Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

وزیر نفت، دیدار با دبیرکل اوپک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است. بیژن زنگنه روز شنبه پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، در جمع خبرنگاران گفت: دبیرکل در این دیدار، گزارش مفصلی از فعالیت‎های انجام شده پس از نشست فوق العاده اوپک در الجزایر و مذاکراتی که با مقام‎های...

چه خبر از «بازار»؟

نفت : وزیر نفت، دیدار با دبیرکل اوپک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است.  بیژن زنگنه روز شنبه پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، در جمع خبرنگاران گفت: دبیرکل در این دیدار، گزارش مفصلی از فعالیت‎های انجام شده پس از نشست فوق العاده اوپک در الجزایر و مذاکراتی که با مقام‎های کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان از جمله ونزوئلا، عراق، کویت، امارات، عربستان، روسیه و ... در جریان سفرها یا در حاشیه نشست‎های بین المللی داشته اند، ارائه کردند. وی افزود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاشند که در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند و اطلاعاتی که دبیرکل امروز به من دادند، دلگرم کننده است.  زنگنه تحولات پیش روی بازار نفت را مثبت پیش بینی کرد و گفت: نگاه مثبتی به تحولات آینده دارم و فکر می کنم در آینده وضع بهتری خواهیم داشت.  به گفته وی، احتمال این که اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر به توافق برسند، زیاد است. وزیر نفت یادآور شد: کشورهایی که در سال‎های اخیر تولید بیشتری داشته اند، برای بهبود وضع بازار مسئولیت بیشتری هم دارند.  زنگنه در پاسخ به این پرسش که از دید شما قیمت منصفانه و عادلانه نفت چقدر باید باشد، این قیمت را نسبی دانست و گفت: قیمت مناسب، قیمتی است که منافع تولید کننده و مصرف کننده را در پی داشته باشد. وی افزود: اعضای اوپک نفت با قیمت ٥٥ تا ٦٠ دلار را هدف‎گذاری کرده اند.

آهن : محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش 35 تا 40 دلاری قیمت هر تن آهن در بازارهای جهانی، اظهار کرد: این امر باعث شده تا قیمت آهن در بازارداخلی هم با رشد روبه رو شود به نحوی که قیمت هر کیلو آهن 80 تا 100 تومان افزایش پیدا کرده است. این مساله قیمت تمام شده کالاهای صنعتی را افزایش خواهد داد.رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با بیان اینکه علت افزایش قیمت آهن در بازارهای جهانی را باید افزایش قیمت 25 دلاری در زغال سنگ و 22 دلاری در سنگ آهن دانست، افزود: این افزایش قیمت‌ها در حالی در بازار داخلی به وجود آمده که همچنان صنایع با کمبود تقاضا مواجه هستند.

کگل – کچاد : مهدی کرباسیان با بیان این‌که معادن به عنوان انفال باید حق دولت را پرداخت کنند به ایسنا گفت: حقوق دولتی موردی است که در قانون معادن ذکر شده ۱۵ درصد از حقوق پرداختی در محل معادن برای ایجاد زیرساخت‌ها مصرف خواهد شد و ۶۵ درصد آن نیز به وزارت صنعت خواهد رسید. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به خاطر افت قیمت‌ها، این رقم کوچک شده و به دلیل کمبود بودجه همان عدد کوچک‌ شده حقوق دولت پرداخت نشده است. کرباسیان با اشاره به موضوع حق انتفاع و بدهی که معادن بزرگ گل گهر و چادرملو دارند، عنوان کرد: پروانه بهره‌برداری دو معدن بزرگ چادرملو و گل گهر متعلق به ایمیدرو است که باید به این سازمان اجاره پرداخت کنند. ولی به علت بحران مالی جلسات متعددی برگزار و قرار شد این حق انتفاع به صورت چک پرداخت شود. این مقام مسئول افزود: طی سال‌های ۹۴ – ۹۵ عقب‌ماندگی‌هایی به علت عدم پرداخت شرکت‌های فولادی که مشتری سنگ آهن یا کنستانتره این معادن بودند به وجود آمد که در حال پیگیری و رفع آن هستیم. در این رابطه دادستان دیوان محاسبات برای حل مساله بدهی‌ها ورود کرد که بعد از جلسات مکرر، قرار شد با شیوه‌ مشخص بدهی‌های دولت از طرف شرکت‌های فولادی و معادن سنگ آهن پرداخت شود و این پرداخت‌ها یا به صورت محصول یا از طریق مبادلات بانکی اتفاق می‌افتد. کرباسیان با اشاره به این‌که بدهی‌ها براساس مصوبه مجلس و ورود معادن سنگ‌آهن به بخش فناوری تا یک سوم کاهش یافته ادامه داد: عدد بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که با توجه به ورود به تولید کنسانتره در واحدهای سنگ معدن این عدد تا 1000 میلیارد تومان کاهش یافت. زیرا این واحدها یک مرحله از خام‌فروشی فاصله گرفتند و آنچه از بدهی‌ها باقی‌مانده حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که تا پایان آبان‌ماه تکلیف آن نیز مشخص خواهد شد.

