Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله ٣ قرارداد معادل ۵٠۴ مگاوات ساعت به ارزش ١٨٧ میلیون ریال بود...

رونمایی از اولین معامله هفتگی برق در تاریخ بورس انرژی

بورس24 :پس از مدت ها عرضه روزانه برق در بورس انرژی ، روز شنبه شاهد اولین عرضه برق در این بورس به صورت هفتگی بودیم که باعث شد تا اولین معامله هفتگی نیز منعقد شود. به نظر می رسد بورس انرژی در حال تغییر شکلی جدی است. در بازار پلیمرها شاهد ثبات نسبی قیمت ها به رغم جهت گیری زیرپوستی بازار به سمت رشد قیمت ها هستیم و البته بازار محصولات فولادی نیز به سمت افزایش نرخ ها در حرکت است. به نظر می رسد بازارهای کالایی در آستانه ماه محرم به سمت بهبود گام برداشته است. در بازارهای جهانی نیز می توان به افزایش قیمت ها به کمک رشد بهای نفت امیدوار باشیم.

بازار فولاد:

هرچند که خبر خاصی در بطن بازار فولاد در جریان نیست ولی به نظر می رسد پیگیری جلسات انجمن تولیدکنندگان فولاد را بتوان مهمترین خبر این روزها به شمار آورد زیرا از یک سو تعداد شرکت کنندگان در مسیر افزایش بوده و از سوی دیگر پس برگزاری جلسات ، شاهد رشد قیمت ها در بازار فولاد هستیم.

در روز ابتدایی هفته جاری شاهد رشد قیمت توأمان میلگرد و تیرآهن هستیم هرچند که این بار ، تولیدکنندگان نوردی نیز به جمع افزایش قیمت ها پیوستند. رشد قیمت میلگردهای نوردی ، افزایش بهای تیرآهن مخصوصاً سایزهای سنگین آن ، عرضه محدود ورق و نگرانی از ادامه رشد بهای این کالا ، وجود تقاضای زیرپوستی و نامحسوس در بازار فولاد ، روند افزایشی در بازار فولاد با مدیریت بازار از سوی عرضه ، کم خبری بازار در روز ابتدایی هفته و نهایتاً خودنمایی شائبه بازارسازی در بازار فولاد را می توان از ویژگی های اصلی معاملات به شمار آورد.

اگرچه مدیریت بازار از سوی عرضه خود رویکردی است که در غالب مواقع رکودی در بازار ، قابل توجیه بوده و از سوی این رسانه نیز بارها بر ضرورت آن تأکید شده است ولی ساده ترین خروجی آن را باید کم اثر شدن روند واقعی کشف قیمت با تقابل بین عرضه و تقاضا دانست. به عبارت ساده تر دیگر نمی توان با توجه به واقعیت های بازار و حرکت خریداران و فروشندگان ، تحلیلی منطقی از آینده بازار در کوتاه مدت ارائه کرد که امکان تصمیم گیری را از برخی فعالان بازار دریغ می دارد. در هر حال هم اکنون همکاری بیشتری بین تولیدکنندگان مصنوعات فولادی حتی واحدهای نوردی ایجاد شده که در ذات خود خبر خوبی به شمار می آید ولی مشخص نیست که رشد قیمت ها ادامه داشته ، معکوس خواهد شد و یا روز بعد باید منتظر ثبات و یا تغییر نرخ ها باشیم. در هر حال بازار میلگرد نیز شباهت بیشتری به بازار تیرآهن پیدا کرده که می تواند به رشد قیمت ها در طول زمان بیانجامد. باید به این نکته نیز اشاره داشت که تقاضای موجود در بازار ممکن است با رویکرد جدید عرضه ، خود را وفق دهد یعنی این احتمال را هم باید در نظر گرفت که در صورت عقب نشینی جدی خریداران بزرگ و مخصوصاً حرکت آن ها به بورس کالا و خرید سلف با دوره تحویل طولانی ، شاید تولیدکنندگان نیز متضرر شوند. بهتر است بازار خود را برای رسیدن به یک قیمت بهینه آماده کند تا همه بخش های بازار منتفع شوند.

