Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش برای سرمایه گذاران در اکثر بازارهای مالی یک هفته پرزیان بود و امیدواری هایی که به رونق وجود داشت از میان رفت. جو بازارها منفی است و اگر تحولی در این زمینه رخ ندهد سناریوهای نگران کننده تحقق پیدا خواهند کرد. درباره آینده دیدگاه های متنوع وجود دارد. عده ای معتقدند بازارها به کف خود رسیده اند و اکنون زمان ورود است اما ..

بازارها قربانی تورم شده اند؛ تابلوها سبز می شوند؟

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بسیاری از بورس های بزرگ به ویژه بورس آمریکا منفی بود و سه شاخص نزدک، استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز در بورس این کشور هر یک بیش از ۵ درصد کاهش یافتند. هفته گذشته شاخص استاندارد اند پورز بدترین عملکرد را از ابتدای سال جاری داشت و عامل اصلی این کاهش، گزارش روز جمعه از نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته میلادی بود. نرخ تورم در آمریکا ماه قبل به 8.6 درصد که رکورد جدید از سال ۱۹۸۱ است رسید و این یعنی نگرانی هایی که درباره وضعیت ناهنجار قیمت‌ها وجود داشت بجا بود. حالا با توجه به وضعیت نرخ تورم، سرمایه گذاران درباره رخ دادن رکود در اقتصاد نگرانی بیشتری دارند و شاخص اعتماد مصرف کنندگان به پایین‌ترین میزان رسیده است.

یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: "رقم نرخ تورم تاثیر روانی بسیار بزرگ بر سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان دارد. نکته دیگر این است که رشد نرخ تورم بر مصرف تاثیر منفی می‌گذارد و در نهایت حالا این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی برای مهار تورم، گام های بزرگ تر بر خواهد داشت و ریسک رکورد افزایش می یابد. به این ترتیب سه عامل یعنی تاثیر منفی نرخ بالای تورم بر مصرف، احتمال افزایش سریع تر نرخ‌های بهره و افزایش ریسک رکود سبب شد شاخص های مالی سقوط کنند."

ماه قبل این باور وجود داشت که نرخ تورم به تدریج کاهش خواهد یافت و به همین دلیل شاخص ها رشد کردند اما گزارش روز جمعه نرخ تورم این خوشبینی را از میان برده است. غیر از این موضوع، ریسک های دیگر که از پیش وجود داشته اند نیز سبب نگرانی سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک پذیری آنها بود. در هفته پیش رو مانند هفته قبل، تعداد زیادی گزارش از اقتصاد آمریکا، چین و اروپا منتشر خواهد شد. مهم ترین عامل که بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر می گذارد نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکاست. این نشست در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. روز چهارشنبه نتیجه نشست مشخص می‌شود و رئیس بانک مرکزی پس از آن در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های بانک مرکزی و دیدگاه این نهاد درباره اقتصاد سخن خواهد گفت. پیش‌بینی شده در این نشست نرخ های بهره 0.5 درصد بالا برده شود اما گزارش نرخ تورم سبب شده احتمال افزایش 0.75 درصدی نرخ ها مطرح شود. همچنین ممکن است در بیانیه پایانی نشست و سخنان آقای پاول، برنامه های جدید برای مهار تورم اعلام شود.

مهمترین موضوع، محتوای سخنان رئیس بانک مرکزی درباره برنامه این نهاد در حوزه بالا بردن نرخ های بهره در تابستان و پاییز است. آنچه او درباره برنامه این نهاد در حوزه بالا بردن نرخ های بهره خواهد گفت بسیار اثرگذار است. اگر آقای پاول از رشد نرخ تورم ابراز نگرانی نکند بازارهای مالی رونق پیدا خواهند کرد اما اگر برنامه های جدید برای مهار تورم مطرح شود وضعیت بازارهای مالی همچنان بد باقی خواهد ماند.

یک نکته دیگر این است که سرمایه گذاران بسیار مایل هستند مسیر پیش روی بانک مرکزی شفاف بیان شود. یکی از علل نگرانی، ابهام درباره این مسیر و تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر اقتصاد و بورس است. فعلاً گمانه‌زنی‌ها درباره میزان افزایش نرخ‌های بهره در ماه های آینده ادامه دارد. تحلیل‌گران دو بانک گلدمن ساکس و جی پی مورگان معتقدند بانک مرکزی در سه نشست آتی خود، در هر نشست نرخ های بهره را 0.5 درصد بالا خواهد بود و در پایان سال نرخ های بهره در سطح 2.5 درصد قرار خواهد گرفت.

هفته پیش رو

این هفته گزارش های مهم اقتصاد از اروپا، چین و آمریکا منتشر می‌شود و محتوای آنها بر بازارهای مختلف اثر خواهد گذاشت. فردا وضعیت بخش تولید صنعتی و خدمات انگلستان مشخص می شود. روز سه شنبه نرخ تورم و شاخص بهای عمده فروشی در آلمان اعلام خواهد شد و در آمریکا شاخص بهای تولیدکننده و تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل مشخص می شود. هفته پیش عملکرد بازار نفت مثبت بود. نگرانی‌ها درباره اثرات بالا باقی ماندن قیمت ها شدید است. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت و به احتمال زیاد برای مدتی بازار ملتهب خواهد بود زیرا قرنطینه ها در چین کاهش می یابد و فصل مسافرت ها در آمریکا آغاز شده است. احتمال آنکه عربستان بر عرضه نفت خود بیفزاید زیاد است اما بعید است این اقدام به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

روز چهارشنبه وضعیت تولید صنعتی، سرمایه گذاری ثابت و خرده فروشی در چین، وضعیت تولید صنعتی در منطقه یورو و شاخص بهای صادرات و واردات در آمریکا اعلام شود البته مهم ترین رویداد این روز، مشخص شدن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. نوسان شاخص‌های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر در این روز بزرگ خواهد بود.

روز پنجشنبه شاخص قیمت مسکن در چین، وضعیت بخش مسکن در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد و بانک مرکزی انگلستان نشست سیاست‌گذاری خواهد داشت. روز جمعه یک روز خلوت است و تنها دو گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می شود.

با توجه به تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داده و هراسی که سرمایه گذاران درباره اقدامات بانک مرکزی آمریکا دارند جو بازارها نمی تواند مثبت باشد. البته تحولات هفته های اخیر نشان داده همه باید برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24