فولاژ : مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران از رشد 23 درصدی تولید این شرکت در هفت ماه نخست امسال خبر داد. به گزارش ماین نیوز، محمدابراهیم قدیریان در مصاحبه با پلتس تولید هفت ماهه نخست امسال شرکت فولاد آلیاژی ایران را 220 هزار تن اعلام کرد که از این رقم 30 هزار تن به خارج از کشور صادر شد.

خپارس : سازمان بورس ، مجوز افزایش سرمایه 237 درصدی خپارس را صادر کرد و طی آن نکاتی به سهامداران اعلام کرد. به این ترتیب سرمایه بیش از 677 میلیارد تومانی این شرکت خودرویی به بیش از 2 هزار و 277 میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از دو محل هزار و 178 میلیارد تومانی مطالبات سهامداران و آورده نقدی و 416.5 میلیارد تومانی سود انباشته است. این شرکت زمان برگزاری مجمع فوق العاده را ساعت 9 صبح روز یکشنبه 7 آذر تعیین کرده که در پژوهشگاه صنعت نفت واقع در ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی تشکیل خواهد شد.

خاور : در گروه خودرویی، ایران خودرو دیزل برنامه افزایش سرمایه ۱۰۱ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را بعد از وقفه ۶ ماهه کلید زد. نماد این شرکت از 29 مهر بسته شده که در مجوز سازمان بورس، سرمایه این شرکت از بیش از 498.9 به بیش از 1000 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این تامین مالی 501 میلیارد تومانی که برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به‌منظور اصلاح ساختار مالی برای بهبود تراز مالی صورت خواهد گرفت.

پتروشیمی : فریبرز کریمایی در تشریح مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر تهاتر طلب و بدهی‌های شرکت‌های پتروشیمی با دولت گفت:براساس بند پ ماده 2 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی، اخیرا مصوبه‌ای در هیات دولت به تصویب رسیده که بر اساس آن بخشی از بدهی‌ها و طلب شرکت‌های پتروشیمی تهاتر شده است. وی با اعلام اینکه این تشکل صنفی از ظرفیت‌های قانون رفع موانع تولید برای تهاتر بدهی‌ها بین دولت و شرکت‌های پتروشیمی استفاده کرده، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی دولت پس از انجام رایزنی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب امکان تهاتر بخشی از طلب‌ها و بدهی‌ها بین شرکت‌های پتروشیمی و دولت فراهم شد. وی افزود: بر اساس مصوبه اخیر دولت، بدهی شرکت‌هایی که از یک‌سو به یکی از دستگاه‌های دولتی بدهکار بودند و از سوی دیگر از دولت طلبکار هستند، تهاتر شود تا شرکت‌های خصوصی بتوانند در شرایط مالی بهتری فعالیت کنند. این مقام مسئول، با بیان اینکه در راستای این برنامه جدید حدود 316 میلیارد تومان از کل طلب‌ها و بدهی‌های شرکت‌های پتروشیمی و دولت تهاتر شده، اظهار داشت: از چند سال قبل تاکنون تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره از دولت بابت فروش این محصول پتروشیمی طلبی چند صد میلیارد تومانی داشته اند. کریمایی با تاکید بر اینکه با هماهنگی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، وزارت اقتصاد و شرکت‌های پتروشیمی امکان تهاتر طلب و بدهی‌ها بین دولت و پتروشیمی‌ها امکان پذیر شده، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود فاز دوم اجرای این طرح برای تهاتر بخش دیگری از بدهی‌ها و طلب‌ها بین شرکت‌های پتروشیمی و دولت به زودی عملیاتی شود. وی با بیان اینکه برخی از طلب شرکت های پتروشیمی از دولت از محل بدهی‌های این شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی تهاتر شده، تاکید کرد: از آنجایی که شرکتهای پتروشیمی مستقیم به دولت بدهکار نبودند، از روش خاصی برای اجرای این قانون استفاده شد. با اجرای این روش قانونی برای نخستین بار از یک مدل خاص برای تهاتر بدهی و طلب‌ها بین بخش خصوصی و دولت تعریف و اجرا شده و از تمامی ظرفیت‌های قانون رفع موانع تولید برای اجرای این الگوی تهاتر منابع مالی استفاده شده است.

