Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات هفته جاری را در شرایطی به پایان برد که وضعیت کلی بازار نسبت به هفته گذشته با بهبود نسبی مواجه شد. به طوری که شاخص کل در این هفته مثبت 3 درصد بازدهی داشت و شاخص هم‌وزن نیز توانست با رشد حدود 2 درصدی در این هفته روبرو شود. روز دوشنبه بود که شاهد حضور قوی سمت تقاضا در کلیت بازار بودیم و بزرگان بازار یکی پس از دیگری به سمت سقف قیمتی مجاز حرکت می کردند. اما در دو دوروز انتهایی هفته بازار سرمایه متعادلتر و البته کم رمق شد، به طوری که روز سه شنبه و همزمان با افت دسته جمعی قیمت کامودیتی ها ...

شاخص بورس به کدام سو می رود؟

بورس24 - الهه شعبانی: معاملات آخرین روز هفته در شرایطی متعادل و با نوسانات منفی و با افت اندک قیمت ها آغاز شد که شاخص کل از همان دقایق ابتدایی با روند نزولی کار خود را شروع و دنبال نمود. چنانکه در روز چهارشنبه سمت تقاضا به سراغ صنایعی نظیر سیمانی‌ها، قطعاتی‌ها، انبوه‌سازی ها و نیروگاهی ها و البته برخی تک نمادها در صنایع بزرگتر چون پتروشیمی ها و فلزات رفتند و در مقابل آن اغلب بزرگان و شاخص سازان با افزایش عرضه روبرو شدند.

به طوری که در شرایطی که در روز چهارشنبه شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد تا سطوح کمتر از 32 هزار تومان بودیم و با وجود آنکه تصمیمات جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با اعلام امکان خرید ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها با قیمت توافقی و افزایش خوش‌بینی‌ها به احتمال افزایش آرام دلار نیمایی می توانست تقاضا را در بازار فعال نگاه دارد، اما ابهامات ایجاد شده پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی به ویژه افزایش ناامیدی در سرانجام مذاکرات برجام و آینده نرخ دلار که حالا دیگر اغلب تحلیلگران معتقدند امید زیادی به کاهش جدی نرخ دلار نمی‌رود در کنار نوسانات منفی کامودیتی ها و گمانه زنی ها پیرامون مقدار افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به موجب اثر قابل توجه آن بر وضعیت معاملات بازارهای جهانی بخصوص کامودیتی ها سبب شد تا خریداران محتاطانه پا به میدان معاملات بگذارند و عرضه ها در بزرگان مقداری شدت گیرد. هرچند فروشنده قدرتمندی در اغلب بازار مشاهده نمی شد.

البته در روز چهارشنبه اخباری نیز از حذف محدودیت شبانه برق صنایع فولادی و سیمانی به گوش می رسید که  می‌تواند تعادل را به روند عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا بازگرداند، هرچند برخی کارشناسان معتقدند کوره های سیمانی ها امکان روشن و خاموش شدن مداوم را ندارند. با این حال آنچه مشخص است این روزها اخبار و اتفاقات اثر قابل توجهی بر روند معاملات در صنایع و گروه های مختلف دارد که موجب روند خنثی، منفی یا مثبت در صنایع و بازار می شود.

به هر ترتیب با تداوم حضور عرضه ها در کلیت بازار روند نزولی نماگرها تداوم یافت و درنهایت در بازار امروز تحت تأثیر کاهش قیمت نمادها در کلیت بازار به ویژه بزرگان و عدم تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل با کاهش 0.6 درصدی در ارتفاع 1,564,333.96 واحد به کار خود پایان داد. از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل طی معاملات روز چهارشنبه می‌توان به نمادهای فملی با تأثیر 1311.78 واحد، فولاد با تأثیر 813.05 واحد، شپنا با تأثیر 766.89 واحد، شستا با تأثیر 742.88 واحد و  پارس با تأثیر 624.47 واحد اشاره نمود. همچنین از نمادها با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل می توان از نمادهای مبین با تاثیر 607.53 واحد، بفجر با تاثیر 447.64 واحد، وبملت با تاثیر 245.48 واحد، کنور با تاثیر 144.98 واحد و افق با تاثیر 135.47 واحد نام برد. در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد با کاهش 39 درصدی به سطح 3400 میلیارد تومان نزدیک شد و شاهد خروج 347 میلیارد تومان نقدنیگی از سوی کدهای حقیقی بودیم.

