Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در شرق کشور، از سال ١٣٨٠ به بهره‌برداری رسید. این شرکت در راستای سیاست اقتصادی دولت مبنی بر خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک در زمینه تولید میلگرد، شمش، آهن اسفنجی و بریکت فعالیت می‌نماید. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام این مجتمع عظیم صنعتی ۴.١ میلیون تن در سال می‌باشد که محصولات آن در صنایع ساختمانی، عمرانی، شرکت‌های نورد کار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تحلیل «فخاس»

بورس24 : شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در شرق کشور، از سال 1380 به بهره‌برداری رسید. این شرکت در راستای سیاست اقتصادی دولت مبنی بر خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک در زمینه تولید میلگرد، شمش، آهن اسفنجی و بریکت فعالیت می‌نماید. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام این مجتمع عظیم صنعتی 4.1 میلیون تن در سال می‌باشد که محصولات آن در صنایع ساختمانی، عمرانی، شرکت‌های نورد کار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همچنین سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران تحت نماد "فخاس" در گروه "فلزات اساسی" و در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که طی یک سال گذشته با وجود شرایط ایجاد شده در بازار و سقوط شاخص کل، این سهم تنها 26 درصد اصلاح قیمت را تجربه نموده است. البته لازم به ذکر است این سهم نیز طی بهمن ماه سال 98 ناشی از انتشار خبر تصمیم شرکت به افزایش سرمایه از 9 هزار میلیارد ریال به 13500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به منظور تأمین وجه مورد نیاز جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و تکمیل پروژه انباشت و برداشت واحد گندله‌سازی رشدی چند برابری را تجربه نمود. لازم به ذکر کاهش ارزش محاسبه شده در بالا با در نظر گرفتن سود تقسیمی 1.400 ریال مربوط به سال 99 می‌باشد.

روند تغییرات ارزش سهام شرکت طی یک سال گذشته و همچنین حجم سهام مورد مبادله طی دوره مذکور به صورت نمودار زیر می‌باشد:

ترکیب سهامداران:

از سهامداران اصلی شرکت، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با مالکیت مستقیم 51.41 درصد از سهام می‌باشد. در رتبه‌های بعدی نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با مالکیت 32.97 درصد و موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با سهم 9.91 درصد قرار دارند. ترکیب سهامداران عمده شرکت بر اساس آخرین تغییرات تا تاریخ 5 شهریور ماه، به صورت جدول زیر می‌باشد:

عملکرد سال جاری:

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه مرداد، تولیدات شرکت طی 5 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 1.53 میلیون تن انواع محصولات شامل شمش فولادی، محصولات سبک ساختمانی و گندله بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با تولید 1.54 تن محصول، کاهش یک درصدی داشته است که دلیل آن نیز کاهش یک درصدی تولید گندله طی این دوره بوده است. با این حال مقدار فروش طی این دوره با رشدی 11 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، 385.4 هزار تن گزارش شده است. همچنین طی یک سال اخیر با افزایش نرخ دلار در بازار ارز، میانگین نرخ فروش محصولات نیز افزایش داشته است چنانکه میانگین نرخ فروش محصولات طی 5 ماهه سال جاری، 96 درصد بالاتر از میانگین نرخ فروش دوره مشابه سال قبل بوده و این موضوع به همراه افزایش 11 درصدی مقداری فروش، باعث رشد 118 درصدی درآمد فروش شرکت شده است.

همان‌طور که در جدول مقایسه‌ای فوق نیز می‌توان دید، طی سال جاری با وجود بالاتر بودن نرخ فروش داخلی، شرکت به سمت هرچه بیشتر نمودن سهم صادراتی خود پیش رفته است که دلیل این موضوع را می‌توان روند صعودی نرخ دلار از یک‌سو و همچنین معافیت مالیاتی صادرات دانست که این اختلاف اندک میان نرخ فروش را نه تنها پوشش داده که برای شرکت سودآوری بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. طی پنج ماهه نخست سال جاری سهم فروش داخلی از مجموع فروش در حدود 68 درصد بوده در حالی که طی دوره مشابه سهم فروش داخلی در حدود 91 درصد بوده است.

بیشترین میزان تولید شرکت طی سال جاری نیز مربوط به فروردین ماه با تولید بیش از 191.58 هزار تن گندله و بیش از 239.12 هزار تن محصولات فولادی بوده است.

