Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار فولاد هنوز به انتظار رشد قیمت ها نشسته است ولی این بار دیگر انتظارها برای افزایش نرخ از سوی تولیدکنندگان اصلی ، کمی به طول انجامیده که با توجه به تجربیات ماه های اخیر ، چندان هم منطقی به نظر نمی رسد. این در حالی است که در جلسات خصوصی و نیمه خصوصی خود از تلاش برای مدیریت بازار از سمت عرضه و رشد قیمت ها خبر می دهند حتی در ابتدای هفته از رشد قیمت ها سخن می گویند ولی رخداد دندان گیری در بازار تجربه نمی شود که خود فضایی از ابهام را ترسیم کرده است...

پتروشیمی ها زیرپوستی می تازانند!

بورس24 :هرچند که رشد قیمت غالب محصولات شیمیایی در بورس کالا را باید مهمترین خبر روز چهارشنبه در بازارهای کالایی به شمار آورد ولی بی خبری محسوس در بازار فولاد و ثبات نسبی قیمت ها ، خود ابهامات خاصی را در این بازار پدید آورده است.

معاملات روز چهارشنبه همچون سایر روزهای چهارشنبه هفته های دیگر به داد و ستد کالاهای شیمیایی اختصاص یافت. این در حالی بود که با توجه به افزایش قیمت های پایه و همچنین کاهش حجم معاملات در هفته گذشته در کنار تعطیلات هفته گذشته ، بخشی از تقاضای تجمیع شده به ناگاه خودنمایی کرده و به افزایش جذابیت خرید منجر شده است. از سوی دیگر رشد قیمت های پایه نیز شرایط بهتری را برای فروشنده ایجاد کرد هرچند که هنوز هم تمامی انتظارات در خصوص حجم و تنوع عرضه ها ، برآورده نشد. در نهایت تقابل واقعی عرضه و تقاضا در رینگ شیمیایی بورس کالا باعث شد تا معاملات جذابی به ثبت رسیده تا جایی که اغلب عرضه ها ، با تقاضایی بیش از حجم عرضه رو به رو شده که به رشد قیمت ها منجر شد. این موارد در کل باعث شد تا اغلب ترکیبات با رقابت و رشد قیمت ها معامله شوند که نکته مهمی به شمار آمده همچنین به صراحت از نیاز بازار به عرضه های بیشتر حکایت دارد.

در هر حال هنوز هم ترکیبات جذاب شیمیایی همچون قبل است ولی ترکیبات بیشتری نیز به آن ها اضافه شده که در گذشته با رونق چندانی رو به رو نبوده اند. به نظر می رسد در خصوص کافی نبودن عرضه ها باید با صراحت بیشتری صحبت کرد زیرا در ماه های اخیر ، شاید اولین روزی بوده است که غالب عرضه ها با رقابت داد و ستد شده که نشان می دهد تقاضای موجود در بازار ، حاضر است برای خرید ، به قیمت های بالایی رضایت دهد. از سوی دیگر با توجه به ویژگی های فنی گریدها و ترکیبات شیمیایی ، امکان واسطه گری و سفته بازی برای اغلب این کالاها وجود ندارد و اغلب خریداران واقعی هستند که برای خرید قدم پیش گذاشته و رشد قیمت ها را متحمل می شوند.

با توجه به رونق محسوس معاملات در روز چهارشنبه در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا باید به این نکته نیز اشاره داشت که صنایع میان دستی به عنوان حلقه ای مهم بین صنایع بالادستی و پایین دستی ، وارد یک فاز رونق مهم شده اند که قطعاً بر تمامی بخش های بازار تأثیرگذار بوده همچنین از تقویت بازار در روزهای سرد سال نیز با محوریت تولید و مصرف در صنایع پایین دستی حکایت می کند. در هر حال در صورتی که حجم عرضه ها در بورس کالا تقویت نشود باز هم شرایط نسبتاً ملتهب فعلی خودنمایی خواهد کرد اگرچه هنوز تا التهاب 45 درصدی سال گذشته فاصله بسیاری داریم. به نظر می رسد روزهای آینده وضعیت بهتری را در بازار این محصولات شاهد باشیم زیرا بخشی از تقاضا تغذیه شده همچنین عرضه ها نیز با وجود تقاضا ، احتمالاً تقویت خواهد شد.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

