Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این روزها همه درباره «های وب» حرف می زنند.سهمی که در یک هفته ١۵۵ میلیارد تومان معامله شد اما پس از این معاملات پرحجم بازهم به دلایلی که قبلا متوقف شده بود ، دوباره متوقف شد.برخی افراد نوع ادغام پارس آنلاین در این شرکت که حالا حدود ٢۴٠٠ میلیارد تومان در بورس ارزش دارد را متقلبانه خوانده اند.در پی این اظهارات امیر حمزه مالمیر مدیر اسبق نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و خبره بازار سرمایه که پیش از این در زمستان ٩۴ نسبت به قرارداد صندوق های فروشگاهی کنتورسازی ایران هشدار داده بود در فضای مجازی وضعیت «های وب» را پر ریسک خواند و وعده اظهار نظر در این خصوص را داد.حالا این خبره بازارهای مالی در گفت و گو با بورس ٢۴ چند سطری درباره شرکت داده گستر عصر نوین حرف زده است.او نیز درباره عرضه بلوک «های وب» این اشکال را وارد می داند که قیمت تعیین شده درست نیست.گفت و گو با امیر حمزه مالمیر را در ادامه بخوانید :

اظهار نظر یک خبره مالی درباره داستان «های وب» / حقیقی ها در این سهم آسیب می بینند ؛ به طور کلی مخالف ابطال معاملات هستم ، مگر...!

بورس24 - علیرضا باغانی

این روزها همه درباره «های وب» حرف می زنند.سهمی که در یک هفته 155 میلیارد تومان معامله شد اما پس از این معاملات پرحجم بازهم به دلایلی که قبلا متوقف شده بود ، دوباره متوقف شد.برخی افراد نوع ادغام پارس آنلاین در این شرکت که حالا حدود 2400 میلیارد تومان در بورس ارزش دارد را متقلبانه خوانده اند.در پی این اظهارات امیر حمزه مالمیر مدیر اسبق نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار و خبره بازار سرمایه که پیش از این در زمستان 94 نسبت به قرارداد صندوق های فروشگاهی کنتورسازی ایران هشدار داده بود در فضای مجازی وضعیت «های وب» را پر ریسک خواند و وعده اظهار نظر در این خصوص را داد.حالا این خبره بازارهای مالی در گفت و گو با بورس 24 چند سطری درباره شرکت داده گستر عصر نوین حرف زده است.او نیز درباره عرضه بلوک «های وب» این اشکال را وارد می داند که قیمت تعیین شده درست نیست.گفت و گو با امیر حمزه مالمیر را در ادامه بخوانید :

لطفا در مورد عرضه بلوک «های وب» با قیمت 1000 تومان توضیح دهید؟

در حال حاضر شرکت «های وب» برنامه خرید شرکت پارس آنلاین را در دستور کار دارد که نتیجتا، شرکت «های وب» به سهامداران پارس آنلاین بدهکار می شود و سهامدار عمده شرکت «های وب» بخشی از سهام خود را عرضه می کند. نکته جالب این جابه جایی این که به نظر می رسد درباره این معامله نقدینگی لازم وجود ندارد.

پس چگونه این خرید و فروش انجام می شود؟

شاید این موضوع به افزایش سرمایه منجر شود. اتفاقی که خواهد افتاد این است که از محل مطالبات این دو سهامدار افزایش سرمایه اتفاق بیفتد و نهایتاً سهامدارانی که «های وب» را به ‌صورت خرد در بازار خریدند؛ باید نقدینگی وارد شرکت کنند یعنی به نوعی آورده این سهامداران موجب افزایش سرمایه می شود.

این موضوع چه اشکالی دارد؟

اگر مبنای قیمت گذاری «های وب» و یا شرکت پارس آنلاین درست باشد هیچگونه ایرادی وجود ندارد. اما یک مثال ساده همه چیز را روشن تر می کند. فرض می کنیم که دو نفر هر کدام یک کیلو سیب زرد و یک کیلو سیب قرمز در اختیار دارند. این دو نفر به این نتیجه می‌رسند که می خواهند هرکدام مخلوطی از سیب قرمز و زرد را در اختیار داشته باشند در نتیجه برنامه تجمیع سیب ها را در دستور کار قرار می دهند. ارزش ذاتی این سیب ها  هر کدام به قیمت ۱۰۰۰ تومان است که با هم تجمیع شده و ۲ هزار تومان می‌شود. حالا این دو نفر با هم تصمیم بگیرند که هر دو ، یک کیلو سیب خود را به جای هزار تومان، ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کنند چه اتفاقی می افتد؟  ظاهر دوکیلو سیب داریم که ۲۰ هزار تومان می‌ارزد. حال نفر سومی به عنوان شریک وارد می‌شود که به جای سیب، پول نقد می آورد که اگر بر اساس ارزش ذاتی محاسبه شود باید به اندازه هزار تومان بیاورد اما بر اساس قیمت‌گذاری طرفین، باید 10هزار تومان بیاورد!