همچنین با وجود معاملات برخی صنایع و نمادهای کوچک و متوسط  بازار چون صنعت ساختمانی ، نیروگاهی و سیمانی و سایر محصولات کانی غیرفلزی در بازه‌های مثبت و همچنین به رغم افزایش قیمت در برخی تک نمادهای بزرگ بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز به دلیل معاملات متعادل و رو به پایین در کلیت بازار همچون شاخص کل کار خود را با روندی نزولی و در بازه‌های منفی دنبال نمود. به طوری که در پایان شاخص قیمت هم وزن نیز در نهایت همچون شاخص کل در بازه منفی و با عقب نشینی حدود 0.2 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 629  نماد حدود 79 نماد با صف خرید و حدود 56 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 9818 واحدی معادل 0.62 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 564 هزار و 247 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با عقب نشینی 712 واحدی معادل 0.16 درصد به سطح 429 هزار و 218 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 623 نماد حاضر، 60 نماد در صف خرید و 43 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 9731 واحدی معادل 0.6 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 564 هزار و 333 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 998 واحد کاهش معادل 0.2 درصد افت، در مدار 428 هزار و 632 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 624 نماد حاضر، 86 نماد در صف خرید و 50 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، نماد سآبیک متعلق به سیمان آبیک در گروه سیمان، آهک و گچ ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی چهارشنبه در مدار منفی بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات نیز  در مدار منفی و یا در کف قیمتی مجاز روزانه مورد داد و ستد قرار گرفت و با وجود تحرکات مثبتو معاملات رو به بالا در دقایق پایانی در نهایت نیز در مدار منفی به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 649.048 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 43 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 82.12 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته، حدود 99 درصد فروشندگان سآبیک، حقیقی بودند.

نمادهای پرتراکنش بورس

برترین تقاضا:       

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1455 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضای بورس

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 3274 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 29 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 3392 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فلزات اساسی بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

حجم و ارزش معاملات در صنایع بورسی

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای مبین، خزامیا و بفجر بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای وبملت، تاصیکو و فملی بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز چهارشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 347 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز چهارشنبه 25 خرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 6 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، داروسازی تهران شیمیبا نماد شتهران متعلق به گروه مواد و محصولات دارویی و با حجم معاملات 6 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه نارنجی فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای سایرا، ثعمرا، شاراک، وتوس، فنفت، چافست، وتوشه، پشاهن، غدشت، ساروم، کصدف، کویر، دماوند و سامان ر در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های درآمد ثابت

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات هفته جاری را در شرایطی به پایان برد که وضعیت کلی بازار نسبت به هفته گذشته با بهبود نسبی مواجه شد. به طوری که شاخص کل در این هفته مثبت 3 درصد بازدهی داشت و شاخص هم‌وزن نیز توانست با رشد حدود 2 درصدی روبرو شود.

روز دوشنبه بود که شاهد حضور قوی سمت تقاضا در کلیت بازار بودیم و بزرگان بازار یکی پس از دیگری به سمت سقف قیمتی مجاز حرکت می کردند. به طوری که شاخص کل 39 هزار و شاخص هم وزن 7500 واحد بالا رفتند. اما در دو دوروز انتهایی هفته بازار سرمایه متعادلتر و البته کم رمق شد، به طوری که روز سه شنبه و همزمان با افت دسته جمعی قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و با کاهش نرخ دلار شاخص کل تنها حدود 2600 واحد پیشروی داشت، این در حالی است که همزمان با ورود دلار به کانال 31 هزار تومان و با افزایش نسبی عرضه ها در روز چهارشنبه شاخص کل حدود 9700 واحد و شاخص هموزن حدود 1000 واحد افت داشتند.

شاید مهمترین دلیل بهبود نسبی وضعیت معاملات در اواسط هفته را بتوان به به افزایش نرخ دلار در روز دوشنبه و افزایش خوشبینی ها به افزایش نرخ نیمایی و به نوعی کاهش فاصله این نرخ با نرخ آزاد که می تواند موجب بهبود وضعیت سودسازی شرکت های صادرات محور و دلاری گردد، مربوط دانست.

البته این روزها وضعیت بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی ها به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شکننده دنبال شده و ریسک کاهش دارند و از آنجا که وضعیت قیمت کامودیتی ها به نوعی بر وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت های صادرات محور اثر قابل قبولی داشته و می تواند از قدرت خریداران کاسته و روند صعودی را با چالش و نوساناتی روبرو کند، اما رخدادهای پیش آمده در گوشه و کنار جهان و بالطبع آن تغییر در وضعیت عرضه و تقاضا سبب شده تا اغلب کارشناسان انتظار ریزش شدیدی را در این بازارها نداشته باشند و با این حساب حتی با وجود نوسانات منفی اندک و یا حتی کمی بیشتر می توان قیمت های کنونی را برای شرکت های صادرات محور بورس جذاب دانست.