38,966

40,098

150

320

150

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

21,959

24,154

500

7680

500

پارازایلین

پتروشیمی برزویه

سلف

25,235

25,235

2000

2000

2000

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

19,687

21,552

330

1012

330

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,215

550

4301

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

19,687

21,655

330

2101

330

اوره صنعتی

پتروشیمی خراسان

نقدی

6,960

6,972

1500

1620

1500

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

11,401

11,769

506

1012

506

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

21,831

23,353

165

341

165

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

21,831

22,959

110

242

110

ایزوبوتانول

پتروشیمی شازند

نقدی

18,803

19,125

220

264

220

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

4,786

5,130

9000

14225

9000

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

سلف

32,722

32,730

3000

4632

3000

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

22,006

24,206

150

1010

150

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

26,623

35,682

1100

1793

1100

۸ کالای جذاب گروه شیمیایی را بشناسید

حجم معاملات محصولات شیمیایی امروز در بورس کالای ایران به ۲۰ هزار و ۴۵۷ تومان رسید. به گزارشپایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه محصولات شیمیایی ۲۶هزار و ۱۹۱ تن و تقاضای آن بالغ بر ۴۳ هزار و ۳۹۹ تن بود.

منومر وینیل استات، منواتیلن گلایکول، اسیداستیک، دی اتیلن گلایکول، سودکاستیک، استایرن منومر، اسیدترفتالیک و دی اتانول آمین از کالاهای جذاب در گروه محصولات شیمیایی بودند. به این ترتیب کالاهای بیشتری نسبت به هفته گذشته با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شدند.

به این ترتیب منومر وینیل استات پتروشیمی شازند با حجم عرضه ۵۵۰ تن با ۴۳۰۱ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۱ تومان رقم خورد.

منواتیلن گلایکول این مجتمع هم با ۳۳۰ تن عرضه ۲۱۰۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه یک هزار و ۹۶۸ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۱۶۵ تومان بود. منواتیلن گلایکول پتروشیمی مارون هم عرضه ای معادل ۳۳۰ تن و تقاضای ۱۰۱۲ تنی داشت، قیمت پایه این کالا یک هزارو ۹۶۸ تومان و میانگین نرخ آن هم ۲ هزارو ۱۵۵ تومان رقم خورد.

اسیداستیک پتروشیمی فن آوران هم با عرضه ۵۰۶ تن ۱۰۱۲ تن تقاضا داشت ، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۱۴۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم یک هزار و ۱۷۶ تومان رقم خورد.

سودکاستیک پتروشیمی اروند هم با عرضه ۹ هزارتن ۱۴۲۲۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴۷۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵۱۳ تومان بود.

استایرن منومر پتروشیمی پارس هم با حجم عرضه ۳ هزارتن، ۴۶۳۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۲۷۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۷۳ تومان رقم خورد، بیشترین قیمت خرید این کالا ۳ هزار و ۲۹۲ تومان بود.

بازار فولاد:

بازار فولاد هنوز به انتظار رشد قیمت ها نشسته است ولی این بار دیگر انتظارها برای افزایش نرخ از سوی تولیدکنندگان اصلی ، کمی به طول انجامیده که با توجه به تجربیات ماه های اخیر ، چندان هم منطقی به نظر نمی رسد. این در حالی است که در جلسات خصوصی و نیمه خصوصی خود از تلاش برای مدیریت بازار از سمت عرضه و رشد قیمت ها خبر می دهند حتی در ابتدای هفته از رشد قیمت ها سخن می گویند ولی رخداد دندان گیری در بازار تجربه نمی شود که خود فضایی از ابهام را ترسیم کرده است.

