Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند برنامه ترامپ یعنی اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به توسعه زیرساخت ها تنها معادل ۷ درصد سرمایه گذاری ثابت چین در سال جاری میلادی است و اساسا رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود...

فولاد ١٨٠٠ تومان را لمس کرد ولی ....

بورس24 :بازار فولاد قیمت 1800 تومان را لمس کرد تا پیش بینی بورس24 را محقق سازد اگرچه ادامه رشد قیمتی ، خود اما و اگرهایی دارد. در بازار آزاد محصولات پتروشیمی هم رشد قیمت های پایه تأثیر خود را بر بازار آزاد بر جای گذاشت و بازار را افزایشی کرد. به نظر می رسد پس از چند پله رشد قیمتی در بسیاری از بازارهای کالایی هم اکنون بیم و امیدهایی نامحسوس در بازار دیده می شود که می تواند تأثیر خود را بر روند معاملات برجای گذارد. شاید هم اکنون زمان خواب های آشفته ای در برخی بازارها فرا رسیده باشد اگرچه نکات مثبت و منفی را توأمان تجربه کند.

خواب 1800 تومانی میلگرد تعبیر می شود؟

پس از جهش های اعجاب آور بهای فولاد در روزهای اخیر که در نهایت شاهد بودیم بهای فولاد با محوریت میلگرد بالاخره قیمت 1800 تومانی را تجربه کرد. این در حالی بود که در ابتدای فعالیت بازار شاهد بودیم که بسیاری از تولیدکنندگان برجسته قیمت های خود را با اندکی افزایش اعلام کردند ولی عقب نشینی محسوس خریداران و البته در کنار کسب سودهایی نجومی در روزهای اخیر ، باعث شد که بهای میلگرد رمق خود را برای رشد بیشتر از دست بدهد. به نظر می رسد از هم اکنون باید نگران کاهش مجدد قیمت ها بود آن هم در شرایطی که موجودی انبارها نسبتاً بالاست و همچنین سودهای موجود جذابیت فروش را ایجاد کرده است. این در حالی است که با توجه به بالابودن قیمت شمش ، هنوز فضا برای سقوط بهای مصنوعات فولادی فراهم نشده همچنین می توان به حفظ سطوح قیمتی فعالی تا حدودی خوش بین بود. در هر حال عقب نشینی برخی از تولیدکنندگان مهم در بازار میلگردهای نوردی خود سیگنال بزرگی برای بازار خواهد بود که با اهرم رقابت منفی ، بازاری خطرناک را ترسیم کند. با توجه به تجربه ماه های اخیر در کنار تلاش بخش بزرگی از تولیدکنندگان برجسته برای حفظ سطوح قیمتی موجود ، به نظر می رسد بازار حالتی نسبتاً با ثبات پیدا خواهد کرد اما رقابت منفی را هم نمی توان نادیده گرفت.

به نظر می رسد در روزهای باقی مانده تا پایان هفته روزهای پر التهاب و پر استرسی در بازار حکمفرما باشد و بیم و امید جایگزین فعالیت های معاملاتی شود اگرچه هنوز هم می توان به تجربه یک پله رشد قیمتی در بازار امیدوار بود. در هر حال رشد قیمت ها آن هم نزدیک به 300 تومان در زمانی نزدیک به 2 هفته نشان می دهد که بخش غالب پتانسیل رشد قیمت ها مستهلک شده و از این پس بازار باید با چنگ و دندان به جنگ برای حفظ سطوح قیمتی و یا حتی رشد بیشتر نرخ ها بجنگد بنابراین نمی توان به سطوحی بالاتر به صورت قدرتمند و بنیادین امیدوار بود. این در حالی است که باز هم نمی توان به صراحت عنوان داشت که بازار فولاد رشد قیمت های بالاتری را تجربه نخواهد کرد ولی می توان به این نکته اشاره داشت که حتی در صورت رشد بیشتر نرخ ها ، چندان هم پایدار نخواهد بود. در هر حال تمامی این موارد احتمال است و در شرایط فعلی غالب تحلیل ها غلط از آب در خواهد آمد زیرا داده های به صورت پیچیده ای در هم تنیده و فاکتور ترس از این پس خودنمایی بیشتری خواهد داشت.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

