Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پلی پروپیلن نساجی Z۳۰S و پلی پروپیلن نساجی C۳۰S پتروشیمی مارون نیز به ترتیب ۲۴۸۶ و ۱۹۸۰ تن عرضه و ۹۵۷۰ و ۶۶۰۰ تن تقاضا داشت، این کالاها هم با رقابت قیمتی توسط معامله گران خریداری شد...

کم رمقی بازار در آغاز ماه محرم

بورس24 :روز دوشنبه را می توان یکی از کم خبرترین روزهای معاملاتی در هفته اخیر به شمار آورد زیرا عرضه های چندانی در بورس کالا محقق نشده همچنین رخداد خاصی را شاهد نبودیم. ثبات نسبی قیمت ها در بازار فولاد و خودنمایی مجدد جهت گیری کاهشی در روزهایی با حجم معامله پایین ، افت نرخ ها در بازار داخلی پلیمرها و جذابیت معامله پلی پروپیلن ها در بورس کالا را می توان از مهمترین رخدادهای بازار در روز دوشنبه به شمار آورد. در این گزارش بازار فولاد از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

بازار پتروشیمی

در بازار داخلی پلیمرها میل به کاهش قیمت ها مشهود است که خود معرفی برای کاهش تقاضای صنایع پایین دستی در ماه محرم خواهد بود. این در حالی است که هنوز التهاب در بازار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف به قوت خود باقی است ولی تا فروکش کردن آن فاصله چندانی باقی نمانده است. این در حالی است که در بورس کالای ایران شاهد جذابیت بسیاری از گریدهای صنعتی همچون پلی پروپیلن ها هستیم که به بهبود بازار در آینده کمک خواهد کرد. این در حالی است که متأثر از بازار داخلی ، معاملات این کالاها در بورس کالا نیز از جذابیت بیشتری برخوردار بوده که کاملاً طبیعی به نظر می رسد. به نظر می رسد با توجه به وضعیت کلی بازار و افزایش قیمت های پایه بسیاری از محصولات پتروشیمی در بورس کالا ، شاهد تقویت حجم عرضه ها و شاید بهبود حجم معاملات باشیم ولی در هر حال آغاز ماه محرم خود عامل مهمی برای کاهش تقاضای مؤثر در صنایع پایین دستی به شمار می آید. از سوی دیگر هنوز تکلیف معاملات هفته آینده با توجه به تعطیلات آن در روزهای پایانی هفته آینده نیستیم که جذابیت خرید را افزایش می دهد. در نهایت با توجه به ترس بازار از افزایش مجدد قیمت های پایه ممکن است شاهد جذابیت معاملات باشیم. در هر حال قرار است قیمت های پایه به جای هر دو هفته یکبار ، به صورت هفتگی اعلام شود که در صورت بروز چنین رخدادی در کنار افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ، شاید ترس از رشد قیمت ها نیز بتواند به سیگنالی برای افزایش حجم معاملات در هفته جاری منجر شود. با توجه به این موارد بهتر است بررسی بازار را پس از روشن شدن تکلیف معاملات روز سه شنبه پی گیری کنیم زیرا داده های ضد و نقیض فراوانی در ذات بازار وجود دارد.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی ZH550J

نوید زرشیمی

نقدی

32,587

35,196

504

2604

504

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

نقدی

37,566

39,946

210

945

210

پلی پروپیلن نساجی ZH510L

نوید زرشیمی

سلف

32,587

35,025

504

3003

504

پلی اتیلن سبک خطی 22402

پتروشیمی مهاباد

نقدی

37,979

37,979

960

72

48

پلی پروپیلن نساجی PYI250

پتروشیمی پلی نار

نقدی

32,587

35,767

800

3160

800

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پلیمر کرمانشاه

نقدی

37,083

37,782

960

2640

960

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

نقدی

32,587

35,438

2486

9570

2486

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

32,587

35,360

1980

6600

1980

پلی پروپیلن شیمیایی MR230C

پتروشیمی مارون

نقدی

37,566

41,322

220

2354

220

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,132

29,132

220

220

220

پلی اتیلن سنگین تزریقی 54404UV

پتروشیمی لرستان

نقدی

35,352

-

480

0

0

پلی استایرن معمولی MP08

محب پلیمر قم

نقدی

44,450

-

100

0

0

بررسی معاملات پس از اعمال قیمت های جدید؛

رشد تقاضا در بازار پلی پروپیلن ها

حجم معاملات محصولات پلیمری پس از اعلام قیمت های پایه، امروز ۷هزار و ۹۳۲ تن رقم خورد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،حجم عرضه ۹ هزار و ۴۲۴ تن و تقاضای آن بالغ بر ۳۱ هزار و ۱۶۸ تن بود.

