Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در گروه خودرویی ، ایران خودرو قصد دارد سرمایه خود را از ١٢.٠٠٠ میلیارد ریال به ١۵.٣٠٠ میلیارد ریال افزایش دهد. این افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود. هدف از این افزایش اصلاح ساختار مالی ، بهبود سرمایه در گردش و تقویت جریانات نقدی در پشتیبانی خطوط تولید به منظور دستیابی به ظرفیت قابل دسترس و بهبود جریان سودآوری عنوان شده است.

روزهای پایانی «هفته»

پیش بینی بازار امروز


روز گذشته پیش از گشایش بازار ، با موجی از شفاف سازی ها روبرو شدیم که بیشتر مربوط به گروه قندی بود. همین مسله تا حدودی اهالی بازار را مردد کرد و به همین دلیل در ابتدا بازار چندان دلچسبی نداشتیم اما در ادامه شرایط رفته رفته بهتر شد و حتی در مقطعی با رسیدن خودرو به محدوده صف خرید بازار فاز هیجان به خود گرفت. هر چند این صف دوام چندانی نداشت! اما برای امروز با توجه به شرایط روز گذشته به نظر می رسد بازار شروع مثبتی داشته باشد. خودرویی ها می توانند روند مثبت یک ساعت پایانی دیروز را ادامه دهند. پالایشی ها و پتروشیمی می توانند به جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت واکنش نشان دهند. حملی و نقلی ها هم تحت تاثیر جو حتاید می توانند روز نسبتا خوبی داشته باشند. با این حال پیش بینی نیمه دوم معاملات کمی دشوار است و بعید به نظر می رسد با توجه به اینکه کم کم به اواخر هفته نزدیک می شویم روند رو به رشد قیمت ها در نیمه دوم معاملات هم ادامه داشته باشد.


بازار سهام


در گروه پالایشی ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان گفت: پالایشگاه‌دارها در ایران روی یک نکته اتفاق‌نظر دارند و آن اینکه وزارت نفت به همان قیمت که نفت خام را صادر می‌کند، پای پالایشگاه‌ها حساب کند. مرتضی عزیزی افزود: مطابق قانون، نفت خام به همان قیمتی که صادرات می‌شود برای مصرف پالایشگاه‌ها در داخل نیز باید محاسبه شود اما وزارت نفت این نرخ را بر مبنای نفت خام سبک عمان و دبی با پالایشگاه‌های داخلی حساب می‌کند که ظلم در حق این بخش از واحدهای صنعتی است. وی افزود: سال گذشته، مجتمع‌های پالایشگاهی کشور 14 ماه منتظر اعلام نرخ فروش خوراک بودند و باعث شد که مجامع سالانه آنها با تاخیر طولانی برگزار شود. او در ادامه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شش ماهه دوم سال 93 و شش ماهه اول سال جاری، تمام پالایشگاه‌های دنیا سودآور بوده‌اند و دلیل آن نیز افت قیمت نفت خام در جهان بود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه وزارت نفت اجازه واردات نفت خام را به فعالان اقتصادی نمی‌دهد، گفت: از طریق پالایشگاه تبریز قصد واردات نفت خام از منطقه کردستان عراق به قیمت هر بشکه 15 دلار ارزان‌تر از نرخ بازار را داشتیم که وزارت نفت مجوز آن را نداد.

ناصر بابایی مدیرعامل پالایشگاه تهران نیز با بیان اینکه شرایط امروز پالایشگاه‌های کشور مطلوب نیست، گفت: اگرچه بخشی از فرآورده‌ها و نفت خام به نرخ 95 درصد منطقه خلیج فارس به پالایشگاه‌ها داده می‌شود و به اصطلاح 5 درصد تخفیف دارد، اما تخفیف درنظر گرفته شده به واحدهای پالایشگاهی بازگردانده نمی‌شود.

