Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس24 :در ادامه فضای مثبتی که دیروز بر نمادهای پتروشیمی شکل‌گرفته بود امروز هم نمادهای شاخص این صنعت اغلب با صف خرید کار خود را آغاز کردند لیکن از همان آغاز معاملات می‌شد حدس زد که امروز از شور و هیجان روز گذشته خبری نیست. صف‌های خرید شکل‌گرفته بر روز نمادهای پتروشیمی باگذشت زمان نه‌چندان زیادی مورد عرضه واقع شدند و تنها نماد پتروشیمی پردیس بود که توانست تا اواخر وقت صف خرید خود را حفظ کند لیکن در دقایق پایانی این نماد هم به تعادل رسید. بعضی از نمادهای این صنعت بعضاً معاملات اندکی در دامنه منفی را هم تجربه کردند. در سایر صنایع خبر قابل‌توجهی نبود. امروز یکی دو شایعه بازار را ازلحاظ روانی تحت تأثیر قرارداد.

اولین شایعه مربوط به اعتصاب کارگری در ایران‌خودرو به‌منظور افزایش دستمزد بود که بر این نماد اثر قابل‌توجهی گذاشت به شکلی که حتی دقایقی آن را به‌صف فروش کشاند. رخداد دیگر مربوط به شایعات خودکشی یک معامله‌گر در شهر ارومیه بود که بسیاری آن را به شرایط بد بازار نسبت می‌دادند لیکن تعدادی این حادثه تأسف‌انگیز را ناشی از مسائل دیگر می‌دانستند. زمزمه‌های چندی هم در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور برقراری تجمعات اعتراض‌آمیز در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه نیز به دلیل همین رخدادها شکل‌گرفته بود. حجم معاملات نیز همچنان ارقام پایینی را تجربه کرد. شاید بتوان گفت تنها عامل مثبت نگه‌داشتن شاخص در روزهای چهارشنبه، شنبه و امروز صنعت پتروشیمی (آن‌هم عموماً به دلیل سهام شاخص خود یعنی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) است و عملاً بازار شرایط منفی را سپری می‌کند. در همین زمینه امروز در خبرها آمده بود که سود خالص شرکت بزرگ پتروشیمی سابیک عربستان در سه‌ماهه پایانی سال 2014 برابر با ۴.۳۶ میلیارد ریال سعودی معادل ۱.۱۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است. شایعاتی نیز به‌طور پراکنده در ارتباط با احتمال کاهش قیمت محصولات پتروشیمی از سوی عربستان (شبیه آنچه در بازار نفت رخ‌داده است)‌منتشر می‌شود. خبرگزاری ایسنا نوشت: در نیمه اول امسال حجم بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 7000 میلیارد تومان کمتر و به بدهی دولت به بانک‌ها نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان اضافه شد. امروز کی از نمایندگان مجلس از قطعیت تعطیلی یکی از مؤسسات مالی و اعتباری به دلیل محرز بودن تخلفات آن خبر داد از سوی دیگر آقای کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی بابیان اینکه ۱۲ موسسه مالی متخلف داریم که نمی‌توانم اسم آن‌ها را بیان کنم، اذعان کرد: در سال جاری با سرعت و شتابی که بانک مرکزی در جهت سامان‌دهی این‌ مؤسسات گرفته، امیدواریم که بتوانیم نظم خاصی به مؤسسات مالی و اعتباری ببخشیم. وی با تأکید بر این که ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌ها در اختیار شش موسسه بزرگ اعتباری است گفت: با سامان‌دهی این مؤسسات می‌توان به توزیع صحیح سپرده‌ها کمک کرد. در ارتباط با بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور یکی از نمایندگان ابراز امیدواری کرده است که رسیدگی کمیسیون تلفیق به لایحه پیشنهادی دولت امروز به پایان برسد در همین ارتباط گفته های آقای طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در بعضی سایتها انتشار یافت. ایشان اظهار داشته بودند با توجه به شرایط بازار نفت، دولت سه سناریو جدید برمبنای هربشکه ۴۰، ۵۰ و ۷۰ دلار برای بودجه سال ۱۳۹۴ را دست بررسی دارد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۲۸۶.۶ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۶۷ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۱۰۴ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۶ واحد افزایش و شاخص فرابورس ۷ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۶۳۱۹ واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۴۶ واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۹ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۹۱.۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۴.۷ میلیارد تومان رسید که شرکت ارتباطات سیار با ۱۲.۴ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره صنعتی و معدنی چادرملو با ۵۰ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