تختال SM

فولاد مبارکه اصفهان

سلف

13,900

13,900

8000

8000

8000

ورق گرم B

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

17,341

17,341

0

123642

123642

ورق گرم C

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

16,545

16,545

0

67659

67659

ورق سرد B

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

20,878

20,878

0

32204

32204

ورق گالوانیزه G

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

23,003

23,003

0

6839

6839

ورق قلع اندود

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

27,962

27,962

0

3701

3701

گزارش بازار به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد گفت: شنیده شد ورق 2 میل در مبادی شمال و جنوب کشور امروز 15 الی 20 تومان افزایش قیمت دارد.

با توجه به رصد اعلام قیمت برخی از مبادی فروش قوطی و پروفیل بنظر می رسد امروز قیمت پایه این حوزه با 50~30 تومان افزایش قیمت نسبت به دیروز در محدوده 20±2350 اعلام میشود. بنظر میرسد افزایش قیمت این حوزه امروز با افزایش قیمت ورق 2 مبادی متناسب نبوده و قدری جلوتر حرکت است.

در حوزه ناودانی و نبشی هم امروز شاهد آرامش پس از طوفان هستیم به جز تعداد اندکی از مبادی مثل آریان فولاد که قیمت محصولات خود در این حوزه را کمی افزایش دادند؛ بطوریکه شنیده شد بیشتر مبادی این حوزه، امروز قیمت محصولات خود را ثابت اعلام می نمایند؛ برخی دیگر که در پی افزایش فزاینده قیمت فروش محصولات خود را موقتا" بسته بودند؛ امروز پس از اطمینان از ثبات، فروش خود را با مجددا با قیمت جدید آغاز کردند.

شنیده شد تیرآهن اصفهان در انبار تهران، امروز سایز 14 تا 18 حدود 1 تا 6 هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش قیمت داشته که بیشترین آن مربوط به تیر 18 بوده و سایز 20 تا 24 هم 2 تا 4 هزار تومان با کاهش قیمت اعلام شده است. همچنین تیرآهن های متفرقه هم در بیشتر مبادی امروز تقریبا ثابت اعلام شده است؛ بطور مثال آریان فولاد تیرآهن های اعلامی خود را امروز ثابت اعلام کرده است.

پس از 5 روز افزایش بی وقفه قیمت در حوزه میلگرد؛ که پایه و اساس آن بر افزایش قیمت جهانی فولاد بنا نهاده شده بود؛ ظاهرا امروز با فروکش نمودن تقاضاهای هیجانی و عطش عرضه کنندگان این حوزه؛ نشانه های توقف شیب افزایشی در بیشتر مبادی و گاها" تغییر جهت رو به پایین در تعداد معدودی از مبادی دیگر دیده میشود؛ شاید هنوز برای قضاوت بازار با شیب رو پایین زود باشد اما آنچه که مسلم است؛ این نوع روش موج سواری در بازار که مبتنی بر بازارسازی تولیدکنندگان می باشد؛ رفتاری تکراری و شناخته شده بوده و بطور حتم فرازهای متوالی، سریع و بدون تناسب با پتانسیل تقاضای بازار، بزودی فرودهای متوالی هم به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد نویسنده؛ با توقف روند افزایشی این حوزه و با وجود ضعف تقاضای بالقوه در مورد این کالا، کار عرضه کنندگان این وادی با وجود هماهنگی های صورت گرفته و تلاش برای تنظیم و کنترل عرضه به بازار، بطور حتم سخت و طاقت فرسا خواهد بود؛ بخصوص اینکه به هر صورت پس از پایان این موج سروکله بارهای انباری به دلیل حاشیه سود بالا پیدا خواهد شد که مهار آن تقریبا غیر ممکن است و میتواند عامل مهمی در بی نظمی بازار باشد. نویسنده بارها در نوشتارهای قبلی خود تاکید داشت که روند افزایشی برای اینکه از ثبات برخوردار باشد میبایست به تدریج و به آرامی صورت گیرد تا انباشت و حاشیه سود بالا در انبارها باعث تغییر جهت نابسامان بازار نشود، اما متاسفانه و ظاهرا اینطور که پیداست، رفتارهای هیجانی اینچنینی غیر قابل اجتناب هستند.

