Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تپسی پرچم بازار سهام را بالا گرفت... نسبت قیمت به سود بازار به کمترین مقدار خود در 3 سال گذشته یعنی 5.99 واحد رسیده است. آخرین باری که بازار این عدد را به خود دید سال 1397 بود که بعد از آن شاهد رشد خوبی در کلیت بازار بودیم. لازم به ذکر است که این نسبت در مرداد سال 99 که بازار در اوج خود قرار داشت برابر 37 واحد بود که تقریبا 6 برابر عدد فعلی می باشد. به همین دلیل کم کم باید شاهد برگشت بازار از این محدوده های حمایتی باشیم.

پیش بینی بورس فردا ؛ بازار از این روز بر می گردد؟

بورس24 : امروز یکی دیگر از روزهای فرسایشی بازار بود.

ارزش معاملات خرد در حدود 2200 میلیارد تومان ثبت شد و تقریبا 30 درصد از آن مربوط به خروج حقیقی ها از بازار بود که پس از این همه ریزش ، درصد زیادی محسوب می‌شود.

نمادهایی که دیروز در صف خرید بودند و یا در مثبت کامل خریدار داشتند ، امروز در منفی های حداکثری خریداری نداشتند و دست برتر با فروشنده ها بود. در انتهای بازار احتمالا" به دلیل رشد قیمت نفت در سهم های گروه پالایشی رنج مثبت کشیده شد. 92درصد بازار امروز منفی بود و تنها تک سهم های خاص بازیگرمحور مثبت بودند.

در پیش گشایش بازار 59نماد به ارزش 435میلیارد تومان دارای صف خرید و 70نماد به ارزش 208 میلیارد تومان دارای صف فروش بوند. هر چه از تایم بازار گذشت به تعداد سهم های منفی وصف فروش افزوده شد. برترین نمادهای در صف خرید تپسی ، وسالت وگدنا بودند. برترین نمادها در صف فروش نیز خکاوه، خصدرا و وبرق بودند.در معاملات امروز تپسی با صف خرید ۱۲۳ میلیونی پرچم استارتاپ‌ها را در دست گرفت و ارزش بازار این نماد هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان ثبت شد.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده در تارنمای کدال مبنی بر عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران توسط شرکت گروه مپنا (سهامی عام)، نمادمعاملاتی (رمپنا) تعلیق شد.

روند شاخص کل

شاخص

تغییرات شاخص هم وزن

شاخص

 بازار فرابورس نیز در روزی که گذشت شاهد جابه‌جایی بیش از 3 میلیارد برگه انواع دارایی مالی بودند، ارزش این مبادلات بالغ‌بر 3 هزار و 960 میلیارد تومان بود و در 138 هزار نوبت معاملاتی انجام شد.آمار معاملات بازارها به تفکیک نشان می‌دهد طی روزی که گذشت بیش از 2.2 میلیارد برگه سهم به ارزش حدود 850 میلیارد تومان امروز در بازارهای سهام فرابورس خریدوفروش شد.

این در حالی بود که در بخش اوراق مالی اسلامی شاهد دادوستد نزدیک به 16 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان بودیم . بانک مرکزی هم در جریان عملیات بازار باز بیش از 9.5 میلیون ورقه را به ارزش 870 میلیارد تومان دست‌به‌دست کرد .در پایان معاملات روز یک‌شنبه معاملات منفی سهام بپاس، فجهان، آریا، فرابورس، دماوند، دی و سمگا باعث شد تا آیفکس 138 واحد منفی شود و در سطح 17 هزار و 824 قرار بگیرد . این در حالی بود که نماد فجهان با بیشترین اثر مثبت بر این متغیر، مانع از افت بیشتر آن شد.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای ولشرق، گدنا، ثغرب، فجهان، تلیسه و اوان بود و در مقابل نمادهای حسیر، وگستر، تاپکیش، مفاخر، ثرود، زشگزا و فرابورس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند . همچنین امروز نمادهای دی، فرابورس، فجهان، تلیسه، کرمان، آریا و غویتا در جدول نمادهای پر تراکنش قرار گرفتند.

 دو روز گذشته آمار بیکاری کشور آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد و این نرخ برخلاف انتظارات که عدد ۳.۷ درصد (برابر با عددی که ماه قبلی یعنی آگوست به ثبت رسیده بود) را نشانه گرفته بودند، با کاهش ۰.۲ درصدی مواجه شد و عدد ۳.۵ درصد را به ثبت رساند تا بار دیگر تاییدی باشد بر داغ بودن بازار کار در این کشور. همین موضوع تا حد زیادی برای بازارهای جهانی اهمیت داشت و این شرایط مناسب در بازار کار می‌تواند به فدرال رزرو این اجازه را دهد که با خیالی آسوده‌تر نسبت به رکود و بیکاری به افزایش‌های نرخ بهره خود در نشست‌های بعدی بپردازد. همین موضوع باعث شد تا بازارهای جهانی سهامی و کالایی با فشار فروش بالایی روبرو شوند به طوری که مس با کاهش ۱.۵ درصدی به ۷۴۵۰ دلار بر هر تن رسید، طلا بار دیگر کف ۱۷۰۰ دلاری در هر اونس را از دست داد و روی نیز به زیر ۳۰۰۰ دلار بر هر تن رسید.  در سمت مقابل اما نفت شرایط متفاوتی را دنبال کرد.

