Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر اخبار مرتبط به گروه خودرویی و البته تحرکات مثبت بازار سه‌شنبه با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو آغاز کرد. هر چند که با گذر از دقایق ابتدایی، به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، فشار عرضه مقداری افزایش یافت اما در مجموع بازار نسبتا خوبی را شاهد بودیم. نکته مهم اینکه این روزها به دلیل نبود نقدینگی کافی، حرکت بازار یکپارچه نیست و در واقع حرکت پول از صنعتی به صنعتی دیگر را شاهد هستیم. اما در شرایطی تا بعدازظهر روز پنجشنبه انتظار می‌رفت که ...

تعطیلات سیاه سهامداران

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر اخبار مرتبط به گروه خودرویی و البته تحرکات مثبت بازار سه‌شنبه با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو آغاز کرد. هر چند که با گذر از دقایق ابتدایی، به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، فشار عرضه مقداری افزایش یافت اما در مجموع بازار نسبتا خوبی را شاهد بودیم. نکته مهم اینکه این روزها به دلیل نبود نقدینگی کافی، حرکت بازار یکپارچه نیست و در واقع حرکت پول از صنعتی به صنعتی دیگر را شاهد هستیم. اما در شرایطی تا بعدازظهر روز پنجشنبه انتظار می‌رفت که بازار روز شنبه با افزایش تقاضا کار خود را آغاز کند که به یکباره رسیدن دستور رئیس‌جمهور مبنی بر خودداری از هرگونه افزایش قیمت خودرو و همچنین عدم عجله برای حذف ارز 4.200 تومانی تعطیلات سهامداران را سیاه کرد !!

هر چند که در نهایت دولت راهی به غیر از براندازی قیمت‌گذاری دستوری و حذف ارز 4.200 تومانی ندارد و دیر و یا زود این اتفاق رخ خواهد داد اما به هر جهت اخذ چنین تصمیمات شتاب‌زده‌ای آن هم در روزهای پایانی هفته نشان از قدرت مافیا در اقتصاد کشور دارد. لذا طبیعتا بازار امروز به این اخبار، واکنش منفی نشان خواهد داد و این وظیفه رئیس محترم سازمان بورس و شورای عالی بورس است که در مقابل چنین تصمیماتی موضع‌گیری نموده و از حق و حقوق سهامداران دفاع کنند. بازار کماکان به اعتمادسازی نیاز دارد. تحولات 10 روز اخیر به وضوح نشان داد که حذف مداخلات دولتی بزرگترین حمایت از بازار است. پیگیری‌ها برای اصلاح مداخلات دولت در کلیه صنایع با قوت باید ادامه داشته باشد؛ چراکه این اقدامات متضمن استمرار سودسازی صنایع و رشد پایدار بازار در سالیان متمادی خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

2

1

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها ادعا کرد که واشنگتن به دنبال تعامل سازنده در وین است. ما صادقانه در بیانیه‌های خود اعلام کرده‌ایم که معتقدیم بازگشت متقابل مشترک به پایبندی به تعهدات برجامی همچنان موثرترین روش برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به صورت دائمی و قابل تایید است. معتقدیم که نتیجه دیپلماتیک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع آمریکا و همچنین منافع متحدان و همکاران ما در منطقه است. به همین دلیل ما همچنان به دنبال تعامل سازنده در وین در پی از سرگیری مذاکرات در پایان ماه جاری (نوامبر) هستیم.

* معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، گفت: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد. موضوع اصلی که الان (درباره مذاکرات هشتم آذر در وین) پیش‌رو داریم، پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

* ارز 4.200 تومانی در مسیر حذف قرار گرفت. سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. حسینی افزود: در این لایحه به منظور جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزی وارداتی و همچنین بروز خشکسالی در سال جاری و به جهت اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات مصرف پزشکی، به دولت اجازه داده می‌شود تا نسبت به افزایش سقف اعتبار موضوع جزء (۳) بند (ب) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تخصیص ارزش سهام با مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز اقدام نماید و درآمد حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین شده است را به میزان و روشی که توسط دولت تعیین می‌گردد به افراد مشمول پرداخت کند. وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های ذیربط نیز موظفند سیاست‌گذاری و فرایند تخصیص، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول، به‌ هنگام و با قیمت مناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف‌کننده نهایی برسد. ضمن آنکه دولت مجاز شده تا در صورت عدم کفایت منابع تخصیص یافته برای پرداخت یارانه، مابه التفاوت را از محل جابجایی ردیف‌های جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تامین نماید.

