Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سهام ساینا در ١٨ روز کاری در بازار سهام ١٠٠ درصد باردهی داشته ،حالا مدیرعامل این شرکت به تشریح آخرین وضعیت این تک سهم شوینده پرداخته است...

در ساینا ١٠٠ درصدی بازار چه می گذرد...!؟

  بورس24 - محبوبه مغانی

اتکاء محصولات شوینده به مواد اولیه داخلی به ویژه شرکت های پتروشیمی داخلی را شاید بتوان از جمله دلایلی برشمرد که سبب شده است تا شرکت هایی مانند پاکسان، پاکشو، هنکل پاک وش که از قدمت و سابقه طولانی در بازار محصولات شوینده کشور برخوردارند، در بازار سرمایه در گروه پتروشیمی و در کنار نمادهای هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو، پارسان و ... قرار گیرند. موفقیت صنعت شوینده کشور در ایجاد پایگاه های قابل اعتماد در اذهان عمومی مردم به واسطه خلق برندهای جدید و استفاده از ابزارهایی برای پرورش تقاضای پنهان منجر شد تا همزمان با تداوم شدت رقابت تولیدکنندگان داخلی و خارجی در این بازار، تولیدات داخلی در آمد 2 هزار و 15میلیارد دلاری را از بازار یک میلیون و 350 هزار تنی محصولات شوینده در کشور به خود اختصاص دهند و سهم خود از بازار جهانی را به 0.52 درصدی رسانند. مصرفی بودن محصولات شوینده و نقش بی بدیل این صنعت در زندگی مردم، شاید سبب شد تا ساینا به عنوان یکی از تولید کنندگان این عرصه پا به بازار سرمایه گذارد و با گذشت تنها 18 روز از زمان ورودش به بازار سرمایه، بازدهی 100 درصدی را به سهامداران خود هدیه کند. بر این اساس طی گفت و گویی مفصل با علی صفوی نژاد مدیرعامل ساینا به بررسی آخرین وضعیت این صنعت و شرکت پرداختیم که مشروح این گفت و گو از نظرتان می گذرد.

- به نظر می رسد که صنعت شوینده با نقش مهم خود در نظافت و پاکیزگی، پس از غذا، به عنوان صنعتی محسوب می شود که هیچ گاه مورد تهدید اقتصادی قرار نخواهد گرفت، نقش بی بدیل این صنعت سبب شده تا شاهد محصولات متنوعی از تولیدات خارجی در بازار مصرف داخلی باشیم. بر این اساس آیا گزارشی از گردش مالی این صنعت وجود دارد؟ تا چه میزان سلیقه مردم در استفاده از این محصولات تغییر یافته است و گرایش مردم به مصرف کدامیک از محصولات شوینده افزایش یافته است؟

از نظر تهدید ، باید بگویم در مقایسه صنعت شوینده با غذا، تا جایی که اطلاع دارم در استراتژی های صنعتی ایران، این دو صنعت به عنوان مهم ترین صنایع استراتژیک در ایران محسوب می شوند. با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی موجود در بطن صنعت شوینده و توسعه و تکوین این صنعت از حلقه استخراج تا محصول نهایی. بیشتر ارزش افزوده ای که ازآن می توان حاصل نمود، در داخل کشور کسب میشود ؛یعنی تمام محصولات از مواد اولیه و نهایی آن در کشور مورد استفاده قرار می گیرند و لذا در فراگرد اقتصادی جامعه ریشه دار شده است و به این دلیل هرچند نه هیچگاه و لیکن نسبت به تهدیدات خارجی می تواند مقاومت نماید.

