Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار شفاف، کارآ و کارآمد برای تآمین نقدینگی های خود و عمق بخشیدن به بازار نیاز به رکن بازارگردان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، محمد جمالی، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان، در خصوص مزیت های صندوق اختصاصی بازارگردانی اظهار داشت: برای داشتن یک بازار سرمایه شفاف، کارآمد و کارا و دارای عمق، رکن بازارگردان در حوزه سهام یکی از نیازهایی است که به تامین نقدینگی کمک شایسته ای می کند.
وی بیان داشت: بازار سرمایه سابق بر این از رکن بازارگردان در اوراق مشارکت و صکوک و به طور کلی ابزارهای بادرآمد ثابت استفاده می کرد اما در حوزه سهام، بازارگردان یا نداشتیم یا اگر هم بوده تجربه ناموفقی بوده است.
جمالی افزود: برای رسیدن به بازار سرمایه ای کارآ، لازم است از رکن بازارگردان که تجربه ای موفق در دنیا بوده است استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان در ادامه در خصوص ساز و کار بازارگردان اشاره داشت: رکن بازارگردانی به سه شکل امکان پذیر است، در شکل اول، بازارگردانی بر روی یک تک سهم صورت می پذیرد، در شکل دوم، بازارگردانی به شکل صندوق بازارگردانی در یک صنعت یا چند صنعت و در مجموعه ای از سهام روی می دهد و در آخرین شکل آن بازارگردانی توسط سهامدار عمده شرکت های بورسی صورت می پذیرد.
وی در خصوص صندوق های جدید اختصاصی بازگردانی متذکر شد: این امکان جدیدی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازارگردانی سهام ایجاد کرده است در بلند مدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات تند و تیز و شدیدی که هر از گاهی شاهد آن هستیم، خواهد بود.
جمالی تأکید کرد: هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می آید.
وی ادامه داد: بنابراین صندوق بازارگردانی از صف های خرید و فروش بی مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری می کند و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار کمک می کند.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان به عنوان یکی از نهادهای متقاضی دریافت مجوز برای این قبیل صندوق ها اضافه داشت: ساز و کار جدید سازمان در خصوص سرمایه این صندوق ها به این ترتیب است که کف سرمایه صندوق 5 میلیارد تومان یا 0.001 سهامی است که برای بازارگردانی انتخاب می شود.
جمالی خاطرنشان کرد: 70 درصد منابع این صندوق را موسسین یعنی صاحبان واحدهای ممتاز تأمین می کنند و 30 درصد آن از پذیره نویسی از عموم مردم تأمین می شود.
وی با تأکید بر حمایت سازمان از این صندوق گفت: سازمان بورس به منظور حمایت از این صندوق در نظر دارد کارمزد معاملات این صندوق را با 80 درصد تخفیف ارائه دهد، ضمن این که ایستگاه های معاملاتی در اختیار کسانی که صندوق اختصاصی بازارگردانی را اداره می کنند قرار دهد تا معاملات صندوق را در آن ایستگاه های اختصاصی انجام دهند.
 
پیشنهاد به ناظر بازار
مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در خصوص پیشنهاد شرکت های متقاضی صندوق اختصاصی بازارگردانی به سازمان بورس اشاره داشت: در ساز و کاری که سازمان بورس پیشنهاد داده است و متقاضیان خواستار اصلاح آن شده اند، محدوده نوسان این صندوق برای سهام بورس 4 درصد و برای سهام فرابورس 5 درصد خواهد بود اما پیشنهاد شده که اگر نهاد بازارگردانی شکل بگیرد این محدودیت برداشته شود و به بازارگردان اجازه داده شود برای بهتر انجام شدن کار بدون محدودیت معامله کند و اگر قرار است سهام شرکتی به جای 4-5 درصد 10-12 درصد در یک روز قیمت بخورد، این مهم انجام شود تا قیمت سهم به تعادل برسد چون اگر محدودیت های قبل کماکان ادامه داشته باشد یعنی با پدیده صف خرید و فروش مواجه خواهیم بود در حالی که بازارگردان برای روان شدن معاملات ایجاد شده است.
جمالی یادآور شد: ضمن این که بازارگردانی یک فعالیت انتفاعی است یعنی بازارگردانی می بایست از فعالیت خود سود کسب کند در غیر این صورت تبدیل به صندوق حمایتی می شود.
وی در پایان با اشاره به ارکان این صندوق تازه تأسیس تصریح کرد: یکی از ارکان این صندوق، مدیر صندوق و کسی است که مجوز سبدگردانی از سازمان بورس دارد یا توانایی وی برای مدیریت صندوق به تایید سازمان بورس رسیده است.
وی ادامه داد: رکن بعدی حسابرس صندوق است که از بین حسابرسان معتمد بورس انتخاب می شود، متولی صندوق دیگر رکن این صندوق است که برای نظارت فعالیت صندوق بر طبق امیدنامه و اساسنامه فعالیت می کند.
جمالی اشاره داشت: سازمان حضور ضامن نقدشوندگی در این صندوق را اختیاری کرده و به این ترتیب این صندوق، ضامن نقدشوندگی ندارد .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24