Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با توجه به افزایش قیمت های پایه در هفته گذشته در بورس کالا و رونق معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی ، شاید بتوان به رشد قیمت ها از روزهای پیش رو ، امیدوار بود...

آرامش در ابتدایی ترین روز بازارهای کالایی

بورس24 :آرامش بازار و میل به کاهش نرخ را می توان مهمترین رخداد بازار در ابتدای هفته جاری به شمار آورد که باعث شد غالب بازارها ، شرایط چندان جذابی نداشته باشد. کاهش نسبی قیمت ها در بازار پلیمرها ، افت بهای میلگرد و افزایش قیمت برخی سایزهای تیرآهن ، ثبات نسبی بازار ورق و خبرهایی از احتمال کاهش قیمت طلا و همچنین اظهارنظرهایی خلاف آن را می توان از مهمترین رخدادها در بازارهای کالایی در ابتدای هفته جاری به شمار آورد. احتمال بهبود بازار با افزایش حجم معاملات در روزهای پیش رو وجود دارد.

بازار پتروشیمی

شاید کم رمق ترین معاملات در بازارهای داخلی را بتوان داد و ستد محصولات پتروشیمی در اولین روز هفته جاری به شمار آورد زیرا نه معاملات بورس کالا جذابیت خاصی داشته و نه در بازار داخلی رونق محسوسی را شاهد بودیم. این در حالی بود که روند عمومی معاملات در بازار داخلی هنوز به سمت کاهش قیمت ها متمایل است ولی برخی از فعالان بازار از احتمال رشد قیمت ها سخن می گویند که دلیل آن را نیز باید در افزایش قیمت های جهانی و وجود تقاضا در بازار داخلی به شمار آورد. به جز گریدهای سبک پلی اتیلنی ، سایر گروه های کالایی در بازار پلیمرها میل به افت نرخ داشتند که البته بازار کاهشی پلیمرها در روز ابتدایی این هفته نیز نتیجه این ذهنیت به شمار می آید. در هر حال با توجه به افزایش قیمت های پایه در هفته گذشته در بورس کالا و رونق معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی ، شاید بتوان به رشد قیمت ها از روزهای پیش رو ، امیدوار بود. در هر حال کم رونقی بازار در روز ابتدایی هفته ، مطلبی است که غالب هفته ها با آن رو به رو هستیم و بهتر است واقعیت های این بازار را در روزهای آینده جستجو کنیم. احتمال بهبود وضعیت بازار داخلی پتروشیمی ها در هفته جاری وجود دارد.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی ZH550J

نوید زرشیمی

نقدی

32,631

33,969

504

1386

504

اسید نیتریک

پتروشیمی شیراز

نقدی (مچینگ)

6,528

6,528

-

20

20

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی خراسان

نقدی

3,173

3,173

1000

240

240

آمونیاک (گاز)

