Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بر اساس اطلاعات منتشر شده شرکت، میانگین تولید ماهانه طی سال جاری با وجود تولید محصولاتی همچون جرم، دکستروز و پوسته مرطوب طی این سال نسبت به میانگین ماهانه سال قبل کاهش ٨ درصدی را نشان می‌دهد که خود باعث کاهش ٩ درصدی در مقدار فروش شده است. با این حال با افزایش.....

بهبود عملکرد "غگل" طی شش ماهه دوم سال مالی

بورس24 : شرکت گلوکوزان (سهامی عام) اولین تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران می‌باشد که با هدف تولید گلوکوز و نشاسته از ذرت آغاز به کار نموده است. مشتقات این فرآیند از جمله روغن ذرت، چسب ورق کارتن و انواع خوراک دام نیز در این شرکت در حال تولید است.

همچنین سهام شرکت تحت نماد غگل طی سال جاری با رشد 240 درصد همراه بوده که این افزایش در ارزش سهام شرکت طی مدت مذکور و همچنین حجم سهام مورد معامله به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همان‌طور که می‌توان دید طی ماه اخیر علیرغم افزایش ارزش سهام شرکت، با روند نزولی شاخص و جو هیجانی بازار ناشی از نوسانات نرخ ارز و انتشار برخی اخبار و شایعات، ارزش سهام شرکت نیز روندی نزولی داشته است. طی این گزارش به بررسی عملکرد شرکت طی دوره 11 ماهه سال جاری و همچنین عملکرد یک ماهه مرداد ماه پرداخته شده است.

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه، تولید و فروش شرکت طی سال 97 و 11 ماهه سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات بالا، میانگین تولید ماهانه طی سال جاری با وجود تولید محصولاتی همچون جرم، دکستروز و پوسته مرطوب طی این سال نسبت به میانگین ماهانه سال قبل کاهش 8 درصدی را نشان می‌دهد که خود باعث کاهش 9 درصدی در مقدار فروش شده است. با این حال با افزایش 60 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات، میانگین درآمد فروش ماهانه طی سال جاری در مقایسه با سال مالی قبل افزایش 45 درصدی را نشان می‌دهد.

تغییرات در مقدار فروش هر گروه محصول طی سال جاری به صورت میانگین فروش ماهانه به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همان‌طور که می‌توان دید، در اکثر محصولات تولیدی شرکت طی سال 98 نسبت به سال قبل کاهش وجود دارد با این حال افزایش نرخ فروش، این کاهش در مقدار را جبران نموده و باعث افزایش 45 درصد در مجموع درآمدهای حاصله نیز شده است. تغییر در درآمد فروش هر گروه محصول ناشی از افزایش نرخ به صورت زیر می‌باشد:

حال با توجه به موارد ذکر شده بالا به منظور بررسی چگونگی تغییر در نرخ فروش محصولات و همچنین آخرین نرخ فروش طی تیر و مرداد ماه، اطلاعات تولید و فروش این ماه به صورت زیر ارائه شده است:

بر اساس اطلاعات ارائه شده بالا، تغییر در نرخ فروش محصولات طی سال جاری و همچنین مرداد ماه به صورت جدول زیر محاسبه شده است:

همان‌طور که می‌توان دید طی مرداد میانگین نرخ فروش محصولات نسبت به میانگین سال جاری افزایش یافته است چنانکه نرخ فروش محصولات گلوکوز و فروکتوز به عنوان محصولات اصلی با افزایش 18 درصد و 17 درصد همراه بوده‌اند با این حال میانگین نرخ فروش این محصولات در مقایسه با تیر ماه تقریبا بدون تغییر بوده است. همچنین طی این ماه محصولات روغن و کنجاله با افزایش نرخ 23 درصد و 10 درصد مواجه بوده اند. این تغییرات در نرخ فروش به همراه تغییر در مقدار فروش، درآمد حاصل را نسبت به میانگین 10 ماهه گذشته با تغییر همراه ساخته است. تغییر این ماه در تولید، فروش و درآمد حاصل در مقایسه با  میانگین ماهانه سال جاری و سال 97 به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

بر اساس جدول فوق، میانگین افزایش نرخ فروش محصولات طی این ماه 5 درصد بوده است مه با افزایش 6 درصدی در مقدار فروش، درآمد حاصل را 12 درصد افزایش داده است که این موضوع را می‌توان دلیلی برای رشد ارزش سهام شرکت در بازار دانست. همچنین با توجه به افزایش های ذکر شده در بالا می توان گفت که عملکرد شرکت طی ماه های اخیر بهبود یافته است چراکه با وجود تغییرات اندک در هر ماه، عملکرد نسبت به میانگین ماهانه افزایش می یابد که خود نشان دهنده تولید و فروش کمتر در نیمه اول سال است.  البته با توجه به سال مالی شرکت که منتهی به 31 شهریور می باشد باید در نظر گرفت که افزایش نرخ ارز طی نیمه دوم سال 97 باعث افزایش نرخ محصولات و افزایش سودآوری شرکت شده است و در نتیجه تاثیر اندکی بر نیمه اول سال مالی شرکت داشته است. ولی در سال مالی منتهی به 31 شهریور 99 این تاثیر به صورت کامل منعکس خواهد شد که در نتیجه می توان انتظار افزایش هرچه بیشتر درآمد های عملیاتی و سودآوری را برای شرکت داشت.

در نهایت در خصوص سودآوری شرکت طی دوره 9ماهه سال جاری قابل ذکر است که شرکت طی صورت‌های مالی با سرمایه 200 میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 1885 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 494 ریال دوره مشابه سال مالی قبل، افزایش 282 درصدی را نشان می‌دهد. عمده این افزایش ناشی از افزایش 49 درصدی در درآمدهای عملیاتی می‌باشد که با افزایش 31 درصدی در بهای تمام‌شده، قدرت سودآوری شرکت را افزایش و سود ناخالص افزایش 176 درصدی را نشان می‌دهد. طی این دوره همچنین هزینه‌های اداری، عمومی و فروش 76 درصد افزایش یافته که با شناسایی 13410 میلیون ریال سایر درآمدهای عملیاتی از سود تسعیر ارز و همچنین کاهش 66 درصدی در سایر هزینه‌های عملیاتی، سود عملیاتی را با افزایش 311 درصدی همراه ساخته است. ولی در نهایت با افزایش 16 درصدی در هزینه‌های مالی و همچنین تبدیل 10804 میلیون ریال درآمد متفرقه به 470 میلیون ریال هزینه، سود خالص قبل از مالیات 288 درصد افزایش یافته است. همچنین قابل ذکر است که شرکت طی سال 97 برای هر سهم خود سود خالص 812 ریال گزارش نموده است.

در خصوص بازار فروش نیز می‌توان گفت که شرکت طی سال 97 در حدود 8.5 درصد از فروش به صورت صادراتی بوده که از این محل 8.3 درصد از درآمد این سال محقق شده است ولی طی 9 ماهه سال جاری میزان صادرات با کاهش مواجه و به 5 درصد کاهش یافته است ولی با افزایش بیشتر در نرخ فروش نسبت به بهای تمام‌شده و در نتیجه افزایش قدرت سودآوری شرکت، درآمد محقق شده از صادرات در حدود 6.2 درصد شده است که 1.2 درصد از مقدار فروش بیشتر می‌باشد که نشان از افزایش حاشیه سود ناخالص در فروش محصولات شرکت دارد. این موضوع با افزایش نرخ محصولات در آینده باعث افزایش هرچه بیشتر و سریع‌تر در نرخ حاشیه سود ناخالص و خالص شرکت خواهد شد و سود خالص را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24