت های تامین سرمایه بزرگی وجود دارد و سالانه بیش از 5 هزار میلیارد دلار توسط این شرکت‌ها تامین مالی می شود.

وی با ضروری برشمردن اصلاح سیستم بانک محوری در اقتصاد کشور گفت: علیرغم اقدامات خوبی که طی سال های گذشته در توسعه بازار سرمایه صورت گرفته است هنوز هم اقتصاد کشور بانک محور می‌باشد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه، سهم بخش بانکی در تأمین مالی طرح‌ها طی برنامه معادل 47 درصد کل تأمین مالی در نظر گرفته شده است، سهم بازار سرمایه نیز در تأمین مالی طرح‌ها 16 درصد برآورد شده است. با این حال آمارها نشان می‌دهند که علی‌رغم کاهش سهم سیستم بانکی در تأمین منابع مالی طی برنامه پنجم ، همچنان بخش عمده تأمین مالی در سال‌های اخیر بر دوش نظام بانکی قرار داشته است، به طوری که این سهم در سال‌های 89، 90 و 91 به ترتیب به 86، 79 و 74 درصد بوده است. از طرفی علی‌رغم توسعه بازار سرمایه سهم این بخش طی سالهای فوق الذکر صرفاٌ از 11 به 14 درصد رسیده است. با توجه به این که سیستم بانکی به تنهایی توان پاسخگویی به نیاز فزاینده کشور به تأمین منابع رشد و توسعه را دارا نمی‌باشد لذا نوآوری در تأمین مالی و کسب و کار سیستم بانکی تنها راه نجات سیستم بانکی برای افزایش سقف تسهیلات دهی و جوابگویی به نیاز تأمین مالی حوزه های مختلف صنعت کشور است. در این راستا پیشنهاد می‌شود جهت هم افزایی بین دو بازار پول و سرمایه در اقدامی ضربتی از طریق عملیاتی نمودن نوآوری‌های مالی از جمله بهادار سازی که مدل کسب‌وکار سیستم بانکی را از مدل اعطا-نگهداری به مدل اعطا-انتقال متحول می‌نماید در دستور کار قرار گیرد و از این طریق ضمن ارتقاء انسجام هر چه بیشتر بین سیستم پولی و مالی کشور، جریان منابع به سمت بخش واقعی اقتصاد تسریع شود.

تامین سرمایه بانک ملت 3 سال پس از تاسیس

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در بخش دیگری از اظهاراتش به تشریح وضعیت حال و آینده این تامین سرمایه پرداخت و گفت: این شرکت با برخورداری از سود خالص یک هزار و 14 میلیارد و 666 میلیون ریالی در پایان شهریورماه 92،عملکرد مناسبی داشته است.

قاسمی در ادامه به گزیده ای از خدمات ارایه شده از سوی این شرکت تامین سرمایه در طی سه سال فعالیت شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت در تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بادرآمد ثابت موفق شد تا 49780 میلیارد ریال تامین مالی برای شرکت های نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس جنوبی، نفت مناطق مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، توسعه منابع آب و نیروی ایران، آب و فاضلاب خوزستان، هواپیمایی ماهان و.. انجام دهد.

وی همچنین مجموع تعهد پذیره‌نویسی اوراق مشارکت ارزی این شرکت را 400 میلیون یورو ذکر کرد.

او به تأمین مالی فاز 12 پارس جنوبی از طریق «صندوق انرژی3» اشاره کرد که بالغ بر یک میلیارد یورو می باشد و وظیفه شرکت؛ طراحی، راستی آزمایی اطلاعات (Due Diligence)، مستندسازی (Documentation)، تهیه قراردادهای حقوقی و مالی و Underwriting بوده است. وی گفت:این تامین سرمایه راه اندازی صندوق های ارزی برای حوزه معدن و پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی از شرکت های هلدینگ خلیج فارس، ذوب آهن اصفهان، بانک ملت، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی پارس، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مبین، پتروشیمی نوری، پتروشیمی فجر، پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی اروند، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی آریاساسول، کیسون، فولاد هرمزگان و سدید جهان صنعت به عنوان شرکت هایی نام برد که از سوی این شرکت تامین سرمایه ارزش‌گذاری شده اند.

وی ادامه داد: همچنین این شرکت مشاور عرضه در افزایش سرمایه بانک ملت (سه مرحله) و شرکت های ملی صنایع مس ایران، ایران ارقام، صنایع پمپ‌سازی ایران (دو مرحله)، بهسازان ملت، آهن و فولاد میلاد، آپادانا سرام، بیمه ما، ارزش آفرینان اطلس و... را بر عهده داشت.

وی که از تعهد پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده ناشی از افزایش سرمایه به عنوان دیگر فعالیت های این شرکت در بازار سرمایه نام می برد، ابراز داشت: این شرکت فعال در صنعت تامین سرمایه تعهد پذیره نویسی حق تقدم های استفاده نشده شرکت ملی صنایع مس ایران از 369ر17 به 000ر35 میلیارد ریال و شرکت بیمه ما از 400 به 000ر1 میلیارد ریال را بر عهده داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، تعهد پذیره‌نویسی صددرصد از سهام شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد بر عهده تامین سرمایه بانک ملت بود.