تغییرات صورت گرفته امروز برخی از مبادی در حوزه میلگرد شامل موارد زیر بودند؛ شایان ذکر است که برخی از این افزایش قیمت ها مربوط به دیروز آخر وقت میباشد که در سامانه رسمی آنها اعلام نشده بود.کویر کاشان بعد از 3 روز از آخرین لیست رسمی محصولات خود در تاریخ بیستم آبان ماه، امروز با حدود 140 تومان افزایش قیمت از مرز 1800 تومان عبور کرد.

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان افزایش قیمت نسبت به اعلام رسمی دیروز صبح

فولاد خراسان : مبادی رسمی و غیر رسمی 15 تا 20 تومان افزایش قیمت نسبت به اعلام رسمی دیروز صبح

ذوب آهن اصفهان : برخی از مبادی رسمی و غیر رسمی حدود 10 تومان افزایش قیمت نسبت به اعلام رسمی دیروز صبح.

فایکو : 50 تومان افزایش قیمت نسبت به اعلام رسمی دیروز صبح

فولاد ابهر : ثابت

فولاد آناهیتا : 120 تومان افزایش قیمت از آخرین تاریخ اعلام رسمی خود یعنی 22 آبان ماه تا امروز.

فولاد حسن رود : 20 تومان افزایش قیمت

آریان فولاد : میلگرد ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد ظفر بناب : ثابت

فولاد نورد گلستان : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : نسبت به آخرین قیمت اعلامی دیروز خود، امروز حدود 40 تومان افزایش قیمت دارد.

مجتمع فولاد ارگ تبریز : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

فولاد صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد بردسیر : ثابت

فولاد بافق یزد : حدود 65 تومان از آخرین اعلام رسمی دیروز خود تا امروز افزایش قیمت داشته است.

درپاد تبریز : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : 50 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

فولاد صدر خرم آباد : برخی سایزها 20 الی 30 تومان افزایش قیمت

فولاد هیربد : 30 تومان کاهش قیمت

گروه ملی اهواز : ثابت

فولاد البرز تاکستان : ثابت

فولاد آذربایجان : 10 تومان کاهش قیمت؛

فولاد امیرکبیر : 15 الی 50 تومان افزایش قیمت نسبت به اعلام رسمی دیروز صبح

بازار پتروشیمی :

اعلام افزایشی قیمت های پایه در بورس کالا کافی بود که شاهد رشد قیمت بسیاری از محصولات پلیمری در بازار آزاد باشیم هرچند که این افزایش نرخ می تواند مقطعی باشد اگرچه عرضه ها و معاملات روز سه شنبه ، در نهایت قیمت های بازار آزاد را تعیین خواهد کرد. به نظر می رسد بازار پتروشیمی وارد یک فاز افزایشی انتظاری شده یعنی بازار منتظر رشد نرخ هاست بنابراین بسیاری از فروشندگان ، قیمت های خود را افزایش داده اند. این در حالی است که با توجه به ضعف حجم خرید در بازار آزاد و انتظار برای شفافیت بیشتر آینده بازار پلیمرها ، بسیاری از خریداران دست نگه داشته و منتظر هستند تا ببینند که آیا در معاملات روز آینده می توانند کالاهای خود را از بورس کالا تأمین کنند یا نه. همین ویژگی می تواند به بازگشت قیمت ها کمک کند هرچند که رشد قیمت های پایه ، خود محرک بزرگی برای افزایش قیمت ها بود اگرچه بازار آزاد کشش این رشد نرخ را نداشته است. با توجه به وجود کالا در بازار آزاد همچنین کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزها و هفته های اخیر ، می توان این گونه استناد کرد که این رشد قیمت ها حتی به رغم ادامه آن در روزهای پیش رو در هفته جاری ، از عقبه بنیادین بزرگی برخوردار نیست اما این هم تمام ماجرا نیست.