تعداد شرکت کنندگان در جلسات هم اندیشی افزایش یافت / نوردکاران به دنبال تثبیت قیمت میلگرد

نهمین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد امروز دهم مهرماه در حالی برگزار شد که چند شرکت برای اولین بار در این جلسات حضور یافته بودند که از آن جمله می توان فولاد آذربایجان، صدر فولاد و تعاونی حمایت فولادسازان معین را نام برد.

به گزارش چیلان، نهمین نشست هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد با حضور رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادو با حضور مدیران شرکت های حاضر در جلسات قبل یعنی ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد کویر، گروه ملی صنعتی فولاد، صبا فولاد زاگرس، پرشین فولاد، سیما فولاد جهان، آریا ذوب، فولاد یزد، نورد ایوان غرب، فولاد بناب، نیک صدرای توس، نورد فولاد گیلان و تجارت کالای آتیهبرگزار شد. نکته حائز اهمیت در این نشست، بازگشت فولاد هیربد پس از چند جلسه وقفه و همچنین نخستین حضور چند شرکت در جلسات هم اندیشی بود که از آن جمله می توان فولاد آذربایجان، صدر فولاد و تعاونی حمایت فولادسازان معین را نام برد. بدین ترتیب تعداد شرکت کنندگان در جلسات هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد روند افزایشی خود را حفظ کرد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار «چیلان» در مورد این جلسه اظهار داشت: در راستای ادامه جلسات هفتگی رسته نورد مقاطع طویل، نهمین جلسه این رسته هم برگزار شد و خوشبختانه رئیس انجمن جناب آقای دکتر اسلامیان هم در این جلسه حضور پیدا کردند و باعث دلگرمی و قوت قلب نوردکاران شدند که جای تشکر از ایشان دارد.

حمید رضا طاهری زاده اضافه کرد: در این جلسه و با توجه به حضور دکتر اسلامیان، روند برگزاری جلسات و نتایج آن مورد گزارش و تبادل نظر قرار گرفت و چگونگی اجرای تصمیمات جلسه قبلپایش شدو با توجه به نتایج تصمیمات و توافق جمعی واحدها، تصمیم گرفتیم عرضه میلگرد به بازار را همچنان در سطح هفته قبل حفظ کنیم و بر قیمت های فروش نیز کنترل لازم را داشته باشیم تا قیمت میلگرد در سطح فعلی تثبیت شود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: همچنین مقرر شد ساختار انجمن را جهت رسیدگی به امور رسته ها تطبیق بدهیم و در صورت لزوم از کارشناسان خبره فولاد جهت برآورد عرضه و تقاضا و مطالعات آماری کمک بگیریم.

طاهری زاده در پاسخ به سوال خبرنگار «چیلان» در خصوص عمل نکردن برخی واحدها به تعهدات جلسات هم اندیشی تصریح کرد: متاسفانه واحدهای تولیدی فولاد درگیر مشکلات بسیاری هستند و وضعیت نوردکاران از منظر مالی و نقدینگی در این زنجیره از بقیه حلقه ها وخیم تر است که همین مسئله باعث می شود برخی واحدها نتوانند به تعهدات صنفی خود عمل کنند که در این خصوص هم تصمیم داریم از پتانسیل شرکت تعاونی حمایت فولادسازان معین استفاده کنیم. ضمن اینکه ما در جلسات هم اندیشی در کوتاه مدت به دنبال نتایج حداقلی هستیم و معتقدیم نتایج حداکثری در بلند مدت و با برطرف شدن موانع کسب و کار فولاد محقق می شود.

سمت و سوی بازار ورق

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران؛ قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر از اول هفته 1935 تومان اعلام میشد که در پایان هفته به 1920 تومان هم رسید علت این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت در قزاقستان و توقف فروش از طرف این عرضه کننده است. واردکننده ها مطمئن نیستند که بتوانند در خلال ماههای آینده موجودی داشته باشند به همین علت با احتیاط نسبت به فروش کالا اقدام می کنند.

