Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازارها اعم از جهانی و داخلی، هفته گذشته را در حالی سپری كردند كه متغیرهای ژئوپلیتیك و بحران‌عراق تاثیرات بالایی را بر بهای برخی كالاهای استراتژیك مانند طلا و نفت بر جای گذاشته است. این امر باعث شد سرمایه‌گذاران روند محتاطانه‌ای را در پیش بگیرند. همچنین در هفته‌ای كه گذشت جو خوش بینی ناشی از احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در همین دوره از مذاكرات و نیز آغاز نگارش پیش‌نویس نهایی این توافق، بر بازار داخلی سایه افكنده بود.

در بازارهای جهانی از یكسو ادامه تنش‌ها در شرق اوكراین و از سوی دیگر بحران عراق و درگیری‌های داخلی در این كشور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشت. سقوط هواپیمای اوكراینی توسط روس تبارها در اوكراین و تشدید درگیری‌ها با داعش در عراق، موجی از نگرانی‌ها را ایجاد كرد كه زمینه را برای رشد بهای طلا فراهم آورد. همچنین طلای جهانی در هفته گذشته روندی نوسانی را در پیش گرفت و در روزهای مختلف متاثر از اخبار سیاسی از گوشه و كنار دنیا اقدام به اصلاح روند قبلی خود كرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ اولین روز هفته گذشته (منتهی به 29 خرداد) به دلیل تشدید وضعیت بحرانی عراق؛ از آنجا كه سرمایه‌گذاران بازار آتی از ایجاد شرایطی مشابه با ایام پس از مطرح شدن موضوع حمله نظامی آمریكا به سوریه، بیمناك بودند، در نتیجه سررسیدهای بازار آتی با افزایش قیمت همراه شدند؛ اما به تدریج هماهنگ با ریزش دلار، تا حدودی افت قیمت را تجربه كردند.
در میانه هفته اما شاهد افت قیمت در سررسیدهای مختلف بازار آتی بودیم. در بازار داخلی كاهش قیمت ارز تحت تاثیر اخبار مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5، زمینه را برای افت قیمت‌های بیشتر بازار آتی فراهم كرد. بازار آتی در هفته گذشته به دلیل موج خوش‌بینی ناشی از روند مذاكرات هسته‌ای سعی در تعدیل سودهای آربیتراژی و كاهش اختلاف قیمت سررسیدها داشت.
كارشناسـان معتقــدند بازارهای داخلی به‌خصوص بازار ارز و سكه خصوصا سكه آتی، رفتاری متناسب و هماهنگ با مذاكرات ایران و غرب و اخبار و حواشی مثبت منتشر شده از آن؛ از خود نشان داده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار آتی سكه در اكثر روزهای هفته گذشته افت قیمت را در سررسیدهای مختلف تجربه كرد، با این حال افزایش شدید قیمت اونس در آخرین روز هفته، اثر مستقیمی را بر قیمت سكه در بازار آتی بر جای گذاشت و به رشد قیمت‌ها دامن زد. قیمت اونس روز پنج‌شنبه از مرز هزار و 300 دلار گذشت و روز جمعه به هزار و 313 دلار رسید.
اما در روزهای پایانی هفته پیش؛ بازار آتی همچون سایر بازارهای داخلی، به اخبار مثبت منتشر شده از مذاكرات هسته‌ای، رفتاری اصلاحی از خود نشان داد. در بازار ارز شاهد کاهش محدود قیمت دلار بودیم، اما سررسیدهای مختلف بازار آتی معاملات خود را با افزایش قیمت نه چندان چشمگیر آغاز كرده و ادامه دادند.
در آخرین روز از هفته گذشته؛ با رشد قیمت سكه در بازار نقدی، بازار آتی نیز با افزایش قیمت همراه بود كه این افزایش‌ها در سررسیدهای مختلف، متفاوت بود.
باید منتظر روند حركتی اونس به عنوان یكی از فاكتورهای مهم و تاثیرگذار در روند بازارهای داخلی، در هفته پیش رو بود كه مسلما خود اونس نیز منتظر روشن شدن تكلیف بحران عراق و نیز تنش‌های اوكراین است. پیش‌بینی می‌شود در صورت عبور اونس از مرز هزار و 320 دلار موقعیت این فلز گرانبها تا هزار و 335 دلار تحكیم شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24