به این ترتیب معاملات پلی پروپیلن های نساجی امروز در کانون توجه خریداران قرار داشت و با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شد. پلی پروپیلن نساجیZH۵۵۰Jنویدزرشیمی با عرضه ۵۰۴ تن، به میزان ۲۶۰۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۵۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۱۹ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجیZH۵۱۰Lاین مجتمع هم که به صورت سلف و با حجم ۵۰۴ تن عرضه شده بود، با تقضایی معادل ۳۰۰۳ تن روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۵۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۰۲ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجیPYI۲۵۰پتروشیمی پلی نار هم با حجم عرضه ۸۰۰ تن ۳۱۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۵۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزارو ۵۷۶ تومان رقم خورد.

در همین حال پلی پروپیلن نساجیZ۳۰Sو پلی پروپیلن نساجیC۳۰Sپتروشیمی مارون نیز به ترتیب ۲۴۸۶ و ۱۹۸۰ تن عرضه و ۹۵۷۰ و ۶۶۰۰ تن تقاضا داشت، این کالاها هم با رقابت قیمتی توسط معامله گران خریداری شد. پلی پروپیلن نساجیZ۳۰Sبا میانگین قیمت ۳ هزارو ۵۴۳ تومان و پلی پروپیلن نساجیC۳۰Sهم با نرخ ۳ هزار و ۵۳۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین پلی پروپیلن شیمیاییMR۲۳۰Cپتروشیمی مارون هم با حجم عرضه ۲۲۰ تن، ۲۳۵۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۵۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۹۱۳ تومان بود.

علاوه بر پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن سنگین تزریقی پتروشیمی لرستان و پلی استایرن معمولی محب پلیمر قم و همچنین پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی مهاباد نیز در تالار پتروشیمی عرضه شدند.

بورس انرژی:

بازار داغ حلال 402 صادراتی پالایش نفت تبریز در بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز گذشته در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، قطران واحد کک سازی و پالایش قطران زرند و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 7،499 تن به ارزشی بیش از 106 میلیارد و 595 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت معاملات روز جاری می‎توان به رقابت خریداران برای خرید حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل اشاره کرد. این دومین عرضه متوالی حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل است که با استقبال خوب خریداران مواجه شده است.امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران، شاهد معامله 8،780 قرارداد معادل 102،280 مگاوات ساعت به ارزش 37 میلیارد و 757 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.8.11 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 95.7.15 متوقف شدند.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 144 میلیارد و 352 میلیون ریال بالغ شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (دوشنبه 12 مهر ماه 95)،علاوه بر معاملات مستمر در بازارقراردادهای سلف موازی استانداردبرق و قراردادهای سلف موازی استانداردبا سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 404، بلندیگ نفتا حلال 410 و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل، حلال های 400،402و406 پالایش نفت اصفهان، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز و میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

بازار فولاد / ثبات نسبی قیمت ها و میل به کاهش نرخ

هرچند که حجم معاملات در بازار داخلی فولاد هنوز هم ضعیف بوده و قیمت های اعلامی از سوی کارخانجات ، باز هم با ثبات اعلام می شود؛ ولی به افت قیمت ها و تلاش برای جذب مشتری باز هم باعث شد تا میل بازار به کاهش قیمت ها خودنمایی کند. به نظر می رسد تلاش چندین باره تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش قیمت ها حداقل در روز دوشنبه تأثیر خود را از دست داده هرچند که بخش بزرگی از تولیدکنندگان ، هنوز بر موضع پیشین خود پای فشاری می کنند. به نظر می رسد بازار فولاد به واقعیت کاهش تقاضا در ماه محرم واقف شده هرچند که کاهش حجم تقاضا به تبع ورود به روزهای سرد سال نیز چهره جدیدی از بازار فولاد را ترسیم می کند. در هر حال قیمت های اعلامی از سوی منابع بازار و لیست های فروش تولیدکنندگان و تجار بزرگ ، هنوز هم از ثبات قیمت ها حکایت داشته اما در بدنه بازار اوضاع به گونه دیگری است.