- منظورتان اینست که محصولات شوینده هیچ نیازی به واردات مواد اولیه ندارند و تمام مواد اولیه خود را از داخل کشور تامین می کنند؟

نه اینکه هیچ ماده اولیه ای از این صنعت وارد کشور نشود، به هر حال هیچ صنعتی برای تامین مواد اولیه خود بی نیاز از خارج نیست. اما بخش اعظم این مواد در داخل کشور تامین می شود. به عنوان مثال ماده ای داریم به نام اسید سولفونیک که ماده اولیه صنایع پودر و محصولات شوینده است. این ماده در کارخانه پاکسان به عنوان ماده اولیه تولید می شود که محصول اولیه آن نیز "ال ای بی" است که در شرکت صنایع شیمیایی ایران و بیستون کرمانشاه تولید می شود. ماده "ال ای بی" از ترکیب دو ماده نفت سفید و بنزن بدست میاید . نفت سفید حاصل نفت معمولی است که از زمین استخراج می شود. می بینید که تمام حلقه های ماده اولیه در کشور وجود دارد؛ حال قیمت نفت با فرض بشکه ای 35 دلار، احتمالا کیلویی 400 تا 700 تومان برای ما هزینه دارد. حال تصور کنید وقتی تبدیل به محصول نهایی شود، بهای فروش آن کیلویی 2 هزار یا 6 هزار تومان خواهد بود. بنابراین در پی تولید این محصول ارزش افزوده به ازای هر کیلو 4000 تومان در کشور ایجاد می شود. بنابراین این صنعت می تواند کسب و کار پایداری را در جامعه ایجاد کند. به طوری که در تمامی سوپر مارکت های فعال در تهران و کشور ملاحظه می کنید بیشتر مواد شوینده و بهداشتی تولید داخل هستند. بر این اساس می توان ادعا کرد که بخش اعظمی از کسب و کار و اقتصاد ما به این موضوع باز می گردد. با توجه به مصرفی بودن این کالا، نقش بی بدیل این صنعت در زندگی مردم مشاهده می شود به ویژه که با بهداشت هم سروکار دارد. شاید بتوان محصولات شوینده و بهداشتی را همتراز با مواد غذایی دانست. محصولات شوینده جزء تولیداتی هستند که به شدت تبلیغات محور شده اند و با توجه به تعداد تولید کنندگان و علائق درحال تغییر جامعه مصرفی ضرورتا توجه ویژه ای به آن طلب می نمایند.ضمن اینکه با توجه به استراتژیکی بودن این صنعت، گردش نقدینگی آن نیز بالاست.

- شما هم در تولید محصولات شوینده خود از پالم هم استفاده می کنید؟

پالم در صابون استفاده می شود، البته مقداری از نوعی ماده صابونی هم در مایع لباس شویی استفاده می شود؛ اما میزان استفاده آن قابل قیاس با میزان مصرف آن در صابون پاکسان نیست.

- آیا گزارشی از گردش مالی صنعت شوینده موجود است؟

اطلاعات دقیقی در مجموع مصرف داخل و صادرات در دست ندارم، ولی سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن محصولات بهداشتی در جامعه مصرف می شود که به بیان دیگر اندازه بازار ان میباشد که این میزان تولید با میانگین نرخ فوق الذکر بالغ بر رقمی در حدود 6 هزار میلیارد تومان می گردد.

- تفاوتی از میزان مصرف شویندها در شهرهای مختلف وجود دارد؟

بله. برای محاسبه میزان مصرف، ضرایب مختلفی در نظر گرفته می شود. به طور مثال برای هر نفر ، سرانه مصرف مایع ظرف شویی 3 کیلو در نظر گرفته می شد. هم اکنون ضرایب مصرف جمعیت روستاها تقریبا با شهرها یکسان در نظر گرفته می شود اما ضرایبی مثل زوار در مشهد یا مسافران شمال وجود دارد. البته تهران به نسبت جمعیت همگن ایران، از مصرف بیشتری برخوردار است.

