Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با افزایش فشار عرضه‌ها طی نیمه دوم معاملات روز گذشته و در پی اصلاح قیمت دلار و همچنین رسیدن شاخص به ناحیه مقاومتی خود، در ابتدای بازار امروز شاهد حضور پررنگ سهامداران در عرضه‌ها به ویژه در نمادهای .......

تداوم رفتار امیدوار کننده سهامداران!

بورس24 - میثم بهرامی: با افزایش فشار عرضه‌ها طی نیمه دوم معاملات روز گذشته و در پی اصلاح قیمت دلار و همچنین رسیدن شاخص به ناحیه مقاومتی خود، در ابتدای بازار امروز شاهد حضور پررنگ سهامداران در عرضه‌ها به ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، گروه محصولات شیمایی، گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی و همچنین نمادهای بزرگ گروه بانکی و خودرویی بودیم چنانکه با افت قیمت در گروه‌های مذکور، شاخص نیز با روندی نزولی و در بازه‌های منفی کار خود را آغاز نمود.

حرکت شاخص در بازه‌های منفی همچنین خود باعث افزایش هیجانات در میان سرمایه‌گذاران حقیقی گردید چنانکه حتی در برخی نمادهای مثبت نیز با توجه به جو منفی حاکم بر بازار، معاملات به بازه‌های منفی کشیده شد که این موضوع خود تداوم حرکت نزولی شاخص را در نیمه اول معاملات به همراه داشت.

در نیمه دوم بازار اما بار دیگر گشایش معاملات بازار ارز در بازه‌های مثبت و رشد قیمت دلار باعث افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهایی کامودیتی محور بازار شد و با افزایش حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهایی همچون شبریز، شتران و شراز در گروه فرآورده‌های نفتی، فملی و فولاد در گروه فلزات اساسی و نمادهای ومعادن، کگل و کچاد در گروه استخراج کانه‌های فلزی، معاملات در نمادهای مذکور به بازه‌های مثبت بازگشت که این موضوع خود توقف افت شاخص و بازگشت آن به روند صعودی را به همراه داشت.

با کشیده شدن معاملات نمادهای شاخص و پرطرفدار بازار به بازه‌های مثبت و آغاز دوباره روند صعودی شاخص کل، در کلیت بازار بر فشار تقاضا افزوده و از فشار عرضه‌ها کاسته شد چنانکه در نمادهایی همچون وبصادر، وبملت و وپاسار در گروه بانکی و نمادهای خگستر و خزامیا در گروه خودرو نیز شاهد بازگشت معاملات به بازه‌های مثبت بودیم و این در حالی است که قیمت‌های پایانی در نمادهای مذکور همچنان در بازه‌های منفی باقی ماند. با بازگشت دوباره اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار و همچنین حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ و پرطرفدار، شاخص کل نیز طی نیمه دوم معاملات با روندی صعودی کار خود را دنبال نمود و درنهایت با روندی صعودی ولی با ناشی از کاهش در نیمه اول بازار، با افتی 0.11 درصدی در 1384015.12 واحد به کار خود پایان داد.

بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1384994.55 واحد و کمترین مقدار آن نیز 1379163.42 واحد گزارش شده است. نمادهای فارس با تأثیر 1145.8 واحد، شبندر با تأثیر 670.42 واحد، اخابر با تأثیر 524 واحد، شستا با تأثیر 425.2 واحد و نماد فملی با تأثیر 399.23 واحد از جمله نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص بودند. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص نیز طی بازار امروز مربوط به نمادهای فولاد با تأثیر 731.1 واحد، نوری با تأثیر 530 واحد، خودرو با تأثیر 383.9 واحد، تاپیکو با تأثیر 325.4 واحد و نماد وتجارت با تأثیر 307.3 واحد بود.

از طرفی اما با وجود افت قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص بازار و ناشی از آغاز به کار برخی نمادها و گروه‌ها همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته و همچنین برخی از نمادهای گروه سیمان و گروه محصولات غذایی در بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن اما برخلاف شاخص کل در دقایق ابتدایی با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود. اما درنهایت با افزایش حجم معاملات نمادهای منفی و درنتیجه کاهش قیمت‌های پایانی آن‌ها و همچنین کشیده شدن معاملات نمادهای کوچک بازار به بازه‌های منفی در پی جو هیجانی و منفی حاکم بر بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز بار دیگر روند نزولی و منفی را در پیش گرفت.

