Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با بهبود چشم‌انداز توری آمریکا درنتیجه اعمال سیاست‌های انقباضی پولی فدرال و همچنین سایر بانک‌های مرکزی در دنیا و افت شاخص دلار و همچنین در پی انتشار اظهارات برخی مسئولین بانک مرکزی اروپا مبنی بر.....

بازگشت روند اصلاحی شاخص با افزایش هیجانات در بازار

بورس24 - الهه شعبانی: با بهبود چشم‌انداز توری آمریکا درنتیجه اعمال سیاست‌های انقباضی پولی فدرال و همچنین سایر بانک‌های مرکزی در دنیا و افت شاخص دلار و همچنین در پی انتشار اظهارات برخی مسئولین بانک مرکزی اروپا مبنی بر تصمیم به افزایش نرخ بهره و درنتیجه بهبود قیمت یورو در مقابل دلار، معاملات در بازارهای جهانی مثبت و روند قیمتی کامودیتی ها صعودی بود چنانکه در بازار سرمایه ایران نیز معاملات در بسیاری از نمادهای کامودیتی محور و بزرگ بازار، هم سو با قیمت دلار، صعودی و مثبت بود و شاخص کل نیز از همان ابتدا کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود.

در ادامه اما با توجه به ریزش اخیر قیمت‌ها و با وجود حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای بزرگ و شاخص بازار و درنتیجه آغاز به کار این نمادها در بازه‌های مثبت، معاملات به صورتی متعادل ولی با افزایش فشار عرضه‌ها دنبال شد چنانکه در همان ساعت اولیه بازار، شاخص از رشد باز ایستاده و بار دیگر روند اصلاحی را در پیش گرفت. معاملات در نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار نیز با افزایش هیجانات، در عموم نمادها از جمله نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بار دیگر به بازه‌های منفی بازگشت چنانکه در برخی حتی با وجود قرارگیری قیمت پایانی در بازه مثبت، معاملات در بازه منفی به پایان رسید.

در گروه محصولات شیمیایی اما معاملات همچنان در بازه‌های مثبت ولی به صورتی متعادل دنبال شد چنانکه درنهایت با اتمام معاملات بسیاری از نمادهای این گروه با افزایش قیمت‌های پایانی و با وجود بازگشت معاملات بسیاری از نمادها از جمله نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، شاخص کل درنهایت با رشدی 0.22 درصد و در 1537380.3 واحد ولی با روندی نزولی به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1538238.92 واحد و کمترین مقدار آن نیز 1535407.92 واحد گزارش شده است.

با شروع به کار عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار و همچنین افزایش دوباره تقاضا در نمادهای گروه محصولات غذایی و گروه زراعت و همچنین با افزایش نرخ 30 درصدی تایر و بازگشت دوباره اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک، شاخص قیمت هم وزن نیز در ابتدا همچون شاخص کل کار خود را با روندی صعودی آغاز نمود. اما در ادامه با توجه به فرصت‌های خروج ایجاد شده در پی رشد قیمت، با افزایش فشار فروش، در بسیاری از نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه خودرو، بار دیگر معاملات به بازه‌های منفی کشیده شد چنانکه شاخص قیمت هم وزن نیز در همان ساعت اولیه بازار، بار دیگر با تغییر روند مواجه و روند اصلاحی را در پیش گرفت.

بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا در بازار و به ویژه در ساعات پایانی در معاملات نمادهای کوچک و تداوم افت قیمت‌ها در آن‌ها و با بازگشت معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار به بازه‌های منفی در ساعت پایانی معاملات، درنهایت شاخص هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی ولی با رشد کمتر و 0.08 درصد، به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 614 نماد حدود 48 نماد با صف خرید و حدود 49 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز دوشنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 3788 واحدی معادل 0.24 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 537 هزار و 845 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با پیشروی660 واحدی معادل 0.15 درصد به سطح 425 هزار و 508 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 617 نماد حاضر، 66 نماد در صف خرید و 64 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 3317 واحدی معادل 0.2 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 537 هزار و 374 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 351 واحد افزایش معادل 0.1 درصد رشد، در مدار 425 هزار و 200 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 618 نماد حاضر، 84 نماد در صف خرید و 72 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در سومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد سآبیک متعلق به سیمان آبیک در گروه سیمان، آهک و گچ ایستاده است. این نماد که امروز در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا پایان ساعت دوم معاملات نیز در مدار مثبت داد و ستد شد و در نهایت نیز در مدار منفی و و نزدیک به کف دامنه معاملاتی مجاز به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 3,618.096  میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 207.45 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 98.6 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در سومین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 99.2  درصد فروشندگان سآبیک، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1141 میلیارد ریال بوده است.