- آیا در این گروه محصولات نیز تنوع وجود دارد؟

بله . شهر نشینی و فرهنگ جامعه و نیز اهمیت پوست و بدن در حفظ سلامت عامل اصلی این تحول میباشد ، به عنوان مثال در دنیا پیشرفته ، سفید کننده ها از مایع تبدیل به ژل سفید کننده شده اند . و علت آن عمدتا به ضرورت کاهش مصرف کلر در فضای خانه بر می گردد.در کل گرایش به مصرف مایعات بهداشتی درحال رشد می باشد.

- با توجه به تمایل بالا در استفاده از شوینده های مایع، در حال حاضر سهم شما از مایعات شوینده در کشور چقدر است؟

این عدد در مایعات مختلف متفاوت است، به طور مثال این سهم در برخی ازمایعات شوینده 15 درصد و در برخی دیگر 8 درصد وکمتر است.

- در خصوص مایع دستشویی، سهم شما چقدر است؟

این محصول در شرکت دیگر گروه ، تولید می شود.

- در مجموعه شما چه برندهایی استفاده می شوند؟

برندهای گلی ، سپید ، رخشا، برف از جمله برندهای بسیار با اهمیت می باشند.

- در فروش محصولات خود، چه میزان تخفیف در بازار قایل می شوید؟ با توجه به اینکه سود سال 94 شما نسبت به سال 93 به علت ارایه تخفیف از تفاوت فاحشی برخوردار بود. آیا این ارایه تخفیفات با تقاضای شما برای افزایش نرخ از سازمان حمایت تناقض ندارد؟

تخفیف در رقابت فروش بعنوان یک ابزار ساده استفاده میشود .

- پس به اعتقاد شما برای بازار یابی و توسعه بازار، قیمت ها باید آزاد شوند؟

وقتی برای گروه های مختلف، محصولات مختلف تولید می کنید باید این قیمت آزاد باشد. به عنوان مثال مایع ظرف شویی با توجه به فرمولاسیون و کیفیت ان پریمکس با قیمت بالاتری برای قشر خاصی به بازار عرضه می شود. مایع ظرف شویی پریمکس حدود 3 هزار و 700 تومان به فروش می رسد در حالی که مایع ظرف شویی گلی با قیمت 3 هزار و 50 تومان و مایع ظرف شویی کیمیا دو هزار و 800 تومان عرضه می شوند. اگر قیمت ها آزاد شوند می توان با تنوع و مطلوبیت معطوف به گرو های متفاوت درامدی تولید نمود . ؛ به این معنی که نباید قیمت ها را بی دلیل افزایش داد. بلکه بر اساس نگاه مصرف کننده و نوع کیفیت این تغییر باید صورت گیرد. مثلا برخی مصرف کنندگان خواستار افزایش شویندگی مایع ظرف شویی هستند؛ اما برخی دیگر به حساسیت آن توجه می نمایند.

- کدامیک از محصولات شما در بازار از رتبه نخست برخوردار است؟

در برخی استان ها مایع ظرف شویی گلی بر اساس اطلاعات تحقیق بازار حضور بسیار خوبی دارد که ما تلاش خود را برای افزایش این شاخص ها در سایر استان ها داریم. اما در دیگر محصولات گروه پاکسان به عنوان مثال در صابون- برند گلنار ، رتبه بلا منازعی را داراست.

- میزان تولیدات شما در مایع ظرف شویی و لباس شویی چقدر است؟

بر اساس بودجه امسال بیش از 30 هزار تن مایع ظرف شویی و 5 هزار تن مایع البسه هست.

- آیروسل چیست؟

منظوراسپری ها هستند، اسپری هایی که در تولید آنها عمدتا از گاز بوتان و پروپان استفاده می شود، اصطلاحا آیروسل تعریف می شوند. در محصول جدیدی از این نوع اسپری ها با یک برند ایتالیایی قرار دادی منعقد کرده ایم. همچنین یکی از کالاهایی که در این مجموعه به خوبی به فروش می رسد، برف شادی است. در عین حال با توجه به اتوماسیون بالای خطوط کارخانه دیگر محصولات مانند: اسپری بدن با برند بیک و خوشبو کننده ارکید نیز در این مجموعه تولید و عرضه می شود. ضمن اینکه طرح های توسعه محصولات مختلف آیروسل در دستور کار می باشد.