قیمت ورق های گرم ضخامت 2.5 به بالا با جهش ناگهانی روبرو شد. روز دوشنبه مبارکه کالاهای خود را در قیمت هفته های گذشته پایه 15516 تومان اعلام کرد ولی از آنجا که در طول چند ماه گذشته کمتر خریدی صورت گرفته و بازار خالی از کالا بود قیمت ها افزایش پیدا کرد. قیمت ورق گرم ضخامت زیر 6 میلیمتر بجای 1552 تومان در میانگین 1637 تومان و قیمت ورق گرم 6 میلیمتر به بالا در 1596 تومان معامله شد در حالیکه فروش قبلی 1565 تومان بود. این مطلب در درجه اول باعث توقف بازار و به دنبال آن جهش قیمت ها گردید. روند افزایش قیمت تا روز چهارشنبه ادامه یافت تا جایی که قیمت بعضی از اقلام مثل ورق 12 میلیمتر بیش از 1910 تومان ( با مالیات ارزش افزوده ) در بازار رسید. پیش بینی می شود که با عرضه ورق ، ورق های فروخته شده توسط مبارکه و از طرف دیگر سکوت دو هفته ای بازار قیمت ها آرام گیرد .

نباید فراموش کرد که حجم ورق گرم فروخته شده در بورس در مرداد ماه برای تحویل در مهر ماه 194 هزار تن بوده است ولی در شهریور ماه به 345 هزار تن افزایش یافته کالایی که در شهریور ماه فروخته شده اواخر مهر و آبان به بازار عرضه خواهد شد. قیمت این کالاها بر پایه 1540 تومان تعریف شده بنابراین تغییر پایه قیمت می تواند برای اواخر مهر و اوایل آبان تاثیر واقعی خود را روی بازار بگذارد. نوسان فعلی بازار ناشی از حساسیت بازار و رکود فعلی است اما انتظار تغییر قیمت واقعی را باید برای هفته آخر مهر داشت. نباید فراموش کرد که حجم معامله از نظر مقداری زیاد نیست به همین علت این عامل می تواند تحریک کننده افزایش بیشتر قیمت باشد.

ورق های گرم ضخامت 6 تا 15 میلیمتر از هفته های قبل با محدودیت عرضه روبروست بخصوص برای سایز 12 میلیمتر. این فرصتی شده است برای کالاهای وارداتی که از افزایش قیمت بهره ببرند آنچنان که قیمت ورق گرم ضخامت 12 میلیمتر رول وارداتی از 1750 تومان در عرض یک هفته به نزدیک 1900 تومان هر کیلو رسید. ورق های گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا در هفته گذشته با محدودیت عرضه از طرف اکسین روبرو بود همچنان که کاویان هم عرضه ای در بازار نداشت. گفته می شود در طول هفته آینده کاویان شروع به عرضه خواهد کرد به همین دلیل این امیدواری در بازار هست که قیمت تعدیل گردد .

از روز شنبه فروشندگان ورق سرد تلاش می کردند که قیمت ها را بالا ببرند از آنجا که بازار به علت رکود در مقابل تغییر قیمت مقاومت می کرد معاملات را فروشنده ها بصورت نقدی پیشنهاد دادند. از روز دوشنبه که مشخص شد قزاق ها سهمیه ای برای فروش ندارند فروشنده ها قیمت را بالا بردند و موفق شدند تا هر کیلو 30 تومان افزایش قیمت را به بازار تحمیل کنند. پیش بینی خاصی برای آینده این کالا نمی تواند باشد. دو فاکتور برای تنزل قیمت این کالا تلاش می کنند اول اینکه حجم واردات مرداد ماه 19 هزار و 600 تن بوده در حالیکه در شهریور ماه به بیش از 51 هزار تن رسیده یعنی 2.5 برابر حجم واردات در شهریور ماه بالا رفته است. از طرف دیگر رکود دو هفته آینده روی تقاضای این کالا اثر خواهد گذاشت اما عدم اطمینان نسبت به جریان ورود کالا در خلال یک ماه آینده روی سیاست های عرضه کننده ها تاثیر خواهد گذاشت. آخرین قیمت فروخته شده ورق سرد توسط قزاق ها 470 دلار تحویل دو ماهه بصورت نقدی و از طرف چینی ها 510 دلار بصورت اعتبار اسنادی بوده است .