معاملات روز جاری در بورس کالا نشان داد که به رغم وجود عرضه هایی نسبتاً مطلوب ، باز هم بازار برای خرید شتاب گرفته و حتی التهابی نسبی را ثبت کرد. همین مطلب سیگنال دو گانه ای را به بازار تزریق می کند. یکی آن که تقاضا در بازار آزاد وجود دارد هرچند که می تواند از بستر سفته بازی باشد و دیگری آن که برخی از فعالان برجسته بازار برای حفظ قیمت ها در سطوحی بالا ، حاضر هستند التهابی دست ساخته را به بازار تزریق کنند اگرچه در فروش همین کالاها چندان هم موفق نباشند. این موارد نشان می دهد که برخی از معامله گران در تلاش هستند تا قیمت هایی بالا را به بازار تحمیل کنند ولی مشخص نیست که آیا این تلاش مثمر اثر خواهد بود و یا خیر. در هر حال باید نگران بود که آیا قیمت های فعلی باز هم افزایش می یابد یا همین سطوح کف قیمتی بازار به شمار خواهد رفت.

با توجه به تمامی این موارد می توان این گونه استناد کرد که بازار پلیمرها خود را برای ثبات نرخ ها آماده می کند اگرچه خبر چندانی از سمت تقاضا به گوش نمی رسد بنابراین بازاری خطرناک برای خریدار و همچنین بازاری خطرناک تر برای فروشنده ها رقم خواهد خود. ساده ترین خروجی این رویکرد را باید در همان ثبات نسبی بازار جستجو کرد بنابراین باید انتظار داشت تا آرامشی نسبی در بازار حاکم شود.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی SF060

پتروشیمی پلی نار

نقدی

33,179

36,496

798

3591

798

پلی پروپیلن فیلم ZH525J

نوید زرشیمی

نقدی

33,524

36,876

2016

3990

2016

پلی پروپیلن نساجی ZH552R

نوید زرشیمی

نقدی

33,179

36,496

252

2331

252

پلی پروپیلن نساجی ZH550J

نوید زرشیمی

نقدی

33,179

36,496

252

1260

252

پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA

نوید زرشیمی

نقدی

35,248

38,772

105

2079

105

پلی پروپیلن شیمیایی ZH500M

نوید زرشیمی

نقدی

33,179

36,496

63

441

63

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

33,179

34,676

651

987

651

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی مارون

نقدی

39,077

39,077

4972

3872

3718

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

نقدی

33,179

36,440

440

1166

440

پلی پروپیلن شیمیایی MR230C

پتروشیمی مارون

نقدی

38,076

41,883

660

5148

660

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

33,179

34,746

1320

2266

1320

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

سلف

33,179

35,105

2024

5610

2024

پلی اتیلن سنگین فیلم EX5

پتروشیمی مارون

نقدی

37,476

38,044

330

682

330

۱۱ هزار تن پلیمر معامله شد؛ نگاهی به معاملات پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز در بورس کالای ایران به ۱۱ هزار و ۱۷۵ تن رسید. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات پلیمری ۱۸ هزار و ۳۲۳ تن و تقاضا آن بالغ بر ۳۵ هزار و ۵۲۳ تن بود. با توجه به افزایش عرضه پلی پروپیلن ها در هفته های اخیر، رقابت برای پلی پروپیلن های نساجی امروز نسبت به هفته های گذشته کاهش یافت.

با این حال پلی پروپیلن های شیمیایی همچنان به دلیل حجم اندک عرضه ها، با رقابت از سوی معامله گران مواجه شدند.

