Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با انتشار اخبار و شایعات در خصوص حذف کارگروه قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی و تغییر نرخ‌ها، در عموم نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی شاهد اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و آغاز معاملات در نزدیکی سقف قیمتی بودیم. همچنین با تحولات رخ داده در منطقه و ......

رشد شاخص به لطف بزرگان بازار!

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با انتشار اخبار و شایعات در خصوص حذف کارگروه قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی و تغییر نرخ‌ها، در عموم نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی شاهد اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و آغاز معاملات در نزدیکی سقف قیمتی بودیم. همچنین با تحولات رخ داده در منطقه و مانور نظامی ایران در مرزهای شمال غربی و توجه سرمایه‌گذاران به نرخ دلار و همچنین پیش‌بینی تداوم رشد آن، در نمادهای کامودیتی محوری همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و نمادهای گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی نیز معاملات در بازه‌های مثبت آغاز گردید چنانکه از همان ابتدا شاخص کل با روندی صعودی و مثبت کار خود را آغاز نمود.

در نیمه‌ی دوم بازار نیز با آغاز به کار معاملات بازار ارز و رشد سریع قیمت دلار تا 282 هزار ریال، در بازار سرمایه نیز شاهد تحرکاتی مثبت بودیم چنانکه در گروه فلزات اساسی معاملات نمادهایی همچون ارفع و ذوب به صف‌های خرید کشیده شد و در سایر نمادها گروه و همچنین در نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی و گروه محصولات شیمایی نیز شاهد تداوم رشد قیمت‌ها و معاملات در بازه‌های مثبت بودیم.

درنهایت نیز بدن تغییر در روند عرضه و تقاضا به ویژه در نمادهای بزرگ شاخص ساز گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمایی و گروه فرآورده‌های نفتی، شاخص با روندی صعودی و مثبت و با رشد 2.54 درصد در 1473480.1 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1473482.8 واحد و کم‌ترین مقدار آن نیز 1443222.8 واحد گزارش شده است. نمادهای فارس با تأثیر 3642.1 واحد، فولاد با تأثیر 3062.1 واحد، کچاد با تأثیر 1781.5 واحد و نماد کگل با تأثیر 1741.8 واحد، از نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص بودند. بیشترین تأثیر منفی نیز مربوط به نمادهای سفارس با تأثیر 63 واحد، آپ با تأثیر 56.6 واحد، فایرا با تأثیر 47.9 واحد و نماد خودرو با تأثیر 45.04 واحد بود.

با آغاز به کار نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی در بازه‌های مثبت و همچنین رشد قیمت در نمادهای گروه محصولات شیمایی در پی افزایش نرخ کامودیتی ها همچون اوره در بازارهای جهانی از یک‌سو و انتظارات از تداوم رشد نرخ دلار ارز سوی دیگر، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود و این در حالی است که در بسیاری از نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته و گروه سیمان معاملات در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها دنبال شد.

در نیمه بازار با افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک و منفی، شاخص قیمت هم وزن نیز از رشد باز ایستاد اما با رشد سریع قیمت دلار و افزایش دوباره فشار تقاضا در نمادهای کامودیتی محور، این شاخص نیز همچون شاخص کل بار دیگر روند صعودی و مثبت را در پیش گرفت. در ساعات پایانی اما بار دیگر با کاهش فشار تقاضا در نمادهای مثبت و با افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک و منفی بازار، این شاخص نیز با کاهشی اندک مواجه گردید چنانکه درنهایت شاخص قیمت هم وزن با روندی نزولی ولی با رشد 0.96 درصد به کار خود پایان داد. نکته قابل توجه اما سرعت رشد کمتر شاخص قیمت هم وزن نسبت به شاخص کل می‌باشد چنانکه با تداوم معاملات نمادهای کوچک بازار در بازه‌های منفی و جریان یافتن نقدینگی از نمادهای کوچک به سمت نمادهای شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و گروه محصولات شیمایی، این شاخص با رشدی کمتر از یک درصد کار خود را به اتمام رساند در حالی که شاخص سی شرکت بزرگ رشدی 3.3 درصد و شاخص پنجاه شرکت فعال رشدی 3.26 درصد را تجربه نمودند.