نکته اصلی و قابل تأمل اما طی این دوره، روند صعودی نرخ فروش محصولات همگام با افزایش نرخ دلار در بازار ارز و همچنین افزایش نرخ فلزات در بازارهای جهانی می‌باشد چنانکه طی ماه‌های مذکور با وجود نوسانات در مقدار تولید و فروش، بخشی از کاهش ایجاد شده توسط افزایش نرخ فروش محصولات جبران گردیده است.

سودآوری شرکت طی سال جاری:

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به 31 خرداد، شرکت فولاد خراسان طی دوره سه ماهه نخست سال، با سرمایه 11.9 هزار میلیارد ریالی، برای هر سهم خود سود خالص 873 ریال محقق نموده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با سود خالص 210 ریال برای هر سهم، افزایشی 316 درصدی داشته است. طی دوره سه ماهه نخست سال جاری درآمدهای عملیاتی شرکت مبلغ 21.57 هزار میلیارد ریال و بهای تمام شده آن مبلغ 19.71 هزار میلیارد ریال گزارش شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب افزایشی 215 درصدی و 192 درصدی را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه اما افزایش سریع‌تر درآمدها نسبت به بهای تمام شده آن می‌باشد که از یک‌سو باعث افزایش بیشتر و 262 درصدی سود ناخالص شده و از سوی دیگر حاشیه سود ناخالص را از 32.7 درصد در دوره مشابه به 38 درصد افزایش داده است که نشان دهنده افزایش توان سودآوری شرکت از هر ریال فروش طی این سال می‌باشد.

در ادامه نیز با رشد کمتر و 230 درصدی هزینه‌های اداری، عمومی و فروش از 188.9 میلیارد ریال در دوره مشابه به 624.24 میلیارد ریال و با افزایش بیشتر و 364 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی از 155.9 به 724.1 میلیارد ریال، سود عملیاتی شرکت رشدی 268 درصدی را تجربه نموده و مبلغ 11.96 هزار میلیارد ریال گزارش شده است. درنهایت نیز با کاهش 29 درصدی هزینه‌های مالی از 228.4 میلیارد ریال به 163.2 میلیارد ریال در سال جاری و با افزایش 10.3 برابری سایر درآمدهای غیرعملیاتی و متفرقه از 21.3 به 218.8 میلیارد ریال، سود خالص قبل از مالیات با رشدی 295 درصدی مبلغ 12 هزار میلیارد ریال و سود خالص با رشدی 316 درصدی مبلغ 10.4 هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده طی صورت‌های مالی 12 ماهه 99 و اطلاعات صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال جاری، درآمدهای عملیاتی شرکت طی سه ماهه امسال و نسبت به میانگین چهار فصل گذشته آن (سال مالی 99) افزایشی 74 درصدی داشته است و این در حالی است که بهای تمام شده آن تنها 65 درصد رشد را نشان می‌دهد. با افزایش بیشتر درآمدها، سود ناخالص شرکت رشدی سریع‌تر و 93 درصدی را تجربه نموده است و حاشیه سود ناخالص نیز از 34 درصد در سال 99 به 38 درصد افزایش یافته است که بیانگر افزایش توان سودآوری شرکت طی سال جاری می‌باشد. این افزایش سریع‌تر همچنین باعث افزایش حاشیه سود عملیاتی شرکت از 33 درصد به 38 درصد شده است. اما درنهایت با افزایش 9.3 برابری هزینه مالیات، سود خالص درنهایت نسبت به میانگین افزایشی 70 درصدی را تجربه نموده و با توجه به رشد پایین‌تر سود خالص نسبت به درآمدهای عملیاتی، حاشیه سود خالص از 34 درصد در سال گذشته به 33 درصد کاهش یافته است. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که صورت‌های مالی سه ماهه شرکت حسابرسی نشده می‌باشد و طی دوره‌های آتی و با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده، امکان کاهش هزینه‌های مالی همچون سال‌های گذشته وجود خواهد داشت که در این صورت حاشیه سود خالص نیز همچون حاشیه سود ناخالص افزایش خواهد یافت. درنهایت اما نکته قابل توجه رشد حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی شرکت می‌باشد که نشان دهنده افزایش توان سودآوری شرکت طی دوره‌های آتی و همچنین به صورت پایدار می‌باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24