پتروشیمی خراسان

نقدی

3,173

3,173

18

10/8

10/8

پلی استایرن انبساطی نسوز F50

شرکت پلی استایرن انبساطی سهند

نقدی

49,500

49,500

100

20

20

پلی استایرن انبساطی نسوز F350

شرکت پلی استایرن انبساطی سهند

نقدی

46,000

46,000

100

20

20

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,422

32,364

297

759

297

تقویت حجم معاملات محصولات پتروشیمی در هفته گذشته

رشد حجم معامله محصولات پتروشیمی در کنار افزایش قیمت ها در بورس و بازار را می توانمهمترین ویژگی های بازار این محصولات در هفته گذشته به شمار آورد. به گزارش کارگزاری آبان؛ پس از پایان یافتن تعطیلات تاسوعا و عاشورا ، شاهد بودیم که تقاضای گسترده ای به بورس کالا وارد شد هرچند که افزایش حجم تقاضای پلیمرها شدیدتر از رشد تقاضای محصولات شیمیایی بود. در هفته گذشته حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا با ٦.٢٩ درصد رشد رو به رو شد و متعاقب آن نیز تقاضای این گروه کالایی ، تنها ٢ درصد افزایش یافت. این روند بهبود عرضه و تقاضا در کنار رشد قیمت های پایه در هفته گذشته در نهایت موجب شد تا حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا با ١٤.٤٣ درصد افزایش رو به رو شده که به بیشترین حد از دومین هفته خردادماه تاکنون ، افزایش یافت. این شرایط یعنی جهش حجم معامله ترکیبات شیمیایی نشان دهنده رونق تولید در صنایع میان دستی است که می تواند بخش بزرگی از صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی را با خود به حرکت درآورد. این شرایط در ادامه باعث خواهد شد تا رونق صنایع پایین دستی ، به افزایش تقاضای سایر محصولات شیمیایی و مخصوصاً پلیمرها نیز منجر شود. با توجه به این وضعیت می توان این گونه انتظار داشت که تقاضای بالای فعلی باز هم میهمان بازار بوده همچنین نگرانی از کاهش تقاضا در روزهای سرد سال نیز محدود شده که نکته مهمی به شمار می آید.

در بازار پلیمرها شاهد بودیم که حجم عرضه ١.٧٩ درصد رشد داشته و متعاقب آن نیز تقاضای این گروه کالایی ٤٨.٨٤ درصد افزایش یافت. تقابل عرضه و تقاضا نیز موجب شد تا حجم معامله پلیمرها با ٨.٥٠ درصد افزایش به رقم جذاب ٥٥ هزار و ٤٦٦ تن برسد که از رونق کلی بازار پلیمرها حکایت دارد. خودنمایی تقاضای تجمیع شده در تعطیلات ، پایین بودن نسبی موجودی انبارها ، نگرانی از افزایش بیشتر قیمت ها ، رشد جذابیت واسطه گری و سفته بازی در کنار وجود تقاضای واقعی در صنایع پایین دستی را باید از دلایل اصلی بهبود حجم معاملات به شمار آورد. با توجه به افزایش بهای مواد اولیه صنایع پتروشیمی مخصوصاً خوراک مایع در بازارهای شرق آسیا و همچنین روند افزایشی بهای پلیمرها در بازارهای جهانی همچنین نگرانی از افزایش بیشتر قیمت دلار در بازار آزاد، به نظر می رسد جذابیت خرید در بورس کالا باز هم ادامه یابد. به نظر می رسد که بازار نسبت به آینده قیمت ها خوش بین است بنابراین خرید در بورس و بازار منطقی به نظر می رسد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- پایان یافتن تعطیلات تاسوعا و عاشورا و بازگشت مجدد تقاضا به بورس کالا و بازار آزاد که این بار با قدرت بیشتری در حال خودنمایی است.

- افزایش ١.٧٩ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا

- تقویت ٤٨.٨٤ درصدی حجم تقاضای پلیمرها که نشان دهنده بازگشت محسوس تقاضا به این بازار و نیاز به عرضه های بیشتر است.

- رشد ٨.٥ درصد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته پیش از آن و ثبت رقم ٥٥ هزار و ٤٦٦ تن

- ثبت ٢.٥١ برابری تقاضا در برابر عرضه ها که به نسبت هفته پیش از آن و رقم ١.٧٢ برابری ، از رشد تقاضا در برابر عرضه حکایت دارد.

- معامله ٩١.٤٩ درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا که از رونق محسوس معاملات در برابر عرضه ها خبر می دهد.

- پایین بودن نسبی موجودی انبارها در بازار داخلی که به جذابیت واسطه گری و سفته بازی ها کمک کرده است.

- نگرانی از ادامه افزایش قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی

- مخابره اخباری در خصوص تک نرخی شدن نرخ ارز که در کنار افزایش بهای دلار در هفته های اخیر می تواند نشان دهنده احتمال رشد بیشتر نرخ ارز باشد.