ورق گالوانیزه با بازار راکدی روبرو بود اما روز دوشنبه مبارکه 1500 تن از این کالا را با افزایش قیمت هر کیلو 78 تومان در بورس به فروش رساند قیمت هفته های قبل این کالا 2148 تومان پایه بدون مالیات ارزش افزوده بود همین امر باعث شد تا قیمت در بازار تا سقف 30 تومان هر کیلو بالا برود اما تقاضای این کالا همچنان ضعیف و بی رمق است.

بازار پتروشیمی

در روز ابتدایی فعالیت بازار محصولات پتروشیمی نیز شاهد آرامش کلی بازار بودیم تا جایی که برخی از قیمت ها حتی کاهش نرخ پیدا کردند اگرچه نگاهی به رشد نرخ گریدهای مختلف با توجه به کاهش بهای برخی دیگر از محصولات پتروشیمی ، نشان می دهد که هنوز وزن افزایش قیمت ها در بازار پلیمرها برتری دارد. به نظر می رسد کلیت بازار محصولات پتروشیمی نشان دهنده برتری تقاضا بر عرضه هاست هرچند که وجود تولید در صنایع پایین دستی نکته ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت. در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها افزایش یافت ولی شتاب بیشتر تقاضا و رشد بیش از 100 درصدی تقاضای پلیمرها در بورس کالا ، نشان می دهد که بازار هنوز به عرضه های بیشتری نیاز دارد. با توجه به نزدیکی به زمان اعلام قیمت های پایه شاید کم رمقی معاملات در بازار آزاد را بتوان از خروجی های انتظار برای اعلام قیمت های پایه به شمار آورد. به احتمال قوی حجم معاملات و روند فعالیت ها در بازار آزاد در هفته جاری بهبودی محدود پیدا می کند اما نزدیکی به ماه محرم و ایام عزاداری می تواند در نهایت این بازار را هم محدود سازد.

بهبود پلیمرها و عقب گرد شیمیایی ها

بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با یک دوگانگی نسبی همراه بود زیرا حجم معامله پلیمرها افزایش یافته ولی میزان معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش یافت.

به گزارش نیپنا، در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا 14.5 درصد افزایش داشته ولی در همین زمان تقاضا برای خرید این گروه کالایی نیز بیش از 100 درصد رشد داشته است. این وضعیت نشان می دهد که عرضه های موجود در بورس کالا کفاف تقاضا را نداده هرچند که عرضه های PVC و پلی اتیلن های سنگین اکستروژن نیز کاهش یافته است.

این شرایط یعنی جهش غیرمنتظره حجم تقاضا نشان می دهد که بخشی از تقاضای موجود کاذب بوده و به دلیل رشد قیمت ها در بازار داخلی و فاصله نرخ ها بین بورس و بازار و وجود پتانسیل واسطه گری خودنمایی کرده است. با توجه به موارد فوق شاهد بودیم که در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با 18 درصد افزایش به نزدیکی 49 هزار تن رسیده است هرچند که هنوز هم این حجم معاملات ، کفاف تقاضای موجود در بازار و نیاز صنایع پایین دستی را نمی دهد. افزایش قیمت ها در بازار داخلی ، پایین بودن موجودی انبارها ، نزدیکی به ماه محرم ، عدم تغییر جدی در مصرف صنایع پایین دستی با آغاز روزهای سرد سال و جذابیت واسطه گری و سفته بازی را می توان از ویژگی های اصلی معاملات این گروه کالایی در بورس و بازار دانست.