* البته پنجشنبه شب خبر رسید که در جلسه رئیس‌جمهور با اقتصاددانان طرح حذف ارز 4.200 تومانی مطرح بود که خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور دغدغه‌ها را شنیدند و گفتند که برای حذف ارز 4.200 تومانی عجله‌ای نداریم و ممکن است ارز 4.200 تومانی را تا سال ۱۴۰۱ حفظ کنیم.

* بر اساس اعلام بانک مرکزی: پایه پولی در پایان شهریور ماه با رشد 39.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 5.219 هزار میلیارد تومان رسید. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی با ۳5.6 درصد بیشترین اثر را بر افزایش پایه پولی داشته ‌است. نقدینگی نیز در شهریور ماه با رشد 40.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 4.067 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که در مرداد ماه رشد نقطه ‌به ‌نقطه نقدینگی برابر با 39.1 درصد بود که حاکی از افزایش رشد آن در ماه پایانی تابستان است. نقدینگی در 6 ماه نخست سال نیز رشد 17 درصدی را نشان می‌دهد. ضریب فزاینده نقدینگی نیز در این ماه به عدد 7.84 رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش 0.24 واحدی را نشان می‌دهد. همچنین نسبت پول به شبه پول در این ماه برابر با 3.98 واحد بوده که نسبت به مرداد کاهش یافته ‌است.

4) بررسی صنایع :

* در بازار چهارشنبه با توقف 3 نماد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، شاهد آتش‌بازی و حرکات مارپیچ خودروسازان در جاده مخصوص بودیم. در شرایطی خبر حذف قیمت‌گذاری دستوری فعالان بازار را به سودده شدن این صنعت امیدوار کرده بود که به یکباره پنجشنبه شب خبر رسید که با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر خودداری از هرگونه افزایش قیمت و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هر گونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل بازگردد. جالب است که حالا خودروسازان باید شفاف‌سازی دهند که خبری از افزایش نرخ نیست. به نظر صدای رسانه‌ها و فضای مجازی این‌بار آنقدری بلند است که به زودی دولت راهی به غیر از پذیرش و برگشت به تصمیم روزهای قبل نداشته باشد. برخی از تحلیلگران تکنیکی معتقدند که شاخص این صنعت وارد موج 5 افزایشی بلندمدتی شده است. طی روزهای اخیر هم عنوان کردیم که احتمالا در میان‌مدت تحولات بااهمیتی را در وضعیت صنعت (فارغ از وضعیت تابلو معاملات) داشته باشیم. برای امروز طبیعتا موج عرضه در این گروه بالا خواهد گرفت. با این حال توصیه می‌شود روند معاملات و حجم دادوستدها را به شدت زیر نظر داشته باشید. با توجه به وضعیت و ابهامات موجود، تحلیلی در کوتاه‌مدت از نمادها نداریم اما بعید نمی‌دانیم که افت روزهای پیش رو فرصت خرید باشد.

* اما در گروه بانکی روند معاملات سر و شکل خوبی گرفته است. با این حال جو بازار امروز احتمالا بانک‌ها را هم به حاشیه براند ! از مهمترین اتفاقات بازار چهارشنبه می‌توان به بازگشت وبملت با رشد بیش از 5 درصدی به تابلوی معاملات اشاره داشت. وبملت اگر بتواند در سطوحی بالاتر از 355 تومان تثبیت شود، کار مهمی انجام داده و مرور می‌تواند کانال 400 تومانی را پس بگیرد. البته با توجه به اتفاقات اخیر، فروشنده‌های زیادی در این سهم خواهیم داشت و همین موضوع مانعی برای رشد پر شتاب وبملت خواهد بود. اما در سوی دیگر وبصادر را داریم که کورلیشن مثبت جالبی با خودرو دارد. وبصادر چنانچه بتواند با چنگ و دندان کانال 200 تومانی را حفظ نماید، راهی هدف نخست 230 تومانی خواهد شد. اما وتجارت از نظر تکنیکی یک سر و گردن بالاتر از وبصادر و وبملت است. 250 تومان برابر با سقف کانال نزولی بلندمدتی، نخستین هدف وتجارتی‌ها است که پس از کمی اصلاح محقق خواهد شد. و در نهایت اشاره به ونوین داشته باشیم که خیز بلندی برای گذر از مقاومت 365 تومانی که اخیرا با آن برخورد کرده بود، برداشته است. گذر احتمالی از این سد، فضا را برای پیشروی تا هدف میان‌مدتی 500 تومانی هموار خواهد کرد. توصیه می‌شود یکی از نمادهای بنیادی این گروه را در منفی‌ها زیر نظر داشته باشید. چراکه ارزش بازار بانکها بسیار جذاب است.