- ادامه التهاب در بازار پلی اتیلن ترفتالات بطری و برخی مواد اولیه ظروف یکبار مصرف و لوله های انتقال آب کشاورزی که نشان دهنده نیاز بازار به افزایش حجم عرضه در این گروه های کالایی است.

- اعلام افزایش قیمت های پایه در هفته گذشته که خود سیگنالی برای تقویت حجم معاملات به شمار می رود.

- تولید و عرضه پلی استایرن معمولی پتروشیمی تخت جمشید برای اولین بار در بورس کالا که در آینده با پذیرش آن در بازار می تواند بخشی از التهاب این بازار را تقلیل دهد.

- کاهش عرضه پلی پروپیلن های نساجی که می تواند باعث التهاب مجدد در این گروه کالایی شود.

- عرضه مناسب PVC-S٧٠ در کنار عدم عرضه PVC-S٥٧ که باز هم احتمال رشد قیمت های این گرید را تقویت می کند.

- ثبت بیشترین تقاضا برای پلی پروپیلن های نساجی ، سپس پلی پروپیلن های شیمیایی و پلی اتیلن ترفتالات بطری در هفته گذشته

- افزایش ٦.٢٩ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقمی معادل ٢٨ هزار و ٢٦٩ تن

- رشد ٢ درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی که به ورود ٤٤ هزار و ٥٧٠ تن تقاضا به بورس کالا منجر شد.

- افزایش ١٤.٤٣ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا معادل رشد ٢ هزار و ٤٤٨ تن و ثبت حجم معامله ٢١ هزار و ٣٧٨ تن که بالاترین رقم از اوسط خردادماه سال جاری تاکنون به شمار می آید.

- ورود مجدد معاملات محصولات شیمیایی به فاز رونق که نشان دهنده وضعیت مطلوب در دورنمای تولید در صنایع میان دستی و پایین دستی خواهد بود.

- فروکش کردن نگرانی ها از کاهش حجم تولید در صنایع مصرف کننده محصولات پتروشیمی با آغاز روزهای سرد سال با تقویت حجم معاملات در بورس کالا

بازار فولاد

کاهش بهای میلگرد

هرچند که جلسات انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داشته و باز هم بر مدیریت بازار ، انسجام عرضه و احتمال رشد قیمت ها تأکید می کنند ولی در هفته جاری با آغاز به کار بازار فولاد شاهد ثبات نسبی قیمت میلگرد بودیم ولی تقاضای چندانی تجربه نشد. همین وضعیت کافی بود تا پس از دو هفته تلاش برای حمایت از قیمت ها ، برخی از عرضه کنندگان اقدام به کاهش قیمت های پیشنهادی خود کنند تا بازار با همین اهرم ، میل خود به کاهش قیمت ها را بروز داده و در نهایت بازار میلگرد کاهشی شود. این در حالی بود که بیشترین حجم کاهش قیمت ها در اواسط و اواخر فعالیت بازار تجربه شد و در نهایت با بازار کاهشی میلگرد رو به رو شدیم. مشخص نیست که طرزفکر غالب در بین عرضه کنندگان چیست زیرا میل به کاهش قیمت ها آن هم از سمت فروشنده که شاید در هفته های اخیر آن هم با کیلویی 20 تومان افت ، اولین بار باشد ، چگونه خواهد بود. ممکن است بدنه تصمیم سازی در بازار فولاد نسبت به پتانسیل افزایش قیمت ها بدبین شده یعنی میل پیشین خود را برای مدیریت بازار از دست داده باشد. این در حالی است که کاهش قیمت قراضه نیز به این روند کلی دامن زد تا در نهایت بازار میلگرد و تا حدودی بازار شمش ، با کاهش قیمت ها رو به رو شود.

