Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه دی، از مجموع 5.097 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های شرکت، 58.06 درصد در سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و 41.94 درصد دیگر در سهام شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد. همچنین .....

چرا باید دوباره «تجلی» خرید!؟

بورس24 :  شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال ۱۳۹۱ با نام شرکت تجلی خودرو و با سرمایه یک میلیون تومانی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسید. سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۶ به یک میلیارد تومان افزایش یافت و شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. همچنین در بهار سال ۱۳۹۹ نام شرکت به «تجلی توسعه معادن و فلزات» تغییر کرد. در اسفند سال گذشته اساسنامه شرکت منطبق با اساسنامه شرکت‌های هلدینگ سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد.

«تجلی» هم‌چنین رکورد بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بازار سرمایه را به نام خود ثبت کرده است. این شرکت افزایش سرمایه نزدیک به ۶۲۰ هزار درصدی از محل مطالبات و آورده‌ نقدی را در دستور کار قرار داد و بنا به مجوز سازمان بورس افزایش سرمایه به مبلغ ۶۲۰۰ میلیارد تومان در تاریخ 19 دی ماه 1400 به ثبت رسید.

فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پروژه محور است. ایده تشکیل یک شرکت پروژه محور سهامی عام برای اولین بار در اسفند ماه سال ۹۸ در هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با محوریت تکمیل پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است. به این ترتیب تجلی، اولین شرکت پروژه محور سهامی عام در زنجیره فولاد است که در  آذر سال 1400 در فرابورس با قیمت پایه هزار ریال در گروه استخراج کانه های فلزی عرضه گردید. همچنین لازم به ذکر است از زمان عرضه تا کنون این سهم سودی 55 درصدی را نصیب سرمایه گذاران خود نموده است. روند تغییرات قیمت و حجم سهام مورد معامله از زمان عرضه تا کنون به صورت نمودار زیر می باشد:

تجلی

ترکیب مالکیت

عمده سهام شرکت در حال حاضر در اختیار هلدینگ سرمایه (ومعادن) قرار دارد و این شرکت به طور مستقیم مالک 55 درصد از سهام می‌باشد. ترکیب سهامداران شرکت بر اساس آخرین تغییرات تا تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1401 به صورت جدول زیر بوده است:

تجلی

ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها:

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه فروردین 1401، از مجموع 5.726 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های شرکت، 58.25 درصد در سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و 41.75 درصد دیگر در سهام شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد. همچنین از مجموع مبلغ 3.335 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های بورسی، 34 درصد در گروه استخراج کانه‌های فلزی، 24 درصد در گروه فلزات اساسی، 28 درصد در گروه تجارت عمده فروشی، 4 درصد در گروه مخابرات و ده درصد در سایر صنایع قرار دارد. از مجموع مبلغ 2.391 میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی نیز 87 درصد در گروه ساخت محصولات فلزی از جمله شرکت‌های صبا امید غرب خاورمیانه، صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و چندین شرکت دیگر قرار دارد که بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی این شرکت‌ها، تنها یکی از پروژه‌های شرکت سرمد به بهره برداری رسیده و طی سال مالی 99 با سرمایه 11 هزار میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 851 ریال محقق نموده است.


