Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :امروز قبل از شروع بازار اطلاعیه تعدیل مثبت سود پیش‌بینی‌شده ایران‌خودرو به میزان ۱۵٪ و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معادل ۲٪ در سامانه کدال انتشار یافت. پوشش سود در عملکرد ۹ ماهه ایران‌خودرو هم در حدود ۸۸ درصد گزارش‌شده بود. بسیاری انتظار داشتند که انتشار این اطلاعات بتواند کمکی در جهت رونق معاملات و برگشت روند نزولی بازار صورت دهد لیکن شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که حتی نماد ایران‌خودرو دچار صف سنگین فروش شد. جو منفی بازار و بی‌اعتمادی سهامداران همچنان فروش‌های بی‌منطق و البته هیجانی را برای بازار ایجاد نموده که در شرایط امروز بازار به‌خوبی قابل‌مشاهده بود. روند ذوب شدن سرمایه و دارایی‌های سهامداران حتی با گزارش مثبت برخی نمادها و گروه‌ها و حتی برخی خبرهای امیدوارکننده چند روز اخیر نیز متوقف نگردید و هیچ‌یک از این موارد نتوانست از شدت عرضه‌ها کم کند و نهایتاً امروز نیز با افت کلی بازار سرمایه و افزایش حجم دادوستدها مواجه شد. مدیرعامل شرکت بورس (دکتر قالیباف) به همراه تعدادی از معاونین خود و نیز آقای خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌ها امروز در میان برخی از سهامداران حاضر در تالار حافظ افت بازار سرمایه را توجیه کردند. در این جلسه مدیرعامل شرکت بورس نیز اعلام کرد: فضای کسب‌وکار و مشکلات اقتصادی باعث افت بورس شده و برخی عوامل از دست ما خارج‌شده است. بااین‌حال مشکلات بازار سرمایه دائم در حال پیگیری است تا سهامداران متضرر نشوند. قالیباف اصل افزود: در این راستا مشکلات شرکت‌های پالایشگاهی برطرف شده و باید مابقی مشکلات آن‌ها نیز برطرف شود تا نماد آن ها آماده بازگشایی شود، زیرا ما قصد نداریم تا سهامداران متضرر شوند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی برخی سهامداران انتظار دارند که بازار سرمایه اقداماتی انجام دهد؛ اما بازار سرمایه نمی‌تواند نرخ سود بانکی را کاهش دهد محمود رضا خواجه‌نصیری، معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس که در این جلسه حضور داشت و در تمام مدت سعی در آرام کردن سهامداران معترض داشت نیز گفت: راه‌حل کوتاه‌مدتی که سهامداران به دنبال آن هستند و تا شنبه به ما وقت دادند این است که نقدینگی وارد بازار شود، بنابراین ما در همین جلسه از تمام نهادهایی که نقدینگی در اختیاردارند تقاضا می‌کنیم وارد شوند و از بازار حمایت کنند. ظاهراً تعدادی از مسئولین و نیز شخص رییس‌جمهور نیز در جریان مسئله قرارگرفته‌اند. به گزارش «اقتصاد نیوز»، پس از تجمع امروز تعدادی از سهامداران در بورس، رئیس‌جمهور در جریان این اتفاقات قرارگرفته و دستورات لازم برای پیگیری این موضوع را صادر کرده است. آن‌طور که این مقام آگاه گفته، قرار است وزیر اقتصاد امروز بعدازظهر یا فردا صبح درباره وقایع بورس به رئیس‌جمهور توضیح بدهد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۱۳۳.۹ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۳۳.۴ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۶ واحد و شاخص فرابورس ۱۵ واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت امروز خود به عدد ۶۵۰۲۹ واحد رسید. خدمات انفورماتیک با ۳ واحد بیشترین اثر مثبت و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با ۷۰ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۰۵.۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۴.۹ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک صادرات ایران با ۳۸.۹ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره پتروریگ دانا کیش با ۵۹.۷ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