در معاملات شاهد بودیم که به رغم اعلام قیمت های ثابت و گاهی اعلام موردی نرخ ها ، باز هم فضا برای تخفیف فراهم بوده که باعث می شود بدنه بازار با رصد قیمت های پایانی بتوانند نرخ های جدیدی را به مصرف کنندگان نهایی عرضه کنند. همین رویکرد در کنار افزایش قیمت های پیشین در ضعف تقاضای فعلی در نهایت چهره کلی بازار را نزولی کرده است هرچند که به جز تلاش برای مدیریت بازار ، کاهش عرضه قراضه و افزایش بهای آن نیز به سیگنال دیگری برای حمایت از قیمت ها تبدیل شده است.

با توجه به شرایط موجود می توان این گونه استناد کرد که به دلیل کاهش تولید در واحدهای نوردی و ضعف تقاضای شمش ، تولید این محصول میانی نیز به سمت کاهش حجم حرکت کرده که با افزایش بهای قراضه ، فشار بیشتری بر تولید این کالا با افزایش قیمت تمام شده آن وارد می آید. در هر حال انتظار رشد قیمت ها تا پایان دهه محرم به دلیل وضعیت کلی بازار ضعیف است هرچند که باز هم تلاش ها برای رشد قیمت از سمت عرضه کنندگان ، می تواند به تغییر جهت قیمتی هرچند دست ساخته منتهی شود. در ادامه وضعیت بازار و آخرین شرایط مذاکره در جلسات انجمن تولیدکنندگان فولاد درج شده است.

تحلیل نشست های هم اندیشی فولادی ها: یک تحلیل؛ صادرات، راه نجات صنعت فولاد ایران

ایفنا: در هفته گذشته شاهد نوسان قیمت انواع مقاطع بودیم. از حدود یک ماه قبل بازیگردانان انجمن تولیدکنندگان فولاد تلاش می کردند تا حجم تولید را پایین بیاورند تا از این طریق بتوانند عرضه و تقاضا را تا حد ممکن به هم نزدیک کنند، با این تفکر بسیاری از کارخانه ها تولید را کاهش دادند در حالیکه رکود بازار باعث تعطیلی خطوط بعضی از کارخانه ها هم شده بود. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران این روند باعث شد که در طول سه هفته گذشته میانگین قیمت مقاطع حداقل 50 تومان هر کیلو افزایش یابد در جریان این روند سیاست های بعضی از بزرگان زیر سوال رفت که محققاً بر اعتماد بازار به آنها تاثیر گذار می باشد. بزرگترین نتیجه این سیاست گذاری عدم ثبات از نظر عرضه کالا در بازار است محققاً قیمت ها با توجه به سیاست ضد تورمی دولت در بازار نمی تواند افزایشی باشد ضمن آنکه تقاضای بسیار ضعیف فولاد این اجازه را نمی دهد، اما از طرف دیگر سیاست کاهش 15 درصدی تولید که برنامه انجمن تولیدکنندگان فولاد بود نمی تواند ادامه یابد به دلیل آنکه:

اولاً تولید مقاطع در کارخانجاتی با ظرفیت ها و تکنولوژیهای متفاوت صورت می پذیرد، هزینه نهایی یک تولیدکننده کوچک با هزینه نهایی یک تولید کننده بزرگ کاملاً متفاوت است.

دوماً تولید کنندگان کوچک در بازارهای منطقه ای خود فعال هستند و تولیدکنندگان بزرگ بیشتر در صحنه ملی، تولیدکنندگان کوچک که در سرتا سر ایران هم پراکنده هستند با انعطاف پذیری خود می توانند بازارتولیدکنندگان بزرگ را به سادگی و به سرعت تحت تاثیر قرار دهند در حالیکه مقاومت آنها در برابر روند بازار ضعیف تر و برای مدت کوتاهتری می باشد.

سوماً بنا بر برنامه های ایمیدرو در طول یک سال آینده کارخانجات جدیدی وارد مدار تولید می گردند، بنابراین حجم عرضه باز هم افزایش خواهد یافت در حالیکه چشم انداز مثبتی برای افزایش تقاضا در بازار نیست.