این که بارها از رشد قیمت ها سخنی به میان آمده ولی خروجی مشخصی نداشته را باید ریشه یابی کرد زیرا برای بسیاری از فعالان بازار مهم قلمداد می شود. اولاً ممکن است با رنگ باختن تأثیرگذاری بازارسازی ها ، برخی از عرضه کنندگان اصلی نسبت به کارایی این رویکرد تردید کرده و با کم اثر دانستن آن ، حاضر به تبعیت از آن نیستند. ثانیاً ممکن است برخی از فعالان برجسته بازار با کاهش زیرپوستی حجم عرضه ها ، تلاش داشته باشند تا تقاضای موجود را تغذیه نکرده و سپس ، پس از تجمیع تقاضا فضای بهتری برای مدیریت قیمت ها به صورت دست ساخته ایجاد کرده و با رشد قیمت های پیشنهادی عرضه ، قیمت ها را با قدرت بیشتری به سمت رشد متمایل کنند. ثالثاً ممکن است تا با در پیش گرفتن صبر و نظاره بازار ، منتظر رشد جدی قیمت های جهانی بوده همچنین با رصد رخدادها در حال تعیین زمانی برای آغاز پروژه رشد قیمت ها هستند. در هر حال اگر هر کدام از این موارد صحیح باشد خود سیگنالی برای تغییر جهت بازار به شمار می رود اما فقط حالت اول میل به کاهش قیمت ها را محقق خواهد ساخت؛ رخدادی که با توجه به وضعیت کلی بازار تا حدودی بعدی به نظر می رسد هرچند که افت نسبی و محدود قیمت ها هنوز هم محتمل است.

با توجه به موارد فوق در روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی قیمت ها در اغلب بازارهای فولادی هستیم تا جایی که به صورت کلی ، متوسط قیمت های بازار در هفته جاری بین ابتدا و انتهای هفته ، تغییر چندانی را نشان نمی دهد. این مطلب خود گویای ثبات نسبی قیمت هاست ولی در شرایط پرحاشیه و پرشایعه فعلی ، این ثبات قیمت ها چندان هم منطقی به نظر نمی رسد

زیر پوست بازار آهن و فولاد

به گزارش کانال تلگرامی پاتیل؛ بر اساس مشاهدات عینی تنی چند از فعالان مورد وثوق و کسب اطلاع از منابع موثق ، یک واحد تولید کننده مقاطع فولادی ، مدتی است در حال تجمیع مواد خام و دپوی آن در محوطه کارخانه است بطوری که این اقدام مورد شگفتی شاهدان قرار گرفته و ورودی به کارخانه چندین برابر خروجی ان می باشد گزارشات دریافتی حاکی است که کالای دپو شده بیشتر شمش و ورق رول است که محصول ورق از دو مسیر انزلی و اصفهان به سمت این واحد تولیدی در حرکت است شاهدان عینی می گویند میزان دپو بحدی است که نه تنها سوله ها و انبارها پر شده بلکه دیوی در محوطه از بیرون کارخانه قابل رویت است همچنین این واحد تولیدی در یک ماه گذشته میزبان مدیر عامل یک بانک خصوصی بوده و به نظر می رسد که قراردادی نیز در زمینه اخذ تسهیلات منعقد شده است .در خصوص این واحد تولیدی ذکر این مطلب حائز اهمیت نیز هست که سال گذشته قبل از اعلام افزایش تعرفه این واحد تولیدی در یک اقدام غیر مترقبه و پر ابهام کیلویی 100 تومان در یک روز محصول خود را افزایش نرخ داده بود و وقتی که با پرسش چند فعال بازار اهن در این خصوص مواجه شده بود بیان کرده بود که قرار است تعرفه فولاد افزایش یابد و جالب تر اینکه هیچ همکاری این حرف را جدی نگرفت و حتی چند نفر ان را یک مزاح تلقی کردند ... با تکیه بر این اطلاعات چند پرسش مهم مطرح می شود :

