تعیین قیمت خودروهای جدید ازسوی شورای رقابت در حالی مطرح شده که هنوز قیمت خودروهای تولید شده مورد تایید مجلسیها نیست.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛نمایندگان از طرح سوال از وزیر بهعلت افزایش قیمت خودروها ازسوی شورای رقابت در هفته گذشته خبر دادند و مدتها است که مردم را منتظر قرائت گزارش از عملکرد شورای رقابت در مجلس گذاشتهاند.
این بلاتکلیفی تحمیل شده ازسوی نمایندگان به بازار و صنعت خودرو نهتنها هیچ مشکلی را حل نکرده، بلکه مردم را در خرید و قبول قیمتهای تعیین شده ازسوی شورای رقابت دچار شبه کرده است. پس از گذشت چند ماه از اعلام رسمی قیمتها توسط شورای رقابت، همواره این سوال در ذهن خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد شده که آیا خرید خودرو در زمان فعلی درست است؟ آیا قیمتها کاهش خواهد یافت یا نه؟ با این حال در تازهترین اظهارنظر، رییس شورای رقابت از تعیینتکلیف قیمت خودروهای جدید در جلسه هفته جاری شورا خبر داد.
رضا شیوا بااشاره به اینکه در جلسه این هفته شورای رقابت، قیمت خودروهای جدید تعیینتکلیف خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر محصولات جدید ایران خودرو و سایپا قیمتگذاری نشدهاند که درصددیم این هفته این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه هماکنون خودروهای ال 90، دنا و یکی از مدلهایامویام قیمت نهایی ندارند، افزود: قیمت پژو 206 تیپ دو محصول جدید ایرانخودرو که قرار شد با موتور ملی تولید شود هم باید موردبررسی قرار گیرد به همین منظور از شرکتهای خودروساز درخواست کردهایم تا اطلاعات خودروهای جدید خود را به شورای رقابت ارسال کنند.
اینطور که تجربه نشان داده تعیین قیمت ازسوی شورای رقابت طی یک جلسه امکانپذیر نیست، البته بهنظر میرسد محاسبه قیمت خودروهای جدید با چالشهای کمتری مواجه است چراکه هیچگونه اطلاعاتی به لحاظ کیفی و عملکرد این خودروها در بازار وجود ندارد، به همین دلیل قیمتگذاری خودروهای جدید کمتر از خودروهای از پیش تولید شده با اعتراض مواجه خواهد شد.
در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که به گفته کارشناسان و خریداران قیمت خودروهایی که در بازار امتحان خود را پس دادهاند، بیش از قیمت واقعی است بنابراین احتمال میرود قیمتهایی که توسط شورای رقابت برای خودروهای جدید نیز تعیین شود، با همین مشکل مواجه باشد اما بهدلیل اینکه هنوز تصوری از حضور خودروهای جدید در بازار ایران وجود ندارد، نمیتوان در این خصوص اظهارنظر کرد.
این موضوع در شرایطی مطرح شده که چندی پیش مدیرعامل ایرانخودرو حدود قیمت خودروهای جدید را اعلام کرد. با این وجود نمیتوان اعتمادی به قیمتهای اعلام شده ازسوی مدیرعامل ایرانخودرو داشت.
طرح سوال از وزیر صنعت بهدلیل عدم پیگیری گزارش تحقیقوتفحص
ازسویی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قیمتگذاری خودرو را خارج از چارچوب وظایف مجلس میدانند و تنها خود را ناظر و قانونگذار معرفی میکنند. اما این موضوع مانع از اعلام مخالفت آنها درخصوص قیمتگذاری خودرو نمیشود، بهگونهیی که پای وزیر را بهزودی به ماجرای قیمتگذاری باز خواهند کرد. هر چند نعمتزاده نیز بارها اعلام کرده که مساله قیمتگذاری مربوط به شورای رقابت است و وزارت نمیتواند در این خصوص دخالت کند.
به گفته علیلو طرح سوال در مجلس بوده و طبق گفتههای اعضای هیاترییسه در دو هفته آینده این سوال در حضور وزیر صنعت طرح خواهد شد تا نمایندگان و مردم پاسخ وزیر را در این خصوص بدانند.
علی علیلو، رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت قیمتگذاری به کجا رسید، گفت: ما مجری این موضوع نیستیم؛ دو وظیفه ذاتی مجلس، قانونگذاری و نظارت است و هیچگاه دستگاههای نظارتی به حوزههای اجرا ورود نمیکنند.