در جلسات انجمن صحبت از نشست هایی با شرکت فولاد سازان معین و همین طور آتیه فولاد بود. این شرکت ها به عنوان تعاونی با ریشه های دولتی در بازار شناخته می شوند به همین علت این ملاقات ها باعث دلسردی بنکدارها و سرمایه گذاران متوسط در بازار فولاد شده است. بنابراین فارغ از آنچه که در داخل انجمن تولیدکنندگان فولاد گذشته است انعکاس آن جو بی اعتمادی در سرمایه گذارها و تولیدکنندگان کوچک فولاد بوده است. بحث اصلی این تحلیل درباره عملکرد انجمن تولیدکنندگان فولاد نیست چرا که آنها هم در هر حال بخش عمده و افتخار آفرینی از تولیدات این مملکت را به خود اختصاص داده اند. سیاست هایی که در پیش گرفته اند برای فرار از رکود عمیق و وحشتناکی است که بر اقتصاد ایران سایه افکنده و با سکوت مسئولین مربوطه چشم انداز روشنی را نمی بینند، در حالیکه اقتصاددانان از چپ و راست مشغول چراغ قرمز دادن به بخش اقتصادی کشور هستند. از طرف دیگر صحنه بین المللی با توجه به کاهش قیمت نفت و پایین آمدن تقاضا در سطح جهانی رقابت را به شدت تنگ کرده است.

مشکل صنعت فولاد ما از روز اول دو مقوله اساسی بوده است که همچنان ادامه دارد:

اول کمبود نقدینگی در بخش فولاد

دوم مشکل بازاریابی و فروش

در بخش نقدینگی به علت جریان رو به افزایش سرمایه گذاری در تولید دربخش فولاد کارخانجات فولاد نیازمند به وام های سنگین و بلند مدت بانکی بوده اند، با نوسان نرخ بهره و دخالت های دولت در امر قیمت گذاری در طول سالیان گذشته این فشار نقدینگی تشدید شده است. به علت وجود تحریم ها صنعت فولاد ما علیرغم جذابیت برای خارجیها توان دسترسی به منابع مالی ارزان خارج را نداشته است، به همین علت فاصله بین عرضه و تقاضای سرمایه هر روز وسیع تر شده و پرکردن آنهم برای بعضی از کارخانه ها به سادگی امکان پذیر نیست. متاسفانه این کارخانه ها اکثراً کارخانه های مادر با ظرفیت های بزرگ و وابسته به دولت هستند که تامین منابع مالی آنها به کسری بیشتر بودجه منتهی خواهد شد.

دوم فروش، تمام کارخانه ها برای تامین سرمایه در گردش خود نیاز به فروش دارند. سیستم های فروش امروز حتی بعد از ایجاد بورس کالا بیشتر همچنان مشابه روش های سنتی 30 سال قبل است، بانکداری ما حاضر نیست سیستم اعتبار اسنادی را بطور واقعی اجرا کند. این اعتبارات امروز برای بانک ها تنها نشانه پرداخت است ولی هیچ کمکی به نقدینگی کارخانه ها نمی کند در حالیکه در یک سیستم بانکداری معتبر در هر کجای دنیا در طول 30 سال گذشته اعتبار اسنادی برای دریافت کننده به عنوان یک وثیقه در نظر گفته میشده و کارخانه ای که اعتبار اسنادی را دریافت می کرده می توانسته با استفاده از آن نسبت به خرید مواد اولیه و چرخش تولید خود اقدام کند.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید ما بسیار فراتر از مصرف ماست، ضمن آنکه رقبای ما در منطقه خاورمیانه نسبت به افزایش ظرفیت تولید فولاد در طول سالهای گذشته اقدام کرده اند ولی آنها از سیستم بانکی منطقی، هم عرض با شرایط جهانی و حمایت های وسیع دولتی استفاده می کنند بنابراین ما در یک بازار بسته مشغول رقابت با خودمان هستیم و تولیدمان را بالا می بریم و به بدهی هایمان اضافه می نمائیم . راه حل این قضایا آن نیست که تولید را کاهش دهیم، ما برای این ظرفیت تولیدی سرمایه گذاری مادی و معنوی سنگینی کرده ایم، وظیفه همه دست اندرکاران بخصوص دولت است که از این سرمایه گذاریها حمایت کنند و بهره برداری نمایند نه آنکه آنها را معطل بگذارد. بزرگترین معظل ما امروز ضعف صادرات است کلیدی ترین بخش صادرات نرخ ارز است. زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفته حجم پول به زحمت به 500 هزار میلیارد تومان می رسیده نرخ ارز آزاد هم حدود 3350 تومان بوده امروز نقدینگی تقریباً دو برابر شده ولی نرخ ارز هنوز 3500 تومان است. حتی ابتدایی ترین محاسبات نرخ ارز بر اساس هزینه مقداری می گوید که نرخ ارز این نیست. از آنجا که سیاست دولت کنترل تورم است اجازه نمی دهد نرخ ارز افزایش یابد با این روش ما داریم به کسانی که به ایران کالا صادر می کنند سوبسید می دهیم و تولیدکننده خودمان را در داخل خفه می کنیم.