در بازار تیرآهن شاهد وجود تقاضا بودیم که از همین پتانسیل شکننده نیز عرضه کنندگان استفاده کردند و در نهایت بازاری افزایش را رقم زدند که شاید دهن کجی جالبی به بازار میلگرد باشد. این شرایط نشان می دهد که تفاوت انسجام ذاتی در بازار تیرآهن با تلاش برای انسجام بازار میلگرد چقدر با هم تفاوت دارد هرچند که تقاضای کل برای بازار میلگرد در نهایت بالاتر از بازار تیرآهن خواهد بود ولی عرضه کنندگان بیشتری هم دارد. در بازار ورق شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم ولی شایعات و شنیده ها از افزایش حجم واردات این کالا خبر داده که ممکن است شرایط بازار ورق را نیز دگرگون سازد هرچند که احتمال افزایش واردات شمش نیز وجود دارد. به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد، در هفته ای که گذشت بنادر شمالی کشور یکی از پرترافیک ترین مناطق عملیاتی ورود محصولات فولادی به کشور بود و ورق های آهن بصورت رول و تخت در هردو حوزه سرد و گرم را در بنادر انزلی و نوشهر شاهد هستیم در رده دوم شمش اهن قرار دارد که در این هفته نیز مقادیری از این کالا به کشور وارد شده است نکته جالب گزارش آماری گمرکات شمال کشور ورود تیر آهن وارداتی به بندر انزلی است که تقریبا بعداز مدتها این اقدام صورت گرفته است یک کارشناس فولادی در خصوص ورق های وارداتی بصورت رول می گوید بعضی واحدها با دریافت مجوزهای خاص این ورق ها را وارد و پس از تبدیل آن به محصولات فرآوری شده مانند پروفیل و یا محصولات دیگر آن را صادر می کنند و در این مسیر باید به مقدار حجم محموله ورودی می بایست صادرات انجام گیرد بهرحال با توجه به اظهار نظر ایشان امیدواریم که در این عملیات نظارت و کنترل وجود داشته باشد والا معبری خواهد بود برای انتفاع از یک ماده قانونی. فغازآآغا

نتیجه جلسه هم اندیشی رسته ورق؛

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره جلسه هم اندیشی رسته ورق به خبرنگار چیلان موضوع و نتایج جلسه را این گونه تشریح کرد: از اعضا خواسته شد تا این جلسات را جدی بگیرند و حضضور مستمر داشته باشند و اکثریت شرکت کنند. چون سایر رسته ها که این جلسات را با جدیت دنبال کرده اند نتایج خوبی را کسب کردند و تصمیمات اخذ شده در جلسات آن رسته ها به نفع تمامی ذی نفعان و اعضای حاضر در انجمن شد. شهرستانی یکی از تفاوت های رسته مقاطع تخت با سایر رسته های انجمن فولاد را تعداد کم اعضا و در عین حال پراکندگی و گستردگی فعالیت های آن ها دانست و افزود: بنابراین تصمیم گیری شد سیاست کلی در ابتدا تعریف شود و سپس جلسات را مطابق این سیاست گذاری ادامه داد و به صورت تخصصی تر هدایت کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه اولین نکته ای که مطرح و مورد موافقت اعضا قرار گرفت قیمت گذاری نسبی در زنجیره و مراحل مختلف تولید تختال تا صنایع پایین دستی بود. نظیر اقدامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال گذشته در بخش قیمت سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نسبت به بیلت فولاد خوزستان انجام داد. عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در تشریح این تصمیم عنوان کرد: به عبارت دیگر باید قیمت ها به گونه ای تنظیم شود که تمام زنجیره سودی را متناسب با میزان سرمایه گذاری خود کسب کنند.

وی ظرفیت سنجی واحدها را از دیگر تصمیمات این جلسه مطرح کرد و گفت: تصمیم گیری شد تا شرکت ها ظرفیت سنجی شوند و براساس این ظرفیت سنجی، شرکت هایی که قادر هستند محصولات با کیفیت تر و نزدیک به بازار مصرف را تولید کنند، شناسایی شوند و براین اساس مرجع قیمتی تعیین گردد. شهرستانی با اعلام این خبر که مرجع قیمتی براساس تصمیم اعضای حاضر در جلسه، فولاد مبارکه انتخاب شد ادامه داد: فولاد مبارکه بیشتر محصولات را تولید می کند و براساس این مرجع قیمتی، قیمت گذاری در زنجیره صورت خواهد گرفت. همچنین صحبت شد که پس از تصحیح نرخ ها و قیمت گذاری در زنجیره تختال به سراغ ظرفیت سنجی شرکت ها براساس نوع محصول و حجم تولید برویم.