بازار بورس از دریچه آمار

شاخص در روزی که گذشت:

در اولین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 636 نماد حدود 48 نماد با صف خرید و حدود 34 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص قیمت هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با رشد 34,938 واحدی معادل 2.43 درصد افزایش در سطح یک میلیون و 471 هزار و 922 واحد جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با پیشروی 4,101 واحدی معادل 0.97 درصد به سطح 424 هزار و 896 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 649 نماد حاضر، 111 نماد در صف خرید و 54 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در نیمه دوم بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با پیشروی 36,499 واحدی معادل 2.5 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 473 هزار و 483 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 4,031 واحد افزایش معادل 1 درصد افزایش در مدار 424 هزار و 826 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 653 نماد حاضر، 95 نماد در صف خرید و 21 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی امروز نماد کیمیاتک متعلق به آریان کیمیاتک از گروه محصولات شیمیایی قرار دارد که در روز جاری، ارزش معاملات آن به 902.110 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 26.193 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 96 درصد خریداران حقیقی بودند. در اولین روز معاملاتی هفته، بیش از 90 درصد فروشندگان کیمیاتک، حقیقی بودند.

برترین تقاضا :

در انتهای بازار مجموع صفوف خرید 650 میلیارد تومان و ارزش کل صفوف فروش 68 میلیارد تومان بوده است که افزایش را در ارزش صفوف خرید و کاهش را در ارزش صفوف فروش نسبت به روز معاملاتی گذشته شاهد هستیم. در روز جاری برترین تقاضا در نمادهای کمند و پارند بوده است.

کمند: شرکت کاریزما، دارنده صندوق با درآمد ثابت کمند، به عنوان نخستین نهاد مالی خصوصی با هدف مدیریت دارایی در سال 1390 نزد اداره ثبت شرکت ها و سازمان بورس به ثبت رسید. شرکت سبد گردان کاریزما در طول بیش از یک دهه فعالیت با راه اندازی بیش از 7 صندوق متنوع سرمایه گذاری و افتتاح بیش از یک صد سبد اختصاصی توانست اعتماد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه را کسب نموده و به عنوان مدیر بزرگترین صندوق قابل معامله با درآمد ثابت نیز دست یابد.

حجم معاملات این نماد در روز معاملاتی جاری 337 میلیون واحد به ارزش حدودا 3,419 میلیارد ریال بوده است. 14.6 درصد خریداران این نماد حقیقی بوده که هر کد حقیقی به طور میانگین 85 میلیون تومان خرید انجام داده است. در سمت فروشندگان نیز عمده فروشندگان حقوقی بوده و 62.1 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند سرانه خرید به فروش حقیقی در این نماد 0.50 بوده است که نشان از قدرت قابل توجه و تقریبا 2 برابری فروشندگان نسبت به خریداران دارد. خالص ارزش روز دارایی‌های این صندوق در تاریخ 9 مهر ماه بیش از 135,358 میلیارد ریال بوده است. همچنان شاهد ارزش بالا در صندوق های با درآمد ثابت هستیم به طوری که درصد قابل توجهی از ارزش معاملات کل بازار مربوط به این صندوق ها می باشد.

پارند: در ماه های گذشته، اقبال سرمایه گذاران به سمت صندوق های با درآمد ثابت از نوع قابل معامله، به دلیل کم ریسک بودن و مزایای آن ها برای سرمایه گذاران افزایش یافته است و بعضا نام این صندوق ها در میان پرتقاضاترین ها دیده می شود و به نظر می رسد که سرمایه گذاران تمایل نسبتا خوبی به این صندوق ها نشان می دهند. در اولین روز معاملاتی هفته در نماد پارند حدود 45 میلیون سهم به ارزش حدودی 456.559 میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. 34 درصد خریداران این نماد حقیقی بوده که هر کد حقیقی به طور میانگین 78 میلیون تومان خرید انجام داده است. در سمت فروشندگان نیز عمده فروشندگان حقیقی بوده و 68.7 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت، خالص ارزش روز دارایی‌های این صندوق در تاریخ 9 مهر ماه بیش از 37,738 میلیارد ریال بوده است. همچنین قیمت صدور هرواحد از این صندوق 10,150 ریال و قیمت ابطال 10,139 ریال گزارش شده است. قیمت هر واحد از این صندوق اما طی بازار روز شنبه 10,144 ریال تعیین و به صورت متعادل توسط سرمایه‌گذاران مورد معامله قرار گرفت. بازدهی سالانه، 6 ماهه و ماهانه این نماد به ترتیب، 12.46، 10.58 و 1.93 درصد می باشد.

