Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس اوراق بهادار اگر چه هفته گذشته همچنان در شرایط ویژه معاملاتی و محدودیت‌های كم‌سابقه به سر می‌برد اما بازگشت مثبت هلدینگ خلیج فارس به بازار، امیدواری‌ها را افزایش داده است.

بازار سهام در هفته گذشته اگرچه با محدودیت‌هایی مواجه بود اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان از رفتار احساسی كاسته شده و بیشتر معامله‌گران با ارزیابی از گزارش‌های سال آینده شركت‌ها، برنامه‌های دولت به ویژه برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و لحاظ ضعف سنتی معاملات آخرین ماه سال به مشاركت در بازار می‌پردازند.از دیدگاه بیشتر معامله‌گران، هر‌چند روند كنونی بازار سهام چندان مناسب نیست اما تعادل بازار سهام در مقایسه با وضعیت بازارهای دیگر اقتصاد ایران وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. در این شرایط امیدواری‌ها به تداوم حمایت از بازار سرمایه با هدف جلو گیری از كاهش بیشتر این بازار است؛امری كه در صورت حفظ تعادل بازار برای چند هفته آینده می‌تواند با شروع سال 93تغییرات مثبتی را در بازار نوید دهد.
در بازار سهام مهم‌ترین تحول در هفته گذشته اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بود.این سیاست‌ها كه پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 مهم‌ترین جهت گیری اقتصاد ایران در 10 سال اخیر است از سوی كارشناسان و مسوولان اقتصاد با اهمیت ارزیابی شده و مورد توجه است. این در حالی است كه متاسفانه از ابتدای شروع به فعالیت دولت یازدهم تا‌كنون اجرای اصل 44 تقریبا متوقف شده و عملا این سیاست‌ها جایی در برنامه‌های وزرا نداشته است. انتظار می‌رود با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بار دیگر اجرای اصل 44 نیز از سر گرفته شود، امری كه لازم و ملزوم یكدیگر ارزیابی می‌شود.
رهبر انقلاب در متن ابلاغ سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی تاكید كرده‌اند كه اگر از الگوی اقتصاد مقاومتی پیروی شود نه تنها كشور بر همه‌ مشكلات اقتصادی فایق می‌آید و دشمن را به شكست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلكه خواهد توانست با حفظ دستاوردهای كشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز 20 ساله، اقتصاد متكی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد. در مهم‌ترین بند از این ابلاغیه آورده شده است:
مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق، انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشاركت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات گاز، افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی، افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز كشور به‌منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تاكید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، به‌ویژه در میادین مشترك. افزایش
 ارزش افزوده از طریق تكمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید كالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تاكید بر برداشت صیانتی از منابع.
در همین راستا و با تحولات اخیر رخ داده در مجلس شورای اسلامی، امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو جلسه كمیسیون اقتصادی به ریاست داوود دانش جعفری و جلسه اصلی مجمع به بررسی دو موضوع افزایش قیمت خوراك گازی پتروشیمی‌ها و عوارض معدنی خواهد پرداخت. موضوعاتی كه از دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام بر خلاف سیاست‌های اقتصادی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی است.  در كنار مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی، مذاكرات وین با تصمیم‌گیری در مورد چارچوبی برای مذاكرات نهایی به پایان رسید.
در كنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز مسایل مهمی در جریان است؛ در كنار شروع بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها در مجلس شورای اسلامی، بحث حقوق كارگران نیز از جمله موضوعات مهم برای بازار سرمایه و شركت‌ها محسوب می‌شود.
رئیس كارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان كارگران ایران از دستور وزیر كار به معاونت روابط كار مبنی بر آغاز جلسات شورای عالی كار از هفته آینده به صورت رسمی خبر داد و گفت: نظر غیر‌مستقیم وزیر تعاون برای دستمزد، افزایش۲۵ درصدی است. در تحولات اقتصادی در حوزه بین‌الملل، معامله‌گران شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها بودند كه در بازار جهانی فلزات، بهای مس به 7هزار و 185دلار و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یك هزار و 717دلار، 2هزار و 35 دلار و 2هزار و 124دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد‌و‌ستد روز چهارشنبه شاهد شرایط مثبتی بود كه در آن شاخص بورس به مدد رشد نمادهای عمده‌ای نظیر پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان و تبریز 550 واحدرشد كرد. شاخص با این رشد 0.68 درصدی به رقم 80هزار و 986واحد رسید كه امیدوار‌كننده به شمار می‌رود. نكته مهم در بازار روز چهارشنبه ادامه انتشار گزارش‌های پیش‌بینی شركت‌ها برای سال آینده بود و ترافیك قابل ملاحظه‌ای از انتشار گزارش‌ها در پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داشت. در مهم‌ترین گزارش‌ها روز چهارشنبه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با انتشار اطلاعیه‌ای از عدم تاثیر افزایش نرخ خوراك گازی بر وضعیت این شركت خبر داد تا راه برای بازگشایی نماد این شركت فراهم شود، بازگشایی كه البته با رشد قیمت نیز همراه شد.