شجی : در گروه تصفیه نفت دومین غول تولید قیر کشور به بورس می‌پیوندد. شرکت پالایش نفت جی به‌عنوان پانصد و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»، گروه و طبقه «ساخت فرآورده‌‌های نفتی تصفیه شده» و نماد «شجی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

اخابر : در گروه مخابرات بحث شروع ادغام مخابرات و همراه اول از اهمیت برخوردار است. این برنامه 5ساله ساختار این دو نماد را متحول کرده و برای نخستین بار می‌تواند مساله ادغام دو شرکت بورسی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهد. در نخستین گام برای ادغام این شرکت‌ها، یکپارچه‌سازی و ادغام شرکت‌های مخابرات استانی شروع شده است.

مپنا : شرکت مپنا که بیش از 4 ماه است متوقف است زمان مجمع خود را اعلام کرد. این شرکت ساعت 9 صبح روز یکشنبه 7 آذر، مجمع سالانه‌ای را در هتل المپیک با دستورجلسه تصویب صورت‌های مالی سال مالی اسفند 94، تعیین پاداش هیات‌مدیره و سایر موارد برگزار خواهد کرد. به نظر مپنا از آستان جدا شد و به دولت برگشته است.

فاراک : ماشین سازی اراک با سرمایه 628 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی شهریور آینده را 203 ریال پیش بینی کرده است. فاراک که طی ماه های گذشته از رویدادهای مثبتی  مانند برنده شدن در مناقصه 56.2 میلیون یورویی، احداث طرح تاسیسات نفتی قشم و مخازن ذخیره سازی 20 میلیون بشکه ایی،ثبت پالایشگاهی در استان کردستان ، موافقت یک شرکت کره ایی برای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد یورویی و انعقاد قرارداد 400 میلیون یورویی برای بزرگراه شمال خبر داده بود اما سهام با نوسان هایی معامله شده بود. مهدی کلاکی مدیرعامل این شرکت بورسی در تازه ترین رویداد، از امضاء تفاهم نامه با شرکت ایتالیایی Tecnimont خبر داده است.

ولصنم : سود سال مالی منتهی به آذر 1395 لیزینگ صنعت و معدن طی روزهای اخیر از 296ریال به ازای هر سهم 472ریال رسید. این رشد سوداوری ناشی از آزاد سازی ذخائر کاهش ارزش سرمایه گذاری است که قابل تکرار نیست. این شرکت در بودجه سال مالی آینده سود هر سهم را 264 ریال پیش بینی کرده است.

دالبر : دارویی البرز دارو در گزارشی از موفقیت خود در بازار عراق خبر داد. براساس این گزارش البرز دارو یک قرارداد 1.25 میلیون دلاری را در عراق به‌دست آورده است.

قپیرا : قند پیرانشهر با تعدیل 835 درصدی پس از تقسیم سود مناسب به تابلو باز می‌گردد. این شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به مهر سال‌جاری (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 318 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 835 درصد رشد داشته است. همچنین «قپیرا» توانسته براساس عملکرد 3 ماهه، 79 درصد از سود هر سهم را محقق کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24