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد پالایش با ارزش معاملات ۴,۰۳۷.۳۹ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش حدود 18 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته به حدود7,455میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه محصولات شیمیایی با سهم 15.9 درصدی بوده است.

ورود و خروج پول حقیقی:

جدول بالا نمادهایی را که در آن ها بیشترین ورود و خروج پول حقیقی صورت گرفته است، نمایش می دهد. در میان نمادهای حاضر در بازار امروز کچاد، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در میان گروه ها نیز، به ترتیب محصولات شیمیایی، استخراج کانه های فلزی و فرآورده های نفتی بیشترین میزان ورود پول حقیقی را دارا بودند. در مقابل، گروه فلزات اساسی، بانک ها و موسسات اعتباری و سرمایه گذاریها بیشترین خروج پول حقیقی را در روز جاری داشتند. در پایان بازار امروز، حدود 147 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز شنبه 10 مهر 1400، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 9 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند.

در صدر این فهرست، تولید تجهیزات ‌سنگین‌ هپکو با نماد تپکو با حجم معاملات 9 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت عرضه 99.8 درصد و در سمت تقاضا 88.2 درصد بوده است.

در ادامه نمادهای کاسپین، کالا، سدبیر، وزمین، غشصفا، دروز، قتربت، کچاد، کدما، بمیلا، ورازی، شفن، دشیری و مارون در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

افزایش آخرین قیمت به پایانی:

زمانی که قیمت آخرین معامله حداقل 3 درصد از قیمت پایانی آن روز بیشتر باشد گفته می شود که الگوی ساعت اتفاق افتاده است و این نشانه خوبی برای پیش بینی صعودی بودن قیمت سهم در روزهای آینده است. در چنین حالتی درصورتی که در آخرین معامله حجم خوبی در معاملات دیده شود، احتمال صف خرید شدن این نمادها در روز معاملاتی بعد وجود دارد. بنابراین نیاز است که در شروع معاملات روز بعد این سهم ها به خوبی رصد شده و زیر نظر قرار گیرند. در پایان معاملات روز شنبه، نمادهای ولیز، وپخش، افرا، قشیر،کالا و فروس نمادهایی بودند که آخرین قیمت آن ها نسبت به قیمت پایانیشان بیشترین اختلاف قیمت را داشته است.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله از نوع درآمد ثابت را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس بازدهی سالانه مرتب شده است). در اولین روز معاملاتی هفته، شاهد خروج 312 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق های درآمد ثابت بودیم.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۱۰ مهرماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۷ مهرماه)، ۳.۱درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۶۱۹هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۶۵۳هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۳هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

مالیات صادرکنندگان ظرف یک ماه مسترد می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با دستورالعملی که تا یک ماه آینده از سوی وزارتخانه های اقتصاد و صمت تدوین خواهد شد، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان حداکثر ظرف ۳۰ روز عودت داده می شود، گفت: تعهد ارزی در سال آینده لغو می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، صادرکنندگان با هیچ یک از محدودیت‌های مذکور از جمله رفع تعهد ارزی مواجه نباشند؛ اما این به دست خود صادرکنندگان و با حمایت و کمک ما امکان پذیر است به این معنا که تراز ارزی کشور باید با صادرات غیرنفتی مثبت شود تا بسیاری از نگرانی‌هایی که از بابت بازگشت ارز صادراتی در سطح کلان وجود دارد از بین برود. (اقتصاد آنلاین)