آیا این واحد تولیدی از رانت اطلاعاتی ویزه ای برخوردار است ؟

آیا هدف از دپوی فعلی اخذ تسهیلات و اعتبارات بیشتر از بنگاههای مالی است ؟

با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر تغییر وزیر صنعت بگوش می رسد ( درست یا نادرست بودن این تغییر را هنوز نمی دانیم ) و اینکه گفته می شود شریعتمداری معاون رییس‌جمهور، سرپرستی وزارت صنایع را بر عهده خواهد گرفت آیا قرار است تحت فشار انجمن تولید کنندگان مجددا تعرفه ها تغییر یابد ؟

آیا جهش قیمت مقاطع فولاد در راه است ؟

اینها و شاید چند سئوال دیگر ممکن است با مطالعه این خبر در ذهن نقش بندد لذا شاید خالی از لطف نباشد که رصد و دقت خود را نسبت به بازار فعلی بیشتر کنیم

شفاف سازی درباره عرضه و معاملات فولادی

عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا به لحاظ تعدد عرضه بسیار بالا بوده و به دلیل ظرفیت تولیدی که دارد بزرگترین عرضه کننده محصولات تخت فولادی در ایران است. به گزارش بورس24 ؛علی پناهی معاون عملیات و نظارت بورس کالا در خصوص عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و شائبه انحصار در این عرضه ها گفت: عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا به لحاظ تعدد عرضه بسیار بالا بوده و به دلیل ظرفیت تولیدی که دارد بزرگترین عرضه کننده محصولات تخت فولادی در ایران است. با این حال هیچ انحصاری از سوی بورس در عرضه محصولات فولادی متصور نیست و سایر شرکت ها نیز می توانند محصولات خود را مشروط به ارایه ضمانت های لازم در بورس کالا عرضه کنند.

وی ادامه داد: این ادعا که قیمت گذاری محصولات فولاد توسط فولاد مبارکه و بالاتر از بازار تعیین می شود نیز درست نیست چرا که طبق قانون و دستورالعمل های مرتبط اعلام قیمت پایه جزء حق عرضه کننده است اما تایید یا عدم تایید آن جزو حقوق و اختیارات بورس کالاست و معیار این رد و تایید ها توسط بورس براساس شاخص هایی نظیر قیمت های جهانی ، هزینه حمل احتمالی، نرخ تسعیر ارز، تعرفه و... است که در خصوص کالا به عنوان مثال برای محصولات فولادی برآورد و سپس با قیمت پایه مد نظر فولاد مبارکه می سنجد؛ چنانچه قیمت تعیین شده به گونه ای باشد که خریدار مورد نظر ترغیب به خرید از بورس کالا نشود یا بالاتر از نرخ بازار باشد بورس از تایید آن خودداری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با تمام این شرایط تا به حال نشده که فولاد مبارکه محصولات خود را عرضه کند و خریداری تقاضای خرید نداشته باشد سوال اینجاست که اگر فولاد مبارکه گران فروشی دارد چرا شرکت های مورد نظر فولاد خود را از طریقی غیر از بورس کالا تامین نمی کنند؟ آن ها می توانند واردات انجام دهند.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا خاطر نشان کرد: بر فرض محال بورس کالا در تایید قیمت پایه محصولات فولادی و فروش به تولید کنندگان داخلی که توسط عرضه کنندگان تعیین می شود، دچار خطا شود اما با توجه ماهیت سیستم حراج و شناخت کامل خریداران از بازار جهانی و داخلی، این تایید اشتباه به طور طبیعی منجر به عدم فروش محصولات خواهد شد در صورتی که این اتفاق تا به حال نیفتاده است.

وی تصریح کرد: چنانچه در فرایند معاملاتی بورس کالا سه جلسه بگذرد و معامله ای صورت نگیرد این مجموعه قطعا اجازه عرضه مجدد در آن قیمت بدون حداقل تغییر شرایط را نخواهد داد و درخواست تجدید نظر در قیمت های اعلام شده را خواهد داشت.

