Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به گزارش های ماهانه شرکت دماوند، شاهد رشد مبالغ فروش در این شرکت هستیم که انتظار می رود روند سودآوری در سال 1401 وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل داشه باشد...

جهش زیرپوستی قیمت برق در صورت های مالی «دماوند»

بورس24 :  با توجه به گزارش های ماهانه شرکت دماوند، شاهد رشد مبالغ فروش در این شرکت هستیم که انتظار می ­رود روند سودآوری در سال 1401 وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل داشه باشد. وضعیت فروش در شرکت های فعال در صنعت برق بسیار پیچیده است و نیروگاه‌ها در یک بازار رقابتی در حال فعالیت هستند.

بازار برق در شرکت مدیریت شبکه بصورت روزانه اجرا می‌شود و قیمت بازار برق با توجه به میزان عرضه و قیمتی‌ که نیروگاه‌ها به صورت عرضه‌کننده ارائه می‌نمایند، در برابر تقاضا شبکه بصورت ساعت به ساعت تعیین  می‌شود. نرخ آمادگی و نرخ انرژی دو نرخی است که در این بازار درآمد نیروگاه‌ها را تعیین می‌کند ، نرخ آمادگی نرخی است که برای هر 8760 ساعت سال متناسب با ذخیره نیروگاه در شبکه از قبل مشخص است و هر نیروگاه براساس میزان آمادگی واحدهای خود و مستقل از پذیرش در بازار برق، مشمول درآمد آمادگی می شوند.

نرخ انرژی نرخی است که پس از رقابت نیروگاه‌ها در بازار برق برای هر ساعت مشخص و میزان انرژی فروخته شده در بازار برق، درآمد انرژی نیروگاه‌ها را تعیین می‌کند. مجموع درآمد آمادگی و انرژی به نیروگاه‌ها پرداخت می­ شود.

نرخ‌های آمادگی و انرژی در دوره پیک شبکه تقریباً دو برابر اوقات غیر پیک شبکه است. با توجه به کسری 15,000 مگاواتی تولید در کشور، طی سنوات آتی اوقات پیک شبکه افزایش می‌یابد. بطوری‌که در سال‌های قبل از 1400، دوره پیک شبکه محدود به تیر و مرداد ماه می‌شد اما سال 1400 نرخ‌های بازار برق از خردادماه به سقف بازار رسید و سال جاری نیز از اواسط اردیبهشت، بنابراین با توجه به ناترازی برق و پیش‌بینی ظرفیت توسعه نیروگاهی در کشور، پیش‌بینی می‌شود دوره پیک شبکه هر ساله افزایش یابد. نیروگاه دماوند جزو نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و با راندمان بالا در شبکه محسوب می‌شود. راندمان متوسط شبکه حدود 39 درصد و راندمان نیروگاه دماوند حدود 47 درصد می‌باشد. بنابراین با اصلاح نرخ سوخت نیروگاهی در آینده، جهش درآمدی قابل توجهی ناشی از راندمان بالاتر از متوسط شبکه از مزیت‌های این نیروگاه محسوب می‌شود.

از طرفی با توجه به سیاست اعلامی وزیر نیرو به استناد بند ب ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه کشور، برنامه وزارت نیرو انجام معاملات برق در بورس انرژی و در ساز و کار عرضه و تقاضا است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای چنین طرحی، درآمد نیروگاه‌ها مستقل از تعرفه‌گذاری هیأت تنظیم بازار برق و وزارت نیرو و در یک ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و می‌تواند این فضا منجر به رشد درآمدهای فعلی نیروگاه‌ها شود و همچنین دوره وصول مطالبات نیروگاه‌ها به شدت کاهش یابد.

دماوند

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24