در ادامه روند نزولی قیمت سهام شرکت‌های سیمانی در روزهای گذشته، امروز هم متأثر از تشدید جو منفی عمومی حاکم بر بازار، قیمت‌ها کاهش بیشتری یافتند. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۲۲ نماد (شامل 1 نماد حق تقدم) تقلیل یافت. از این میان تنها نماد سیمان کرمان مثبت و نماد سیدکو بدون تغییر قیمت بود و سار نمادها تقریباً در حداقل ممکن خود و عموماً درگیر با صف فروش معامله می‌شدند. ۹ نماد شامل نمادهای سیمان اردبیل، ارومیه، دشتستان، دورود، اصفهان، صوفیان، فارس، قاین و سیمان‌سفید نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. امروز نماد حق تقدم سیمان دشتستان نیز به‌منظور عرضه حق تقدم‌های استفاده‌نشده مورد حراج مجدد واقع شد لیکن معامله‌ای بر روی آن صورت نپذیرفت. حجم معاملات با افزایش نسبت به‌روز گذشته به عدد ۲۴۵۳۵ هزار سهم و ارزش آن به ۳۷۹۷۹ میلیون ریال رسید. از مجموع معاملات صورت گرفته سیدکو با ۱۵۳۹۳ هزار سهم و مبلغ ۲۳۰۹۰ میلیون ریال حدود ۶۱% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۵۰۲۸ هزار سهم به ارزش ۵۸۳۰ میلیون ریال (معادل ۱۵% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های سیمان مازندران و فارس نو و نیز عملکرد ۳ ماهه شرکت سیمان کردستان منتشرشده است. بر اساس اطلاعیه سیمان مازندران و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۱۹٪ کاهش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۹ ماهه به ترتیب ۱۰٪، ۱۳٪، ۱۷٪ و ۱۷٪ کاهش‌یافته‌اند. بر اساس اطلاعیه سیمان فارس نو و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۲٪ افزایش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۹ ماهه به ترتیب ۱۸٪، ۱۹٪، ۲۳٪ و ۲۶٪ افزایش‌یافته‌اند. بر اساس اطلاعیه سیمان کردستان و در قیاس با دوره مشابه سال قبل، فروش مقداری ۳۶٪ کاهش‌یافته است. فروش ریالی، سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص این شرکت نیز بر مبنای عملکرد ۳ ماهه به ترتیب ۳۷٪، ۵۳٪، ۵۶٪ و ۶۱٪ کاهش‌یافته‌اند. سیمان فارس نو نیز در اطلاعیه عملکرد خود سود پیش‌بینی‌شده هر سهم سال ۱۳۹۳ خود را از ۱۳۷۰ ریال به ۱۵۱۰ ریال افزایش داده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

امروز نماد سیمان فارس و خوزستان چندین نوبت در صف فروش درگیر شد که البته باگذشت زمان از تشکیل هر صف، تدریجاً توسط سهامداران (عمدتاً حقیقی) خریداری می‌شد در انتهای بازار نیز صف فروشی باقی نمانده بود. حجم معاملات بیشتر از روز گذشته و بالغ‌بر ۱۶۴۹ هزار سهم و به ارزش ۲۸۸۹ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۱۷۵۸ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۶۵ ریال کاهش نشان می‌داد. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۳۷ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۷۹۱۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۵۹ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۸ نفر حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۸۷٪ و درفروش معادل ۸۸٪ بود. برای دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران از ابتدای وقت صف فروشی در حدود ۱۱ میلیون سهم تشکیل شد که همچنان تا آخر وقت باقی ماند. حجم معاملات کمتر از دیروز و تنها به ۱۹ هزار سهم و به ارزش ۵۵ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی با توجه عدم معامله در حجم‌مبنا با کاهش ۳ ریال نسبت به‌روز قبل معادل ۲۹۹۹ ریال تعیین شد (معاملات تماماً باقیمت حداقل یعنی ۲۸۸۲ ریال صورت گرفت).

بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۰۷ و مجموع ارزش بازار این شرکت 52۴۸ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۹ فرد حقیقی و فروشندگان ۴ نفر حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید ۱۰۰٪ بود و درفروش نیز ۱۰۰٪ بود. نماد این شرکت مدت مدیدی است که با صف فروش سنگین درگیر بوده و هرروز تعداد سهام بسیار اندکی مورد معامله قرار می‌گیرد با این اوصاف احتمالاً بایستی در آینده نزدیک این نماد مشمول گره معاملاتی شود. سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت به لحاظ حمایت سهامدار عمده خود در قیمت عرضه اولیه (۱۵۰۰ ریال) شاهد معاملاتی پرحجم لیکن تقریباً همه در قیمت ۱۵۰۰ ریال بود. حجم معاملات با افزایش قابل‌ملاحظه نسبت به‌روز گذشته به ۱۵۳۹۳ هزار سهم و ارزش ۲۳۰۹۰ میلیون ریال رسید که البته از این حجم تعداد ۱۴۲۸۶ هزار سهم توسط اشخاص حقوقی خریداری شد.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی خریدار سیدکو، شرکت آتی پژوهان سرمایه خریدار سیمان کارون بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت هیچ نقشی در بازار سرمایه ایفا نکرده‌اند.

مقصود پورابولی


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24