- تولید این محصولات تا چه میزان برای شما سود آور هستند؟

براساس دستورالعمل سازمان حمایت سقف سوداوری 15 الی 17% می باشد.

- در حال حاضر چند قلم کالا در ساینا تولید می شود؟

در شرکت پاکسان حدود 30 ردیف کالایی وجود دارد که تقسیم بندی آنها بر اساس رنگ بندی و مدل، تعداد این اقلام کالایی را به حدود 350 قلم می رساند که محصولات مایعات خانگی انواع مایعات ظرفشویی ، مایعات البسه ، پاک کننده ها و محصولات آیروسل در این واحد تولید می شود که بالغ بر 160 تنوع کالایی می شوند.

- با توجه به تقاضای موجود در استفاده از صابون گلنار، امکان تولید مایع دستشویی گلنار در این مجموعه وجود ندارد؟

این سوال نیز مربوط به شرکت پاکسان هست ، اما ظاهرا برند گلنار در کشور افغانستان خوشنام می باشد. و تقاضا برای دیگر کالاها با این نام به چشم میخورد.

- چرا ساینا با ظرفیت کامل تولید نمی کند؟

ظرفیت اسمی شرکت بر اساس دوشیفت اعلام شده استو البته علاوه بر یک شیفت کامل بر اساس سفارش شیفت های بعدی نیز فعال می شوند. اما با توجه به توسعه تکنولوژیک و سطح بالای اتوماسیون برنامه تولید در یک شیفت تامین می شود. داشتن 140 نفر پرسنل و ظرفیت در دسترس نزدیک به 60000 تن از مزیت های این مجموعه می باشد.

- آخرین تجدید ارزیابی دارایی های این مجموعه چه زمانی انجام شده است؟

تجدید ارزیابی صورت نگرفته است. البته با توجه به جوان بودن کارخانه و توسعه تکنولوژیک صورت گرفته ظرف چندسال اخیر می توان ارزش آن را بالقوه بیشتر از دفاتر دانست.

- با توجه به حضور پررنگ شوینده های خارجی در بازار مصرف داخلی و رقبای قدر خارجی، آیا صادرات در این مجموعه رونق دارد؟

بله صادرات مناسبی داریم. ژل ظرف شویی همراه با برخی مایعات شوینده عمدتا به قزاقستان، ازبکستان، کشورهای آسیایی میانه صادر می شود. که سالانه 3 تا 4 میلیون دلار صادرات ماست. این صادرات امکان دریافت وام هایی با نرخ پایین صادراتی از بانک توسعه صادرات را برای ما فراهم کرده است . اخیرا این محصول با ظرف های بزرگتری به عراق صادر می شود.

- شما منابع مالی مورد نیاز خود را عمدتا از طریق وام های صادراتی تامین می کنید؛ با توجه به برخورداری از دارایی های بالا، چرا از ابزار های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده نمی کنید؟

البته ما از بانک های داخل نیز وام دریافت کرده ایم که عمدتا کوتاه مدت و حهت خرید مواد اولیه می باشند. ضمنا با توجه به سیستم پخش و فروش منسجم و قابل برنامه ریزی در گردش نقدینگی به دنبال اشکال دیگر تامین مالی هستیم تا تبدیل وام های با نرخ بالا به نرخ پایین تسریع شود.

