Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت معادن بافق با نماد کبافق با قیمت حدود ٩۵٠٠ تومان، به لحاظ ریالی یکی از بالاترین قیمت ها را در بازار سرمایه داشته و در آستانه ورود به کانال ١٠ هزار تومانی قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد کبافق از ابتدای سال بازدهی ١٩٧ درصدی به سهامداران خود هدیه داده است...

«کبافق» ؛ سهمی با بنیاد اما گران!

بورس24 : شرکت معادن بافق با نماد کبافق با قیمت حدود 9500 تومان، به لحاظ ریالی یکی از بالاترین قیمت ها را در بازار سرمایه داشته و در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد کبافق از ابتدای سال بازدهی 197 درصدی به سهامداران خود هدیه داده است.

محصولات شرکت شامل کنسانتره و سولوفره روی و سرب می باشد و از این حیث جایگاه سوم را در کشور داراست. محصولات کبافق از طریق بازاریابی و به قیمت جهانی به فروش می رسند. با توجه به آن که شرکت فاقد کارت بازرگانی بوده صادرات محصولات توسط شرکت نوین آلیاژ با عنوان حق العمل کار با پرداخت 3 درصد کارمزد از مبلغ فروش صورت می پذیرد. کلیه وجوه ناشی از فروش با نرخ های مصوب بانک مرکزی تسعیر و به صورت ریالی از حق العمل کار دریافت می گردد.

مهم ترین نکته در تولید و فروش شرکت آن که، کبافق از سال 97 به بعد در زمینه تولید شمش روی نیز فعالیت می کند. این موضوع باعث شده محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر به فروش برسد. میانگین نرخ فروش شمش روی شرکت در شش ماهه نخست سال جاری به ازای هر تن بیش از 23 ملیون تومان بوده، این در حالی است که میانگین نرخ فروش هر تن کنسانتره روی در سال 96 حدود 4.5 میلیون تومان بوده است. (نکته شایان توجه آن که شرکت در سال 97 محصول کنسانتره و شمش روی خود را انبار کرده و هیچ فروشی از این محل نداشته است.)

یکی از مهم ترین تفاوت های شرکت های فعال در صنعت سرب و روی (از جمله کبافق) با شرکت های فعال در بسیاری از صنایع تولیدی دیگر، عدم تناسب میزان تولید و فروش این شرکت هاست. این موضوع به آن معناست که به صورت معمول شرکت تولیدات خود طی چند ماه را ذخیره کرده و به صورت یکجا به فروش می رساند. لذا در بررسی این شرکت ها میزان موجودی انبار از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی آمار ها نشان می دهد شرکت در پایان شهریور ماه حدود 17 هزار تن موجودی انبار داشته که ارزش روز آنها حدود 38 میلیارد تومان بوده است.

گزارشات ماهانه سه ماه مهر، آبان و آذر حکایت از آن دارد که شرکت بخشی از محصول کنسانتره موجود در انبار خود را تبدیل به شمش کرده است. نکته حائز اهمیت در این زمینه آن که در سه ماهه پاییز سال جاری برای نخستین بار کبافق علاوه بر شمش روی، شمش سرب نیز تولید کرده است. لذا می بایست در نوبت فروش بعدی منتظر فروش شمش سرب با ارزش افزوده های بسیار بالاتر نسبت به کنسانتره سرب باشیم. با توجه به مانده موجودی ساخته شده در شهریور ماه و تغییرات آن در سه ماهه پاییز (با در نظر گرفتن نرخ های شهریور ماه) مانده موجودی ساخته شده شرکت در پایان آذر ماه حدود 45 میلیارد تومان می باشد که حدود 18 میلیارد تومان آن مربوط به شمش روی است.

بررسی فروش های کبافق در سال های اخیر نشان می دهد این شرکت فروش محصولات خود را در زمان هایی انجام داده که قیمت های جهانی در سطح بالایی قرار داشته اند. با توجه به نزول نسبی قیمت شمش و روی در بازارهای جهانی در ماه های اخیر و با توجه به تجربیات گذشته، فروش محصولات در سطح قیمت های کنونی اندکی بعید به نظر می رسد. لذا عدم تغییر در درآمدهای فروش شرکت در سه ماهه باقیمانده از سال چندان بعید نیست. با این وجود، فعالیت در شرکت ادامه داشته و کبافق همگام با استخراج از معادن، فعالیت تولید کنسانتره روی و سرب و تبدیل آن به شمش را ادامه داده و آن را ذخیره می نماید.

بررسی ها نشان می دهد حاشیه سود ناخالص شرکت در سال های اخیر با روند صعودی همراه بوده است. یکی از مهم ترین تاثیرات ایجاد ارزش افزوده در شرکت از طریق تبدیل کنسانتره به شمش علاوه بر نرخ فروش بسیار بالاتر، کاهش هزینه حمل محصولات است که این موضوع در نوبت های بعدی فروش، خود را در بهای تمام شده محصولات و رشد حاشیه سود ناخالص محصولات نشان خواهد داد؛ امری که می تواند به تداوم روند صعودی حاشیه سود ناخالص شرکت بینجامد.

همچنین شرکت در نظر دارد طی دو مرحله سرمایه خود را از محل انباشته از 20 میلیارد تومان به 243 میلیارد تومان معادل 1100 درصد افزایش دهد که مرحله نخست آن معادل 500 درصد و مرحله دوم معادل 600 درصد است. قرار است مرحله نخست این افزایش سرمایه در تاریخ 30 دی ماه به معرض رای سهامداران گذاشته شود. هدف از این افزایش سرمایه عملیات باطله برداری و تامین سرمایه در گردش برای عملیات شرکت است. شرکت قرارداد مربوط به باطله برداری را با شرکت معدن کاران انگوران به امضا رسانده و مقرر شده باطله برداری در دو مرحله انجام گیرد که مرحله نخست باطله برداری باعث حفظ تولید فعلی از طریق افزایش عیار خاک و مرحله دوم سبب افزایش حجم تولید می گردد.

بر اساس گزارش توجهیی افزایش سرمایه، در صورت تصویب افزایش سرمایه سود خالص کبافق تا سال 1401 به 165 میلیارد تومان خواهد رسید.

مقایسه سود های پیش بینی شده با ارزش حدود 1800 میلیارد تومانی شرکت حکایت از نسبت P/E بسیار بالا برای کبافق دارد. این موضوع به آن معناست که هر چند کبافق شرکتی با بنیادی بسیار قوی است اما در حال حاضر قیمت آن بسیار بالاست؛ لذا سرمایه گذاران می بایست در انتظار روندهای نزولی این سهم باشند تا فرصت خرید با قیمت های مناسب فراهم گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24