بابایی افزود: در حالی هزینه نفت خام تحویلی ماهانه به حساب پالایشگاه ها منظور می‌شود که فراورده‌های تولیدی حاصل از آن به فاصله 6 تا 7 ماه بعد در بازار فروخته می‌شود و از این رو، پالایشگاه‌ها زیان بالایی را متقبل می‌شوند. به گفته وی، قیمت نفت خام اگرچه سیر نزولی در بازار جهانی یافته است اما فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها حتی به بهای تمام شده نیز فروش نمی‌رود. وی یکی دیگر از مشکلات پالایشگاه‌های را مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده عملاً حساب‌های پالایشگاه‌ها را بسته است. مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: در سازمان امور مالیاتی تفسیرهای متفاوتی از قوانین صورت می‌گیرد که در نهایت سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی را دچار مشکلات عدیده می‌کند.

در گروه پتروشیمی این روزها افزایش نرخ دلار باعث توجه نسبی اهالی بازار به این صنعت شده است. از طرفی دیگر طرح استیضاح وزیر نفت خبر دیگری است که می تواند باعث توجه اهالی بازار به نمادهای این گروه شود. سیاست های وزات نفت در 2 سال اخیر نمادهای پتروشیمی و پالایشی ها را در بازار بورس با چالش جدی مواجه کرده است. پتروشیمی پردیس در دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور 94به ازای هرسهم 1,659 ریال سود محقق کرده است. شرکت در سال جاری افزایش سرمایه 100% را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم 18% رشد داشته است .سود خالص 137% رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش 108% فروش میباشد. بهای تمام شده فروش 65% افزایش داشته و سایر هزینه های عملیاتی 72% کاهش داشته است.سایر درآمدهای غیر عملیاتی 56% کاهش داشته و هزینه های اداری،عمومی و فروش با افزایش 154% به مبلغ 710 میلیارد ریال رسیده است.

در گروه خودرویی ، ایران خودرو قصد دارد سرمایه خود را از 12.000 میلیارد ریال به 15.300 میلیارد ریال افزایش دهد. این افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود. هدف از این افزایش اصلاح ساختار مالی ، بهبود سرمایه در گردش و تقویت جریانات نقدی در پشتیبانی خطوط تولید به منظور دستیابی به ظرفیت قابل دسترس و بهبود جریان سودآوری عنوان شده است. لازم به ذکر است 30 آبان موعد این افزایش می باشد. بعید است بازار چندان راغب به شرکت در این افزایش باشد. البته امروز علاوه بر خوردو ، ختور و ختوقا هم برای افزایش سرمایه متوقف خواهند شد.

از دیگر نمادهای این گروه می توان به خکاوه اشاره کرد. سهمی که از حوالی 125 تومان یکسره ریزش داشته است و اکنون حوالی 80 تومان خوب حمایت می شود. در خبر های مربوط به این سهم ، به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای، در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور 70 درصد قیمت خودروهای راهداری به صورت وام به متقاضیان پرداخت می‌شود. البته هنوز خبری در این خصوص ابلاغ نشده و تا زمانی که این طرح اجرا نشود، نمی توان در مورد آن اظهارنظر کرد. طرحی که اگر اجرایی شود قطعا به روی فروش خکاوه هم موثر خواهد بود.

به سراغ 4 گوشه بازار برویم! در گروه حمل و نقل بارها روی حسینای 3800 تومانی تاکید داشتیم. سهم کم کم به ترند صعودی خود نزدیک می شود و به نظر می رسد شاهد رشد قیمتی آهسته سهم تا حوالی 4200 – 4250 تومان خواهیم بود.

کگاز چند روزی است صف خرید است و جالب اینکه به اندازه حجم مبنا هم عرضه نمی شود! قبلا در مورد سهم صحبت کردیم. به نظر می رسد سهم هدف 240 تومانی در سر دارد.

در نماد شپلی به نظر می رسد بازی سهم امروز تمام خواهد شد. در تیر ماه هم قیمت در عبور از 270 تومان ناکام ماند. نحوه معاملات روز گذشته هم به گونه ای بود که به نظر نقدینگی از این سهم خارج می شود. به هر حال قیمت رشد خوبی را در کوتاه مدت تجربه کرد.