پناهی عنوان کرد: همان طور که گفته شد مبنای تایید قیمت پایه محصولات فولاد مبارکه و یا هرشرکت دیگری در بورس میزان تعرفه ها، نرخ تسعیر ارز و سایر موارد است نه الزاما قیمت بهای تمام شده آن کالا برای آن شرکت و لذا این ادعا که قیمت تعیین شده بسیار بالاتر از بهای تمام شده برای شرکت می باشد، ادعایی رد شده است. در هر حال برای کاهش قیمت کشف شده باید هر کدام از موارد تاثیر گذار کاهش یابد و از آن جایی که این موارد بر اساس سیاست های اقتصادی تعیین می شود، عملا به بورس کالا مربوط نیست.

پناهی در خصوص پایین بودن قیمت فروش صادراتی محصولات مجتمع فولاد مبارکه نسبت به فروش داخلی هم گفت: چون صادرات این شرکت از طریق بورس کالا انجام نمی گیرد نمی توان در این باره اظهار نظر کرد، ولی از عرضه محصولات فولادی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا کاملا استقبال می کنیم و هر زمان که شرکت مربوطه داوطلب عرضه باشد بورس کالا با در نظر گرفتن قوانین مربوطه این نظارت را بر عهده می گیرد و هیچ گونه مشکلی برای این فروش از طریق رینگ صادراتی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میزان عرضه های این شرکت افزایش نمی یابد گفت: در زمان پذیرش محصولات در هیات پذیرش در بورس توافقات بابت حداقل میزان عرضه در هفته ، ماه و سال تعیین می شود و نمی توان شرکت ها را مجبور به افزایش عرضه علاوه بر توافقات کنیم اگرچه انتظار بورس کالا با توجه به تقاضای بازار، افزایش این عرضه هست و ما از این موضوع استقبال و آن را پیگیری می کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر فولاد مبارکه سایر شرکت های فولادی نیز می توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و ما هم این تقاضا را به آن ها کرده ایم اما متاسفانه آنها ضمانت های کافی برای عرضه را ندارند؛ اگر چه برای تشویق سایر شرکت ها ضمانت نامه ها را تسهیل کرده ایم.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا در خصوص انتشار اوراق سلف موازی و عرضه این اوراق برای تنظیم بازار تاکید کرد: این مسئله نیز می تواند صورت گیرد چرا که عرضه اوراق سلف موازی علاوه بر تامین مالی به کشف قیمت دقیق تر نیز کمک می کند و بورس کالا برای این موضوع نیز آمادگی کامل دارد. بورس کالا برای تمام موارد گفته شده از قبیل عرضه در رینگ صادراتی بورس کالا، فروش اوراق سلف توسط این شرکت، عرضه محصولات سایر شرکت های فولادی و سایر موارد این چنینی آمادگی کافی دارد و موجبات این موضوعات را نیز فراهم آورده است.

فاز دوم فولاد کاوه در سال ۹۷ افتتاح می شود

محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش از افتتاح فاز دوم فولاد کاوه تا سال 97 خبر داد. به گزارش سنا ، شرکت فولادکاوه جنوب کیش سال ۸۵ با سرمایه اولیه یک میلیارد تومانی تاسیس شده و از شهریور سال ۹۳ با سرمایه اسمی ۶۰۰ میلیارد تومانی با پلاک ۴۸۸ در بازار دوم معاملات بورس پذیرفته و درج نام شد و هم اکنون در فهرست عرضه اولیه شرکت بورس قرار گرفته است.

فاز اول پروژه فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ تن فولاد در سال، صبح سه شنبه ۲۷ مهر به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

معاون اول رئیس جمهوردر جریان سفر به استان هرمزگان با حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، فاز نخست کارخانه فولاد کاوه را افتتاحکرد و به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس بنیاد مستضعفاناز بخش های مختلف آن بازدید کرد.

