Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : «وتوسم» این شرکت ۴۵٠ میلیارد تومانی همواره مورد توجه اهالی بازار سهام بوده است.این شرکت در کنار وظیفه ای که به عنوان بازوی اجرایی «وبانک» در بازار سرمایه دارد خود نیز پرتفولیویی جذاب دارد و خرید و فروش هایی را هم بر مبنای متغیرهای بنیادی در بازار سرمایه رقم می زند. فرهاد زرگری مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در گفت و گو با بورس ٢۴ از اقدامات صورت گرفته در شرکت در حوزه سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، بلند مدت و استراتژی های کلی شرکت سخن گفته است.

استراتژی های «وتوسم» در بازار سرمایه و چند سهم مورد توجه اعلام شد

بورس24 : «وتوسم» این شرکت 450 میلیارد تومانی همواره مورد توجه اهالی بازار سهام بوده است.این شرکت در کنار وظیفه ای که به عنوان بازوی اجرایی «وبانک» در بازار سرمایه دارد خود نیز پرتفولیویی جذاب دارد و خرید و فروش هایی را هم بر مبنای متغیرهای بنیادی در بازار سرمایه رقم می زند.

فرهاد زرگری مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در گفت و گو با بورس24 از اقدامات صورت گرفته در شرکت در حوزه سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، بلند مدت و استراتژی های کلی شرکت سخن گفته است.  

شرکت در ماه اخیر اقدام به خرید 16 میلیارد تومانی پتروشیمی پارس قبل از مجمع سالانه کرده است. با توجه به شرایط سهم آیا خرید این سهم ادامه خواهد داشت؟

از دید ما پتروشیمی پارس سهم ارزنده ­ای است، فرآیند خرید و فروش سهام در شرکت بر اساس گزارشات کارشناسی و حفظ ترکیب بهینه صنایع موجود در پرتفوی می­باشد و با در نظر گرفتن تصمیمات هفته گذشته در خصوص عرضه ارز صادراتی شرکت­ها در بازار ثانویه، اقدام به خرید مجدد آن خواهد نمود.

سیاست شرکت در قبال پتروشیمی مبین چه خواهد بود و با توجه به سهامداری 1 درصدی در این سهم و فروش 10.5 میلیارد تومانی طی تیر ماه آیا برآورد از این شرکت پتروشیمی تغییر کرده است؟

پتروشیمی مبین به عنوان یکی از شرکت­های پر بازده و کم ریسک، همواره در پرتفوی شرکت سهم قابل ملاحظه ای داشته و از سهم­های ارزنده پرتفوی ما بوده است ولی قانونمداری شرکت و ضرورت ایفای تعهدات به سهامداران موجب فروش 10.5 میلیارد تومانی در تیر ماه جهت تسویه بخشی از سود تقسیمی 351 میلیارد تومانی سال مالی قبل بوده است.

با توجه به تحرکات و نوسان گیری وتوسم از شرکت های گل گهر و فولاد مبارکه آیا برنامه سهامداری بلند مدت برای شرکت های مذکور مد نظر نیست؟

گل گهر و فولاد مبارکه از جمله شرکت های استراتژیک و جذاب موجود در بازار سرمایه می باشند که در میان شرکت های هم صنعت خود بهترین عملکرد را داشته و طی سال های اخیر سودآوری مناسبی را برای سهامداران خود ایجاد نموده اند. در حال حاضر با توجه به گمانه ­زنی ­ها در خصوص آزاد شدن ارز صادراتی، سیاست شرکت حفظ درصد سهامداری در شرکت ­های مذکور و شناسایی بخشی از ارزش افزوده پرتفوی از طریق خرید و فروش سهام این شرکت­ ها می­باشد. همچنین همانطور که پیش­تر اشاره شد، بخشی از فروش نیز مربوط به تسویه سود تقسیمی قابل توجه سال گذشته بوده است.

چشم انداز صنعت لاستیک را چگونه ارزیابی می کنید؟ علت خروج از ایران یاسا تایر و رابر و خرید بارز در ماه های اخیر چه بود؟

با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش جذابیت واردات تایر، حذف تخفیفات نرخ فروش از یکسو و دریافت مجوز افزایش نرخ از سوی دیگر نشان­دهنده دورنمای مطلوبی پیش روی این صنعت می­باشد و از آنجایی که شرکت گروه صنعتی بارز به عنوان بزرگترین تولیدکننده لاستیک در ایران مشغول به فعالیت می­باشد، فروش سهام ایران یاسا و جایگزینی آن با سهام شرکت مذکور در دستورکار قرار گرفته است و این صنعت کماکان جای خود را در پرتفوی ما خواهد داشت.

در طی تیرماه برآیند معاملات شرکت فروش 55 میلیارد تومانی بود یعنی به ازای حدود 45 میلیارد تومان خرید، معادل 100 میلیارد تومان سهم در شرکت های ملی مس، فولاد مبارکه، فولادصبانور، حق تقدم نفت بهران و بسیاری سهام دیگر فروخته شد و این در حالی ست که در تمام شرکت های مذکور در سود بودید. آیا افزایش ریسک های سیاسی دلیل فروش بوده است یا دلیل دیگری دارد؟ چشم انداز بازار برای سال 97 را چگونه ارزیابی می کنید؟

  همانطور که پیش تر اشاره شد، علت واگذاری های انجام شده در تیر ماه، تسویه و تهاتر بخشی از سود تقسیمی 351 میلیارد تومانی سال مالی قبل و همچنین شناسایی بخشی از ارزش افزوده پرتفوی بوده است. با توجه به تلاطمات سیاسی و تأثیرات آن بر شاخص­های اقتصادی کشور، پیش ­بینی چشم ­انداز بازار در سال 97 با عدم قطعیت همراه است ولی افزایش نرخ تسعیر ارز و قیمت طلا یکبار دیگر نشان داد که عمق بخشی و توسعه بازار سرمایه به عنوان بهترین محور جذب منابع سرمایه ­گذاران به منظور حمایت از بخش واقعی اقتصاد و افزایش تولید، از ضرورت­ های انکارناپذیر پیش روی کشور است و هم برنامه ­ریزان اقتصادی کشور و هم فعالین اقتصادی بازار بایستی اهتمام بیشتری به این امر بویژه در شرایط خاص اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

سیاست شما در قبال مهم ترین شرکت موجود در پرتفوی یعنی سرمایه گذاری مسکن که معادل یک سوم ارزش بهای خرید خود را از دست داده و 25 میلیارد تومان خالص ارزش دارایی وتوسم را منفی کرده است، چیست؟ آیا سیاست حمایتی برای این شرکت اعمال خواهد شد و صنعت املاک و انبوه سازی در سال 97 تحرکی خواهد داشت؟

در راستای اصلاح پرتفوی و خروج از سهام شرکت­ های غیرسودآور استراتژی شرکت خروج از سهم مذکور است و در همین راستا شرکت اقدام به آگهی نمودن سهام تحت تملک خود در شرکت سرمایه ­گذاری گروه مسکن در تاریخ 97.5.21 کرده است.

آیا روند سودآوری شرکت های سرمایه پذیر در تیرماه مانند بهران بیش از بودجه بوده؟ و با این شرایط سیاست تقسیم سود مشابه سال مالی قبل خواهد بود؟

با توجه سود شرکت ها در تیر ماه سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت فراتر از بودجه شرکت بوده و سیاست تقسیم سود شرکت مطمئناً تحت تأثیر عملکرد شرکت و سیاست های سهامدار عمده خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24