تجلی

از دیگر دارایی‌های غیر بورسی شرکت می‌توان به پروژه‌های در دست احداث این شرکت اشاره نمود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. اجرای پروژه فولادسازی به ظرفیت 600 هزار تن در سال، کلاف سازی با ظرفیت 450 هزار تن در سال و آهن اسفنجی یک میلیون تن در سال در مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به مبلغ 260 میلیون یورو اعتبار که تا پایان سال 1400 در حدود 35 درصد پیشرفت داشته است.
  2. پروژه کلاف سازی به ظرفیت 450 هزار تن در سال با اعتبار 17 میلیون یورو که تا پایان سال 1400 در حدود 29 درصد پیشرفت داشته است.
  3. احداث واحد آهن اسفنجی به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال با اعتبار 120 میلیون یورو که تا پایان سال 1400 در حدود 5 درصد پیشرفت داشته است.
  4. اجرای پروژه گندله سازی به ظرفیت یک میلیون تن در سال تحت نام شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اعتبار 615 میلیارد تومان و 15 میلیون دلار که تا پایان سال 1400 در حدود 21 درصد پیشرفت داشته است.
  5. اجرای پروژه سنگ شکن و کنسانتره آهن با اعتبار 587 میلیارد تومان و 71 میلیون یورو تحت نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال که تا پایان سال 1400 پیشرفتی 21 درصدی داشته است.
  6. اجرای پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی در بندر شهید رجایی و با ظرفیت 50 میلیون تن در سال و همچنین خرید 600 دستگاه واگن باری لبه بلند تحت نام شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا و با اعتبار 171 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی و اعتبار 13 هزار میلیارد ریال جهت توسعه ناوگان ریلی در نظر گرفته شده است. پیشرفت فیزیکی هر دو پروژه در پایان سال 1400 برابر با 5% می باشد.
  7. اجرای پروژه تولید ورق فولادی به ظرفیت 1 میلیون تن در سال و اجرای پروژه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال تحت نام شرکت صنایع فولاد کردستان با اعتبار 42 هزار میلیارد ریال برای پروژه آهن اسفنجی و 145 هزار میلیارد ریال برای پروژه ورق فولادی در حال اجرا می باشد. پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1400 برای پروژه آهن اسفنجی 18% و ورق فولادی 10%  می باشد.
  8. بهره برداری از مجتمع زغالسنگ گلندرود به ظرفیت استخراج 50 هزار تن در سال تحت نام شرکت سپهر تجلی ایرانیان و با هزینه ثابت 1500 میلیارد ریال پیشرفتی برابر با 10% در پایان سال 1400 داشته است.
  9. پروژه اکتشاف مقدماتی و تفصیلی در حوزه های معدنی پلی متال (نوق و دورپال) که بر اساس بررسی پتانسیل یابی دارای ذخیره 1.2 میلیون تنی مس و طلا می باشد تحت نام شرکت سپهر تجلی ایرانیان در حال اجرا بوده و تا انتهای تیر ماه 1401 گواهی کشف از سازمان صمت استان خراسان رضوی را دریافت می نماید.
  10. اجرای پروژه تولید ورق گرم رول شده فولادی به ظرفیت 4 میلیون تن در سال تحت نام شرکت ایساتیس توس با اعتباری در حدود 420 هزار میلیارد ریال در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
  11. بهره برداری از معدن سنگ صاحب سقز با ظرفیت استخراج سالانه 170 هزار تن تحت نام شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور که در مرحله دریافت زمین پروژه می باشد.
  12. بهره برداری از معدن مس و طلای جانجا با ظرفیت استخراج سالانه 130 هزار تن مس و طلا تحت نام شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا که در مرحله دریافت زمین پروژه می باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع که پروژه‌های شرکت تاکنون به مرحله تولید نرسیده است به منظور ارزش‌گذاری، با در نظر گرفتن میزان مشارکت در طرح‌ها و درصد پیشرفت کار حداقل مبلغی معادل 6 هزار میلیارد ریال به ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی شرکت افزوده خواهد شد.

NAV هر سهم:

بر اساس اطلاعات در دسترس تا تاریخ 21 اردیبهشت ماه، ارزش روز دارایی‌های شرکت به صورت جدول زیر می‌باشد:

تجلی

در جدول فوق به منظور محاسبه ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت از قیمت پایانی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر در بازار و در تاریخ 21 اردیبهشت ماه استفاده شده است.

در خصوص سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی نیز ارزش روز بر اساس روش مقایسه‌ای و نسبت P/S برآورده شده است که با توجه به نسبت(ttm)  P/S حدود 2.9 برابری برای  بازار سرمایه، در این محاسبات با توجه به ریسک بالاتر این گونه سرمایه‌گذاری‌ها از نسبت 2 استفاده شده است. درنهایت همان‌طور که می‌توان دید ذخیره کاهش ارزش در نظر گرفته نشده و NAV هر سهم 2.042 ریال برآورد شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، نسبت P/NAV سهم در حدود 0.75 می‌باشد که نشان دهنده قیمت‌گذاری سهم به 75 درصد ارزش روز دارایی آن می باشد که با توجه به نسبتی در حدود 70 تا 80 درصد برای سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و با توجه به نقد شوندگی بالای سرمایه‌گذاری‌های شرکت، به نظر سهام آن به ارزش ذاتی خود در بازار قیمت‌گذاری شده است.

با توجه به سبد چشمگیر تجلی می‌توان انتظار داشت که این شرکت در سال آینده از محل سود تقسیمی سرمایه‌گذاری‌ها درآمد خوبی شناسایی کند. اگر رویه سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در نیمه اول سال را تکرارپذیر فرض کنیم و درصد تقسیم سود را مشابه سال مالی گذشته در نظر بگیریم بعید نیست که «تجلی» با پایان سال مالی ۱۴۰۰ بیش از 200 میلیارد تومان سود نقدی کسب کند. در این میان رویه عملکرد و استراتژی مدیران شرکت برای خرید و فروش سهام نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

نکته قابل ذکر دیگر در خصوص شرکت سرمایه گذاری 24 درصدی آن در گروه فلزات اساسی می باشد که در مقایسه با سایر شرکت های سرمایه گذاری در حوزه فلزات اساسی و استخراج همچون شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با سرمایه گذاری 94.5 درصدی در گروه فلزات، کمترین تاثیر منفی را در خصوص وضع عوارض صادراتی خواهد داشت. نکته قابل توجه دیگر در خصوص شرکت، حوزه فعالیت آن و سرمایه گذاری در شرکت هایی غیر بورسی می باشد که با توجه به افزایش نرخ دلار طی یک سال گذشته، ارزش این سرمایه گذاری ها بسیار بالاتر از میزان مورد محاسبه طی این گزارش برآورد می گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24