Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فوتبال یک صنعت عظیم است که از بزرگ ترین باشگاه ها در جهان تشکیل شده است. به دلیل علاقه میلیاردها نفر در جهان به این رشته ورزشی و ظرفیت بالای ایجاد درآمد در این رشته، ارزش بازار باشگاه های بزرگ قابل ملاحظه است البته طی دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا برخی از منابع درآمدی باشگاه ها از میان رفته است اما به تدریج همزمان با مهار شدن همه گیری و انجام مسابقات به شیوه قبل، بار دیگر درآمد باشگاه ها افزایش خواهد یافت.

سُرخابی های ما و سُرخابی های جهان!

بورس24 : فوتبال یک صنعت عظیم است که از بزرگ ترین باشگاه ها در جهان تشکیل شده است. به دلیل علاقه میلیاردها نفر در جهان به این رشته ورزشی و ظرفیت بالای ایجاد درآمد در این رشته، ارزش بازار باشگاه های بزرگ قابل ملاحظه است البته طی دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا برخی از منابع درآمدی باشگاه ها از میان رفته است ، اما به تدریج همزمان با مهار شدن همه گیری و انجام مسابقات به شیوه قبل، بار دیگر درآمد باشگاه ها افزایش خواهد یافت. البته هزینه های باشگاه های بزرگ چشمگیر است بنابراین سود آن ها اغلب بالا نیست و در برخی موارد، عملکرد سهام آن ها در بورس بسیار منفی بوده است.

منابع درآمد باشگاه ها

باشگاه های بزرگ اغلب منابع درآمدی متعدد دارند: نام های تجاری نظیر نایکی، آدیداس و پوما قراردادهای اسپانسری با باشگاه های ورزشی و تیم‌های ملی دارند. از سوی دیگر، شبکه های تلویزیونی برای دریافت حق پخش مسابقات، قراردادهای میلیون دلاری با باشگاه‌ها منعقد می‌کنند. منبع دیگر درآمد باشگاه‌ها فروش بلیت مسابقات است. به دلیل پویایی منابع درآمد باشگاه‌ها، علاقمندان به این رشته ورزشی و عموم سرمایه‌گذاران، به خرید سهام باشگاه های بزرگ تمایل داشته اند البته در این زمینه باید بسیار دقت کرد زیرا عملکرد برخی از آن ها طی سال‌های اخیر منفی است.

عوامل موثر بر قیمت سهام

اما چه عواملی بر قیمت سهام باشگاه ها تاثیر می گذارند؟ نخستین عامل مسلما عرضه و تقاضاست. دومین عامل، وضعیت مالی باشگاه است. برخی باشگاه ها بدهی بسیار بالا دارند برای مثال بدهی یوونتوس از ۲۸۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ به ۳۸۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت و برخی معتقدند افزایش بدهی ها حاصل رشد مخارج باشگاه است.

نتیجه بازی ها سومین عامل موثر بر قیمت سهام باشگاه هاست. اگر یک باشگاه فصل بسیار خوبی را پشت سر گذارد قیمت سهام آن به راحتی افزایش می‌یابد. نقل و انتقال بازیکنان عامل چهارم است. اخبار و شایعات درباره یک قرارداد جدید می‌تواند بر علاقه طرفداران تیم برای خرید سهام بیفزاید. عامل پنجم، رسوایی هاست.

رویدادهای جنجالی که به بازیکنان، مدیران باشگاه یا تیم مربوط باشد بر قیمت سهام تیم اثر می گذارد. در نهایت اسپانسرشیپ بر قیمت سهام باشگاه اثر دارد. اسپانسر شدن نام های تجاری بزرگ به این معناست که باشگاه پول بیشتری به دست می‌آورد و وضعیت مالی آن بهتر خواهد شد.

در زیر به ارزش بازار بزرگ ترین باشگاه های جهان اشاره می کنیم. یک نکته مهم این است که برخی باشگاه های بزرگ در بورس عرضه نشده و همه نمی توانند در مالکیت آن ها سهیم شوند. برخی باشگاه ها به سرمایه گذاران در آن تعلق دارد. فهرست زیر از چند منبع تهیه شده و شامل باشگاه هایی است که سهام آن ها در بورس عرضه شده و قابل معامله است.

در نخستین جایگاه منچستریونایتد با 2.1 میلیارد دلار ارزش بازار قرار دارد. سهام این باشگاه در بورس نیویورک عرضه شد و منابع درآمدی آن متعدد است. فروش بلیت برای مسابقات، اسپانسرشیپ یعنی نام های تجاری برای تبلیغ لوگوی خود به باشگاه پول پرداخت می‌کنند و در نهایت حق پخش مسابقات یعنی شبکه های تلویزیونی برای دریافت حق پخش مسابقات، مبالغی به باشگاه پرداخت می‌کنند و این بزرگ ترین منبع درآمد منچستریونایتد است. ۴۰ درصد کل درآمد باشگاه از محل حق پخش تلویزیونی مسابقات است. هزینه های این باشگاه بالاست و بازیکنان دستمزد بالا می گیرند. حاشیه سود منچستر یونایتد تنها سه درصد است و رشد درآمد کلی، ثابت مانده است. قیمت هر سهم باشگاه اکنون 12.6 دلار است. یک سال پیش قیمت‌ها در محدوده 14.7 دلار قرار داشت.