به هر حال ابهامات در شرایط سیاسی و پارامترهای اقتصادی کشور از جمله نرخ دلار که دو روزی است کاهش داشته، بالا گرفته و سهامداران ترجیح می دهند با احتیاط اقدام به ورود پول های قدرتمند به بازار کنند، البته در سمت عرضه نیز غالبا فروشنده قدرتمندی در بازار مشاهده نمی شود و همین مساله معمولا منجر به شرایطی خنثی و شکل گیری روندی آرام در بازار می‌گردد. هرچند گاهاً به واسطه اخبار و اتفاقات روندهای پرقدرت صعودی یا نزولی را نیز شاهد هستیم.

البته آنچه مشخص است آن است که این اخبار در صنایع مختلف نیز بر چگونگی رفتار معامله گران تاثیرگذار است. از جمله این صنایع می توان به صنعت سیمان اشاره کرد که چند وقتی است به واسطه خبر قطعی برق مورد توجه بوده است. حال خبری منتشر شده که برق شرکت های سیمانی و فولادی در ساعات شبانه بدون قطعی خواهد بود که البته برخی تحلیلگران معتقدند که کوره‌های شرکت‌های سیمان امکان خاموش و روشن شدن مداوم را ندارند. از سویی امیدها به افزایش سودآوری پالایشی ها در صورت های مالی حسابرسی شده باز افزایش یافته که این امر می تواند معاملات امیدوارکننده و خوبی را برای این صنعت رقم بزند.

با تمام اینها، به نظر می رسد که با وجود تمامی ابهاماتی که موجب احتیاط معامله گران شده است، در روز آتی شرایط معاملاتی بهتری را نسبت به روز چهارشنبه شاهد باشیم، هرچند طبیعتاً با توجه به اخبار شنیده شده از صنایع مختلف احتمالاً روند معاملات در صنایع و گروه ها کمی متفاوت باشد.

در خبرها آمده است که:

بورل: همه عناصر لازم برای احیای توافقات در دسترس است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

من با همه طرفها در حال گفتوگوی مستمر هستم تا همه طرفها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود. عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند. همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیمگیری شود.(ایرنا)

ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.(تسنیم)

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

آمریکا امروز (پنجشنبه) تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی و اماراتی و شبکه‌ای از شرکت‌های ایرانی که به صادرات پتروشیمی‌های ایران کمک می کنند، اعمال کرد.

به نوشته رویترز این اقدام آمریکا با هدف افزایش فشار بر تهران برای احیای توافق هسته ای انجام شده است.  این در حالی است که «برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای با اشاره به توافق برجام مدعی شد: «آمریکا مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به توافق هسته‌ای دنبال می‌کند.»

با صدور بخشنامه جدید: صرافی‌ها مجاز به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی شدند

بانک مرکزی به صرافی ها اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند.(ایبنا)

اتحادیه اروپا: به توافق در وین خیلی نزدیک هستیم

 پیتر استانو؛ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین:

نماینده عالی (اتحادیه اروپا) به عنوان هماهنگ کننده برجام به تماس با مشارکت کنندگان و ایالات متحده ادامه داده است تا روند مذاکرات رو به جلو حرکت کند و گفت‌وگوهای وین از سرگرفته شود تا سریعا توافق حاصل شود.

اقدامات زیادی تاکنون صورت گرفته و مسائل خیلی کمی باقی مانده که باید حل و فصل شود و نیازمند حسن نیت و اراده سیاسی است. تماس‌های زیادی بین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران برقرار شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید تلاش ها در جریان است، ما خیلی نزدیک (به توافق هستیم) اما نمی‌توانم تاریخ دقیقی را ارائه کنم.

باید به صورت دیپلماتیک و محرمانه رفتار کنیم. به همین خاطر درباره مواضع (طرف‌ها)، مسائل اختلافی و پیشرفت‌های حاصل شده نظر نمی‌دهیم.(ایبنا)

وزیر نفت: ۱/۶ میلیارد دلار طلب بابت صادرات گاز به عراق وصول شد

اوجی وزیر نفت در توئیتی نوشت: ‏با دیپلماسی فعال انرژی و پس از چندماه مذاکره، ساعاتی قبل، ۱/۶میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق وصول شد. از ابتدای سال نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول درآمد‌های ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است.(انتخاب)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24