Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در کنار انتظار برای واردات از سایر کشورهای عربی و یا عقب نشینی مصرف کننده واقعی ، می توان به کاهش حجم تقاضای اعمالی در بورس کالا امیدوار بود ولی هنوز برای ادعای پایان التهاب زود خواهد بود اما در پاییز قطعاً بازاری مطلوب تر را شاهد هستیم. از طرف دیگر بورس کالا به شدت پیگیر محدودکردن بسیاری از کدهای معاملاتی خریدار و البته غیرواقعی است که می تواند به کمک بازار آمده و بخشی از تقاضای واسطه گری و سفته بازی را محدود کند...

باز هم PVC خبرساز شد!

بورس24 :در کنار کاهش قیمت فولاد ، بازار پلیمرها شرایط بهتری را تجربه کرد و قیمت های این بازار بهبود یافت. البته باز هم التهاب بازار PVC واقعیت های بازار محصولات پتروشیمی را کم اثر ساخت.به رغم تعهد عرضه 14000 تنی این کالا در بورس کالای ایران که به اعمال سقف نوسان مجاز 20 درصدی(تعیین این سقف مجاز اقدامی منطقی بود) منجر شد، ولی باز هم عرضه ها به 14 هزار تن نرسید. در ساعات ابتدایی فعالیت بازار شایعه حذف عرضه های پتروشیمی بندرامام بر سر زبان ها افتاد ولی مقاومت ها در نهایت باعث شد تا 10 هزار تن انواع گریدهای پرمصرف PVC عرضه شود. این در حالی بود که برای خرید همین حجم ، نزدیک به 70 هزار تن تقاضا ثبت شد تا جایی که تمامی کالاها با سقف مجاز معامله شدند.

در هر حال با وجود التهابی محسوس در بازار PVC ، باز هم شاهد آن هستیم که حجم معاملات به صورت سلف و نقدی ، به آرامی در حال افزایش است هرچند که اوج زمان تحویل را می توان در هفته های پیش رو دانست ولی باز هم باعث خواهد شد که این التهاب محدود شود. با توجه به این موارد در کنار انتظار برای واردات از سایر کشورهای عربی و یا عقب نشینی مصرف کننده واقعی ، می توان به کاهش حجم تقاضای اعمالی در بورس کالا امیدوار بود ولی هنوز برای ادعای پایان التهاب زود خواهد بود اما در پاییز قطعاً بازاری مطلوب تر را شاهد هستیم. از طرف دیگر بورس کالا به شدت پیگیر محدودکردن بسیاری از کدهای معاملاتی خریدار و البته غیرواقعی است که می تواند به کمک بازار آمده و بخشی از تقاضای واسطه گری و سفته بازی را محدود کند.

معاملات PVC در بورس کالای ایران در روز سه شنبه

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه

بیشترین قیمت

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله

تاریخ تحویل

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

27,216

32,659

1500

13460

1500

1395/06/21

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

نقدی

29,938

35,925

500

9240

500

1395/06/21

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

27,216

32,659

1518

15312

1518

1395/06/21

پلی وینیل کلراید S70

پتروشیمی آبادان

سلف

29,938

35,925

500

8140

500

1395/07/04

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف

27,216

32,659

2992

11242

2992

1395/07/10

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

27,216

32,659

2992

12276

2992

1395/07/13

در هر حال به استثناء PVC و یا گریدهایی همچون سنگین اکستروژن و یا پلی استایرن ها ، شاهد بازاری آرام هستیم که باز هم در غوغای PVC ، نادیده گرفته می شود. در نهایت می توان این گونه نتیجه گرفت که زمان به ضرر شرکت های پتروشیمی در حال سپری شدن است زیرا التهاب در بازار به آرامی محدود شده و ممکن است حتی برای پایان مهرماه برای فروش خود را مشکل رو به رو شوند. تجربه نشان داده است که برخی از شرکت های پتروشیمی خوراک مایع ، برای پوشش برخی از هزینه های تولید خود به برخی بازارسازی ها دست می زنند که چندان منطقی نیست. از سوی دیگر با توجه به افزایش عرضه های پتروشیمی اروند در بورس کالا ، انسجام عرضه کنندگان به منظور افزایش قیمت ها محدود شده و می توان به بهبود بازار امیدوار بود. از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که در برابر این قبیل بازارسازی ها ، نهادهای نظارتی وارد عمل نشده که در نهایت همین شرکت های پتروشیمی متضرر خواهند شد.

پس از بازار PVC ، پلی استایرن ها و مواد اولیه لوله های انتقال آب می توان پلی اتیلن سبک فیلم 0200 و 0075 ، پلی اتیلن سنگین بادی 0035 پتروشیمی بندرامام ، پلی اتیلن سبک فیلم TN00 2100 پتروشیمی لاله ، پلی پروپیلن فیلم HP525J پلی پروپیلن جم ، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821 و پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641 پتروشیمی تندگویان را جذاب ترین کالاهای روز سه شنبه در بورس کالای ایران به شمار آورد که با رشد قیمت ها در تالار رو به رو شدند.