عادل نژادسلیم با تاكید دوباره بر اینكه تصویب نرخ خوراك  13 سنتی برای شركت‌های پتروشیمی تاثیری بر عملكرد و سودآوری شركت هلدینگ خلیج فارس ندارد، تصریح كرد: این در حالی است كه سرمایه‌گذاران در بازار سهام نسبت به این خبر عكس‌العملی منفی نشان دادند و سهام شركت‌هایی هم كه با این مصوبه ارتباطی نداشتند مانند بانك‌ها، شركت‌های سنگ‌آهنی، فولادی‌ها و ساختمانی‌ها با ریزش همراه شدند.
همچنین در تحولات درون هلدینگ خلیج فارس برخی از خبرهای اولیه از تصویب تبدیل پتروشیمی برزویه از سهامی خاص به عام خبر می‌دهند، این امر راه را برای عرضه اولیه برزویه در فرابورس باز می‌كند. در گروه پتروشیمی، شركت‌های پتروشیمی فارابی و شازند گزارش پیش‌بینی سود سال آینده را منتشر كردند كه انتظار برای بازگشایی این نمادها را ایجاد كرده است.شازند در حالی گزارش سال 93خود را همانند سال گذشته 20درصد كمتر پیش‌بینی كرد كه در این گزارش پیش‌بینی واردات 20درصد خوراك این مجتمع از خارج بود كه نشان می‌دهد در مقابل قیمت‌های بالای داخلی، مجتمع‌های پتروشیمی با امكان واردات از خارج نیز مواجه هستند.
در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه نماد پالایشگاه شیراز برای اعلام كاهش سود سال 93متوقف شد؛ الزام برای پرداخت سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده موجب كاهش درآمدهای سرمایه‌گذاری شركت شده است. در این گروه پالایشگاه بندر عباس نیز گزارش متعادل در مورد سال 93 اعلام كرد.
در گروه تصفیه نفت، نفت ایرانول ضمن اینكه برای سال 93 مبلغ 704.2 ریال به ازای هر سهم اعلام كرد سود سال 92 خود را از 2748 ریال به 2498 ریال كاهش داده است. ایرانول در گزارش خود موضوع فروش ساختمان خیابان پاسداران خود را از سال 92 به سال 93 منتقل كرده است.
در نماد مخابرات مدیرعامل توسعه اعتماد مبین از عدم تصمیم این هلدینگ برای فروش سهام مخابرات خبر داده است. در چند ماه اخیر خبرهایی در مورد قصد برخی از سهامداران اعتماد مبین برای فروش سهام این شركت نیز مطرح شده بود كه به دلیل تصمیم دولت برای فروش مستقیم 5درصد سهام مخابرات موجب كاهش جذابیت سهام اعتماد مبین شده است. در گروه سیمانی بحث اجرای فاز دوم هدفمندی تاثیر مهمی را بر گزارش‌های شركت‌های سیمانی برای سال آینده گذاشته است. هرچند كه بخش مهمی از گزارش‌ها میزان محاسبه شده هزینه انرژی كمتر از بحث 71درصد احتمالی است اما بحث افزایش بهای سیمان نیز مطرح شده است. در همین راستا، كریمی، مدیر مالی شركت سیمان قائن در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار كرد: شركت‌های زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان با توجه به برنامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حامل‌های انرژی از ابتدای سال 93، افزایش 20 درصدی نرخ سیمان را از ابتدای خرداد ماه سال آتی در پیش‌بینی خود لحاظ كرده‌اند. در گروه فلزی بیشتر گزارش‌ها در مورد سود سال آینده چندان مطلوب نبوده و تنها فولاد خوزستان سود سال آینده را یك درصد بیشتر از امسال پیش‌بینی كرد. در این گروه، كالسیمین نیز براساس گزارش توسعه معادن روی احتمالا كاهشی 30درصدی را در سود اعلام می‌كند. در میان تولید‌كنندگان روی، فرآوری مواد معدنی نیز كاهش 64درصدی را اعلام كرد و در نهایت این كاهش‌ها به افت 34درصدی سود توسعه معادن روی منجر شده است. آلومینیوم ایران نیز سود سال 93 خود را با كاهش قابل توجه 66 درصدی در سطوح 353 ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی كرده است. همچنین شركت ملی مس كاهش 5درصدی را درسود سال آینده خود با لحاظ نرخ فروش 7هزار دلار و دلار 2950 تومانی برای صادرات و 2500 تومانی برای فروش داخلی اعلام كرده است. در گروه انفورماتیك، گزارش‌ها برخلاف فلزی‌ها، همه مثبت بود كه همین امر امیدواری‌ها به این گروه را برای سال آینده افزایش داده است.
اما بهترین گزارش‌ها برای سال آینده را گروه دارویی منتشر كرده است كه بیشتر با افزایش سود قابل ملاحظه همراه بوده است. دسبحا، دیران، وپخش، دالبر، والبر، درازك و دفرا همگی سود‌های بالاتری را اعلام كردند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود كه در آن 470 میلیارد تومان سهام معامله شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24