با توجه به این شرایط شاید ادامه رشد قیمت ها در بازار آزاد محدود شده هرچند که سطوح قیمتی فعلی نیز خود وضعیت جذابی را برای واسطه گری و داد و ستد فراهم کرده است. حفظ سطوح قیمتی فعلی ، خود موفقیت بزرگی برای این بازار به شمار می آید.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد کاهش 7 درصدی عرضه و رشد 16.7 درصدی تقاضا بودیم که در نهایت به کاهش 4.7 درصدی حجم معامله این گروه کالایی در بورس کالا انجامید. به نظر می رسد بر خلاف بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی هنوز میل به افزایش قیمت ها دارد هرچند که در این بازار نیز خبری از کاهش تقاضا به دلیل فرارسیدن روزهای سرد سال نیست. استایرن منومر پتروشیمی پارس ، دی اتیل هگزانول ، منومر وینیل استات و اسید استیک جذاب ترین کالاها در معاملات هفته گذشته بودند که با رشد قیمت ها و توجه خریداران رو به رو شدند. با توجه به وجود تقاضا در بازار پلیمرها و بازارهای مشابه دیگر ، به نظر می رسد بازار محصولات شیمیایی باز هم جذابیت پیشین خود را حفظ کرده هرچند که افزایش حجم عرضه ها در این بازار نیز از ضرورت های معاملاتی به شمار می آید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته در بورس کالا شاهد کاهش عرضه 980 تنی PVC بودیم که البته دلیلی برای آن ذکر نشده است. پتروشیمی آبادان بدون اعلام قبلی عرضه های گرید S65 خود را متوقف کرده ولی در بازار داخلی همین کالا با قیمت های بالاتری به نسبت نرخ های پایه بورس کالا ، مورد معامله قرار می گیرد. هرچند که می توان از بازگشت التهاب به این بازار صحبت کرد ولی با توجه به کاهش نسبی تقاضا در روزهای سرد سال و همچنین محموله های ورودی به این بازار ، این التهاب نسبی چندان هم قدرتمند و طولانی مدت نخواهد بود. معاملات هفته گذشته در صورت تحویل به موقع ، می تواند بخش بزرگی از نیاز بازار را تأمین می کند. محاسبات نشان می دهد که متوسط حجم معامله هفتگی این کالا در سال گذشته رقمی نزدیک به 5500 تن بوده یعنی با فرض افزایش حجم تقاضا از سوی صنایع پایین دستی ، باز هم فضای چندانی برای بازارسازی برخی عرضه‌کنندگان در روزهای پیش رو باقی نخواهد ماند. به احتمال قوی حداکثر تا دو هفته آینده و بعد از سپری شدن ایام عزاداری دهه محرم ، التهاب این بازار نیز فروکش خواهد کرد.

معاملات PVC در هفته گذشته در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

تاریخ تحویل

پلی وینیل کلراید S70

پتروشیمی آبادان

سلف

29,706

-

60

0

0

1395/07/28

پلی وینیل کلراید E6834

پتروشیمی اروند

نقدی

29,165

29,165

308

44

44

1395/07/11

پلی وینیل کلراید E6834

پتروشیمی اروند

نقدی مچینگ))

29,165

29,165

0

22

22

1395/07/11

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

27,005

27,015

1000

1780

1000

1395/07/11

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

27,005

27,499

2992

4686

2992

1395/07/11

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

27,005

27,900

1500

4700

1500

1395/07/11

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف

27,005

27,005

2992

3278

2948

1395/08/01

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف (مچینگ)

27,005

27,005

0

44

44

1395/08/01

جمع

    

8852

14554

8550

 

بورس انرژی:

نخستین گشایش و معامله نمادهای با دوره تحویل هفتگی

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 10 مهر ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس، گاز مایع صنعتی، پروپان و بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 15,875 تن به ارزشی بیش از 151 میلیارد و 442 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات روز جاری می‎توان به معامله 10،010 تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام و همچنین قریب به 3 میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 قرارداد معادل 504 مگاوات ساعت به ارزش 187 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.8.8، 95.8.9 و 95.8.10 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.7.14 متوقف شدند. از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می توان به گشایش نمادهای کم‌باری، میان‌باری، بار پیک و بار پایه با دوره تحویل هفتگی 95.8.8 و معامله بارپایه هفتگی 95.8.8 اشاره کرد.در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 151 میلیارد و 629 میلیون ریال بالغ شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 11 مهر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، قطران واحد کک سازی و پالایش قطران زرند و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