وی در خاتمه این را هم یادآور شد که قرار شده از طریق فضای مجازی، شرکت ها در این کار کارشناسی همکاری لازم را انجام دهند و زنجیره کاری هر شرکت از تامین مواد اولیه تا تولید محصول و ظرفیت ها و سایر موارد مشخص گردد تا براساس این اطلاعات و مرجع قرار دادن فولاد مبارکه به یک نقشه جامع دست یابیم. گفتنی است بر اساس اظهارات حاضرین در این جلسه، قیمت گذاری زنجیره تختال ظرف دو هفته آینده صورت خواهد گرفت و در جلسه آتی رسته ورق که دو هفته آینده خواهد بود این موضوع نهایی و مصوب خواهد شد

رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد و آهن آلات مطرح کرد؛ خیز بازار فولاد و آهن آلات برای خروج از رکود

رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد و آهن آلات تهران گفت: نشانه های خروج از رکود دیده می شود و شرایط رقابتی برای خرید از بورس کالا فراهم است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمد آزاد اظهار داشت: پیش از این بورس کالا محصولات آهن و فولاد را به خریداران عمده و شرکت ها و بنگاه های وابسته به بانک ها که توان مالی بالایی داشتند می فروختند و از طریق واسطه به دست همکاران ما در بازار می رسید و با هزینه مضاعف دراختیار مصرف کنندگان نهایی قرار می گرفت.

وی افزود:‌خوشبختانه درحال حاضر همکاران ما با معرفی نامه اتحادیه می توانند به طور مستقیم از بورس کالا خرید کنند که ضمن کاهش هزینه تمام شده خرید، به ساماندهی پرداخت مالیات هم کمک می کند و مشکل فعالان این بخش با سازمان امور مالیاتی هم ساماندهی خواهد شد چون با سند رسمی خرید و فروش می کنند و عملکردهای مالی هم شفاف است.

در روند گذشته که همکاران صنفی ما نمی توانستند به طور مستقیم محصولات فولادی و آهن آلات را از بورس کالا خریداری کنند هزینه های حمل و نقل نیز بیشتر می شد اما درحال حاضر می توانند مستقیم از بورس کالا خریداری کنند و حمل و نقل تکراری نیاز نیست و حتی می توانند در مواردی به طور مستقیم از کارخانه به محل تقاضای مشتری منتقل کنند.

آزاد گفت:‌در دوسال اخیر بازار آهن آلات و فولاد دچار رکود شدید بود که مشکل مالیاتی هم به آن اضافه می شد چون همکاران ما با حداکثر ۱ درصد سود این محصولات را می فروختند و باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت می شد که در دوره جدید و با حذف انحصار خرید از بورس کالا این مشکل هم برطرف می شود.

وی افزود: در سال جدید آمار مالیات مسکن ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده خروج از رکود است و امیدواریم ساخت و ساز مسکن و فعالیت های عمرانی افزایش یابد که به رونق بازار آهن آلات و فولاد کمک خواهد کرد.

بورس انرژی:

فردا نخستین عرضه نفت سفید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از انبار نفت کرمانشاه به مقصد عراق در رینگ بین الملل

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 1 آبان ماه 95)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در کلیه نمادهای فعال، 12,923 قرارداد با ارزش بیش از 42 میلیارد و 544 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت به طوریکه نماد سماه 951 ارزشی معادل 24 میلیارد و 830 میلیون ریال و نماد ستاره 961 ارزشی معادل 17 میلیارد و 715 میلیون ریال را به ثبت رسانید.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله 4,886 قرارداد معادل 50,308 مگاوات ساعت به ارزش حدود 17 میلیارد و 970 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/08/29، 95/08/30 و 95/09/01 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 95/08/29 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/08/05 متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