در نیمه دوم بازار اما با وجود باقی ماندن معاملات بسیاری از نمادهای کوچک در بازه‌های منفی و در پی رشد قیمت در نمادهای کامودیتی محور و شاخص ساز و همچنین برخی نمادها و گروه‌های کوچک بازار همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل از افت باز ایستاده و با سرعتی کمتر نسبت به شاخص کل روند صعودی را طی نمود چنانکه درنهایت این شاخص نیز با روندی صعودی ولی با افتی 0.45 درصد به کار خود پایان داد و این در حالی است که با بازگشت معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و همچنین نمادهای بزرگ گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، شاخص سی شرکت بزرگ درنهایت رشدی 0.12 درصد و شاخص پنجاه شرکت فعال رشدی 0.01 درصد را تجربه نمودند.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات 5 دیآمار جهانی 5 دی

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 664 نماد حدود 79 نماد با صف خرید و حدود 70 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل 5 دی

شاخص کل هم وزن

شاخص کل هم وزن 5 دی

شاخص در نیمه اول بازار:

 در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 6,342 واحدی معادل 0.45 درصد افت در سطح یک میلیون و 379 هزار و 163 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 2,175 واحدی معادل 0.60 درصد به سطح 359 هزار و 733 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 670  نماد حاضر، 47 نماد در صف خرید و 96 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با عقب نشنی 1,489 واحدی معادل 0.1 درصد کاهش  نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 384 هزار و 15 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 1,637 واحد کاهش معادل 0.5 درصد، در مدار 360 هزار و 271 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 678 نماد حاضر، 46 نماد در صف خرید و 19 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی و در گروه شرکتهای چند رشته ای صنعتی قرار دارد. این نماد امروز در مدار مثبت بازگشایی شد. در طی معاملات نیز روند متعادل و نوسانی را در پیش گرفت و در نهایت نیز در مدار مثبت بسته شد. ارزش معاملات این نماد در روز جاری 2,031.373 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 181 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 93 درصد خریداران حقیقی بودند. در دومین روز معاملاتی هفته، بیش از 95 درصد فروشندگان شستا، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها 5 دی

برترین تقاضا:

در روز جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران با ارزش حدودی 616.533 میلیارد ریال بوده است.


برترین تقاضا 5 دی

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد پالایش با ارزش معاملات ۳,۶۳۹.۴۳ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 15 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 3,416 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه فرآورده های نفتی بوده است.


بیشترین حجم

بیشترین تقاضا

ورود و خروج پول حقیقی:

حقیقی ها

جدول بالا نمادهایی را که در آن ها بیشترین ورود و خروج پول حقیقی صورت گرفته است، نمایش می دهد. در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد شبندر، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. گروه مخابرات بیشترین میزان ورود پول حقیقی را داشت. در مقابل، فلزات اساسی نیز بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. در پایان بازار روز یکشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 396 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

حقیقی ها

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 5 دی 1400، 15 نماد با داد و ستد 4 تا 17 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند.

در صدر این فهرست، شرکت ایران خودرو دیزل ‌با نماد خاور با حجم معاملات 17 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا 98.6 درصد و در سمت عرضه 96.2 درصد بوده است. این سهم پس از بازگشایی در مدار مثبت به صورت متعادل شروع به کار کرده و  سرانجام در بازه مثبت و در سقف قیمتی و با صف خرید حدود 30 میلیون سهمی کار خود را به پایان برده است.

در ادامه نمادهای غبشهر، فسرب، کمرجان، لپیام، فپنتا، زشگزا، سفار، زمگسا، کدما، زبینا، کایتا، بموتو، زماهان و حخزر در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله از نوع سهامی را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس بازدهی ماهانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

در ادامه جان گرفتن نسبی عرضه ها در نیمه دوم بازار دیروز، امروز شاهد آغاز معاملات با حضور سمت عرضه و روند نزولی آرام نماگرها در نیمه اول معاملات بودیم. اما رفته رفته روند معاملات متعادلتر شد و همزمان با رنج کشی های مثبت در برخی نمادها همچون شبندر، شپنا، فملی و ... سمت تقاضا در کلیت بازار جان گرفت. به طوری که شاخص کل و هم وزن بخشی از افت خود را جبران کردند. ارزش معاملات خرد کاهش یافت و تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شد.

