Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک مرکزی مصوبه پرداخت ۴۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهش تولید مسکن را به شبکه بانکی ابلاغ کرد...

۴۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن

بورس24بانک مرکزی مصوبه پرداخت ۴۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهش تولید مسکن را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

این‌ رقم در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۷ درصدی از خود نشان می دهد و بخش اصلی از برنامه دولت برای رونق بخشی به بازار مسکن است.

با این حال کارشناسان اقتصادی با تردید به عاقبت این برنامه رونق ساز دولت نگاه می کنند.

تردید از این بابت که سال گذشته هم بسیار کمتر از رقمی که برای تامین مالی مسکن ۱۴۰۰ طراحی شده بود، توسط بازار مسکن جذب شد.

سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن تخصیص پیدا کرد. عملکرد بازار اما به میزان ۶۳ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

علت اینکه جذب تسهیلات مسکن از میزان تخصیص کمتر است دو موضوع است. موضوع اول متوجه سمت عرضه است و موضوع دوم نیز به سمت تقاضا برمی گردد.

سازندگان و تولید کنندگان مسکن و ساختمان در اوضاع فعلی بازار مسکن تسهیلات خیلی به کارشان نمی آید چون که امکان فروش ساخت و سازهای متکی به تسهیلات را ندارند.

در‌ حقیقت قیمت مسکن حداقل ۲ برابر قدرت خرید متقاضیان مسکن است و این فاصله خرید و فروش مسکن را متوقف کرده است.

بنابراین وام ساخت که در سال جاری ۴۶۰ میلیون تومان با سهمیه دولتی و حداقل ۵۶۰ میلیون تومان به شکل غیر دولتی با سود ۱۸ درصد پرداخت می شود فاقد کارآیی برای بازار تولید مسکن است.

موضوع دوم نیز  در ارتباط با اقساط وام خرید مسکن است. قسط وام مسکن با میزان فعلی تسهیلات که در تهران ۴۸۰ میلیون‌ تومان گزارش شده است نزدیک به ۹ میلیون در ماه است.

این میزان قسط وام مسکن حدودا ۱.۵ برابر حقوق یک کارمند است. در نتیجه حتی با فرض اینکه این میزان‌ وام کفاف قیمت خرید یک آپارتمان در مناطق پایین شهر تهران را بدهد مساله اساسی قسط ماهانه آن است که از توان خیلی از متقاضیان مسکن خارج است.

سال گذشته یک ششم بسته اعتباری بخش مسکن توسط بازار جذب شد. امسال نیز ‌پیش بینی می شود میزان جذب همین حول و حوش باشد.

در این صورت باید باز هم منتظر ثبت رکود سنگین دیگری در بخش تولید و عرضه مسکن باشیم. در صورتی که ساخت و سازهای مسکونی سال ۱۴۰۱ مثل پنج سال قبل پایین تر از میزان نیاز بازار باشد این کمبود خود عاملی برای طولانی شدن رکود معاملات مسکن می شود. چرا که هر اندازه کمبود مسکن باعث سخت شدن مسیر کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

البته طبق برنامه دولت در سال جاری باید یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. در نیمه اول امسال حدودا ۲۷۰ هزار واحد ساخته شد.

بنابراین اگر معادل همین رقم در نیمه دوم ساخته شود بازار تولید تا حدودی به بازار تقاضا نزدیک می شود. عامل نجات از رکود مسکن کاهش تورم ساخت و تورم فروش است.

بازار ساخت هنوز از رشد قیمت مصالح ساختمانی رنج می برد. بهار امسال قیمت مصالح ساختمانی در تهران حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24