ما می توانیم مثل بسیاری از کشورهای دیگر برای فرار از این مشکل برای یک بخش از صنعت استثناء قائل شویم، محققاً این بخش می تواند صنعت فولاد باشد. قیمت متوسط یک تن فولاد ساخته شده معادل هشت بشکه نفت است، ما امروز ظرفیت خالی صادرات حداقل 7 میلیون تن انواع فولاد خام و ساخته شده را داریم، صادرات این 7 میلیون تن فولاد می تواند معادل 40 میلیون بشکه نفت برای ما ارزآوری داشته باشد که می تواند به پایین آوردن نرخ بیکاری کمک سریع و موثری داشته باشد .

فرض کنیم دولت ارز حاصل از صادرات را 3500 تومان بخرد و به آن 30 درصد جایزه نقدی بدهد در اینصورت هر دلار صادراتی 4500 تومان برای صادر کننده تمام میشود، امروز قیمت متوسط فروش میله گرد درب کارخانه های ترکیه 370 دلار است در حالیکه قیمت فروش ما بر مبنای قیمت بورس بیش از 400 دلار درب کارخانه است. دولت امروز 11 درصد جایزه صادراتی میدهد که آنهم به سادگی قابل دریافت نیست و با نرخ های فعلی جواب نمیدهد در حال حاضر ذوب آهن اصفهان نیاز به این حمایت دارد اگر دولت این امتیاز را برای ذوب آهن در نظر بگیرد و این کارخانه را موظف به صادرات نماید با توجه به سابقه صادراتی این کارخانه می توان امیدوار بود که میله گرد و تیرآهن صادر گردد. با این روند هم شرایط برای ذوب آهن و دیگر کارخانجات بهبود خواهد یافت، هم بطور مستقیم از کارخانه های کوچک در بازار داخلی حمایت به عمل آمده است.

اگر بر فرض مثال ذوب آهن اصفهان با این امتیاز روبرو بشود دولت می تواند از این کارخانه بخواهد که تولیدات خود را تماماً صادر کند به این ترتیب فضا برای فعالیت کارخانجات دیگر باز خواهد شد، ذوب آهن کمتر مشکل کمبود نقدینگی را حس خواهد کرد، باعث بهبود تراز ذوب آهن و افزایش توان وام گیری این کارخانه خواهد شد و محققاً در بازار بورس سهام تاثیر مثبت می گذارد. ذوب آهن در اینجا به عنوان یک مثال آورده شده است کارخانجات لوله و پروفیل هم همین حال را دارند، همین طور تولیدکنندگان ورق گالوانیزه که در طول 5 سال گذشته بسیاری از آنها تعطیل کرده اند. در واقع تنها راهی که در پیش روی صنعت فولاد ایران است فروش به بازار جهانی است این سیاست از طریق ایمیدرو حمایت می شود اما انجمن تولیدکنندگان فولاد کمتر در این جایگاه از خود نقشی بروز داده است. با صحبت هایی که با بسیاری از کارخانه های تولیدکننده فولاد بوده است همه آنها این راه حل را می پذیرند و تائید و حمایت می کنند اگر امروز انجمن تولیدکنندگان فولاد بجای فشار آوردن بر خود، به دولت فشار بیاورند تا واقعیات اقتصادی را بپذیرند شاید سریعتر و بهتر به نتیجه برسد چون از پشتیبانی همه تولیدکنندگان برخوردار خواهد شد – محمدچیت ساز

گزارش آخرین تغییرات نرخ بازار

به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ حوزه قوطی و پروفیل : با توجه به ثبات نسبی قیمت ورق 2 (البته کمی میل به کاهش)؛ امروز بازار این کالا تقریبا ثابت و بیشتر توافقی میباشد.