همانطور که دیروز نیز گفتیم، عرضه های ابتدای هفته به دلیل نزدیکی به مقاومت پیش رو، انتشار گزارشات ماهانه در نزدیکی انتهای سال مالی و سیو سود برخی سهامداران با توجه به نوسانات چندماه گذشته بوده و بنابراین بروز روندهای آرامتر و متعادلتر و حتی بروز عرضه ها پس از چند روز صعود نمی تواند چالش برانگیز باشد و از تغییر جو بازار حکایت کند. به گونه ای دیگر این در جا زدن های در چنین نقطه ای طبیعی است و بعید است که شاخص نزول قوی همچون ماه های قبل را رویت کرده و به کانال 1.2 میلیون واحد وارد شود.

البته قبلا وعده‌‌‌‌ها و مصوباتی همچون بحث قیمت گذاری خودرو نیز بوده که یا متوقف شده یا با تاخیر عملی شده اند که اعتماد بازار را خدشه دار کرده اند، بنابراین تکرار چنین مسائلی سبب شده تا برخی منتظر اجرای این تصمیمات و ورود به بازار با ریسک کمتری هستند. این ها نشان می دهد که تا بازگشت اعتماد عمومی به بازار فاصله داریم.

بنابراین از آنجا که هیجانات و عدم اعتماد شاید اندکی بر مسیر رشد قیمت سهام فشار وارد کنند و نتوان در خصوص روند آینده اظهار نظر رسمی کرد اما با تمام این ها معتقدیم که با وجود اینکه سطوح فعلی ارزش معاملات برای اعلام شروع روند صعودی زود است، اما به نظر می رسد که نکات مثبت همچون بسته حمایتی ده بندی و جزئیات آن به خصوص مواردی چون حذف ارز 4200 تومانی و رشد آرام نرخ نیمایی و تاثیراتش بر سودآوری شرکت ها در کنار عواملی چون جذابیت بنیادی نمادها و قرارگیری قیمت ها در سطوح پایین و گزارشات مثبت اغلب شرکت ها به حدی تاثیرگذار بوده اند که جو بازار را بهتر کنند و تمایل به عرضه را کاهش دهند و ریسک سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت را کم کنند. هرچند فعالان معتقدند که اظهارات سلیقه ای و تصمیمات دستوری باید به تدریج سایه خود را از سر بازار کم کنند تا شوک ها و ریسک های سرمایه گذاری در بازار کم شود و در پی آن ارزش معاملات در محدوده های قابل قبولی تثبیت شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، افزایش ارزش معاملات می تواند محرکی برای ورود نقدینگی های بزرگتر به بازار سرمایه و بهبود شرایط باشد.

حال با توجه به روند چندروز گذشته و روند نیمه دوم بازار امروز و گفته های بالا انتظار می رود روند روزهای آینده مطلوبتر و معقول تر باشد و بازار فردا با حضور سمت تقاضا آغاز شود و سرمایه گذاران خوشبین وضعیت متعادل و قابل قبولی را رقم بزنند.

در خبرها آمده است که:

ابلاغ بخشنامه‌ای برای تسهیل صادرات، بزودی

رییس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه‌ای برای تسهیل صادرات و عملکرد صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد.

صالح آبادی، نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران:

ایجاد کمیته مشترک شامل همه دستگاه‌های دولتی مرتبط و بخش خصوصی ضروری است و از این ایده استقبال می‌کنیم. به این همکاری و تعامل خوشبین هستم و اعتقاد دارم سال آینده بهتر از امسال خواهد بود.در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت ارزی بهتر بوده است.در ۹ ماهه پارسال ۳۶.۵ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که این آمار در مدت مشابه سال جاری ۴۰ میلیارد دلار بوده است.کارگروه مشترکی با وزیر صمت تشکیل دادیم و مرتب جلسه داریم که این تعامل با همکاری بخش خصوصی تداوم خواهد یافت. (ایبنا)