* در گروه دارویی روند معاملات نوسانی دنبال می‌شود اما حالا که بحث حدف ارز 4.200 تومانی جدی شده است، انتظار می‌رود به مرور نمادهای بنیادی این گروه در مسیر رشد قرار بگیرند. توجه به این نکته ضروری است که اخیرا بسیاری از شرکتها مجوز افزایش نرخ فروش برخی از محصولات را گرفته‌اند و این رویداد تقویت‌کننده سود آنها در نیمه دوم سال خواهد بود. در این گروه باید سراغ نمادهایی رفت که از نظر بنیادی و تکنیکی شرایط ایده‌آل‌تری داشته باشند. به عنوان مثال در بررسی‌هایی که اخیرا صورت گرفت، نمادهایی نظیر دپارس، داسوه، هجرت و دکیمی گزینه‌های جذاب با P/E معقول هستند. در کنار نمادهای یاد شده، دعبید، دسبحان و شفا هم از نظر تکنیکی شرایط خوبی دارند. البته برخی از نمادها هم صرفا بر اساس بازی‌های پروژه‌ای و شرایط خوبی تکنیکی نوسان می‌کنند. به عنوان مثال دجابر یکی از نمادهای مورد توجه است که طی 6 روز معاملاتی بازدهی بیش از 30 درصدی را رقم زده است. دجابر با همین فرمان درصورت گذر از سطوح 1.550 تومانی، پتانسیل دستیابی به تارگت 1.800 تومانی را دارد.