حوزه تیرآهن : نرخ تیرآهن ذوبی اصفهان امروز تقریبا ثابت و بدون تغییر اعلام شد. اکثر مبادی خصوصی نیز تغییرات محسوسی نداشتند به جز فولاد ناب تبریز که امروز 10 تا 20 تومان نرخ تیرآهن های تولیدی خود را افزایش داد.

بازار ناودانی و نبشی هم در اکثر مبادی امروز به جز فولاد ناب تبریز ثابت بود؛ فولاد ناب تبریز که معمولا" خط مشی مستقل خود را در بازار دارد، امروز برخی محصولات خود را 10 تا 20 تومان افزایش داد.

در بازار شمش هم ظاهرا" خبرهای خوشی برای فعالان این حوزه به گوش نمی رسد؛ با وجود اینکه امروز فروشندگان غیر دولتی این حوزه فعالیت خود را مضاعف کرده و بر خلاف سیاست محافظه کارانه اکثر فعالان این حوزه، دیروز و بخصوص امروز، پیشنهادات متنوعی را از در و دیوار کانالهای فروش خود، روانه بازار کرده اند؛ خریداران فعلا دست نگه داشته و نوسانات بازار را به دقت رصد می نمایند. جالب است که وقتی علت افزایش قیمت میلگرد را جویا شدیم برخی از فعالان این حوزه اذعان نمودند که شمش آهن گران شده است؛ علت افزایش شمش را پرسیدیم، گفتند چون میلگرد گران شده است، شمش هم افزایش یافته است.

از حال و روز بازار میلگرد اگر جویا شوید، گویا باز هم دچار سرماخوردگی شده است؛ چند روزی بود که امیدها به این بازار کمی بازگشته بود اما ظاهرا دوام آن به مثابه عمر حباب بود. طی 2 روز متوالی در مجموع 20 تا 40 تومان کاهش قیمت در برخی مبادی خصوصی (چه اعلام رسمی و چه بصورت زیر پوستی و در غالب تخفیف) اتفاق افتاد که این رفتار معمولا" تکراری، همانطوریکه پیش تر هم عنوان شد، باعث افزایش بی اعتمادی مشتریان شده و مضاف بر این مسئله، ترس صاحبان کالای انباری از کاهش بیشتر قیمت و تلاش برای رد کرد بار خود، اوضاع را وخیم تر کرده و شدت بیشتری به کاهش قیمت بازار این حوزه خواهد داد

لیست مبادی که امروز نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند :

فولاد آناهیتای گیلان : ثابت

فولاد نیشابور : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد زاگرس-شهرکرد : ثابت

ذوب آهن اصفهان : ثابت

فایکو : ثابت

فولاد بردسیر : ثابت

فولاد کویر کاشان : ثابت

آریان فولاد : ثابت

فولاد ارگ تبریز : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

کوثر اهواز : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین) : ثابت

فولاد احرامیان یزد : ثابت

فولاد حسن رود : ثابت

لیست مبادی که امروز نرخ محصولات خود را کاهش دادند :

فولاد قزوین و پارس آرمان : 7 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 5 تا 15 تومان کاهش قیمت

فولاد بافق یزد : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد خرم آباد : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 5 تا 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ظفر بناب : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد هیربد : 10 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 20 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : اعلام قیمت رسمی ثابت ولی 5 تومان افزایش تخفیف.

فولاد میانه : 5 تا 7 تومان کاهش قیمت

در ادامه حسام الدین والی معتقد است: در حوزه شمش، تولیدکنندگان بلاتکلیف هستند. بعد از چند روز افزایش در برخی مبادی و رسیدن به میانگین 1300 تومان، پیرو گزارشی که مرقوم فرمودید، در هفته جاری قیمت ها آهنگ نزولی به خود گرفته است.

بر اساس گزارش های دریافتی کف قیمتی 1240 - 1250 و سقف اعلامی 1280 - 1290 بوده است.

آنطوری که دوستان به ما اعلام کردند تقاضا بسیار ضعیف و روند معاملات کُند است.