طلای سیاه که کاملا تحت تاثیر جلسه روز چهارشنبه اوپک پلاس و تصمیم برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز قرار داشت، نزدیک به ۵ درصد رشد کرد و با ثبت عدد ۹۸.۵ دلار به ازای هر بشکه، خود را به قیمت ۱۰۰ دلار بسیار نزدیک کرد. همین موضوع نیز به خود می‌تواند سیگنالی برای احتمال افزایش تورم در کشورهایی مانند آمریکا و قاره اروپا باشد اگرچه بلومبرگ اعتقاد دارد تاثیر چندانی نخواهد داشت. به هر حال افزایش قیمت نفت پس از مدت‌ها باعث برگشت تقاضا به گروه پالایشی و نمادهای این صنعت شد تا شاهد بازدهی مثبتی برای آن‌ها باشیم.

از آنجا که بازارهای جهانی تا روز دوشنبه تعطیل هستند و فعلا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ همچون گلدمن ساکس و مورگان استنلی چشم‌انداز نفت ۱۰۰ دلاری را متصور هستند، به نظر می‌رسد که این گروه بعد از ریزش‌هایی که اخیرا تجربه کردند، تا مدتی مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرند.

اقتصاد در سطح کلان چیزی غیر از مصرف خانوار، دولت، سرمایه گذاری و برآیند صادرات و واردات نیست. خانوار که در 10 سال گذشته از نظر قدرت خرید نابود شده است. دولت هم که نه تنها توان خرج کردن ندارد بلکه هر روز به دنبال سوراخ دعای جدیدی می گردد. تراز تجاری هم به دلیل سیاست گذاری اشتباه دولت ها و تحریم ها بسیار شرایط ناپایدار دارد و سرمایه گذاری های مولد قبلی (6 میلیون تن از 15 میلیون تن ظرفیت متانول کشور در حال حاضر خاموش است) نتوانسته است به صادرات پایدار برسد. برای رشد اقتصادی تنها چیزی که می ماند سرمایه گذاری است. در حالی که بازار ثانویه ی سرمایه گذاری در حال تبدیل شدن به یک شهر متروکه است، آیا دولتمردان انتظار دارند سرمایه گذاری رونق بگیرد و تولید افزایش پیدا کند و مشکلات زنجیره عرضه حل شود؟

پیش بینی بازار فردا

امروز با وجود این که بازار در منفی کامل به سر می برد و فشار عرضه ها بر کلیت سهام بازار غلبه داشت ، هرچه به انتهای بازار نزدیک تر می شدیم شاهد حمایت بیشتر حقوقی ها بودیم. به طوری که سهام گروه پالایشی مثبت شدند. در گروه خودرو نیز شاهد حمایت تمام قد حقوقی ها از نمادهای لیدر بودیم. به نظر می رسد که شاخص به حمایت تکنیکالی خود که در گزارش های قبل تحلیل شده بود ، واکنش مثبت نشان دهد و بازار فردا از امروز متعادل تر باشد.

انتظار مثبت شدن نمادهای لیدر بازار نیر دور از انتظار نیست. رسیدن شاخص کل به حمایت تکنیکالی ، رشد قیمت نفت برنت ، کاهش نرخ بهره بین بانکی و... عواملی هستند که باعث اتمام روند نزولی سه ماه بازار خواهند شد و با تعیین کف های اکثر صنایع تا انتهای مهرماه ، می توان کم کم شاهد برگشت بازار از اوایل آبان ماه بود.

آمار معاملات بورس

شاخص های بازار

متغیر

مقدار

تغییر روزانه(واحد)

تغییر روزانه(درصد)

شاخص کل

1,305,083

11683

0.88%

شاخص هم وزن

376,020

5628

1.47%

ارزش معاملات (میلیاردتومان)

2,284

176

5%

خالص ورود/خروج پول

637-

498

-

بیشترین ورود پول حقیقی ها

وطوبی

غنوش

سصفها

بیشترین ورود پول حقوقی ها

شپنا

آریان

شستا

 

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

نماد

قیمت پایانی

تاثیر

شستا

863

958

کچاد

9810

633

کگل

8840

585

شپدیس

179780

574

حکشتی

17250

516

میدکو

15310

484

وپاسار

6440

348

 

بیشترین افزایش قیمت

نماد

قیمت پایانی

درصد

بسویچ

4148

4.9%

بشهاب

78890

4.9%

سصفها

51690

4.2%

بکاب

26610

3.8%

غمهرا

9890

3.7%

دیران

12610

3.6%

غگل

3953

3.5%

 

آخرین وضعیت شاخص های صنعت

شاخص

بررسی ارزندگی بازار

نموداری که مشاهده می کنید نسبت قیمت به سود تاریخی بازار می باشد. همانطور که دیده می شود این نسبت به کمترین مقدار خود در 3 سال گذشته یعنی 5.99 واحد رسیده است.

آخرین باری که بازار این عدد را به خود دید سال 1397 بود که بعد از آن شاهد رشد خوبی در کلیت بازار بودیم. لازم به ذکر است که این نسبت در مرداد سال 99 که بازار در اوج خود قرار داشت برابر 37 واحد بود که تقریبا 6 برابر عدد فعلی می باشد. به همین دلیل کم کم باید شاهد برگشت بازار از این محدوده های حمایتی باشیم.

شاخص

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24