به این ترتیب پلی پروپیلن نساجیSF۰۶۰پتروشیمی پلی نار با حجم عرضه ۷۹۸ تن و تقاضای ۳۵۹۱ تن روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۱۷ تومان و قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۶۴۹ تومان بود.

پلی پروپیلن نساجیZH۵۵۲Rنویدزرشیمی با حجم عرضه ۲۵۲ تن و تقاضایی معادل ۲ هزار و ۳۳۱ تن داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۱۷ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۴۹تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجیZH۵۵۰Jاین مجتمع هم با حجم عرضه ۲۵۲ تن ۱۲۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۱۷ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۴۹ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن شیمیاییZH۵۱۵MAنویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۱۰۵ تن به میزان ۲۰۷۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۵۲۴ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۸۷۷ تومان بود. همچنین پلی پروپیلن شیمیاییZH۵۰۰Mاین مجتمع هم با حجم عرضه ۶۳ تن ۴۴۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۱۷ تومان و با قیمت ۳ هزارو ۶۴۹ تومان مورد معامله قرار گرفت.در همین حال پلی اتیلن سنگین فیلمEX۵پلیمر کرمانشاه و پلی اتیلن سنگین لولهCRP۱۰۰Nپتروشیمی مارون هم با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفتند و بخشی از تناژ عرضه آنها نیز وارد سیستم مچینگ شد.

بورس انرژی:

رقابت خریداران حلال 402 پالایش نفت تبریز و کرمانشاه در رینگ داخلی

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (‎‎دوشنبه 24 آبان ماه 95)، در بازار فیزیکی کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید و حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و حلال 410 پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 9,209 تن به ارزشی بیش از 130 میلیارد و 581 میلیون ریال بود. از نکات حائز اهمیت روز جاری می‌توان به رقابت خریداران بر روی حلال 402 پالایش نفت تبریز و کرمانشاه در رینگ داخلی اشاره نمود.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله 6,579 قرارداد معادل 101,200 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 36 میلیارد و 321 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/09/24 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/08/28 متوقف شده و فرآیند تحویل آن‌ها آغاز گردید.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 166 میلیارد و 903 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (سه‌شنبه 25 آبان ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی فن‌آوران، متانول پتروشیمی شیراز، پنتان پلاس پتروشیمی پارس و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز فجر جم به مقصد افغانستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

بازار آتی سکه طلا

روز گذشته در معاملات آتی بورس کالا؛ بهای سکه تحویل شب عید ثابت ماند

بهای سکه روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران با نوسان روبه رو بود، به طوری که از شش سررسید فعال قرارد تحویل آبان مثبت، سر رسید اسفند بدون تغییر قیمتی و سایر سر رسیدها در مسیر نزولی قرار گفت. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،طی دومین روز هفته در ابتدای معاملات به نظر می رسید دلار و سکه حساسیتشان را نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهموری آمریکا را از دست داده اند، اما بازیگران بازار ارز موجب نوسان در بازار سکه شدند و قیمت ها طی این روز به ویژه در بازار آتی متفاوت رقم خورد. بر این اساس قیمت آتی سکه روز گذشته روند متفاوتی را تجربه کردند.

طی این روز سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۰۳ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت ۰/۰۳ درصدی به قیمت یک میلیون ۱۱۸ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان معامله شد و تغییری را طی این روز تجربه نکرد. سکه تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با افت قیمت ۰/۰۱ درصدی با نرخ یک میلیون و ۱۴۸ هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۶۸ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۱۵ درصدی را به ثبت رساند و در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با کاهش ۰/۰۷ درصدی با قیمت یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان معامله شد.از سویی حجم معاملات آتی سکه نیز در بورس کالای ایران طی این روز به ۸ هزار و ۲۵۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۹۶۷ میلیارد ریال رسید.