- با توجه به برخورداری از سود انباشته بالا، برنامه ای برای افزایش سرمایه ندارید؟

بحث افزایش سرمایه می تواند وجود داشته باشد، ولی الان چندان به این موضوع نپرداخته ایم. تقریبا هر3 ماه می توانیم یک محصول جدید به بازار عرضه کنیم که می تواند سودآوری برای این مجموعه داشته باشد . هنر ما در خلق محصولات جدید است، مثلا در برند پریمکس سعی می کنیم که مصرف خانگی آن را بیشتر کنیم. همان طور که گفتید برخی برندهای خارجی با تولید در داخل و بهره گیری از مواد اولیه داخل وارد بازار مصرف کشور می شوند که برخورداری آنها از امکانات ماهواره ای و تبلیغاتی، سبب شده است تا تصور مردم به طور ناخودآگاه بر این باشد که برندهای خارجی از کیفیت خوب و مناسبی برخوردارند. لذا مسئولیت ما ، با توجه به امکانات داخل دو چندان گشته است.

- پی به ای صنعت دو واحد کم شده، کشف قیمت ساینا در بازار سرمایه را چطور ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم منصفانه بود. سهام ساینا ، با پی به ای کم عرضه شد تا جای رشد داشته باشد.

- به نظر می رسد که در اسفندماه فروش مناسبی داشته اید؟

بله همینطور است، البته در شرایط فعلی هنوز انتظار جامعه کاهش قیمت محصولات شوینده می باشد. لذا خرید صرفا برای مصرف در یک دوره کوتاه مدت می باشد.

- قیمت نفت چه تاثیری بر فعالیت های شما دارد؟

ماده اولیه ما یعنی " ال ای بی" به شدت به قیمت نفت خام متکی است، یکی از عوامل پیش بینی سود در این مجموعه، ناشی از قیمت نفت و مواد اولیه می باشد.

- آیا تدابیری برای کاهش زیان ناشی از افزایش قیمت نفت اندیشیده اید؟

سیستم نرخ گذاری ، تا حدودی ارتباط با افزایش مواد اولیه دارد که با هماهنگی سازمان حمایت و انجمن صنعت شوینده اجرایی می گردد.

- در حال حاضر سازمان حمایت بر افزایش قیمت کدامیک از محصولات شما حساسیت دارد؟

بر همه محصولات حساس است، سازمان قیمت های قبلی ما را می داند و هرگونه تغییری طی هماهنگی انجمن شوینده با سازمان حمایت بر اساس اطلاعات دریافتی از ما صورت می گیرد.

سوال 28- آیا برای سال جاری درخواستی برای افزایش نرخ به سازمان حمایت ارایه شده است؟

فعلا درخواستی صورت نگرفته است .

- انتظار شما از قیمتها در سال جاری چیست؟

تنها شاخص های که از تغییر برخوردار می شوند، دستمزد است. البته آخرین افزایش قیمت محصولات ساینا سه سال پیش بوده است . هر سال با افزایش دستمزدها، واحیانا سایر اقلامی که خریداری می شوند بر همین مبنا، برروی قیمت تمام شده تاثیر می گذارند. اما هنوز در این باره جمع بندی صورت نگرفته است .

- در محصولات صادراتی افزایش نرخها چگونه است؟

با کاهش ارزش پول ملی در کشورهای آسیایی قدرت برای خرید کالای ما مقداری کاهش یافته است. الان با افغانی ها هم کار می کنیم که خیلی قدرت خرید ندارند و مجبوریم زیاد چانه زنی نماییم. اما امید است که کالاهای با قدرت رقابت و مطلوب تقاضای خود را داشته باشند

- در قیمتهای صادراتی هیچ نهادی نظارت ندارد؟

تا جایی که اطلاع دارم خیر

- بحث سرمایه گذاری خارجی را داشته اید؟

در حال حاضر از لایسنس شرکت اینکو ایتالیا برای تولید اسپری استفاده می کنیم.

- تا چقدر سهم ساینا را با بازار گردانی حمایت می کنید ؟

با توجه به تجربه ای که در این مجموع هست . و ما هلدینگی هستیم در بخش مربوطه این موضوع را مدیریت می کنند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24