منچ

دومین باشگاه یوونتوس با ارزش بازار 900 میلیون دلار است. این باشگاه موفق ترین باشگاه ایتالیاست و بخش عمده درآمد آن از حق پخش تلویزیونی مسابقات و تبلیغات در رسانه ها به دست می آید. سهام این باشگاه سال ۲۰۰۱ در بورس ایتالیا عرضه شد اما اگر شما در عرضه اولیه، سهام آن را خریده بودید به شدت زیان می کردید زیرا اکنون قیمت سهم ها ۲۴ درصد پایین تر از ۲۰ سال پیش است. قیمت هر سهم این باشگاه اکنون 0.3 دلار است.

یو

سومین باشگاه دورتموند با ارزش بازار 485 میلیون دلار است. قیمت هر سهم این باشگاه 3.48 دلار است. درآمد اصلی باشگاه از حق پخش تلویزیونی مسابقات حاصل می‌شود. این باشگاه یک باشگاه بسیار سودده بوده و در ۹ سال از ۱۰ سال اخیر جریان نقدی مثبت داشته است البته عملکرد سهام آن در ۲۰ سال اخیر منفی است. طی یک سال اخیر قیمت سهام آن کمی کاهش یافته است.

دو

چهارمین باشگاه آژاکس با ارزش بازار 260 میلیون دلار است. سال ۱۹۹۸ سهام این باشگاه در بورس عرضه شد و مثل دیگر باشگاه‌ها، درآمد اصلی آن از حق پخش تلویزیونی مسابقات به دست می آید. قیمت هر سهم این باشگاه 12.9 یورو است و طی یک سال اخیر قیمت سهام آن کمی کاهش یافته است. طی سال های اخیر سود سالانه این باشگاه تقریبا ثابت و در محدوده 100 میلیون یورو بوده است. سود سرمایه گذاری در سهام این باشگاه از سود اوراق قرضه پایین‌تر است.

آژ

پنجمین باشگاه آ ث رم با 200 میلیون دلار ارزش بازار است. سهام این باشگاه سال 2000 عرضه شد و طی ۲۰ ساله اخیر قیمت سهام آن ها ۸۵ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر قیمت هر سهم این باشگاه 0.3 دلار است.

آث

ششمین باشگاه، سلتیک با ارزش بازار 102 میلیون دلار است. درآمد این باشگاه از محل حق پخش تلویزیونی مسابقات، کمتر از دیگر باشگاه هاست زیرا این تیم اسکاتلندی هواداران کمتری دارد. بخش اعظم درآمدهای باشگاه از محل فروش بلیط کسب می شود.

سل

هفتمین باشگاه، لاتسیو با ارزش بازار 75 میلیون دلار است. سهام این باشگاه بدترین عملکرد را در بین باشگاه‌های یاد شده داشته و قیمت آن سال های اخیر کاهش یافته است. قیمت ها اکنون نسبت به زمان عرضه اولیه بسیار پایین تر است. قیمت هر سهم این باشگاه اکنون حدود یک دلار است.

لا

این روزها خبرهای داغ پذیرش و عرضه سهام سرخ آبی ها یعنی پرسپولیس و استقلال را شاهد هستیم اما سری به صورت های مالی این دو شرکت می زنیم.

استقلال در سال مالی منتهی به تیر ماه 1400 با درآمد 126 میلیاردی و بهای تمام شده 130 میلیاردی به زیان ناخالص رسیده است. گفتنی است این باشگاه در نهایت به زیان خالص 12 میلیارد تومان رسیده است؛ همچنین استقلال در سال مالی قبل نیز با درآمد حدود 39 میلیاردی و بهای تمام شده بیش از 87 میلیاردی زیان ناخالص داشته و در نهایت  در سال مالی مذکور با زیان خالص 51 میلیاردی همراه شده است.

گفتنی است وضعیت عملیاتی استقلال اگر چه با زیان همراه بوده اما در سال 1400 هم از نظر درآمد زایی و هم کاهش زیان بهتر عمل کرده است.

در نهایت استقلال دارای زیان انباشته 232 میلیارد تومانی با سرمایه 719 میلیارد تومانی می باشد.

اما باشگاه پرسپولیس وضعیت بهتری دارد این باشگاه برای سال مالی منتهی به خرداد 1400 با درآمد نزدیک به 182 میلیارد تومانی مواجه شده است. بهای تمام شده نیز در سطوح 146 میلیارد تومان ثبت شده  تا در نهایت پرسپولیس سال مالی 1400را با سود خالص 14 میلیاردی به پایان برساند و تحول خوبی داشته باشد به خصوص این که این باشگاه در سال مالی قبل درآمد بیش از 87 میلیارد تومانی اما بهای تمام شده 129 میلیاردی داشته و در نهایت زیان ناخالص بیش از 41 میلیارد تومان و به زیان خالص بیش از 51 میلیارد تومان رسیده پس در نهایت باشگاه پرسپولیس از کمند زیاندهی خارج و به سود رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است این شرکت با سرمایه 701 میلیارد تومان دارای زیان انباشته 195 میلیاردی می باشد؛ اما با توجه به تغییر رویه و خروج از زیاندهی امید ها به کاهش بیش از پیش زیان انباشته وجود دارد که البته امری زمان بر خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24