Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ابهام هایی که درباره افق بازارهای مختلف وجود داشته کم نشده و سرمایه گذاران مشغول ارزیابی شرایط برای تصمیم گیری هستند. شاهد افت و خیزهای بزرگ در قیمت مواد خام و شاخص های مالی هستیم و انتظار می رود این وضعیت ادامه یابد. قطعا دیدگاه سرمایه گذاران درباره آینده بر بازارهای مختلف و اقتصاد تاثیر می گذارد. در حال حاضر دو سناریو ..

چقدر نگران آینده باشیم؟ دو سناریو درباره افق بازارها

بورس24 : هفته گذشته عملکرد برخی بورس های بزرگ از جمله بورس آمریکا منفی بود و عامل اصلی کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران، موضع‌گیری‌های بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست‌های پولی است. هفته قبل برخی داده های مهم از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر شد اما گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا و سخنان برخی مقامات این نهاد بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی داشتند. گزارش یاد شده نشان داد بانک مرکزی آماده است اقدامات فراگیرتر برای مهار تورم انجام دهد و قطعاً این رویکرد به بورس لطمه می‌زند. البته برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران نباید وحشت‌زده شوند زیرا تاثیر رویکرد جدید تا اندازه زیادی بر بازار گذاشته شده و شاهد سقوط شاخص های مالی نخواهیم بود.

هفته پیش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری بیشترین کاهش را داشت زیرا سرمایه گذاران پیش‌بینی می کنند افزایش نرخ های بهره به سود این شرکت ها لطمه خواهد زد. یکی از تحلیلگران موسسه آکسفورد اکانامیکس می گوید: "ابزار اصلی بانک مرکزی نرخ بهره است اما غیر از آن، بانک مرکزی تصمیم گرفته نقدینگی را از بازار خارج کند و پیش بینی شده میزان خرید اوراق قرضه سالانه هزار میلیارد دلار کاهش یابد. این یک رقم بزرگ است و قرار است سرمایه‌گذاران خصوصی این شکاف را پر کنند."

روز جمعه بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا به بالاترین میزان در ۳ سال اخیر رسید. اقداماتی که بانک مرکزی قصد دارد انجام دهد به این معناست که از دید این نهاد، ریسک رشد نرخ تورم و بالا باقی ماندن آن بالاست و باید بر مهار قیمت‌ها تمرکز کرد. در هفته پیش رو مثل چند هفته گذشته سرمایه‌گذاران بر اخبار جنگ در اوکراین، داده ها از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین و اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی آمریکا تمرکز خواهد کرد البته این هفته انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی مربوط به سه ماهه نخست سال جاری شروع می شود.

یکی از اقتصاددان ها می گوید انتظار می رود نرخ تورم در ماه گذشته 8.5 درصد بوده باشد و از ماه جاری نرخ تورم کاهش یابد.

تقویم اقتصاد جهان

فردا نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در چین و وضعیت بخش تولید صنعتی در انگلستان اعلام می‌شود و دو تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد. روز سه شنبه نرخ تورم در آلمان، شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو و نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه قبل اعلام خواهد شد. همچنین یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی می کند و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام می‌شود. هفته قبل عملکرد بازار نفت منفی بود و به نظر می رسد نگرانی ها درباره احتمال اختلال های بزرگ در عرضه نفت روسیه کمتر شده است. قرنطینه برخی شهرهای بزرگ چین و رشد شاخص دلار نیز دو عامل دیگر کاهش قیمت نفت هستند البته عدم قطعیت درباره آینده بازار ادامه دارد. اوپک پلاس در ماه‌های اخیر طبق برنامه قبلی خود هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه بر عرضه روزانه نفت خود افزوده است و به رغم تحولات بزرگ در بازار، تغییراتی در این برنامه نداده است. سال جاری میلادی تقاضای جهانی برای نفت افزایش خواهد یافت. در حال حاضر پیش‌بینی تحلیلگران این است که قیمت ها در سطوح بالا باقی می‌ماند.

روز چهارشنبه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته، نرخ تورم و وضعیت خرده‌فروشی در انگلستان و شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا مشخص خواهد شد. روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود. تصمیم هایی که درباره سیاست‌های پولی اتخاذ خواهد شد همچنین سخنان خانم لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اهمیت بالایی دارد. در این روز همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. روز جمعه یک روز آرام است و بازارهای آمریکا تعطیل هستند. در این روز نرخ تورم در ایتالیا و فرانسه مربوط به ماه قبل اعلام خواهد شد.

وضعیت نرخ های تورم در اقتصادهای بزرگ به ویژه آمریکا به یک موضوع مهم تبدیل شده و درباره رشد آن و سیاست هایی که بانک مرکزی برای مهار قیمت‌ها اتخاذ کرده و خواهد کرد نگرانی وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند نرخ تورم ماه گذشته به اوج خود رسیده و از این پس کاهش می یابد. اگر چنین باشد بانک مرکزی مجبور نیست تدابیر فراگیر برای مهار تورم اتخاذ کند در نتیجه نباید نگران بروز رکود در اقتصاد طی فصول آینده بود.

یک نکته مهم این است که درباره آینده ابهام های عمیق وجود دارد و سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد. سناریوی اول شامل رشد بیش از پیش نرخ تورم، افزایش سریع نرخ های بهره و شروع رکود در اقتصاد در سال آینده است. دومین سناریو، کاهش تدریجی نرخ تورم در ماه‌های آینده، رشد تدریجی نرخ های بهره در آمریکا و تعادل در اقتصاد طی فصول آینده است. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس احتمال بروز رکود در ۱۲ ماه آینده در اقتصاد آمریکا را ۳۵ درصد تخمین زده اند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24