وی گفت: مجلس آنچه را که نظارت میکند و بهدست میآورد، گزارش نهایی و تدوین شده شرکتهای خودروساز است که به وزیر صنعت و شورای رقابت و برخی موارد اساسی مکاتبه شده است. همچنین بعد از قرائت گزارش نهایی از طریق مسوولان و مدیران خودروسازها، جلساتی گذاشته شده و پروندههای تخلفات به دستگاه قضایی فرستاده شده است. تمام این کارها در حوزه اختیارات مجلس بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: نکته مهم اینجا است که قوه مجریه، وزارتخانه و مدیران اجرایی باید به این موضوع ترتیب اثر دهند که متاسفانه در بخش مربوطه، وظیفه خود را انجام ندادند بهدلیل همین بیمهری و بیاعتنایی به این گزارشها، مکاتبات، جلسات، صحبتها و تذکرها، بر آن شدیم سوالی در همین رابطه از وزیر صنعت را تقدیم هیاترییسه مجلس کنیم.
رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی افزود: این سوال در مجلس است و طبق گفتههای اعضای هیاترییسه در دو هفته آینده این سوال در حضور وزیر صنعت طرح خواهد شد تا نمایندگان و مردم پاسخ وزیر را در این خصوص بدانند.
نماینده مردم آذربایجانشرقی تصریح کرد: از وزیر خواهیم پرسید، چرا تابهحال به آنچه در تحقیق و تفحص گزارش شده و ماهها قبل خدمت وزیر و به مدیران مربوطه ارسال شده هیچ ترتیب اثری داده نشد. وزیر صنعت مجری و مسوول پاسخ به این سوالات است.
رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی درخصوص تغییرات قیمت خودرو درنتیجه این پرسش از وزیر صنعت بیان کرد: در این رابطه پیشداوری و پیشفرضی نداریم اما هدف ما تغییر قیمتها در این نابسامانی بازار است تا این افزایش بیمورد قیمت یا سوءمدیریتها یا احیانا تخلفاتی که وجود دارد اصلاح شوند، رسیدن به این اصلاحات هدف اصلی این کمیته است.
علیلو اظهار داشت: بدینترتیب مردم خواهند توانست از صنعتی که با این همه ارز و پول و با این همه جایگاه در کشور مطرح است بهره برند. حمایت از صنعت، تولید، مصرفکننده و مردم خواست این اعضا است. کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودرو دنبال این اصلاحات است و به مردم نیز توصیه میکنیم امیدوار باشند.
این بلاتکلیفی تحمیل شده ازسوی نمایندگان به بازار و صنعت خودرو نهتنها هیچ مشکلی را حل نکرده، بلکه مردم را در خرید و قبول قیمتهای تعیین شده ازسوی شورای رقابت دچار شبه کرده است. پس از گذشت چند ماه از اعلام رسمی قیمتها توسط شورای رقابت، همواره این سوال در ذهن خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد شده که آیا خرید خودرو در زمان فعلی درست است؟ آیا قیمتها کاهش خواهد یافت یا نه؟ با این حال در تازهترین اظهارنظر، رییس شورای رقابت از تعیینتکلیف قیمت خودروهای جدید در جلسه هفته جاری شورا خبر داد.
رضا شیوا بااشاره به اینکه در جلسه این هفته شورای رقابت، قیمت خودروهای جدید تعیینتکلیف خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر محصولات جدید ایران خودرو و سایپا قیمتگذاری نشدهاند که درصددیم این هفته این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه هماکنون خودروهای ال 90، دنا و یکی از مدلهایامویام قیمت نهایی ندارند، افزود: قیمت پژو 206 تیپ دو محصول جدید ایرانخودرو که قرار شد با موتور ملی تولید شود هم باید موردبررسی قرار گیرد به همین منظور از شرکتهای خودروساز درخواست کردهایم تا اطلاعات خودروهای جدید خود را به شورای رقابت ارسال کنند.
اینطور که تجربه نشان داده تعیین قیمت ازسوی شورای رقابت طی یک جلسه امکانپذیر نیست، البته بهنظر میرسد محاسبه قیمت خودروهای جدید با چالشهای کمتری مواجه است چراکه هیچگونه اطلاعاتی به لحاظ کیفی و عملکرد این خودروها در بازار وجود ندارد، به همین دلیل قیمتگذاری خودروهای جدید کمتر از خودروهای از پیش تولید شده با اعتراض مواجه خواهد شد.