یعنی ارزشگذاری اشتباه بوده است؟

به طور کل ارزیابی که توسط کارشناسان رسمی انجام می‌شود در ایران می‌تواند؛ مخدوش باشد. البته این گونه نیست که بگوئیم در همه موارد این طور است. ولی می‌توانیم بگوییم که این موارد دیده شده است؛ به نوعی که ارزیابی کارشناس رسمی با قیمت ذاتی سهم متفاوت باشد. در مورد ارزیابی کارشناسی هم باید بگوییم که این سه بزرگوار که کارشناسی را انجام داده‌اند تخصص مالی ندارند و همه در حوزه آی تی تحصیل کرده‌اند.بازهم تاکید می کنم ما کارشناس خوب و مستقل کم نداریم و همه گزارش های کارشناسی اینگونه نیست.

آیا می توان گفت این امکان که نتایج کارشناسی دارای ایراداتی باشد وجود دارد؟

بله. بنده با گزارش کارشناسی هایی برخورد کرده ام که قیمت به مراتب متفاوت با ارزش ذاتی شرکت است و متاسفانه دلیل مخالفت ما در بحث تجدید ارزیابی دارایی ها در سال های 90 تا 91 همین موضوع کارشناسی بود و عمدتا کارشناسی هایی که انجام می شد قیمت دارایی ها دور از واقعیت بود.  باز هم، در موضوع تجدید ارزیابی برای تمامی سهامداران این اتفاق می افتاد. اما در این موضوع ، مشکل اصلی برای بخشی از سهامداران یعنی حقیقی ها و تازه واردها اتفاق می افتد.

راه حل چیست؟

 اگر قرار بود این موضوع اتفاق بیفتاد، باید در امیدنامه به آن اشاره می شد که قبل از ورود به بورس بحث ادغام انجام شود ، چرا که ماهیت این شرکت پس از ادغام تغییر خواهد کرد.

موضوعات دیگری هم مطرح است؟

این شرکت زمانی که قرار بود وارد بورس شود، آیا توسط مدیر عامل شرکت کارشناسی نشده است؟ آیا سهامدار عمده حاضر بوده با قیمت پایین سهم خود را در بازار بفروشد؟ پس می توان گفت که کارهای کارشناسی انجام شده است.  به هر حال برای  ادغام شرایطی وجود دارد  و هر دو شرکت باید ارزیابی ‌شوند، بهتر است بگوییم یا هر دو شرکت باید در خارج از بورس باشند و یا در بورس که این ادغام انجام شود . زمانی که ادغام انجام می شود دو شرکت تبدیل به یک شرکت می شوند یا یک شرکت منحل می گردد و شرکت باقی می ماند . اما ادغام به این صورت که در حال حاضر در پارس آنلاین و شرکت «های وب» اتفاق افتاده عجیب است و  معامله  ادغام این دو شرکت برای بازار شفاف نیست.

ابهامات دیگر این شرکت چیست؟

در مورد شرکت«های وب» در شناسایی سود و فروش سال های گذشته از جمله سال ۹۴ و ۹۵ ابهاماتی وجود دارد؛ که این اظهارنظرها از سوی بنده به زودی منتشر می‌شود و همه سهامداران و سازمان بورس می توانند در خصوص این موارد پیشنهادات خود را ارائه دهند. ممکن است این نظرهای بنده درست باشد و ممکن است اشتباه باشد.

بنده در خصوص صورت های مالی سال ۹۴ و ۹۵ و صورت های 6 ماهه ۹۶ بحث هایی دارم و اعتقاد دارم که اصلاً نباید نماد را باز می‌کردند اصلاً شاید این شرکت نباید پذیرش می شد.به نظر بنده سود شرکت طبق محاسبات نسبت به آن چیزی که خود شرکت اعلام کرده متفاوت است و بیشتر به  سمت کاهشی خواهد بود.

ابطال معاملات چند روز گذشته از سوی سازمان منطقی بود؟

در خصوص ابطال معاملات در چند روز گذشته نیز باید گفت که به صورت کلی مخالف ام در مورد معاملات و ریز معاملات ممکن است سازمان بورس به موردی برخورد کرده باشد که حاکی از دستکاری در بازار باشد که طبق قانون ابطال باید انجام می‌شد. اما اینکه بخواهیم صرفا به خاطر قیمت یا خرید معاملات اتفاق افتاده ،برخی معاملات را باطل کنیم درست نیست. چرا که این امکان وجود دارد که خیلی از افراد این سهم را فروخته باشند و در بازار سهم دیگری را خریداری کنند یا ممکن است سهامی را در بازار بفروشند و «های وب»بخرند که شاید پس از ابطال معاملات، دیگر امکان خرید سهام قبل با قیمت فروخته شده وجود نداشته باشد. این ها مشکلاتی است که در ابطال معاملات در حین بازار ممکن است به وجود بیاید. به هر حال، این امکان هم وجود دارد که معاملات به دلایل دیگری از طریق سازمان ابطال شده باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24