در بازار فیزیکی نیز، کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، گاز مایع، پروپان و بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام و برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 1,662 تن به ارزشی بیش از16میلیارد و228میلیون ریال بود.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 76 میلیارد و 743 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 2 آبان ماه 95)،علاوه بر معاملات مستمر در بازارقراردادهای سلف موازی استانداردبرق و قراردادهای سلف موازی استانداردبا سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای قطران واحد کک سازی و پالایش قطران زرند و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و سوخت هوایی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان و نفت سفید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از انبار نفت کرمانشاه به مقد عراق در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. لازم به ذکر است که این نخستین عرضه نفت سفید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از انبار نفت کرمانشاه به مقصد عراق می‌باشد

بازار کشاورزی:

معامله جو و گندم در تالار نقره ای

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران امروز اول آبان ماه، معامله ۲۲ هزار و ۵۴۴ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و همچنین یک هزار تن گندم خوراکی را تجربه کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ از دیگر محصولات معامله شده در تالار محصولات کشاورزی می توان به دادوستد یک هزار و ۷۳۵ تن جو دامی، ۱۱۰ تن ذرت دانه ای، ۱۰۰ تن روغن خام سویا و ۲۰۰ تن برنج وارداتی اشاره کرد.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد معامله ۳۳۷ تن مواد پلیمری و ۲۵۰تن آمونیاک بود. بر اساس این گزارش ۶ هزار و ۷۰۰ تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی مورد معامله قرار گرفت.

بازار طلا و آتی سکه :

تیر۹۶، صدرنشین سررسیدهای بازار آتی سکه/ رشد ۱۱۶درصدی حجم معاملات

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ۲۴هزار و ۷۸۷ قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و ۸۹۳ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته ما قبل رشد ۱۱۶ درصدی داشته است چرا که حجم معاملات طی هفته مذکور به ۱۱ هزار ۴۳۰ قرارداد رسیده بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا؛ بهای سکه در هفته گذشته نوسان محدودی را نسبت به هفته های ما قبل تر تجربه کرد و با وجود رشد یک درصدی میانگین هفتگی اونس در بازارهای جهانی، تمایل بیشتری به سمت نزول قیمت ها نشان داد.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۸ هزار و ۱۲۹ قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۲ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۳ هزار و ۹۷۰ قرارداد، ارزش ۴۵۹ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سررسید آبان نیز با یک هزار و ۳۸۶ قرارداد و ارزش بیش ۱۵۱ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه با حجم ۷۳۲ قرارداد و به ارزش بیش ۸۳ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد. این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۵۷۰ قرداد و ارزش ۶۳ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

در این بین نکته قابل توجه در معاملات این است که با وجود سطح قیمتی پایین قیمت ها در سررسیدهای مختلف نسبت به دو هفته گذشته اما سطح تقاضا نسبت به هفته مذکور رشد خوبی را تجربه کرده است.

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی و نوسان رو به پایین بهای دلار با افت قیمت رو به رو شد، به طوری که بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۹۴ هزار تومان معامله شد و افت۰/۴۶ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۳۱ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت ۰/۳۹درصدی با قیمت یک میلیون و۱۳۶ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان، افت ۰/۳ درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، کاهش ۰/۲۶ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار نقدی سکه نیز طی هفته پایانی مهرماه، افت بهای اونس در بازارهای جهانی و پایین آمدن از مرز هزار و ۳۰۰ دلار مهم‌ترین عامل فشار بر سکه بود، بر همین اساس با وجود رشد یک درصدی میانگین بهای اونس در بازارهای جهانی، اما قیمت سکه به تغییرات نرخ ارز واکنش بیشتری نشان می داد.