در بازار نقدی چه گذشت؟

روز یکشنبه سکه در بازار نقدی نیز از اهرم افزایش دلار استفاده کرد و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۱۰۸ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران سعی داشتند تا شروع بازارهای جهانی در روز دوشنبه، قیمت سکه در بازار داخلی را مدیریت کنند. این دسته امیدوارند روند بهای اونس تغییر کند و سکه بتواند بالای مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان باقی بماند. با این حال، اگر حرکت اونس در مسیر کاهشی ادامه پیدا کند، سکه به احتمال زیاد خیلی زود از مرز یادشده پایین خواهد رفت و مقاومت دوروزه معامله‌گران سکه در برابر نزول اونس به محدوده هزار و ۲۲۰ دلار شکسته خواهد شد.

رشد ۳۰ درصدی حجم معاملات گواهی سپرده سکه

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۳۰ سکه به ارزش ۳۳۲ میلیون ریال رسید که نسبت به معاملات روز یکشنبه رشد ۳۰ درصدی داشته است.

نگاهی به تابلوی معاملات نیز نشان می دهد که آخرین سفارش خرید سکه در سامانه بر خط سهام یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و آخرین سفارش فروش درج شده در سامانه یک میلیون و ۱۱۳هزار تومان ثبت شده است.

معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

خبر:

پور ابراهیمی مطرح کرد؛ لزوم صادرات زعفران و پسته از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی

جمهوری اسلامی ایران طی سال های متمادی همواره در بخش صادرات دو کالای زعفران و پسته در بازار جهانی صاحب رتبه و درجه بوده است اما معتقدیم رویه فعلی صادرات زعفران و حتی پسته با توجه به اینکه استانداردهای لازم و جهانی در آن رعایت نمی شود به صلاح نیست. به گزارش میزان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حجم قابل توجهی زعفران در کشور به نقاط مختلف جهان صادر می شود تاکید کرد: بنده بر این باورم که ایجاد بورس کالا برای محصولات خامی از جمله زعفران و پسته که انحصار تولید آن در اختیار ایران است می تواند در جهت حمایت از تولیدکنندگان این محصولات تاثیر به سزایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ارزش مادی صادرات محصولاتی همچون زعفران بسیار بالا است خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان زعفران در کشورمان به خوبی می دانند که این کالا وقتی در عرصه صادرات قرار می گیرد سود بسیاری را برابر میلیاردها دلار نصیب آنها و کشور خواهد کرد از این رو انتظار می رود که با دقت و هوشیاری لازم استاندارد لازم را در این راستا عملیاتی کنند تا از بازارهای جهانی عقب نمانیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: بنابراطلاعاتی که بنده در اختیار دارم اقدامات اولیه برای حضور زعفران به عنوان یک کالای استراتژیک در بورس فراهم شده است.

وی افزود: حضور زعفران در بورس کالا به عنوان یک محصول گران قیمت سبب خواهد شد تا شرایط برای استاندارد سازی در این کالا به مانند معیارهای بین المللی فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتظار می رود در شرایط فعلی که دولت رویه ای برای حضور زعفران به عنوان یک کالای منحصر به ایران در بورس فراهم کرده است عرضه کنندگان و تولیدکنندگان این کالا همکاری های لازم را در این راستا با دولت انجام دهند تا بتوانند نسبت به حفظ رتبه و درجه ایران در بازار جهانی نسبت به تولید زعفران اقدامات لازم را انجام دهند.

مزایای عرضه محصولات وارداتی و صادراتی در بورس کالا

عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا به منظور شفاف سازی آمارها و جلوگیری از واردات بی رویه به همراه صادرات هدفمند کالاها از طریق بورس در راستای جلوگیری از خام فروشی از مواردی هستند که کارشناسان جای خالی این دو مقوله را در برنامه ششم توسعه گوشزد می کنند.