چافست هم از جمله نمادهایی بود که دیروز شفاف سازی داد و اعلام شد از تعدیل مثبت برای امسال و سال بعد خبری نیست! با این شرایط به نظر می رسد عبور از 400 در کوتاه مدت کار دشواری خواهد بود.

در واتی هم شفاف سازی داشتیم. البته از نوع مثبت! به نظر می رسد امروز هم روند رو به رشد سهم ادامه داشته باشد. گفته می شود ونوین در حدود 3 میلیون برگه سهم واتی تحت تملک دارد و در این سهم فروشنده است. به نظر سهم حوالی 190 – 200 متعادل می شود.

در قندی ها ، بنیاد در نظر دارد 87 درصد ار قند قزوین را در تاریخ 10 اذر ماه به قیمت 231 تومان به صورت یکجا و نقد عرضه کند.

از دیگر نمادهای بازار می توان به بترانس اشاره کرد. سهمی که چند روزی است خوب معامله می شود. به نظر می رسد بترانس هم یک حرکت نوسانی رو به بالا خواهد داشت و می تواند تا 880 – 900 تومان پیشروی نماید.


اخبار سیاسی – اقتصادی


***رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر نفت فردا سه‌ شنبه تحویل هیئت ‌رئیسه مجلس خواهد شد. وی تاکید کرد: بسیاری از موضوعات پیش روی مجلس اعم از رسیدگی به برجام و … باعث تاخیر در ارائه طرح استیضاح وزیر نفت به هیئت رئیسه مجلس شد که قطع به یقین این طرح روز سه‌ شنبه به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده خواهد شد. نماینده مردم اهواز و باوی در ادامه متذکر شد: حدودا 40 امضاء برای طرح استیضاح وزیر نفت از نمایندگان مجلس اخذ شده است. موسوی با بیان اینکه موضوعات مربوط به کرسنت و فعالیت پالایشگاه‌ ها از جمله محور های طرح استیضاح وزیر نفت است، در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام نمایندگانی که در حوزه انتخابیه خود با مشکلات پالایشگاه‌ ها دست و پنجه نرم می‌ کنند به طرح استیضاح وزیر نفت پیوسته ‌اند، چرا که این نمایندگان عملا ملاحظه می ‌کنند که وضعیت پالایشگاه‌ ها چه مشکلات زیست محیطی اعم از آلودگی هوا، برای ساکنان حوزه انتخابیه ‌شان ایجاد کرده است.

***عضو ارشد تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ ای کشورمان اعلام کرد: همه امضاهای سند بازطراحی رآکتور اراک تا عصر امروز جمع‌آوری و این سند منتشر می ‌شود. معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این سند 8 امضا خواهد داشت، اظهار داشت: وزرای خارجه ایران و 6 کشور به اضافه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این سند را امضا می‌ کنند. گویا سند در حال گردش بین پایتخت ‌هاست که آن را امضا کنند و تقریبا همه به جز دو سه کشور امضا کرده ‌اند که آن هم در حال انجام است.

***نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد طرفهای مقابل می‌دانند که شرط اجرای برجام بسته شدن پرونده ایران است. رضا نجفی درباره نقل قول منتشر شده از یک کارشناس آمریکایی (که در حال حاضر هیچ مقام رسمی ندارد و برخی از آن تحت عنوان بسته نشدن پرونده پی‌ام‌دی تفسیر کرده‌اند) گفت: توجه شود که طبق بند 14 برجام، اعضای 1+5 متعهد هستند قطعنامه‌ای را به (اجلاس 24 آذر) شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن موضوع پرونده هسته‌ای ایران است. وی افزود: متأسفانه برخی قبلاً هم به‌تبعیت از منابع غربی تیترهایی در سایتهای خود زده بودند که کاملاً گمراه کننده و خلاف نقشه راه بود. نجفی در پایان تأکید کرد: نه بازرسی وارد سایت پارچین شده و نه هیچ دانشمند هسته‌ای با آمانو یا بازرسان مصاحبه کرده است.

مارک فیتز پاتریک، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا با اشاره به در پیش بودن انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران گفته بود که این گزارش ممکن است به‌گونه‌ای باشد که بحث‌ها به‌طور کامل مختومه نشوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24