معاملات آنلاین سکه در بورس کالا

هفته اخیر در مجموع ۱۹۵ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۲میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به معاملات دو هفته گذشته رشد ۳ درصدی داشته است، چرا که طی هفته مذکور ۱۸۹ سکه در قالب گواهی سپرده به فروش رسیده بود. هفته گذشته ۱۹۵ سکه در ۱۷ نوبت معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که بررسی معاملات بیانگر آن است که در پنج روز معاملاتی هفته گذشته، در چهار روز قیمت ها صعودی و در یک روز نزولی بوده است.

بر این اساس طی هفته گذشته بیشترین حجم معاملات در روز دوشنبه با انعقاد ۴۸ سکه طلا به ارزش ۵۱۸ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات در روز شنبه هفته گذشته با ۳۰ معامله و ارزش حدود ۳۲۴ میلیون ریال ثبت شد. همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۴۰ سکه و ارزش ۴۳۶ میلیون ریال رسید.

به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معمله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا است را برطرف کند. از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

سلطانی نژاد مطرح کرد؛ ورود طلاهای خانگی به چرخه اقتصاد از طریق بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت:‌ صندوق های طلا می تواند طلای راکد و خانگی را برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری کند.

به گزارش ایبنا؛ حامد سلطانی نژاد درباره پیشنهاد راه اندازی صندوق طلا در بورس کالا گفت:‌ صندوق های طلا در دنیا کارآیی دارند و برای اینکه از نوسانات جهانی قیمت طلا استفاده شود و در عین حال ریسک تلاطمات را پوشش دهند، مورد استفاده قرار می گیرند؛ افرادی که در این صندوق ها یونیت خریداری می کنند می توانند یا طلا و یا پول بیاورند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه این صندوق ها کمک می کنند طلای راکد ( طلایی که در خانه ها نگهداری می شود) در این صندوق ها برای کمک به اقتصاد کشور جمع آوری شود، افزود:‌ شمش طلا هم می تواند گزینه پایه دیگری در دارایی های این صندوق باشد و مورد استفاده قرار گیرد. خود سکه می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما مهم این است که اعتماد مردم به بازار طلا را بتوانیم جذب کنیم.

وی درباره وضعیت معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا عنوان کرد:‌ از اسفندماه سال گذشته این طرح راه اندازی شده و یک خزانه بانکی برای آن در نظر گرفته شده است، افرادی که تمایل دارند سکه بهار آزادی آنها در این طرح سپرده گذاری شود می توانند به خزانه مراجعه کنند. اگر تعداد سکه هایشان زیاد است با یک تماس خزانه برایشان ماشین حمل پول ارسال می کند تا سکه ها را از آنها تحویل بگیرد و رسید به آنها تحویل دهد.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه نهایتا سکه ها در بانک به نام افراد نگهداری می شود و افراد هر وقت که بخواهند می توانند سکه شان را بفروشند و حتی می توانند بر اساس آن لاین تریدینگ یا روش برخط در منزل خود سکه ای که به عنوان موجودی آنها ثبت شده است را بفروشند، تصریح کرد: افرادی که می خواهند سکه خریداری کنند می توانند به این بازار مراجعه کنند و سکه خریداری نمایند.

وی به راه اندازی معاملات بر خط اشاره کرد و افزود: افراد از منزل می توانند مبادلات را مدیریت کنند و روی قیمت نظارت داشته باشند و هر زمان که خواستند و قیمت به حد مطلوب رسید، به سرعت بفروشند. در واقع افراد در این شیوه دیگر با مخاطرات مربوط به مراجعه به مرکز شهر یا مراکز دیگر خرید و فروش سکه و طلا و مقابله با ریسک حمل و نقل مواجه نمی شوند.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: کارشناسان بانکی تمام این موارد را رصد می کنند. حتی افراد می توانند سکه ای که مبادله می کنند را اصلا مشاهده نکنند، البته هر زمان هم که بخواهند می توانند تحویل بگیرند یعنی با ارائه گواهی سپرده، سکه را تحویل بگیرند. گواهی سپرده اگر گم شود هم مساله ای نیست و مثل این می ماند که دفترچه حساب بانکی خود را گم کرده باشید اما پولتان را از دست نداده اید پولتان در بانک می ماند و می توانید دوباره به صورت المثنی آن را دریافت کند.