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیشگفت: برنامه دولت رسیدن به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان طی سال های آینده است.

وی با بیان این که پتانسیل ساحل هرمزگان برای سرمایه گذاری صنعتی و معدنی کم نظیر است، اظهار داشت: وضعیت صنعت فولاد ایران از نظر سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی در دنیا بی نظیر است. شاید ونزوئلا سنگ آهن و گاز به میزان ایران داشته باشد اما قطعاً نیروی انسانی قوی ندارد و همین امر عامل برتری و امتیاز ایران در مقایسه با رقبایش است.

این مقام مسوولدر بخش دیگری از سخنانش بعد از اشاره به تراز مثبت تجاری کشور در نیمه نخست سال خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی کشور در بهار امسال ۵.۴ درصد بود اما هدف ما رسیدن به رشد ۸ درصدی است.

نعمت زاده: افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور به۲۱میلیون تن

محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش گفت: با بهره برداری از فولادسازی کاوه جنوب ظرفیت تولید فولاد ایران به ۲۱ میلیون تن رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ممکن است زودتر از ۱۴۰۴ ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال محقق شود، اظهار داشت: با راه اندازی این طرحها ۱۴ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره، ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید گندله، ۴.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید آهن اسفنجی و ۲.۷ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش و فولادریزی کشور اضافه شد.

وی با اشاره به صادرات ۶ میلیون تن فولاد تا پایان سال، گفت: طی ۳ سال اخیر یعنی در دولت یازدهم حدود ۳۹ طرح در زنجیره تولید فولاد تکمیل و راه اندازی شده که تا پایان سال ۱۹ طرح دیگر در زنجیره تولید فولاد در کشور راه اندازی خواهد شد.

نعمت زاده تصریح کرد: با راه اندازی سایر پروژه ها، ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید گندله، ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید آهن اسفنجی و ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش فولاد کشور افزوده خواهد شد.

مدیر عامل فولاد کاوه: صادرات۱۰۰هزار تنی فولاد کاوه جنوب از زمان آغاز تولید تاکنون

سیدمحمد اتابک مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیشگفت: پروژه فولادسازی کاوه جنوب کیش در دوران تحریم اجرایی شده و در دوره تحریم نیز به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت : ایجاد واحدهای بالادستی و پایین دستی برای فولاد کاوه جنوب نیز پیش بینی شده است.

اتابک خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۰۰ هزار تن محصول در فولادسازی کاوه جنوب کیش تولید شده که ۱۰۰ هزار تن آن نیز براساس استانداردهای جهانی صادر شده است.

وی در ادامه افزود: در مجموع بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان در مجمتع فولاد کاوه جنوب کیش سرمایه گذاری شده است.

به گفته مدیر عامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، مهمترین پروژه های در دست اقدام شرکت فولاد کاوه هم اکنون شاملفولادسازی فاز دو به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال، گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، آب شیرین کن به ظرفیت روزانه ۴۰ هزار متر مکعب، اتصال به شبکه راه آهن سراسری است.

اتابک درباره مهمترین پروژه های تکمیلی این مجتمع نیز گفت: دو واحد آهن اسفنجی به ظرفیت تجمیعی ۱.۸۵۶ میلیون تن درسال، ایستگاه گاز به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در ساعت، خط انتقال فشار قوی و پست برق ۲۳۰.۳۳ کیلو ولت،تاسیس و انتقال آب از دریا به ظرفیت روزانه ۱۵ هزار مترمکعب و فولادسازی فاز یک به ظرفیت ۱۰۲ میلیون تن در سال از مهمترین پروژه های تکمیلی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش است.

افتتاح فاز دوم فولاد کاوه در سال ۹۷

محمد سعیدی کیا،رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش گفت: پروژه فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش ظرف ۴۶ ماه از زمان شروع تا امروز اجرایی شد.