گام نخست برای انتشار صورت‌های مالی پالایشی‌ها

خستین گام برای ابلاغ نرخ نفت خام و بهای فرآورده‌های نفتی به عنوان مواد اولیه صنایع پالایشی با اطلاعیه اخیر وزارت نفت برداشته شد. رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس واوراق بهادار، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به افشای اطلاعات بااهمیت شرکت پالایش نفت تهران اظهار کرد: این نامه حاکی از ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خوراک و فرآورده های شرکت های پالایشی از سوی وزیر نفت است. در حقیقت، این دستورالعمل، نخستین گام به‌منظور اعلام نرخ نفت‌ خام و فرآورده‌های نفتی به شرکت های پالایش نفت است. ولی‌الله جعفری ادامه داد: دستورالعمل مورد اشاره در نامه یادشده، افشا نشده است. بنابراین، پیگیری‌های مقتضی در حال انجام است تا در صورت امکان، دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک دریافتی و فرآورده‌های نفتی نیز از سوی شرکت‌های پالایشی افشا شود. به گفته وی، پس از ابلاغ این دستورالعمل و اعلام نرخ نفت خام و فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شرکت‌های پالایشی، می‌توانیم منتظر ارائه صورت‌های مالی و آثار آن بر سود و زیان شرکت‌های پالایشی باشیم. ( بورس پرس)

پیش دریافت خرید سیمان تا اطلاع ثانوی به ۵۰ درصد کاهش یافت!

مدیر بازرسی و امور اعضا شرکت بورس کالای ایران با ارسال نامه ای به کارگزاران، تغییر میزان پیش دریافت برای خرید محصول سیمان را ابلاغ کرد. در نامه منتشره آمده است: از امروز شنبه ۱۰ مهر ماه میزان پیش دریافت خرید محصول سیمان در شرکت بورس کالای ایران تا اطلاع ثانوی 50 درصد است.

(کالاخبر)

واردات بدون سقف و سابقه برای صادرکنندگانی که مواد اولیه وارد می کنند

معاون وزیر صمت از مصوبه جدید دولت برای حمایت از صادرات و تسهیل واردات خبر داد و گفت: واردات برای صادرکنندگانی که نسبت به ورود مواد اولیه خود اقدام می کنند، بدون سقف و سابقه خواهد بود. نیازی گفت: رئیس جمهور روی موضوع رفع موانع صادراتی وقت گذاشت و مصوبه ای در قالب سیاست های رونق صادرات و مدیریت واردات در دولت تصویب شد و این مصوبه می تواند کمک رسان صادرات باشد. (اقتصاد آنلاین)

افزایش بهای نفت در بازار جهانی

قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۲ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۸۵ سنت افزایش، ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. قیمت نفت خام برنت امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و در هفته گذشته به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته یعنی حدود ۸۰ دلار و ۷۵ سنت رسید. اوپک پلاس این روز‌ها با فشار شدید از سوی مصرف کنندگان بزرگ نفت خام در جهان مانند آمریکا و هند برای افزایش تولید به منظور کاهش قیمت نفت خام در جهان روبروست.

تحلیلگران معتقدند اگر اوپک پلاس میزان تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش ندهد قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. این روز‌ها با نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش قیمت گاز، تولیدکنندگان برق از گاز فاصله گرفته و به خرید نفت روی آورده اند. (باشگاه خبرنگاران)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • شتوکا از دریافت مجوز افزایش سرمایه 150 درصدی از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظورایجاد ظرفیت تولید 1400 تن انواع پوشش‌های صنعتی خبر داد.
  • آبادا از اتمام عملیات اورهال و بازگشت به مدار تولید خبر داد. بر این اساس، به استحضار می رساند یکی از واحدهای تولیدی نیروگاه آبادان که ماه پیش جهت انجام برنامه های تعمیراتی (اورهال) از مدار تولید خارج شده بود ، با تلاش شبانه روزی همکاران نیروگاه و استفاده از توان داخلی در مدت زمان کوتاه پس از انجام موفقیت آمیز برنامه های مد نظر درتاریخ 7 مهر سال جاری با طی کردن مراحل آزمایشی وارد مدار تولید گردید.
  • مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی سپرده از محل سود انباشته صادر شد.
  • دبالک از افزایش 88 میلیارد ریالی مبلغ قرارداد فروش به شرکت سبحان دارو در نتیجه تغییر در گروه ارزی یک قلم از مواد موضوع قرارداد از دولتی به نیمایی خبر داد.
  • مجوز افزایش سرمایه 40 درصدی خمهر از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.
  • مجوز افزایش سرمایه 78 درصدی اعتلا از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

نیم نگاهی به بازار فردا:

در ادامه سبزپوشی شاخص در روز چهارشنبه، در نخستین روز معاملاتی هفته جاری شاهد آغاز به کار مثبت و متعادل کلیت بازار با پیشتازی پالایشی ها و پتروشیمی ها بودیم. افزایش تقاضا و صفوف خرید در شاخص سازها سبب گردید تا شاخص بتواند در نیمه اول معاملات با رشد 34,937 واحدی روبرو شود. به طوری که دریک ساعت ابتدایی معاملات نمادهای زیادی از بزرگان بازار بخصوص برخی نمادهای گروه شیمیایی یک به یک به صف خرید کشانده شدند. هرچند که با گذشت زمان و نزدیکی به انتهای معاملات کمی از سرعت رشد شاخص کاسته شد، اما در نهایت شاخص کل توانست در اولین روز هفته جاری چراغ سبزی به سهامداران نشان داده و با ثبت پیشروی36,497 واحدی در سطح 1,473,480.13 واحد بایستد. در انتهای بازار روز شنبه، شاهد به صف نشستن خریداران در نمادهای بزرگی همچون نوری، شپدیس، تاپیکو، پارسان، شفن، شبندر و شبریز بودیم. کوچکترهای بازار نیز همسو با بزگترهای بازار روز پرتقاضایی را آغاز کردند، هرچند در دقایقی به خصوص با شروع نیمه دوم معاملات با کم و زیاد شدن حجم تقاضا در آنها از سرعت رشد شاخص هم وزن کاسته شد اما در نهایت این شاخص توانست 4,031 واحد از نقطه آغاز خود در روز جاری فاصله گرفته و در سطح 424,825.78 واحد قرار گیرد.

بازار سهام در حالی هفته گذشته را به پایان رساند که عوامل متعددی همچون نرخ دلار، افزایش نرخ های جهانی و احتمال حذف نرخ دولتی دلار برای اغلب صنایع، بر سمت و سوی بازار تاثیرگذار بوده و موجب بازگشت نسبی خریداران به بازار گردیدند. اکنون نیز به نظر می رسد که اگرچه به عقیده برخی از کارشناسان نرخ ارز با شکست مقاومت خود می تواند با شیب کم صعود کند، اما نرخ ارز به عوامل گوناگونی چون شرایط سیاسی و سیاست های بانک مرکزی در قبال آن بستگی دارد و به نظر می رسد که یکی از اولویت های پیش روی دولت جدید کنترل نوسانات نرخ ارز باشد. با این حال اگرچه هنوز تردیدهایی چون چشم انداز هسته ای، ناپایداری بازارهای جهانی کالا، نگاه مداخله‌جویانه به صنایع مختلف، سیاست‌های ضدتورمی دولت، کسری بودجه و زمزمه ها از افزایش نرخ بهره اوراق موجب احتیاط در رفتار سرمایه گذاران شده است، اما در صورتی که اخبار و شایعات موجب ایجاد رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه نگردند، با توجه به جذاب شدن قیمت اغلب نمادها، گزارشات مطلوب شرکت ها در شهریور و اخبار رسیده از سودسازی خوب آنها در گزارشات میان دوره ای می تواند چراغ سبزی به ورود پول های پارک شده پشت در بازار سرمایه بوده و زمینه ساز جان گرفتن آرام تقاضا در بازار گردد. اگرچه به نظر می رسد که تقابل ریسک های بیان شده و فرصت های موجود ممکن است موجب نوعی بی واکنشی و بالطبع آن نوسانات محدودتر در روند معاملات بازار سهام گردد. با این حال اگرچه فردا تعطیلی بازار کامودیتی ها تداوم دارد و در هفته های قبل بازار با چالش هایی در این روز مواجه شده است و عامل نرخ دلار فاکتور اصلی در تعیین سرنوشت بازار فرداست، اما با توجه به بهبود شاخصه های عملکردی بازار سهام، اکنون بازار نسبت به روزهای پیش رو امیدوارتر شده است. هرچند به نظر می رسد شاخص سازها شرایط بهتری را به صورت گردشی نسبت به کوچکترها در پیش داشته باشند و تحرکات عرضه در کوچکترهای بازار پررنگ تر باشد.

منبع خبر: سایت خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24