وی درباره تعیین قیمت هم عنوان کرد: قیمت بر اساس نرخ بازار تعیین می شود و اگر حجم این بازار بزرگ شود خود تعیین کننده قیمت در بازار نقدی خواهد بود.

خبر:

رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌ آهن ایران مطرح کرد؛ کشف قیمت واقعی سنگ آهن با عرضه در بورس کالا

عرضه سنگ آهن در بورس کالا روش بسیار خوبی است زیرا کشف قیمت واقعی صورت می گیرد و در صورت وجود مشتری داخلی، این محصول در داخل کشور به فروش می رسد و در غیر اینصورت صادر می شود.

به گزارشپایگاه خبری بورس کالا؛کیوان جعفری طهرانی رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران به عرضه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، به منظور جلوگیری از خام فروشی کلیه مواد خام برای گرفتن مجوز صادرات ابتدا در رینگ داخلی بورس کالا عرضه شده و در صورت نبود تقاضا از سوی مصرف کنندگان داخلی، اجازه صادرات به سایر کشورها را دریافت می کنند که در این راستا مقرر شده است تا سنگ آهن به عنوان یکی از کالاهای کلیدی از طریق بورس کالا عرضه شود. وی عنوان کرد: به دلیل اینکه بورس کالای ایران در حوزه کشف قیمت مناسب و شفاف، موفق عمل کرده است لذا عرضه سنگ آهن در بورس کالا می تواند برای این صنعت مفید باشد زیرا کشف قیمت واقعی صورت می گیرد و در صورت وجود مشتری داخلی، این محصول در داخل کشور به فروش می رسد و در غیر اینصورت صادر می شود.

جعفری طهرانی با بیان اینکه مقرر شده است تا با حمایت سازمان و بورس کالا، سنگ آهن معادن بخش خصوصی نیز برای فروش رفتن با قیمت واقعی در تالار بورس عرضه شود، عنوان کرد: با عرضه سنگ آهن در بورس کالا، فولاد سازان و کنسانتره سازان می توانند نیاز خود را با حضور در بورس کالا تامین کنند و این بهترین پاسخی است که می توان به بحث های مطرح شده در خصوص چرایی صادرات سنگ آهن با وجود نیاز داخلی داد.
وی تاکید کرد: بنابراین به جرات می توان گفت که عرضه سنگ آهن در بورس کالا باعث می شود که قیمت های واقعی برای بازار داخلی کشف شده و همه در جریان قیمت قرار بگیرند؛ در اینجا مصرف کنندگان داخلی اقدام به خرید سنگ آهن از بورس می کنند و اگر این محصول در تالار بورس خریداری نداشته باشد، صادرات به شیوه ای هدفمند صورت می گیرد.

رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن پیشنهاد کرد: در این روش بهتر است تا سنگ آهن به جای سه باره عرضه بدون مشتری، یکبار در بورس کالا عرضه شده و در صورت عدم وجود خریدار داخلی اجازه صادرات داده شود زیرا عرضه با فواصل زمانی مختلف باعث می شود تا قیمت های جهانی تغییر کند و یا خریدار خارجی برای این محصول وجود نداشته باشد.

جعفری طهرانی با بیان اینکه عرضه پر حجم سنگ آهن در بورس کالا قابل توسعه بوده و باعث رفع نیاز داخل کشور می شود، عنوان کرد: اگر این روند عرضه سنگ آهن در بورس کالا آغاز شود و برای معادن بخش دولتی و نیمه دولتی تعمیم پیدا کند، روشی به سود صنعت سنگ آهن و منافع ملی خواهد بود که برای تسهیل شرایط و سرعت گرفتن این طرح تاکید می کنم، سنگ آهن بهتر است یک بار در بورس عرضه شود و در صورت عدم وجود مشتری مجوز صادرات را دریافت کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24