به گزارش ایسنا، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفته به طوریکه سیاست‌هایی همچون تنظیم و تعادل بازارها، تغییر مبنای قیمت گذاری محصولات از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی در راستای آزادسازی قیمت‌ها و یکسان سازی نرخ ارز، تامین مالی برای پرداخت مطالبات گندمکاران، سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو کل کشور به جای خرید تضمینی از جمله اقدامات بورس کالا در راستای اهداف کلان اقتصادی دولت به شمار می رود. در این بین امکان هدفمندی روند واردات و صادرات کالاها از طریق مکانیسم بورس کالا، از مواردی است که کارشناسان بر آن تاکید دارند.

در همین زمینه حسین سلیمی، عضو شورای ‌عالی بورس می‌گوید: عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران می‌تواند با نظارت‌های لازم انجام شود تا دیگر شاهد واردات غیرضروری برخی محصولات و ضربه به تولیدکنندگان داخلی نباشیم و از طرف دیگر افراد بیشتری نیز موفق به خرید از بورس کالا شوند.

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به واردات بی رویه برخی کالاها با وجود حجم مناسب تولید داخل، گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهولت خرید از سوی مصرف کنندگان واقعی از دستاوردهای عرضه محصولات وارداتی در بورس کالای ایران خواهد بود؛ همچنین شفاف شدن آمار محصولات وارداتی نیز از دیگر ثمرات عرضه این کالاها در بورس به شمار می رود.

کمک بورس کالا به صادرات هدفمند

عضو هیات‌ مدیره انجمن مدیران صنایع همچنین به هدفمند کردن صادرات محصولات از طریق بورس کالای ایران اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی از کمک‌هایی همچون ارز دولتی استفاده می‌کنند، ضروری است که محصولات خود را در بازار داخل و برای تامین نیاز تولیدکنندگان عرضه کنند، ولی این شرکت ها به دلیل مشکلات واحدهای خود و نیاز مبرم به ارز، ترجیح می دهند صادرات را اولویت خود قرار دهند و این موضوع سبب کمبود مواد در بازار داخل و همچنین بروز قیمت‌های نامتناسب می‌شود و نتیجه نهایی آن ناهماهنگی در امر صادرت خواهد بود.

سلیمی افزود: اتحاد شرکت‌های ایرانی و هدفمند کردن صادرات کار بسیار سختی است و تا زمانی که اقتصاد به سمت شفافیت کامل و آزادسازی قیمت‌ها پیش نرود، امکان تحقق این کار به طور کامل وجود ندارد؛ از این رو باید از ظرفیت های بازار شفاف بورس کالا برای صادرات هدفمند به بازارهای جهانی استفاده کرد.

عضو هیات‌ مدیره انجمن مدیران صنایع در ادامه به موضوع راه‌اندازی بازار آتی ارز در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند سبب ایجاد شفافیت در بازار ارز و همچنین پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی شود، اما برخی از تحلیل گران نگران ورود بانک مرکزی به بازار این کالا هستند که این موارد باید با هماهنگی های لازم میان مسوولان بازار سرمایه و بانک مرکزی مرتفع شود.

سلیمی معتقد است: به طور طبیعی در مسیر شفاف سازی اقتصاد کشور که بورس کالا یکی از ابزارهای رسیدن به این شفافیت است، مسوولان با فشارهای زیادی برای برچیدن رانت مواجه خواهند شد که پس از آزادسازی قیمت‌ها و شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی، ثمرات این فعالیت‌ها در اقتصاد نمایان خواهد شد.

عضو شورای‌عالی بورس در پایان با اشاره به اینکه بورس‌های دنیا در ایجاد شفافیت و همچنین قیمت‌گذاری بسیار موفق بوده‌اند، گفت: در کشور بیشتر مشکلات در تنظیم بازار رخ می‌دهد، زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل نیست و بازار سیاه ایجاد می‌شود، اما شفافیت اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند پیش شرط از بین رفتن مشکلات بازارهای کالایی باشد که بورس کالا در این زمینه به عنوان یک بازوی اجرایی سیاست های دولت عمل می‌کند.