وی با بیان اینکه انتخاب مکان احداث پروژه بسیار هوشمندانه بوده، اظهار داشت: فاز دوم فولادسازی فولاد کاوه جنوب در سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید. همچنین قرار است نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی نیز در این منطقه احداث شود که در این رابطه با وزارت نیرو مذاکراتی در حال انجام است.

سعیدی کیا طی این مراسم به پروژه های در دست اجرای بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: فولاد خرمشهر با ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی و کارخانه آلومینیوم خوزستان تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

یادآور می شود؛ فاز اول فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش دارای ظرفیت ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است که به دست توانمند کارشناسان آموزش دیده بومی مورد بهره برداری قرار گرفته و شمش بلیت این کارخانه برای نخستین بار از خطوط ریخته گری بیرون آمد تا تلاش چندین ساله کارکنان این طرح بزرگ به ثمر بنشیند. سرمایه گذاری این پروژه ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال است.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش سال ۸۵ با سرمایه اولیه یک میلیارد تومانی تاسیس شده و از شهریور سال ۹۳ با سرمایه اسمی ۶۰۰ میلیارد تومانی با پلاک ۴۸۸ در بازار دوم معاملات بورس پذیرفته و درج نام شد

بازار آتی:

روز گذشته رقم خورد؛ رشد حجم معاملات آتی سکه

روز گذشته در حالی دلار ۲تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۵۸۹ تومان رسید که قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا؛ حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به ۵ هزار و ۲۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵۸۸ میلیارد ریال رسید در حالیکه روز دوشنبه حجم معاملات آتی سکه ۴ هزار و ۳۸۰ قرارداد رقم خورده بود.

در همین حال سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۶ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۹۲ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد از ۱۴ شهریورماه بود و سکه را به بالاترین قیمت از تاریخ ۱۴ مهر رساند، رکوردزنی سکه بیش از هر عاملی ناشی از افزایش بهای اونس به بالای محدوده هزار و ۲۶۰ دلار تا بعدازظهر روز سه‌شنبه بود. به این ترتیب طی این روز، سکه در بازار آتی بورس کالای ایران با افزایش قیمت شد، به طوری که بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۹۶ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد. از سویی سکه تحویل دی ماه با رشد ۰.۲۱ درصدی به قیمت یک میلیون و۱۱۵ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان معامله و با رشد ۰.۲۹ درصدی رو به رو شد. البته قرارداد تحویل اردیبهشت سال آینده با ۰.۲۳درصد افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان به فروش رسید. در پایان نیز سررسید تیرماه سال ۹۶ با نرخ یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰.۲۷ درصدی را به ثبت رساند.

معامله ۳۷ سکه در قالب گواهی سپرده

حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۳۷ سکه به ارزش ۴۰۳ میلیون ریال رسید. معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

خبر:

کاهش قیمت شکر/امکان تامین نیاز مصرف‌کنندگان از بورس کالا

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر گفت: باتوجه به فصل برداشت چغندر، افزایش تولید شکر و شروع فصل سرما، بازار شکر به کلی متعادل شده و با افزایش عرضه شکر در بورس کالا، مصرف کنندگان به راحتی می توانند نیازهای خود را از بورس تامین کنند. به گزارش ایسنا علیرضا حمیدی در خصوص وضعیت بازار و قیمت شکر بیان کرد: به لحاظ ذخایر استراتژیک و شروع فصل تولید، کمبودی در کشور وجود ندارد و با پایان یافتن فصل گرم سال و کاهش تولید نوشیدنی و بستنی، تقاضا کاهش یافته و قیمت ها نیز به میزان محسوسی افت را تجربه کرده اند.

وی گفت: البته ناگفته نماند با توجه به این که در ماه محرم قرار داریم این کاهش قیمت و تقاضا به مقدار قابل ملاحظه ای کنترل شده است اما به طور معمول همیشه در فصل سرد سال تقاضا نسبت به تابستان کاهش می یابد.