نکته قابل توجه اینکه در روزهای گذشته بیشتر دوستان تولیدکننده شمش، محصول خود را با ارایه فاکتور رسمی عرضه می کردند که همین موضوع موجب افزایش قیمت شمش تا 1310 - 1320 شده بود. هر چند دوام زیادی نداشت و این موج ناشی از مباحث مطرح شده در نشست رسته شمش بود.موضوع دیگری که نارضایتی برخی تولیدکنندگان را به همراه داشته است، افزایش قیمت قراضه در برخی شهرها و البته دلخوری از برخی همکاران تولیدکننده شمش بود که چرا قیمت خرید قراضه را افزایش داده اند، این در حالیست که قیمت شمش نزولی شده و تقاضا ضعیف است.

قیمت خرید قراضه در مبادی مرکزی کشور از 810 - 820 به 840 - 850 رسیده و در شمال و شمال غربی کشور هم از 850 به 880 افزایش یافته است.به صورت کلی با ورود به ایام محرم، بنظر می رسد تقاضای محصولات فولادی بیش از پیش با کاهش و نزول همراه شود.

6 دلیل اختلال در نظام عرضه و تقاضای صنعت فولاد

مدیر عامل شرکت سدید مطرح کرد: صدور مجوزهای بی رویه برای برخی صنایع فولادی در دهه های گذشته سبب شده تا فعالان این صنعت با طیف وسیعی از تولیدکنندگان مواجه شوند و عملا نتوانند در این زمینه رقابتی را شکل دهند.هادی ترشیزی در گفت و گو بامعدن‌نامهبا بیان مطلب فوق اظهار کرد: صنایع فولاد ایران اگرچه سابقه ای بیش از نیم قرن دارند و توانسته اند در تولید برخی محصولات فولادی جزو اولین تولیدکنندگان دنیا باشند اما در عمل به دلیل بدسلیقگی برخی مدیران، حلقه ارزش افزوده آن از هم جدا شده و سیاستگذاران فولاد کشور همواره به صورت جزیره ای عمل کرده اند.

مدیرعامل شرکت سدید افزود: وقت آن رسیده که با توجه به نیاز صنایع پایین دستی به انواع فولاد سیاستگذاری مناسبی از سوی مدیران بخش معدن کشور صورت گیرد و مدیریت توزیع فولاد خام برای صنایع مختلف تنظیم شود.

او با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر با وضعیت مناسبی در صنعت فولاد روبه رو نیستیم، گفت: تولید کنندگان بزرگ فولاد با توجه به قدرتی که دارند برای بازار طبق نظر خود برنامه ریزی می کنند و اجازه نمی دهند تا نظام عرضه و تقاضا در این خصوص به صورت طبیعی به حرکت خود ادامه دهد. به عنوان مثال در صنعت لوله و پروفیل شاهد آن هستیم که به رغم وجود ده ها طرح بزرگ آبیاری و گاز رسانی، لابی برخی فولادسازان بزرگ سبب شده تا نظام تعرفه گذاری به سمتی حرکت کند که عمدتا به تامین منافع بنگاه های بزرگ بپردازد و در این میان صنایعی که از محصول فولادی به عنوان ماده اولیه خود استفاده می کنند با زحمت دو چندان و قیمت بالا به تامین نیاز خود بپردازند.

ترشیزی افزود: درست است که رکود موجود هم صنایع بالادستی و هم صنایع پایین دستی صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است اما به نظر می رسد برخی سیاستگذاری ها به گونه ای است که منافع کشور را در این خصوص رعایت نکرده و صرفا به دلیل وجود برخی امتیازها و به بهانه ساخت داخل، فولادسازان بزرگ داخلی باعث بسته شدن راه ورود برخی محصولات فولادی که خود از تولید آن بر نمی آیند یا توان پوشش دادن به همه تقاضا را ندارند، می شوند.

او ادامه داد: به نظر می رسد صنعت فولاد هم اکنون بهتر است به سمتی حرکت کند که در فضایی رقابتی محصولات خود را به صورت شفاف تر در بورس کالا عرضه کرده و با قیمتی که بازار تعیین می کند به فروش برساند نه اینکه در بازار داخلی یک قیمت و در بازار صادراتی به قیمتی کمتر محصول خود را به فروش برساند.

