Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در سال گذشته سه بار اجازه افزایش نرخ داده شد. با توجه به افزایش نرخ قابل توجهی که در اوایل سال جاری داشتیم، اینکه چه اتفاقی در ادامه سال رخ خواهد داد مشخص نیست. البته با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و بخش بسته بندی شاید در آینده افزایش نرخ داشته باشیم.

«شرنگی» با رنگ سبز دیزاین می شود

بورس24 : شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین از جمله شرکت های بورسی بوده که سهام این شرکت در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود؛ شرکتی که سال هاست با برند رنگ هادی شناخته می شود و از جمله نوستالژی های سال های دور است. شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین در سال 1344 تاسیس و از بدو کار تحت لیسانس شرکت سیگما کوتینگ هلند بوده و هم اکنون نیز با استفاده از بنیه علمی افراد مجرب و آزمایشگاه مجهز و مدرن به عنوان بزرگترین تولیدکننده از نظر حجم تولید، فروش و نیروی انسانی فعال به طور مستقل قادر است هرگونه سفارشی را در سطح استانداردهای بین المللی تولید و عرضه نماید و می توان گفت تنها شرکت در کشور است که می تواند انواع رنگ های ساختمانی، صنعتی، پودری، اتومبیلی،دریایی و... در حجم و کیفیت بالا تولید و عرضه نماید.

به گفته ابراهیم فرخ نژاد مدیرعامل این شرکت، "شرنگی" اولین تولیدکننده رنگ پودری در کشور بوده است.

درآمدهای عملیاتی این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال با ۳۶۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۷۵.۴۷۷ میلیون ریال رسیده است. همچنین در مجمع سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۹ نیز برای نخستین بار سود قابل توجه ۶۰۰ تومان میان سهامداران تقسیم شد که نشان از روند رو به رشد و توسعه شرکت را دارد.

اینجا رنگ ها داغ به دست خریداران می رسند. انبارها مملو از رنگ هستند، رنگ هایی که زیاد هم در انبارها نمی مانند و سریعا به دست مشتریان می رسند. خطوط تولید کاملا مجهز و از سویی افراد متخصص سبب شده رنگ ها در بهترین کیفیت تولید و به دست مصرف کنندگان برسند. از سویی به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز کارخانه در کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص کرج قرار داشته و با چندین انبار و سالن های تولید و همچنین آزمایشگاهی مجهز به تولید انواع رنگ با بهترین کیفیت پرداخته و سبب شده به لحاظ ارزش دارایی ها از شرکت های پیشرو در این زمینه باشد.

با ابراهیم فرخ نژاد مدیرعامل شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین در خصوص سهم این شرکت از کل بازار داخل، طرح های توسعه ای، برنامه های این شرکت برای صادرات و... صحبت کرده ایم که در ادامه می خوانید:

افزایش سرمایه ۱۱۰ درصدی شرنگی در راه است

*آیا برآوردی از ارزش زمین و دارایی های شرکت وجود دارد؟

برآوردی از ارزش قیمت زمین، ساختمان ها و دستگاه ها وجود ندارد. اما موقعیت بسیار خوب زمین و کارخانه شرکت بر همه واضح است. مساحت کل شرکت ۳۴۷۰۰ متر بوده که ۱۸۰۰۰ متر آن کارگاه تولید و ساختمان اداری است. هیات مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۷ میلیارد ریال به ۱۰۰ میلیارد ریال داده است که گزارش توجیهی آن ارایه شده و از سوی حسابرس مورد تایید قرار گرفته و در شرف تایید فرابورس قرار دارد. در مرحله نخست قصد داریم به هر ترتیبی که شده افزایش سرمایه هایمان را از محل سود انباشته انجام دهیم و مراحل را برای ورود به بازار بالاتر در بورس طی کنیم. شرکت تاکنون تجدید ارزیابی دارایی نداشته است، همچنین حدود ۵۸ میلیارد تومان سود انباشته دارد. چنانچه لازم باشد در شرایط بعدی می توان کار کارشناسی صورت گیرد و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز اتفاق افتد. افزایش سرمایه نخست شرکت از محل سود انباشته 110 درصد بوده و سرمایه شرکت به 10 میلیارد تومان خواهد رسید. در حال دریافت مجوز از سازمان هستیم تا پس از آن اولین مرحله افزایش سرمایه انجام شود.

*در حال حاضر "شرنگی" چه سهمی از صنعت رنگ و رزین در کشور دارد؟

می توان گفت هیچ برآورد دقیقی از میزان تولید رنگ در کشور وجود ندارد. چرا که بسیاری از شرکت های کوچک و بنگاه های زیر پله ای اقدام به تولید کرده و برآوردی از میزان تولید آن ها وجود ندارد. بخشی از بازار از سوی این شرکت ها اشباع شده و معمولا خریداران از این بنگاه ها هم تمایلی به افشای میزان خرید و مصرف خود ندارند. در حقیقت این مبادلات به صورت خریدهای غیرقانونی و بدون فاکتور رسمی انجام می شود. بر همین اساس رقم دقیقی برای بخش تولید و فروش رنگ در کشور وجود ندارد. علاوه بر این وزارت صنعت و معدن نیز هیچ گونه آماری در این خصوص ندارد.