قاسمی در مورد فعالیت صندوق های سرمایه گذاری با در آمد ثابت در بازار سرمایه، به اقدام شرکت تامین سرمایه بانک ملت در تاسیس سه صندوق آتیه ملت، اندوخته ملت و ملت ایران زمین به عنوان صندوق های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت (از نوع بزرگ) اشاره کرد.

به گفته وی؛ بازدهی سالانه شدن سه ماهه منتهی به پایان آذرماه برای صندوق آتیه ملت 78 درصد، اندوخته ملت 64 درصد و ملت ایران زمین 56 درصد بوده است. که در رتبه بندی بازدهی fixed incomeها، آتیه ملت رتبه اول را کسب کرده است.

وی با اشاره به راه اندازی بورس ایده و با توجه به این که رشد اقتصادی هر کشور در گرو کارآفرینی است، از شروع یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «ثروت آفرینان» به منظور توجه و ارج نهادن به کارآفرینان یاد کرد. این برنامه که بزودی از شبکه پنج پخش می شود به بررسی اختراع 90 مخترع داخلی برای تأمین مالی می پردازد. در این برنامه که با همکاری شبکه پنج تهیه شده است به بررسی امکان تجاری سازی ایده های کارآفرینان پرداخته شده است. تامین مالی این طرح ها از بازار سرمایه از جمله مزایای بورس ایده است. همچنین سرمایه گذارانی که به دنبال طرح هایی با سود مناسب هستند می توانند در این طرح ها سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل این شرکت تامین سرمایه در ادامه از تأمین مالی حوزه کارآفرینی با ایجاد صندوق سرمایه گذاری کارآفرینی ملت با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف و گروه مالی ملت خبر دارد.

قاسمی با اشاره به راه اندازی صندوق های پروژه‌ای در حوزه پتروشیمی افزود: کمیته ای در حال تدوین اساسنامه مد نظر سازمان بورس است. او همچنین به اخذ مجوز راه اندازی ETF سهام و شاخصی توسط شرکت اشاره کرد و از طراحی و انتشار اوراق مبتنی بر جریانات نقدی آتی پروژه یا صکوک پروژه محور در آینده ای نزدیک سخن گفت.

وی در ادامه اظهارات خود، در مورد فعالیت های اجتماعی این شرکت ابراز داشت: این شرکت در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود، اقدام به برگزاری بیش از پانصد نفر ساعت دوره‌های آموزشی رایگان عمومی کرده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از دوره های آموزشی الفبای بورس، آنلاین تریدینگ، آشنایی با صندوق های سرمایه‌گذاری، آشنایی با قوانین و مقررات بازار سرمایه به عنوان چهار دوره آموزشی نام برد که از سوی این شرکت تامین سرمایه با همکاری رادیو اقتصاد، مکررا برگزار شده است.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانیم طبیعت، مادر ما و جزئی از زندگی ماست، بر این اساس ما احترام به طبیعت را نوعی عبادت می دانیم، لذا از طرح ملی آموزش حفظ محیط زیست برای 27 هزار دانش آموز استان خراسان رضوی با شعار «زمین را آرام بگذاریم» با همکاری سازمان یونسکو حمایت ویژه کردیم.

همچنین ورود مستقیم شرکت به حوزه های آموزشی بانکداری سرمایه گذاری و تأمین مالی بخش انرژی با همکاری یکی از دانشگاه ها از جمله برنامه های آتی شرکت ذکر شد.

موقعیت ملت در میان سایر تامین سرمایه ها...

قاسمی در پایان از موارد مهمی همچون نسبت کفایت سرمایه، فعالیت چشمگیر در صنعت تامین مالی و سایر شاخصه های مهم از جمله سهم از بازار 18 درصدی یاد کرد و خاطر نشان کرد: از 7 شرکت تامین سرمایه فعال در کشور، تامین سرمایه بانک ملت طی سه سال فعالیت، بیشترین حجم فعالیت هایی همچون تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی اوراق گواهی سپرده و مشارکت، و سایر خدمات مالی و به تبع آن بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تمام این دستاوردها لطف خدا و تلاش همکاران و رهنمودهای هیئت مدیره  شرکت بوده است.

دو افزایش سرمایه مهم

او درباره افزایش بانک ملت هم توضیح داد:بانک ملت از 3300 میلیارد تومان به 4000 میلیارد تومان افزایش سرمایه می دهد که البته تا این لحظه مجوز افزایش سرمایه 400 میلیارد تومانی این بانک گرفته شده و امیدواریم که سازمان بورس با افزایش سرمایه تا 4000 میلیارد تومان موافقت کند، ولی در هر حال مجمع بانک در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

قاسمی گفت:این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت،افزایش سرمایه ملی صنایع مس ایران هم در دست بررسی این تامین سرمایه است و سرمایه این شرکت از 3500 میلیارد تومان به 4500 میلیارد تومان خواهد رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24