مدیر عامل شرکت سدید گفت: صنعت فولاد ایران در حالی رشد کرده که نتوانسته به تامین نیازهای صنایع پایین دستی خود بپردازد به همین خاطر است که ما در تامین ورق های مورد نیاز در صنعت گاز به خارج وابسته هستیم چرا که فولادسازان ما قادر نیستند چنین ورق هایی را به تولید برسانند. با اینکه مثل روز روشن است که در این زمینه ساخت داخلی وجود ندارد نظام تعرفه گذاری ما به گونه ای است که محصول فولادی مورد نیاز برای تولید لوله های انتقال نفت و گاز با تعرفه نسبتا بالایی وارد کشور می شود که این موضوع سبب خواهد شد تا فعالان صنعت لوله و پروفیل نتوانند مواد اولیه خود را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسانند و کشور را از این لحاظ بی نیاز کنند.

ترشیزی افزود: آنچه که امروز صنایع لوله و پروفیل را آزار می دهد تامین نابهنگام مواد اولیه از سوی فولادسازان دولتی و تعیین تعرفه واردات برای فولادهایی است، که برای آن ساخت داخل نداریم است. در چنین شرایطی دیده می شود که به دلیل صدور مجوزهای بی رویه در صنعت پروفیل، ده ها واحد تولیدی کوچک به وجود آمده اند که قادر نیستند محصولی را به تولید برسانند که اقتصادی بوده و نسبت به نوع خارجی خود از نظر قیمتی به رقابت بپردازند.

او با اشاره به مشکل صدور مجوزهای بی رویه برای برخی صنایع فولادی در دهه های گذشته گفت: این مجوزها سبب شده تا فعالان این صنعت با طیف وسیعی از تولیدکنندگان مواجه شوند و عملا نتوانند در این زمینه رقابتی را شکل دهند. ای کاش مدیرانی که به صدور این موجوزها مشغول بودند با یک سیاستگذاری درست سرمایه گذاران را به سمتی سوق می دادند که بتوانند واحدهای بزرگ تولیدی را به وجود آورند و به جای ده ها تولید کننده، چند تولید کننده که تعداد آنها به انگشتان دو دست هم نمی رسید در این صنعت مشغول به فعالیت می شدند و در مقیاس بزرگتری به تولید م پرداختند.

ترشیزی تاکید کرد: اگر بخواهم مشکلات صنایع لوله و پروفیل به عنوان دو صنعت پایین دستی فولاد را باز گو کنم می توانم بگویم که نبود یک سیاستگذاری واحد در بخش معدن و صنایع معدنی سبب شده تا توزیع مواد اولیه به صنایع پایین دستی فولاد سازی، کشور را به سمتی ببرد که انواع لوله و پروفیل را با قیمت بالاتری نسبت به مدل مشابه خارجی خود به تولید رسیده و عملا رقابت پذیری اش را از دست دهد. در این زمینه توصیه می شود که مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای تمرکز بر قیمت محصولات و صدور انواع مجوزهای صنعتی که بازار آنها در کشور اشباع شده به سمتی حرکت کنند که یک استراتژی مشخصی برای صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد بنویسند تا تکلیف فعالان این صنعت برای تولید مشخص شده و آنها بر اساس یک قاعده که همه بازیگران این صنعت از آن پیروی می کنند کسب و کار خود را توسعه دهند.

او افزود: امروز کشور ما نیاز بسیار زیادی به برخی محصولات فولای نظیر لوله های انتقال آب و گاز دارد که بهتر است سیاستگذاران با نگاه کلان تری به این موضوع نگاه کرده و با چشم پوشی از بخشی نگری، سیاست های تولیدی کشور را به سمتی ببرند که بتواند انواع بازارهای کشور را تامین کند. طبیعتا در چنین شرایطی وزارت راه و صنعت بر سر تولید ریل به تفاهم می رسند، وزارت صنعت و نفت و نیرو بر سر تولید لوله های گاز و آب هم پیمان می شوند و سایر وزارتخانه های صنعتی و عمرانی کشور به سمتی حرکت می کنند که مکمل هم بوده و تولید را به سمت و سوی مشخصی سوق دهند. در این صورت می توان گفت صنعتی به مانند فولاد می تواند در کشور موفق عمل کرده و در شرایطی که بازار با رکود مواجه هست قادر باشد تا گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24