مجلس با کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه موافقت کرد

طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه با ۱۷۶ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۵۶ نماینده حاضر تصویب شد که بر اساس آن لایحه بودجه، در مهلتی معین، ابتدا به کمیسیون تلفیق می رود و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در این کمیسیون، به صحن علنی خواهد رفت. در صورت رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به دولت باز خواهد گشت. (باشگاه خبرنگاران)

خبر جدید درباره کد‌های بورسی مسدود شده

سروش خواجه حق‌وردی، معاونت نظارت بازار، در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری، رسما اعلام کرد: دریافت تعهدنامه از مشتریان برخط دیگر الزامی نیست و کارگزاران می‌توانند براساس رویه‌های مورد نظر خود به رفع محدودیت اقدام کنند. (اقتصاد نیوز)

مخبر: آزادسازی ارز ترجیحی برای دارو مطرح نیست

معاون اول رئیس‌جمهور:

آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه‌مدت و نه در بلندمدت به هیچ‌وجه در دولت مطرح نیست. انتظار می‌رود صنایع داروسازی با قیمت‌گذاری مناسب به رفع نیازمندی‌های دارویی کشور کمک کنند. (بورس نیوز)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • شرکت بیمه رازی  پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خسارت متروی تهران اعلام نمود با توجه به اینکه شرکت بیمه رازی به عنوان بیمه گر قرارداد متروی تهران می باشد، فلذا خسارت ناشی از حادثه به بیمه نامه های مذکور مطابق با برآوردهای اولیه و کارشناسی انجام شده بسیار کم اهمیت بوده و هیچ گونه تاثیر معناداری بر سود (زیان) شرکت بیمه رازی به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های بیمه خصوصی ندارد، همچنین با توجه به پوشش های اتکایی این قرارداد، مجموع سهم این شرکت از خسارت وارده کمتر از 10 میلیارد ریال می باشد.
  • هیأت مدیره شرکت رادیاتور ایران افزایش سرمایه 210 درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب رساند.
  • شرکت لیزینگ رایان سایپا اعلام داشت با عنایت به برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به مبلغ 825 میلیارد ریال گزارش مربوط به عملکرد منتهی به اسفند 1399 اعلام می گردد. هم چنین مبلغ مابه التفاوت برگ تشخیص و مالیات ابرازی را به عنوان تعدیل سنواتی در دفاتر دوره جاری منعکس نموده است.
  • شرکت تولی پرس اعلام داشت پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری ایلنا مبنی بر کاهش تعداد کارگران به استحضار می رساند در زمان انتقال مالکیت شرکت تولی پرس در سال 1390 مطابق مدارک موثق موجود (پیوستی)، تعداد نیروی کار شاغل در شرکت، 364 نفر بوده است که با بازنشسته شدن تعدادی از نیروها طی 10 سال گذشته، در حال حاضر تعداد 337 نفر کارگر در این مجموعه مشغول به کار می باشند و هیچگونه تعدیلی صورت نپذیرفته است
  • شرکت سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمال توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت انتخاب بازارگردان بر اساس دستورالعمل های مربوطه ارائه داد.
  • شرکت صنایع شیمیایی سینا اعلام نمود که افزایش عمر مفید برآوردی ماشین آلات و تجهیزات به استحضار می رساند : 1- در مورد مدارک و مستندات ، هیئت کارشناسی کانون کارشناسان دادگشتری استان فارس طی نامه 1040.ک - هـ - 400 مورخ 1400.10.04 برآورد طول عمر دارایی های مذکور را 20 سال اعلام نموده اند . ( نامه هیئت کارشناسی به پیوست تقدیم می گردد ). 2- آثار مالی تغییر عمر مفید دارایی های مذکور از 15 سال به 20 سال ، عملکرد سال مالی منتهی به 1400.12.29 مبلغ 13,237 میلیون ریال و سنوات آتی مبلغ 52,947 میلیون ریال می باشد .
  • شرکت گروه صنعتی سدید پیرو شایعات منتشر شده در فضای مجازی شفاف سازی نمود و اعلام کرد در خصوص پرونده موسوم به فراب از آخرین شفاف سازی تغییری در وضعیت پرونده بصورت رسمی از طرف مراجع قضائی به شرکت ابلاغ نگردیده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24