در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که به گفته کارشناسان و خریداران قیمت خودروهایی که در بازار امتحان خود را پس دادهاند، بیش از قیمت واقعی است بنابراین احتمال میرود قیمتهایی که توسط شورای رقابت برای خودروهای جدید نیز تعیین شود، با همین مشکل مواجه باشد اما بهدلیل اینکه هنوز تصوری از حضور خودروهای جدید در بازار ایران وجود ندارد، نمیتوان در این خصوص اظهارنظر کرد.
این موضوع در شرایطی مطرح شده که چندی پیش مدیرعامل ایرانخودرو حدود قیمت خودروهای جدید را اعلام کرد. با این وجود نمیتوان اعتمادی به قیمتهای اعلام شده ازسوی مدیرعامل ایرانخودرو داشت.
طرح سوال از وزیر صنعت بهدلیل عدم پیگیری گزارش تحقیقوتفحص
ازسویی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قیمتگذاری خودرو را خارج از چارچوب وظایف مجلس میدانند و تنها خود را ناظر و قانونگذار معرفی میکنند. اما این موضوع مانع از اعلام مخالفت آنها درخصوص قیمتگذاری خودرو نمیشود، بهگونهیی که پای وزیر را بهزودی به ماجرای قیمتگذاری باز خواهند کرد. هر چند نعمتزاده نیز بارها اعلام کرده که مساله قیمتگذاری مربوط به شورای رقابت است و وزارت نمیتواند در این خصوص دخالت کند.
به گفته علیلو طرح سوال در مجلس بوده و طبق گفتههای اعضای هیاترییسه در دو هفته آینده این سوال در حضور وزیر صنعت طرح خواهد شد تا نمایندگان و مردم پاسخ وزیر را در این خصوص بدانند.
علی علیلو، رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت قیمتگذاری به کجا رسید، گفت: ما مجری این موضوع نیستیم؛ دو وظیفه ذاتی مجلس، قانونگذاری و نظارت است و هیچگاه دستگاههای نظارتی به حوزههای اجرا ورود نمیکنند.
وی گفت: مجلس آنچه را که نظارت میکند و بهدست میآورد، گزارش نهایی و تدوین شده شرکتهای خودروساز است که به وزیر صنعت و شورای رقابت و برخی موارد اساسی مکاتبه شده است. همچنین بعد از قرائت گزارش نهایی از طریق مسوولان و مدیران خودروسازها، جلساتی گذاشته شده و پروندههای تخلفات به دستگاه قضایی فرستاده شده است. تمام این کارها در حوزه اختیارات مجلس بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: نکته مهم اینجا است که قوه مجریه، وزارتخانه و مدیران اجرایی باید به این موضوع ترتیب اثر دهند که متاسفانه در بخش مربوطه، وظیفه خود را انجام ندادند بهدلیل همین بیمهری و بیاعتنایی به این گزارشها، مکاتبات، جلسات، صحبتها و تذکرها، بر آن شدیم سوالی در همین رابطه از وزیر صنعت را تقدیم هیاترییسه مجلس کنیم.
رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی افزود: این سوال در مجلس است و طبق گفتههای اعضای هیاترییسه در دو هفته آینده این سوال در حضور وزیر صنعت طرح خواهد شد تا نمایندگان و مردم پاسخ وزیر را در این خصوص بدانند.
نماینده مردم آذربایجانشرقی تصریح کرد: از وزیر خواهیم پرسید، چرا تابهحال به آنچه در تحقیق و تفحص گزارش شده و ماهها قبل خدمت وزیر و به مدیران مربوطه ارسال شده هیچ ترتیب اثری داده نشد. وزیر صنعت مجری و مسوول پاسخ به این سوالات است.
رییس کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودروسازی درخصوص تغییرات قیمت خودرو درنتیجه این پرسش از وزیر صنعت بیان کرد: در این رابطه پیشداوری و پیشفرضی نداریم اما هدف ما تغییر قیمتها در این نابسامانی بازار است تا این افزایش بیمورد قیمت یا سوءمدیریتها یا احیانا تخلفاتی که وجود دارد اصلاح شوند، رسیدن به این اصلاحات هدف اصلی این کمیته است.
علیلو اظهار داشت: بدینترتیب مردم خواهند توانست از صنعتی که با این همه ارز و پول و با این همه جایگاه در کشور مطرح است بهره برند. حمایت از صنعت، تولید، مصرفکننده و مردم خواست این اعضا است. کمیته تحقیقوتفحص از صنعت خودرو دنبال این اصلاحات است و به مردم نیز توصیه میکنیم امیدوار باشند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.