حمیدی در رابطه با عرضه شکر در بورس کالای ایران گفت: شکر مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضاست؛ اما برخی کالاها در شرایط فصلی دچار تغییر می شوند که شکر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته وی، شرایط بورس کالا برای معامله محصولات مختلف از جمله شکر بهتر از بازار آزاد است؛ به طوریکه در بورس شفافیت قیمتی وجود دارد و باید پس از عرضه محصولات، تقاضاهای موجود در بازار را به سمت بورس هدایت کرد تا همه چیز در روند معاملات مشخص شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر معتقد است با توجه به تعادل عرضه و تقاضای شکر در بورس، در حال حاضر علاوه بر شکر وارداتی، شکر تولید داخلی هم وارد بازار می شود و پیش بینی می شود قیمت این محصول در بازار بازهم کاهش پیدا ‌کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر با تاکید بر اینکه عواملی همچون وجود واسطه گرها قیمت شکر را در ماه های اخیر تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: در زمان کاهش قیمت واسطه گران با سودجویی، اقدام به خرید شکر خام می کنند و با عدم عرضه آن در بازار موجب کمبود این محصول در بازار می شوند و بعد از این که بازار با کمبود شکر مواجه شد با قیمت های غیر منطقی به عرضه شکر در بازار می پردازند که این اتفاق ها با عرضه پر حجم شکر در بورس کالا و آشنایی تمام فعالان بازار با روند معاملات بورس به کلی حذف خواهد شد و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند به خوبی از ظرفیت های بورس به منظور تامین نیاز و تعادل بازار استفاده کنند.

قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی خبر داد:

توافق با بورس کالا برای عرضه سلف محصولات کشاورزی

قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه با بورس کالای ایران برای عرضه سلف محصولات کشاورزی به توافق رسیده‌ایم گفت: تمامی محصولات کشاورزی قابلیت عرضه سلف در بورس دارند. به گزارش مهر؛ سیدمهدی کلاته رحمانی، در خصوص امکان عرضه سلف محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: نظر کارشناسی سازمان تعاونی روستایی به عنوان متولی تولیدات بخش کشاورزی، خرید و فروش انواع محصولات کشاورزی در بورس کالا به‌ عنوان متولی عرضه است؛ به طوری که این اعتقاد وجود دارد که می‌توان عمده محصولات کشاورزی را بورسی کرد.

قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی افزود: عرضه سلف محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می‌شود و ما نیز باید عرضه سلف کالاهای مختلف در بورس کالا را آغاز کنیم که این اتفاق، مزایای زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد؛ بر همین اساس با بورس کالای ایران این توافق شده است تا محصولات کشاورزی به‌صورت سلف عرضه شود که این کار با عرضه چند محصول شروع شده است.

وی با اشاره به اجرای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا تصریح کرد: منظور از گواهی سپرده کالایی، معامله محصولات براساس قبض انباری است که به تولیدکنندگان پس از تحویل محصول به انبارهای تحت نظارت بورس داده می‌شود. به نحوی که تولیدکنندگان پس از دریافت قبض انبار می‌توانند، محصول مورد نظر خود را در تابلوی بورس به فروش برسانند و این اتفاق مثبت از ۲ سال گذشته به مرحله اجرایی درآمده است.

کلاته رحمانی گفت: در معاملات گواهی سپرده کالایی، بورس کالا بر روند معاملات نظارت می‌کند و به این ترتیب بسیاری از هزینه‌ها در مبادلات کشاورزی به خصوص هزینه‌های حمل و نقل کاسته می‌شود.

قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی اظهار کرد: در سال گذشته ذرت خوزستان و جو کرمانشاه به صورت آزمایشی در بورس کالا ایران به صورت گواهی سپرده کالایی عرضه و معامله شد و در سال جاری تمام محصولات جو و ذرت کشور در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد که معاملات جو با موفقیت به مراحل پایانی رسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24