برترین ها

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد سآبیک با ارزش معاملات 3618 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 8 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 4740 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه سیمان، آهک و گچ بوده است.

بیشترین هاحجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای نوری، شبصیر و شغدیر بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای وبملت، بپاس و فملی بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 307 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

تحرکات حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز دوشنبه 8 خرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 13 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، بازرگانی آینده سازان بهشت پارس‌ با نماد آینده و با حجم معاملات 13 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه زراعت و خدمات وابسته معامله می شود. سهم حقیقی‌ها در جریان معاملات روز دوشنبه این نماد در سمت تقاضا 98.8 درصد و در سمت عرضه نیز 98.8 درصد بوده‌است. در ادامه نمادهای پشاهن، ولتجار، بموتو، کفرآور، ولقمان، شرنگی، ثالوند، شتولی، سپرمی، نوری، وسین، پاسا، شغدیر و شکربن در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات سومین روز هفته را در حالی متعادل و با رگه های مثبت در کلیت بازار آغاز کرد که پس از گذشت دقایقی شاهد عقب نشینی خریداران و کاهش نسبی تقاضا در بخش بزرگی از بازار بودیم. اما آنچه که مشخص بود صنایع پتروشیمی و پس از آن پالایشی در میان بزرگان بازار با اقبال بیشتری مواجه شدند. هرچند همچنان برخی صنایع کوچک و متوسط و برخی تک نمادها نیز از تقاضای نسبتاً خوبی برخوردار بودند. به هر حال در انتها و در شرایطی که شاهد خروج 307 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها بودیم، شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری مثبت از نمادهای نوری، کچاد و فملی با رشد حدود 3300 واحدی در ارتفاع 1,537,380 واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز افزایشی حدوداً 350 واحدی داشت.

همانطور که می دانیم با شروع روند صعودی در بهمن ماه و با گذر شاخص از مقاومت 1 میلیون و 600 هزار واحد شاهد آغاز روند اصلاحی کوتاه مدتی بودیم که در صورت ادامه احتمالا تا محدوده حمایتی  1.490 تا 1.5 میلیون واحدی ادامه داشته باشد و پس از آن روند صعودی بورس در آستانه فصل مجامع آغاز شود.

اما در گزارشات پیشین به طور مکرر از وضعیت پارامترهای موثر بر بورس سخن گفتیم و بازار سرمایه را در میان مدت و بلندمدت صعودی دانستیم. اما آنچه مشخص است در شرایطی که وضعیت صعودی نرخ دلار و روند رو به رشد بازارهای جهانی به نفع بازار سرمایه بوده و می تواند محرکی برای رشد بخش بزرگی از بازار سرمایه باشد، اما سیو سود سهامداران پس از رشد اخیر و بعضا انتشار گزارشات کمتر از انتظار در برخی صنایع موجب شده تا سهامداران نسبت به سود برآوردی حتی در برخی صنایع که به تازگی افزایش نرخ داشته اند با تردید نگاه کنند. هرچند در این شرایط حتی صنایع پرپتانسیل چون پالایشی ها و پتروشیمی ها نیز تحت تاثیر جو محتاطانه و یا هیجانی موجود قرار می گیرند و آنچنان که باید و شاید با اقبال مواجه نمی شوند. چه بسا جو محتاطانه موجود سبب شد تا شاخص توان کافی برای عبور از محدوده مقاومتی 1.6 میلیون واحد را نداشته باشد و وارد فاز اصلاحی موقت گردد. تمامی این موارد در کنار تاثیرپذیری بالای بازار از اخبار موجب می شود تا پیش بینی پذیر بودن بازار کاهش یافته و اغلب معامله‌گران دست به عصا معامله کنند.  

حال روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص در روز آتی نشان می دهد که بورس فردا احتمالاً متعادل و با تحرکات سمت عرضه آغاز به کار خواهدکرد. اما با توجه به وضعیت رو به رشد بازارهای جهانی به ویژه رشد قیمت نفت و در صورت تداوم رشد نرخ دلار احتمالاً وضعیت صنایع مرتبط و بالطبع آن معاملات در ادامه متعادل و بهتر شده و تحرکات مثبت تری را شاهد باشیم. در غیر این صورت شرایط برای بازگشت روند شاخص کمی پیچیده خواهدشد و احتمال افت شاخص تا محدوده 1.490 میلیون واحد طی روزهای آتی و برگشت شاخص از آن محدوده وجود دارد.