خبر:

مدیرعامل بورس کالا: حرفه ما شفاف سازی است

کار ما شفاف سازی است؛ ما می خواهیم مرجعیت آماری جاری در بورس ، مبنای تصمیم گیری و سیاست گذاری برای همه محصولات از جمله محصولات پتروشیمی قرار بگیرد مدیرعامل بورس کالای ایران، امکانات این بازار را پاسخگوی نیاز طیف های مختلف خریداران و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی دانست و گفت: بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور آمادگی کامل دارد .

حامد سلطانی نژاد در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، به مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر ادامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: دیدگاه شورای رقابت عموما بر مبنای انحصارشکنی است و در صورت اجرای رای اخیر، انحصارها در بازار معاملات پتروشیمی تا حد زیادی شکسته خواهد شد.

وی با تاکید بر مرجعیت آماری بورس کالا و نقش محوری اطلاعات در تصمیم گیری های آن گفت: کار ما شفاف سازی است؛ ما می خواهیم مرجعیت آماری جاری در بورس، مبنای تصمیم گیری و سیاست گذاری برای همه محصولات از جمله محصولات پتروشیمی قرار بگیرد .

سلطانی نژاد افزود: وقتی یک بخش از این محصولات در بیرون معامله شود، عموما آمار دقیقی از آن وجود ندارد و معلوم نیست سیستم توزیع آن چطور است یا مدل قیمت گذاری آن چگونه بوده است؛ بنابراین در نهایت، تصمیم گیری ها نیز بر مبنای داده های صحیحی نخواهد بود.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از طراحی ابزار‌های جدید از جمله قراردادهای بلندمدت برای انجام معاملات پتروشیمی خبر داد و گفت: در نظر داریم ابزار‌هایی طراحی کنیم که خریداران بتوانند از طریق آن، فقط با پرداخت بخشی از وجه معاملات، محصول مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی سپس در پاسخ به این سوال که آیا قراردادهای بلند مدت به تازگی طراحی شده یا از قبل موجود بوده است، گفت: سازوکار قراردادهای بلند مدت از قبل هم در بورس کالا طراحی شده بود اما مورد استفاده قرار نمی گرفت.

سلطانی نژاد اظهار داشت: هم اکنون در بورس کالا، از کل معاملاتی که در حوزه پتروشیمی انجام می شود 35 درصد آن به صورت سلف انجام می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران، این اظهارات را زمانی بیان کرد که نقد کارفرمایان پتروشیمی مبنی بر اینکه شیوه معاملات شرکت های پتروشیمی در خارج از بورس از تنوع بیشتری برخوردار است و داد وستدها از طریق چک یا تهاتر دست خریداران را باز می گذارد، به او منعکس شد.

سلطانی نژادافزود: بخش قابل توجهی از دادو ستدها هم در قالب معاملات اعتباری یا نسیه ای انجاممی شود؛ لذا این مسائل بیشتر با این انگیزه مطرح می شود که بگویند این امکانات در بورس وجود ندارد؛ در حالی که سابقه معاملات تاریخی نشان می دهد همه این امکانات در بورس کالا شکل گرفتهو از آن استفاده می شود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه در چند ماه اخیر بر این رویکرد تبیینی تمرکز کردیم، هم خریدار و هم فروشنده دیدند که خواص زیادی در آن هست و نیازهایشان را برآورده می کند؛ ضمن اینکه گاهی نفع بیشتری هم برایشان فراهممی کند.