دیدگاه دو بانک بزرگ سرمایه گذاری در باره افق بازار مس؛

با آن که رشد قیمت مس قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده بود،ولی با اعلام خبر پیروزی او، شاهد رشد شدید قیمت ها در هفته گذشته بودیم، اما باید دید طی هفته جاری واکنش ها در بازار فلزات اساسی به چه شکلی است. به گزارش جهان سهم، قیمت مس که در سال جاری میلادی تا دو هفته پیش، پایین تر از رقم ۵ هزار دلار نوسان می کرد اخیرا رشد قابل ملاحظه ای داشته و هفته قبل قیمت هر تن از این فلز به نزدیکی ۶ هزار دلار هم رسید.

هفته قبل، مس بهترین عملکرد هفتگی را در پنج سال اخیر داشت و حال این سوال برای سرمایه گذاران مطرح است که چه عواملی به رشد قیمت ها منجر شده و آیا روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ تحلیلگران در دو بانک بزرگ سرمایه گذاری معتقدند عامل این رشد، هیجان حاصل از پیروزی دونالد ترامپ در انتحابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز حرکت سرمایه گذاران چینی به سمت دارایی هایی است که با دلار قیمت گذاری می شوند و سرمایه گذاران باید بدانند که دیر یا زود هیجان ها پایان خواهد یافت و بازار بار دیگر تحت تاثیر شاخص های بنیادی که چندان امیدبخش نیستند قرار خواهد گرفت.

ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرده که برای کمک به رونق اقتصاد برنامه عظیم توسعه زیرساخت ها را اجرا خواهد کرد که در آن هزار میلیارد دلار طی ۱۰ سال به اقتصاد تزریق خواهد شد.

سرمایه گذاران معتقدند اجرای این برنامه عاملی برای رشد قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی است. در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی نگرانی ها درباره ضعف تقاضا در چین سبب شد قیمت مس رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد. میزان بالای عرضه نیز در این ثبات قیمت موثر بود. اما در ماه جاری میلادی قیمت مس بیش از هزار دلار رشد کرده است.البته قیمت مس نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۱ یعنی ۱۰۰۰۰ دلار بسیار پایین تر است. در آن سال تقاضا از سوی چین سبب شد قیمت ها تا این حد افزایش پیدا کنند.

چرا تحلیلگران نسبت به تداوم روند رشد قیمت ها خوشبین نیستند؟ نکته نخست این است که افزایش قیمت مس حاصل هیجان و پیش بینی رشد تقاضاست اما حتی اگر برنامه ترامپ در حوزه توسعه زیرساخت ها اجرا شود مصرف مس در این کشور رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت زیرا مس عموما در سیم کشی ها استفاده می شود و رشد شدید قیمت مس منطقی نیست.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند برنامه ترامپ یعنی اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به توسعه زیرساخت ها تنها معادل ۷ درصد سرمایه گذاری ثابت چین در سال جاری میلادی است و اساسا رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود.

نکته دیگر این که در توسعه طرح های زیرساختی، بیشترین رشد مصرف در فولاد، روی و نیکل مشاهده می شود و مس جایگاه مهمی ندارد. همچنین در خوشبینانه ترین حالت، اجرای برنامه ترامپ از سه ماهه سوم سال آینده میلادی آغاز می شود و رشد شدید قیمت ها در روزهای اخیر دلیل منطقی ندارد.البته برخی تحلیلگران معتقدند خریدهای سفته بازانه از سوی چینی ها به رشد قیمت ها کمک کرده است. کاهش ارزش یوان سبب شده سرمایه گذاران به سمت دارایی هایی که با دلار قیمت گذاری می شوند حرکت کنند و مس یکی از این دارایی هاست.

تحلیلگران کامرتس بانک نیز نسبت به ادامه رشد قیمت مس خوشبین نیستند. به باور آنها، میزان بالای بدهی های غیرقابل بازپرداخت و رشد وابسته به حمایت دولت در چین، ریسک هایی را برای رونق اقتصاد این کشور پدید می آورد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24