* و در نهایت مختصر اشاره‌ای به گروه غذایی داشته باشیم. در یک ساعت پایانی بازار روز چهارشنبه بود که خبر رسید حذف ارز 4.200 تومانی در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت اما پنجشنبه شب گفته شد که فعلا عجله‌ای برای اجرای این طرح نیست. واقعا نمی‌دانیم در این شرایط چه تحلیلی برای بازار می‌توان داشت. اما حالا که لفظ این موضوع به میان آمده، تلاش‌های شورای عالی بورس و رئیس سازمان می‌توانند صدای سهامداران را منعکس کنند و حق سهامداران را بگیرند. در این گروه غبشهر یکی از بهترین گزینه‌ها است که علاوه بر نفع از موضوع یاد شده برنامه افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد و به زودی راهی مجمع فوق‌العاده می‌شود. به نظر منفی‌های غبشهر فرصت خرید برای یک بازدهی مناسب تا پایان سال باشد. غبشهر 30 آبان راهی مجمع فوق‌الذع خواهد شد. غکورش دیگر نمادی بود که در بازار چهارشنبه به قیمت‌های درصد مثبت و صف خرید سنگین رسید. فروش این سهم در ماه‌های اخیر جالب نبود اما حذف ارز 4.200 تومانی باری دیگر فروش شرکت را تقویت خواهد کرد. غکورش چناچه از سد 5.100 تومانی گذر نماید، راهی کانال 6 هزار تومانی خواهد شد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه داروسازی، یکی از نمادهایی که به لطف بهبود سودآوری در حال شکست توامان P/E است، پخش هجرت است. اصلاح قیمت این سهم از زمان ریزش تاریخی بورس در مرداد 99، بیش از 40 درصد بوده است. 4 شرکت داروسازی فارابی، داروسازی تهران شیمی، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و پارس دارو با 83 درصد، مدیریت شرکت را بر عهده دارند. لذا شناوری سهم محدوده بوده و همین عامل می‌تواند در روند صعودی، بر شتاب رشد قیمت بیافزاید. در ادامه این گزارش به بررسی وضعیت بنیادی شرکت خواهیم پرداخت. موضوع فعالیت شرکت عبارت از خرید، فروش، واردات و صادرات هر گونه مواد و محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر شرکت‌ها، انعقاد قراردادهای مربوط به دادن و گرفتن حق امتیاز مربوط به تولید و توزیع محصولات فوق و انجام کلیه امور بازرگانی مجاز درخصوص محصولات مذکور است. شرکت پخش هجرت در نخستین فصل سال 1400 با ارائه خدماتی به ارزش 12.398 میلیارد ریال به سود 687 ریالی رسید. فروش 3 ماه دوم با جهش 51 درصدی به 18.687 میلیارد ریال و سود خالص به 1.370 ریال رسید. حاشیه سود ناخالص در فصل بهار 14 و در تابستان 15 درصد بوده و شرکت شرایط با ثباتی دارد. نکته مهم اینکه کل سود سال گذشته در حالی 1.929 ریال بوده که شرکت در همین 6 ماه ابتدای سال با تحقق سود 2.057 ریالی، رکورد 12 ماهه 99 را شکسته است. لازم به ذکر است که پخش هجرت در مهر ماه فروش 5.883 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده که در حدود 5 درصد کمتر از میانگین فروش تابستان است. بنابراین چنانچه وضعیت را به شکل خطی نگاه کنیم، هجرت در نیمه دوم سال قابلیت رسیدن به درآمد بیش از 32.000 میلیارد ریالی و سود خالص 4.800 – 5.000 ریالی را دارد. قیمت فعلی سهم در حدود 29.000 ریال است. این یعنی P/E هجرت نزدیک به 6 واحد است. P/E صنعت داروسازی حدود 8 واحد است. بنابراین قیمت‌های فعلی هجرت از جذابیت نسبتا مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. به لحاظ تکنیکی، روند حرکتی هجرت با ترسیم خطوط مورب کانالیزه شده و سهم اکنون درون یک الگوی مثلث متقارن در راستای تکمیل آخرین شاخه اصلاحی تا نقطه E در نوسان است. محدوده 2.470 – 2.710 تومان برابر با تراکم Fibo Ret50% و Fibo Ret61.8% مهمترین سطح حمایتی هجرت محسوب می‌شود و انتظار می‌رود برگشت قیمت از محدوده زمانی 16 الی 19 نوامبر (از نیمه‌های هفته آینده) رخ دهد. بنابراین می‌توان خرید پله‌ای را در دستور کار داشت.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) امیری مدیرمالی شرکت پتروشیمی پارس درخصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه این شرکت گفت: کارشناس مورد نظر را از میان کارشناسان دادگستری که قرار است گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت را تایید کنند انتخاب کرده‌ایم و به نظر می‌رسد تا هفته آینده گزارش شرکت نهایی شود و وارد مرحله تایید سازمان بورس شود.

ب) علیرضا قزوینی زاده مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: از نیمه خرداد ماه سال جاری تا کنون، ۱۲ واحد عملیاتی در قالب 4 دوره تعمیرات اساسی مهم انجام شده است.

ج) بنابر اعلام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، پذیره‌نویسی سهام شرکت تجلی از طریق عرضه عمومی سه‌شنبه 2 آذر سال 1400 در فرابورس ایران انجام می‌شود. در این عرضه 15 درصد از سهام شرکت تجلی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی با هر سهم قیمت 1.000 ریال برای عموم مردم عرضه خواهد شد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (51 درصد)، شرکت چادرملو (17 درصد) و شرکت گل‌گهر (17 درصد) از دیگر سهامداران شرکت می‌باشند. تجلی توسعه معادن و فلزات پیش از این و با افزایش سرمایه 620 هزار درصدی از یک میلیارد تومان به 6 هزار و 200 میلیارد تومان بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرده بود. در حال حاضر این شرکت پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد، شامل گندله‌سازی، آهن اسفنجی و فولادسازی را در دست احداث دارد و از پروژه‌های آتی می‌توان به ساخت اسکله بندرعباس و اکتشاف و استخراج از معادن جدید اشاره کرد.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است  ...

گالری تصاویر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24