بازار فولاد و میل به کاهش نرخ

بازار فولاد باز هم میل خود به کاهش قیمت ها را نشان داد هرچند که این بار ، افت نرخ ها بیشتر در بازار شمش مشهود بوده ولی در نهایت به بازارهای دیگر نیز سرایت کرد. افت قیمت ها در بازار میلگرد محسوس تر از سایر روزها و دیگر مصنوعات فولادی بود ولی باز هم بسیاری از فعالان بازار و واحدهای نوردی ، در برابر افت قیمت ها موضع گیری کردند. تمایل خرید شمش کاهش یافته و پس از ثبات قیمت این محصول میانی در روزهای اخیر ، این بار شاهد کاهش جدی بهای شمش بودیم تا جایی که قیمت هایی کمتر از 1300 تومان نیز به کرات مشاهده شد. کاهش تقاضا و خبرهایی مبنی بر بهبود عرضه قراضه در کنار دورنمای مبهم بازار را باید جدی گرفت زیرا می تواند به تقویت کاهش بهای شمش کمک کند هرچند که نمی توان به صراحت در خصوص این رخداد سخن گفت زیرا در روزهای گذشته مقاومت هایی جدی را در برابر کاهش قیمت شمش شاهد بودیم.

در هر حال برخی از کارشناسان عنوان کرده اند که مقاومت ها در برابر کاهش قیمت میلگرد شکسته شده و فعالان بازار و تولیدکنندگان ، دیگر در برابر افت نرخ همچون گذشته مقاومت نخواهند کرد ولی شواهد این ادعا و واقعیت های بازار را باید در روزهای پیش رو رصد کرد اما ضعف تقاضا را نیز نمی توان نادیده گرفت.

مدتی است که خبرهای بازار فولاد تنها بر افراد داخل این بازار تأثیر می گذارد و مصرف کنندگان نهایی ، چندان هم میلی به تعقیب واقعیت های این بازار از خود نشان نمی دهند بنابراین انتظار برای تغییر حجم خرید به منظور استفاده در پروژه چندان هم منطقی به نظر نمی رسد اما در صورتی که شاهد رشد قیمت های جدی فولاد باشیم ، باز هم مصرف کنندگان نهایی و یا واسطه ها ، برای خرید پیش قدم می شوند.در هر حال هنوز می توان شواهدی از رشد قیمت ها را در بازار فولاد تعقیب کرد ولی رکود فعلی و ضعف نقدینگی ، فضایی را برای افزایش نرخ ها ایجاد نکرده است و برای بهبود بازار بهتر است معاملات هفته آینده را رصد کنیم.

معاملات فولاد در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایانی

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله

تختال C

فولاد خوزستان

سلف

13,000

100000

42400

42400

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

12,500

50000

33400

33400

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف (مچینگ)

12,500

0

5500

5500

در معاملات فولاد در بورس کالای ایران رخداد خاصی را شاهد نبودیم هرچند که معامله شمش 1250 تومانی می تواند در نوع خود جذاب باشد. این در حالی است که معامله به صورت اعتباری بوده یعنی خریدار تنها بخشی از ارزش معامله را به صورت نقدی پرداخت کرده و مابقی وجه آن را در طول زمان پرداخت می کند که می تواند نکته مثبتی در این بازار به شمار بیاید.

حاشیه سازی «پی وی سی» سازها

در حالی سقف ۱۰ درصدی قیمت پی وی سی برای عرضه های امروز به ۲۰ درصد افزایش یافته که منابع خبری نزدیک به پتروشیمی غدیر از واردات ۸ هزارتنی پی وی سی و عرضه آن در هفته آینده و در بورس کالا خبر می دهند.

به گزارش پتروتحلیل گفته می شود ۸ هزارتن پی وی سی توسط پتروشیمی غدیر از تایوان و چین خریداری شده و در حال حمل به ایران است.

این در حالی است که پی وی سی سازها برای امروز، ۱۴ هزارتن پی وی سی عرضه می کنند، به گفته کارشناسان بازار پی وی سی به احتمال زیاد اگر سقف قیمت کاملا لغو می شد، خریداران با رغبت تا ۳۰ درصد برای خرید کالاهای نقدیرقابت می کردند و احتمالا معامله گران برای خرید پی وی سی های تحویل های یک ماهه ۱۰ تا ۱۲ درصد و تحویل های دو ماهه نیز ۱ تا ۲ درصد رقابت می کردند.