سلطانی نژاد افزود: هم خریدار و هم فروشنده می توانند مطمئن باشند که در قراردادهای آتیبا قیمت بورس می توانند خرید کنند یا بفروشند و لازم نیست این قراردادها را با یک قیمت ثابت ببندند؛ لذا از این جهت خیلی هم استقبال کردند و الان نیز در محصولات مختلف از روش قراردادهای بلند مدت استفاده می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از آمادگی کامل برای برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: می توان برای عمده محصولات پایین دستی و بالا دستی پتروشیمی، بازار مالی تشکیل داد و معامله را با اوراق بهادار صورت داد که البته این اقدام، نیازمند تعامل و همکاری دوجانبه میان بورس و صنایع پتروشیمی است.

پیش از این دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کردهبود:مصوبه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی شورای رقابت با اشکال و ایرادهای اساسی مواجه بوده و مواردی که به‌عنوان عرضه مجاز مواد پتروشیمی در بازار خارج از بورس کالا عنوان شده، قابلیت اتکا ندارد.

وی افزوده بود: محصولات پتروشیمی، نخود و لوبیا نیست که افراد به طور موردی خرید کنند. خریدار محصولات پلیمری، کارخانه است، تولید کننده است و کسی است که می خواهد یک محصول ثانویه را تولید کند.

به گفته احمد مهدوی ابهری، از جمله مواردی که به عنوان عرضه خارج از بورس کالا مجاز شمرده شده، انتقال محصولات پتروشیمی بین‌ مجتمعی از طریق لوله بین دو مجتمع پتروشیمی است، در حالی که خوراک بین مجتمعی همواره و صرفاً از طریق خط لوله منتقل نمی شود.

وی افزوده بود: محصولاتی همچون نفتا همواره با تانکر بین مجتمع ها حمل می شود یا اتفاق افتاده که یک واحد پتروشیمی مستقر در تبریز برای دریافت خوراک و مواد مورد نیاز خود اقدام به حمل مواد با تانکر از مجتمع های مستقر در اراک می کند.در ادامه گفت و گوی سنا با مدیرعامل بورس کالای ایران، سلطانی نژاددر واکنش به این سخنان اعلام کرد: مواردی را که بورسی نیست عموما مواردی شبیه همین مثال خط لوله است؛ و اگر غیر از این موارد بخواهیم موارد دیگر را هم استثنا کنیم، این طیف دیگر پایان ندارد. مثلا فرض کنید یک محصولی عنوان می شود که مشتری خاص دارد و بایستی این خارج از بورس معامله شود در حالی که اگر بخواهیم این را باز بگذاریم خیلی از محصولاتی که گریدهایشان با هم تفاوت های اندکی دارند، می توانند به اسم آن محصول در خارج از بورس معامله بشوند.

وی ادامه داد: ممکن است با محصولی مواجه باشیم که صرفا چون رنگش با محصول دیگرفرق می کند محصول خاص تلقی شود، در حالی که غالبا این گونه نیست و حتی اگر آن محصول ، خاص باشد، بورس کالا یک خاصیت شفاف سازی دارد و این افراد می توانند بیایند و از آن ساز و کار شفاف استفاده کنند .

سلطانی نژاد با بیان این که اگر به سایت بهین یاب به عنوان مرجع نگاه کنیم هیچ محصولی نیست که برای آن تنها یک مشتری وجود داشته باشد، افزود: همه محصولات طبق جوازی که وزارت صنعت داده است عموما بیشتر از 10 یا 20 مصرف کننده دارند؛ در بعضی محصولات هم این رقم به چند صد مصرف کننده می رسد بنابراین از سمت خرید هم محدودیتی وجود ندارد و می تواند ساز و کار رقابتی در آن شکل بگیرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص محصولاتی هم که همواره با تانکر بین مجتمع ها حمل می شود،گفت: این موضوع در قالب قراردادهای بلند مدت می تواند در بورس کالا منعقد شود و هیچ نگرانی بابت تامین کالا وجود ندارد؛ ضمن آنکه فروشنده هم نگرانی بابت پول خود ندارد و وقتی قرارداد بلند مدت می بندد می تواند با قیمت های روز بورس کالا،محصولش را مورد مبادله قرار دهد. خاطرنشان می شود: شورای رقابت در نشست اخیر خود در 29 شهریور تاکید کرد که نظر قاطع این شورا ادامه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالاست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24