Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این روزها درباره افق بازار نفت که بر بسیاری از بخش های اقتصادی تاثیر می گذارد دیدگاه های مختلف مطرح می شود. قیمت ها به سطوح بی سابقه در چند سال اخیر رسیده و بانک های بزرگ پیش بینی های عجیب درباره آینده ارائه داده اند اما رشد قیمت ها چه تبعاتی در پی دارد و اساسا وضعیت کنونی بازار ..

آشفتگی در بازار نفت؛ برای چه وضعیت هایی آماده باشیم؟

بورس24 : قیمت نفت این هفته نیز در سطوح بالا نوسان کرده و این رشد حاصل چند عامل از جمله محدودیت عرضه و افزایش مصرف است. تحلیلگران می گویند ذخیره نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۵ رسیده و همزمان شاهد رشد مصرف هستیم زیرا اقتصادها بازگشایی شده اند. یک نکته مهم دیگر این است که صنایع به دلیل افزایش شدید قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی به سوی استفاده از نفت حرکت کرده اند. تحلیلگر مواد خام در بانک کامن ولث می گوید: "بحران انرژی بویژه در بخش گاز طبیعی و زغال سنگ سبب رشد قیمت سبد انرژی شده و در این میان قیمت نفت نیز افزایش یافته است."

آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته اعلام کرد وضعیت کنونی سبب می‌شود تقاضا برای نفت 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد و این یعنی تا پایان سال کمبود 700 هزار بشکه‌ای عرضه خواهیم داشت. به تدریج همزمان با افزایش عرضه اوپک پلاس این کمبود رفع می‌شود. تحلیلگران بانک آر بی سی کپیتال مارکتس می گویند بازار جهانی نفت در حال ورود به چرخه رونق است زیرا عرضه کافی نیست و تقاضا در حال افزایش است.

یک نکته دیگر این است که طبق گزارش‌های اخیر، اوپک پلاس نتوانسته عرضه خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالا ببرد. این ائتلاف از چند ماه پیش هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه بر عرضه خود افزوده اما به علل مختلف تنها بخشی از این رقم تحقق یافته است. این یک عامل رشد قیمت هاست. درباره افق بازار نفت دیدگاه‌های گوناگون مطرح شده است. برخی تحلیلگران از جمله تحلیلگران بانک گلدمن ساکس می گویند در سال‌های آینده قیمت نفت بالا باقی خواهد ماند زیرا عرضه محدود است و تقاضا را رشد خواهد کرد. شاخص های بنیادی بازار از بالا باقی ماندن قیمت‌ها حمایت می‌کنند و تا چند سال آینده قیمت نفت برنت در محدوده ۸۵ دلار باقی خواهد ماند.

آنچه اکنون در بازار نفت مشاهده می کنیم شبیه وضعیت بازار گاز طبیعی نیست. قیمت گاز طبیعی در آستانه زمستان و به دلیل کاهش ذخیره آن در اروپا رشد کرده و این رشد پایدار نخواهد بود اما در بازار نفت عواملی که سبب افزایش قیمت‌ها شده اند پایدار هستند. از دید تحلیلگران گلدمن ساکس، قیمت نفت برنت پایان سال جاری میلادی 90 دلار خواهد بود. تحلیلگر مواد خام در این بانک می گوید بازار نفت در طولانی ترین دوره کسری عرضه که در چند دهه اخیر مشاهده شده قرار دارد و تقاضا در زمستان همچنان بالاتر از عرضه خواهد بود.

سرمایه‌گذاری ناکافی در اکتشاف و استخراج سبب شده عرضه نتواند همزمان با رشد تقاضا بالا رود. همچنین همواره اختلال‌هایی در عرضه پدید می‌آید که به بحرانی شدن اوضاع بازار کمک می کند. آنچه در بازار زغال سنگ در حال رخ دادن است یعنی قیمت‌ها به ارقام بی‌سابقه افزایش یافته زیرا عرضه سریع تر از تقاضا کاهش یافته، یک نشانه هشدار برای بازار نفت است. فعالیت ها در حوزه استخراج رشد قابل ملاحظه نداشته و این در حالی که به دلیل بازگشایی اقتصادها تقاضا در حال افزایش است.

همه باید به این واقعیت توجه کنند که حرکت به سوی انرژی پاک بسیار زمان‌بر است و فشار برای متوقف کردن سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اکتشاف و استخراج نفت صرفا سبب می‌شود قیمت‌ها در سال‌های آینده بالا باقی بماند. با آنکه قیمت نفت سال جاری میلادی ۶۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین میزان در چند سال اخیر رسیده تولیدکنندگان عرضه را بالا نبرده‌اند. به سرمایه‌گذاری چشمگیر در حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیاز است. سال آینده و سال ۲۰۲۳ مصرف جهانی نفت به ارقام بی‌سابقه جدید خواهد رسید.

در این میان برخی عوامل از جمله کاهش نرخ رشد اقتصادهای بزرگ به ویژه چین از فشار بر بازار می کاهد. تعدادی از بانک‌های بزرگ از جمله بانک مریل لینچ، گلدمن ساکس و سیتی گروپ پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری را پایین آورده اند. اکثر آنها اکنون معتقدند رشد اقتصاد این کشور در سال جاری زیر هشت درصد خواهد بود و اگر تحول بزرگی رخ ندهد سال آینده نرخ رشد اقتصاد چین به محدوده ۵ درصد کاهش خواهد یافت. آنچه مسلم است این است که در ماه‌های آینده عوامل گوناگون بر بازار تاثیر می‌گذارند و پیش بینی دقیق تحولات بازار آسان نیست. بانک گلدمن ساکس معمولا پیش‌بینی‌های مثبت ارائه می‌کند. یک نکته این است که بدون شک رشد قیمت مواد خام بر نرخ تورم می افزاید و از مصرف می کاهد در نتیجه رشد قیمت‌ها نمی‌تواند پایدار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24