تعداد نمادهای مورد معامله صنعت سیمان، حجم و ارزش معاملات در روز جاری هم در قیاس با چند روز گذشته کاهش یافت. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۲۰ نماد تقلیل یافت و ۱۳ نماد شامل نمادهای سیمان ارومیه، بجنورد، خاش، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، مازندران، کردستان، هگمتان، ایلام و سیمان‌سفید نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. نماد سیمان دورود امروز هم در دومین روز بازگشایی خود شاهد انجام معامله‌ای نبود. حجم معاملات با کاهش نسبت به‌روز گذشته به عدد ۹۰۲۵ هزار سهم و ارزش آن به ۱۷۷۵۷ میلیون ریال رسید. از مجموع معاملات صورت گرفته سیدکو با ۲۷۹۴ هزار سهم و مبلغ ۴۱۹۶ میلیون ریال حدود ۲۴% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد شرق با معامله تعداد ۲۱۹۲ هزار سهم به ارزش ۲۷۹۳ میلیون ریال (معادل ۱۶% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های سیمان خوزستان، ممتازان و داراب و نیز عملکرد یک‌ساله سیمان هرمزگان منتشرشده است. بر اساس اطلاعیه سیمان خوزستان و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۸٪ افزایش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۹ ماهه به ترتیب ۱۸٪ افزایش، ۶٪ افزایش، ۷٪ کاهش و ۳٪ افزایش‌یافته‌اند. بر اساس اطلاعیه سیمان ممتازان و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۱۳٪ افزایش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۹ ماهه به ترتیب ۳۰٪، ۲۸٪، ۲۴٪ و ۷۲٪ افزایش‌یافته‌اند. بر اساس اطلاعیه سیمان داراب و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری تغییر محسوسی نداشته لیکن فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۹ ماهه به ترتیب ۷٪ افزایش، ۲۰٪، ۲۵٪ و ۹٪ کاهش‌یافته‌اند. بر اساس اطلاعیه سیمان هرمزگان و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۱۰٪ افزایش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۱۲ ماهه به ترتیب ۲۹٪، ۱۲٪، ۴٪ و ۷۵٪ افزایش‌یافته‌اند. اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان هرمزگان به‌منظور برگزاری در روز ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ نیز منتشرشده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان از ابتدای وقت با تعادل در معاملات کار خود را آغاز و تا پایان وقت همچنان در دامنه منفی قیمت کار خود را دنبال کرد البته معاملات اندکی در دامنه مثبت قیمت هم صورت گرفت. حجم معاملات کمتر از روز گذشته و بالغ‌بر ۱۳۸۹ هزار سهم و به ارزش ۲۵۸۰ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۱۸۵۹ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۲ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۵۶ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۸۳۶۶ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۵۴ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۶۲ نفر حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۰٪ و درفروش معادل ۸۹٪ بود. برای دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران از ابتدای وقت صف فروشی در حدود ۱۰ میلیون سهم تشکیل شد که همچنان تا آخر وقت باقی ماند. حجم معاملات بهتر از دیروز و به ۷۹۰ هزار سهم و به ارزش ۲۳۷۱ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی با توجه عدم معامله در حجم‌مبنا با کاهش ۱۱۳ ریال نسبت به‌روز قبل معادل ۳۰۱۲ ریال تعیین شد (معاملات تماماً باقیمت حداقل یعنی ۳۰۰۰ ریال صورت گرفت). بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۰۸ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۵۲۷۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۴ فرد حقیقی و فروشندگان نیز ۳ نفر حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید ۱۰۰٪ بود و درفروش سهمی نداشتند. سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت شاهد معاملاتی عمدتاً متعادل و در دامنه‌های منفی و مثبت قیمت بود به نظر می‌رسید که سهامدار عمده با درج دستور خرید سنگین در قیمت ۱۵۰۰ ریال سعی در پیشگیری از کاهش قیمت سهم به زیر قیمت عرضه اولیه دارد. حجم معاملات با کاهش نسبت به‌روز گذشته به ۲۷۹۴ هزار سهم و ارزش ۴۱۹۶ میلیون ریال رسید که البته از این حجم تعداد ۱۰۰۳ هزار سهم توسط اشخاص حقوقی خریداری شد.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش، شرکت آتی پژوهان سرمایه خریدار سیمان کارون، شرکت سرمایه‌گذاری سپه خریدار سیمان داراب و شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی خریدار سیدکو بوده‌اند.

در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران این صنعت در بازار سرمایه به لحاظ شرایط منفی حاکم بر نمادهای معاملاتی این صنعت ایفای نقش نکرده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24