Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران در بازار مواد خام طی هفته های اخیر بر وضعیت اقتصاد چین، اخبار جنگ اوکراین و .. تمرکز کرده اند و شاهد هستند که تغییرات قیمت ها الگوی مشخص ندارد. علت این است که سرعت تحولات بسیار زیاد است و وضعیت عادی نیست. در هفته ها و ماه های آینده احتمال های گوناگون ..

بررسی وضعیت بازار دو ماده خام مهم

بورس24 : بازار مواد خام در هفته های اخیر مسیر مشخصی را تعیین نکرده زیرا معامله‌گران مجبور بوده اند منتظر رویدادهای مختلفی باشند که بر بازارها تاثیر می گذارند. دیدگاه هایی که تحلیلگران درباره افق این بازار مطرح می کنند دائما در حال تغییر است زیرا شرایط در آینده با اکنون متفاوت خواهد بود. در دو هفته گذشته قیمت مس به سرعت کاهش یافته و روز گذشته نیز شاهد افت قیمت ها بودیم. اوایل ماه مارس قیمت این فلز مهم پایه که معیاری از وضعیت اقتصاد جهان است در محدوده 10700 دلار قرار داشت اما عوامل گوناگون از جمله ضعف در اقتصاد چین سبب کاهش قیمت‌ها به کمی بالاتر از ۹ هزار دلار شده است.

مسلما وضعیت اقتصاد چین بیشترین تاثیر را بر بازار مس دارد. بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را از نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری از 4.5 درصد به 4 درصد کاهش داده است. از سوی دیگر بانک سیتی گروپ پیش بینی خود را از 5.1 درصد به 4.2 درصد کاهش داده است. در گزارش بانک گلدمن ساکس آمده است: "با توجه به خساراتی که به دلیل قرنطینه های فراگیر در چین به اقتصاد این کشور وارد شده ما پیش بینی خود را پایین آورده ایم و نیز باید به این نکته اشاره شود که رقم جدید با فرض اجرای برنامه های فراگیر حمایتی از سوی دولت چین مطرح شده است. اگر چنین حمایت‌هایی انجام نشود نرخ رشد کمتر از ۴ درصد خواهد بود."

از ماه مارس دولت چین برای جلوگیری از شیوع کرونا ده ها شهر بزرگ این کشور را قرنطینه کرده است به ویژه قرنطینه شانگهای زیان های بزرگ به اقتصاد و تجارت چین وارد کرده و مشخص نیست چه وقت قرنطینه ها به طور کامل لغو خواهد شد. گزارش هایی که از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین مربوط به ماه گذشته منتشر شده نگران کننده بوده و احتمالاً در ماه جاری نیز وضعیت مثل ماه گذشته است. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف رشد اقتصاد را 5.5 درصد تعیین کرده است اما قرنطینه ها اجازه نخواهد داد این نرخ تحقق یابد.

بسیار بعید است در ماه‌های آینده فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی بازگردد و حتی ممکن است بازگشایی اقتصاد به سال آینده موکول شود. چند روز پیش بانک جی پی مورگان نیز پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری را از 4.6 درصد به 4.2 درصد کاهش داد. آنچه مسلم است این است که اقتصاد چین سال جاری نمی تواند رشد 5.5 درصدی داشته باشد زیرا ضعف ها ادامه پیدا خواهد کرد و دولت قصد ندارد از اقتصاد به هر قیمت حمایت کند. می‌توان گفت امسال برای اقتصاد چین یک سال ناخوشایند است و تاثیر تحولات اقتصادی در این کشور در بازار مواد خام قابل مشاهده است. وضعیت عرضه و ذخیره در انبارها نیز بر بازار فلزات پایه تاثیر می گذارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار نفت

بازار نفت نیز از وضعیت اقتصاد چین به شدت تاثیر می‌پذیرد. چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و بزرگ ترین واردکننده این ماده خام است. این هفته تاکنون نوسان قیمت نفت محدود بوده و گمانه‌زنی‌ها درباره مصرف چین ادامه دارد. دولت چین به صدها موسسه مالی در شانگهای اجازه داده فعالیت شان را از سر بگیرند اما تا عادی شدن شرایط زمانی طولانی در پیش است. یک موضوع مهم دیگر، میزان عرضه نفت از سوی روسیه است. در یک گزارش داخلی اوپک پلاس آمده ماه گذشته تولید نفت روسیه 9 درصد نسبت به ماه مارس کاهش یافت. این عامل به رشد قیمت‌ها کمک می‌کند اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد تحریم‌های نفتی ونزوئلا را کم کند و به شرکت شورون اجازه دهد با شرکت ملی نفت ونزوئلا همکاری داشته باشد. اگرچه این تحول در کوتاه مدت تاثیر بزرگ بر بازار نفت نخواهد داشت اما نخستین قدم به سمت تضمین عرضه میزان بالاتر نفت به بازارهای جهانی است. موضوع بعدی برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوع کردن خرید نفت روسیه است. مجارستان با این ممنوعیت مخالفت کرده و تا وقتی این کشور تغییر عقیده ندهد تحریم نفتی روسیه شروع نخواهد شد. پیش بینی شده طی مذاکرات آتی، دولت مجارستان متقاعد شود نفت روسیه را تحریم کند. شروع این تحریم به رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر کمیسیون اروپا از برنامه ۲۱۰ میلیارد یورویی برای پایان بخشیدن به وابستگی اروپا به انرژی های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ خبر داده است. مشاهده می شود که عوامل گوناگون بر بازار نفت تاثیر می گذارند و پیش بینی آینده آسان نیست. امروز نوسان قیمت نفت و مس بسیار محدود بوده است. قیمت هر بشکه نفت برنت در سطح 110 دلار قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24