*طی سال جاری قیمت رنگ 35درصد افزایش یافت، این میزان چه تاثیری در سودآوری شرکت داشته است؟

با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و حقوق و دستمزد این مهم سبب شده حاشیه سود شرکت کاهش یابد اما به طور کلی روی سود ما تاثیر بسیار خوبی داشته است.

*آیا در ادامه سال افزایش نرخ خواهید داشت؟

پیش بینی از این مسئله وجود ندارد. اما باید بگویم که در سال گذشته سه بار اجازه افزایش نرخ داده شد. با توجه به افزایش نرخ قابل توجهی که در اوایل سال جاری داشتیم، اینکه چه اتفاقی در ادامه سال رخ خواهد داد مشخص نیست. البته با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و بخش بسته بندی شاید در آینده افزایش نرخ داشته باشیم.

تامین عمده مواد اولیه از بازار داخل

*چه میزان از مواد اولیه شرکت وارداتی است؟ آیا شرکت به جهت تحریم ها در تامین مواد اولیه خود مشکلی دارد؟

بخش عمده مواد اولیه شرکت در داخل تامین می شود به نوعی می توان این میزان را بیش از 70درصد اعلام کرد. مقداری از مواد اولیه مورد نیاز وارداتی بوده که در تامین آن مشکلی وجود ندارد. این بخش از مواد اولیه را از کشور چین وارد می کنیم؛ شاید با نوسان نرخ ارزقیمت این مواد کمی افزایش یا کاهش داشته باشد اما به طور کلی در تامین آن مشکلی نبوده است.

تلاش "شرنگی" برای کم کردن فاصله میان ظرفیت اسمی و عملی تولید

*دلیل تفاوت فاحش میان ظرفیت اسمی تولید و ظرفیت عملی شرکت چیست؟ به لحاظ فنی آیا امکان رسیدن به ظرفیت عملی وجود دارد؟

این مهم علل مختلفی داشته است، در حقیقت باید روند گذشته شرکت مورد بررسی قرار گیرد. در تلاش هستیم این خلع پر شود. عملکرد 6 ماهه دوم سال گذشته و سه ماه نخست سال جاری نشان می دهد که تغییراتی از این لحاظ در حال رخ دادن است. امیدواریم در 6 ماهه دوم سال نیز این روند ادامه یابد.

*در گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع، افزودن محصولات جدید به سبد تولیدات شرکت از اهم برنامه های توسعه ای عنوان شده است. این برنامه چه جزییاتی دارد و تاکنون چند درصد آن محقق شده است؟

در حال حاضر محصولات شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که می توان گفت از زمان مدیریت من تاکنون از 39 محصول به 149 محصول دست یافته ایم. به جد معتقدم کامل ترین سبد رنگ تزیینی کل کشور را در اختیار داریم. در لیست رنگ تزیینی و ساختمان دربرگیرنده تمامی رنگ های موجود بازار هستیم.

حضور فعال صنعتی و شیمیایی رنگین در نمایشگاه های بین المللی

*آیا به لحاظ کیفیت و به لحاظ سودآوری امکان صادرات محصولات شرکت به سایر کشورها وجود دارد؟

در زمینه صادرات نیز فعالیت خود را آغاز کرده ایم. در این راستا در نمایشگاه ارمنستان شرکت کردیم و مذاکرات در حال انجام است. علاوه بر این در تاریخ 2شهریورماه نیز درنماشگاه بین المللی اربیل شرکت خواهیم کرد. در حال شناسایی بازارهای هدف بوده و با یکسری از خریدارانمان در حال تعامل و گفتمان هستیم تا بتوانیم بازارهای خارج از کشور را نیز داشته باشیم.

*چه میزان از فروش محصولات شرکت به اشخاص وابسته انجام می شود؟

هیچ گاه به اشخاص وابسته فروشی نداشته ایم. فروش ما به سه شکل صورت می گیرد. در خصوص رنگ تزیینی که بنکدارهای خاصی داریم. در سراسر کشور نماینده اخذ می کنیم و از طرف نماینده ها رنگ مان در بازار عرضه می شود. در تلاش هستیم تا در شهرستان ها هم فعال شویم. در حال حاضر حدودا درهفت استان فعال هستیم. در زمینه رنگ صنعتی هم به صورت سفارشی فروش صورت می گیرد و هم به واسطه نماینده ها.

*شرکت در روزهای اخیر سهام خود در نماد "تپمپی" را عرضه کرده و از این محل حدود 6 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. آیا برنامه ای برای فروش دیگر سرمایه گذاری های شرکت دارید؟

قصد داریم اکثر سرمایه گذاری های خود را به فروش برسانیم و پول آن را داخل شرکت برای راه اندازی خطوط و محصولات جدید و همچنین افزایش ظرفیت تولید استفاده کنیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24