البته برخی از معامله گران می گویند: احتمال لغو عرضه های امروز با توجه به نارضایتی پی وی سی سازها از افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد وجود دارد. گفته می شود پی وی سی سازها معتقدند که سقف قیمت پی وی سی ها باید کاملا لغو شود. برخی از منابع خبری نزدیک به پی وی سی سازها از اتحاد آنها برای ایجاد فشار بر بورس کالا و لغو سقف قیمت خبر می دهند، این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار معتقدند؛ افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد توسط بورس کالا منطقی است؛ چرا که به فروشندگان امکان فروش محصولاتشان را با نرخ ۹۲۰ دلار در هر تن می دهد که در شرایط فعلی رقمی در خور توجه است.برخی از معامله گران می گویند: پی وی سی سازها در شرایط ملتهب بازار، در تلاش برای کسب بیشتر سود هستند.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: با توجه به اینکه نرخ جهانی همچنان روندی افزایشی دارد و بازار هندوستان نیز همچنان با افزایش مصرفمواجه است، احتمالا بازار پی وی سی همچنان رونق داشته باشد.وی در ادامه افزود: واردات پی وی سی در حال حاضر با نرخ ارز آزاد و تعرفه گمرکی احتمال در حدود ۳۶۰۰ تا ۳۶۵۰ تومان رقم می خورد که نسبت به نرخ بازار داخل که در هفته جاری در محدوده ۴ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، به صرفه است.

وی با اشاره به این که نرخ پی وی سی در حال حاضر باید در بازار داخل ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان باشد، خاطر نشان کرد: کمبود پی وی سی، بازار را با التهاب روبه رو کرده است.

این در حالی است که بازار پی وی سی در روز گذشته با کاهش خریدار روبه رو بود، گر چه در روزهای اخیر فروشندگان حاضر به فروش محصولات خود نبودند، اما روز گذشته قیمت پیشنهادی فروشندگان پی وی سی تا مرز ۴ هزار و ۱۵۰ تومان نیز پایین آمد. افزایش حجم عرضه های امروز و همچنین افزایش سقف قیمت تا مرز ۲۰ درصد از دلایلی بود که فروشندگان را قانع به کاهش نرخ پی وی سی کرد.

به گفته کارشناسان بازار، معاملات امروز با سقف نوسان ۲۰ درصد، نرخ پی وی سی در بازار آزاد را با کاهش روبه رو کرده و احتمالا تا مرز ۳۹۰۰ کاهش خواهد داد. این در حالی است که احتمالا هفته آینده نیز پی وی سی وارداتی غدیر در بورس کالا عرضه می شود و به این ترتیب با خروج واسطه ها متاثر از افزایش سقف قیمت، مصرف کنندگان واقعی به بازار باز خواهند گشت.

با این حال احتمالا نرخ پی وی سی در بازار جهانی تا محدوده ۹۸۰ تا ۹۹۰ دلار در هر تن نیز رشد کند، این در حالی است که پایین ترین نرخ پیشنهادی کره به خریداران ایرانی ۹۹۵ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس بوده است، همچنین فروشندگان تایوانی نیز پی وی سی را به خریداران ایرانی در محدوده ۹۳۰ تا ۹۴۰ دلار در هر تن سی اف آر بندرعباس پیشنهاد می دهند.در همین حال احتمال افزایش مصرف اتیلن و سیرصعودی بازار هندوستان، همچنین اورهال برخی از پتروشیمی ها در آسیا، احتمالا بازار پی وی سی همچنان با رونق در ماههای آینده روبه رو باشد.

معامله ۵۱ هزار تن مواد پلیمری در بورس کالا

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز در بورس کالای ایران به ۵۱ هزار و ۱۱۳ تن رقم خورد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،امروز حجم عرضه ها در تالار پتروشیمی ۵۷هزار و ۲۷۱ تن و حجم تقاضا نیز بالغ بر ۱۴۹ هزار و ۷۶۸ تن بود. به این ترتیب پی وی سی ها با وجود افزایش سقف رقابت تا ۲۰درصد همچنان در صدر کالاهای جذاب تالار پتروشیمی بودند.پی وی سی گرید ۶۵ اروند به صورت سلف ۲۹۹۲ تن عرضه و ۱۲ هزار و ۲۷۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۷۲۱ تومان و قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۲۶۵ تومان رقم خورد. عرضه نقدی گرید ۶۵ پتروشیمی اروند نیز با حجم ۱۵۰۰ تن عرضه ۱۳ هزارو ۴۶۰ تن تقاضا داشت و با قیمت ۳ هزار و ۲۶۵ تومان مورد معامله قرار گرفت.

گرید ۵۷ پتروشیمی آبادان هم با حجم ۵۰۰ تن ۹۲۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۹۹۳ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۹۲ تومان رقم خورد.گرید ۷۰ پتروشیمی آبادان نیز با حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۸۱۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۹۹۳ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۹۲ تومان بود.

همچنین پلی اتیلن های سبک فیلم، پلی پروپیلن های نساجی، پلی اتیلن های ترفتالات بطری و پلی استایرن های معمولی و مقاوم در این روز از جذاب ترین کالاهای عرضه شده در بورس کالای ایران بودند.

به این ترتیب پلی استایرن معمولی پتروشیمی تبریز که با حجم ۷۰۰ تن عرضه شده بود ۱۳۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۸۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۳۱ تومان رقم خورد.همچنین پلی استایرن مقاوم نیز با حجم ۷۰۰ تن، ۱۷۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۲۱۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۳۱ تومان بود.پلی استایرن های انبساطی ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ هم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند. در همین حال پلی اتیلن های سبک فیلم ۰۰۷۵ و ۰۲۰ نیز با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24