در خبرها آمده است که:

قیمت‌گذاری خودرو با فرمول جدید

وزارت صمت قصد دارد فرمولی جدید را برای تعیین قیمت خودروهای داخلی پیاده کند، فرمولی که اولا با تورم عمومی و ثانیا با الزام سال گذشته  وزیر صمت به خودروسازان در ارتباط است.

طبق فرمولی که وزارت صمت در نظر گرفته، قرار است قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم و ۱۵‌ درصد کاهش هزینه‌ای که خودروسازان ملزم به آن شده‌اند، تعیین شود

بر این اساس، میزان افزایش قیمت خودروها طبق فرمول «نرخ تورم منهای ۱۵‌ درصد از کاهش هزینه خودروسازان» محاسبه خواهد شد. بنابراین برخلاف آنچه برخی گمان می‌کردند، نه‌تنها قرار نیست امسال قیمت خودرو کاهش پیدا کند، بلکه احتمالا رشدی بیش از گذشته انتظار آن را می‌کشد.(دنیای اقتصاد)

ارزش سهام عدالت امروز 9 خرداد 1401

امروز دوشنبه (9 خرداد 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 11 میلیون و342 هزار و514 تومان رسید.(اقتصاد نیوز)

الزام قانونی صنایع درخرید برق و دریافت ۳۳۷ کد بورسی از ۷۵۰ مشترک.

حمیدرضا باقری با بیان اینکه صنایع می‌توانند بخشی از برق موردنیاز را در بورس و بخشی را از شرکت‌های برق منطقه‌ ای تهیه کنند، گفت: صنایعی که کد بورسی گرفتند، میزان برق مصرفی را در بورس یا بصورت معامله دو جانبه خریداری کرده و بقیه را از طریق برق منطقه‌ ای خریداری می‌کنند.

وی افزود: هیچ منع قانونی وجود ندارد و صنایع می‌توانند در زمان اوج مصرف، برق را از بورس خریداری کنند. ظرفیت تخصیص یافته به نیروگاه‌ها در بورس انرژی، توسط مشترکان قابل خریداری بوده و هر مشتری قیمت بیشتری پیشنهاد دهد، برنده خواهد بود تا جایی که برق قابل عرضه تمام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هنگام کمبود عرضه و تقاضا منجر به افزایش رقابت خریداران و جهش قیمت در بورس خواهد شد و بازخوردی به سرمایه‌گذار می‌دهد تا در زمینه احداث نیروگاه قدم پیش گذاشته و با اطمینان کامل و در محیط رقابتی سالم و کامل نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کند.

به گفته باقری از ۷۵۰ مشترک معرفی شده به بورس تنها ۴۵ درصد کد بورسی گرفته و بقیه اقدام به خرید برق از طریق منطقه‌ با قیمت های بیشتر می‌کنند. در حالی که وزارت نیرو خرید برق از بورس انرژی را در اولویت تامین قرار داده و طبق مصوبه هیات دولت، مشترکان یک مگاوات و بیشتر باید از طریق بورس اقدام کنند. (بورس پرس)

قیمت جهانی نفت در نتیجه اثر سه عامل از ۱۲۰ دلار هم عبور کرد.

قیمت نفت در آخرین معاملات بازارهای جهانی ، رکورد دو ماه اخیر را شکست و طی آن قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد ۱.۶ دلاری از مرز ۱۲۰ دلار عبور کرد. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با افزایش ۱.۲ دلاری به ۱۱۶ دلار و ۲۸ سنت بالغ شد.

براساس این گزارش، علت اصلی این افزایش قیمت مربوط به کاهش ارزش دلار، توقیف دو نفت‌کش یونان توسط سپاه ایران و مهمتر از همه ابهام در تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت روسیه طی ششمین بسته تحریم‌ها بوده که بعد از حصول نتیجه در جلسه دیروز ، قرار است امروز و فردا هم دیداری بین نمایندگان این قاره برگزار شود تا تکلیف ممنوعیت واردات دریایی نفت از روسیه روشن شود.

در صورت توافق، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک اجازه خواهند داشت نفت روسیه را برای مدتی از طریق خط لوله دروژبا دریافت کنند تا در آینده قادر به یافتن جایگزین شوند.

همچنین انتظار می‌رود ائتلاف اوپک پلاس که از اوپک و متحدانی چون روسیه تشکیل‌شده در اجلاس پنجشنبه، درخواست غرب برای تسریع روند افزایش تولید را رد کند. این ائتلاف در ماه ژوئیه هم به‌همین روند افزایش تدریجی تولید یعنی ۴۳۲ هزار بشکه در روز ادامه خواهد داد. (بورس پرس)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24