Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پاسخ این سوال ممکن است مثبت یا منفی باشد. این هفته خبرها درباره کاهش سختگیری دولت چین در حوزه مهار کرونا به رشد قیمت برخی مواد خام کمک کرد. حالا سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد چین و بازار مواد خام خوشبین شده اند. شاهد رشد هفتگی قیمت مس و سنگ آهن هستیم. اما آیا لزوما شرایط بهتر می شود؟ در مطلب حاضر به واقعیت های پنهان که همه باید به آنها توجه کنند اشاره شده است.

سرخوشی درباره تحولات جدید در اقتصاد چین منطقی است؟

بورس24 : این هفته عملکرد برخی بازارها از جمله بازار فلزات پایه و سنگ‌آهن مثبت بوده اما رشد قیمت ها چشمگیر نیست. برای مثال در پایان معاملات امروز قیمت هر تن مس و روی به ترتیب در سطح 8485 دلار و 3235 دلار قرار گرفته که رشد 15 دلار و 135 دلاری را طی هفته جاری نشان می دهد. همچنین قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد با 4 درصد افزایش هفتگی به ۱۱۲ دلار رسیده است. هفته جاری داده های مهم از اقتصاد آمریکا، چین و اروپا منتشر شد و این داده‌ها در کنار اخباری که از کاهش سختگیری های دولت چین در حوزه مهار کرونا منتشر شده بر رفتار سرمایه گذاران اثر گذاشته است.

سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد چین در ماه‌های آینده خوشبین شده‌اند و به همین دلیل در برخی بورس‌های آسیایی شاخص‌ها رشد کرده اند. اما درباره بهبود وضعیت اقتصاد چین در سال جدید تردیدهایی وجود دارد. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که چین برای زندگی با ویروس کرونا آماده نیست. دو روز پیش دولت چین اعلام کرد: "این کشور به سمت زندگی با کرونا حرکت خواهد کرد، کسانی که کرونا دارند می توانند در خانه قرنطینه شوند و به مقامات محلی توصیه شده از تعطیل کردن مراکز فعالیت‌های اقتصادی اجتناب کنند. همچنین مقررات مربوط به انجام تست کرونا تسهیل شده است."

روز پنجشنبه نخست وزیر چین گفت: "با اجرای تدابیر جدید، نرخ رشد اقتصاد بالا خواهد رفت." این هفته شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ و قیمت سهام شرکت های چینی در بازار آمریکا رشد کرده اند. قیمت مس و سنگ آهن نیز افزایش یافته زیرا امیدهایی درباره رشد تقاضا برای این مواد خام پدید آمده است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اکثر مواد خام است. اقتصاددان ها می گویند بهبود شرایط اقتصاد چین سبب رفع اختلال ها در زنجیره‌های تولید می‌شود و در نهایت فشارهای تورمی را کم می کند. یک استراتژیست سرمایه‌گذاری می گوید: "افزایش فعالیت‌های اقتصادی چین می‌تواند محصولاتی که مورد نیاز مصرف کنندگان جهان است تولید کند و این خبری مثبت محسوب می شود. اگر تورم کاهش یابد بانک مرکزی آمریکا مجبور نیست نرخ های بهره را بالا ببرد و در این حالت ریسک رکود در اقتصاد آمریکا کمتر می شود."

یکی از نشانه های کاهش اختلال ها در زنجیره های تامین، افت شدید هزینه حمل و نقل دریایی است. ماه ژانویه هزینه ارسال یک کانتینر از چین به آمریکا ۲۰ هزار دلار بود و حالا این رقم فقط دو هزار دلار است. کاهش تقاضای جهانی یک عامل بهبود وضعیت تامین کالاها و زنجیره های تامین است. در سه فصل اخیر هزینه ها در حوزه کالاهای تولیدی کاهش یافته است. نرخ تورم آمریکا از 9.1 درصد در ماه ژوئن به 7.7 درصد در ماه اکتبر رسیده البته این رقم تا ۲ درصد یعنی نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا بسیار فاصله دارد و نیز کاهش نرخ تورم بسیار کند رخ می دهد.

جانت یلن، وزیر دارایی  آمریکا روز پنجشنبه گفت: "کاهش اختلال ها در زنجیره های تامین ریسک رکود اقتصاد را کم می کند." کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای چینی و سیاست سختگیرانه دولت چین برای مهار کرونا به افت فعالیت‌های تولیدی چین در ماه گذشته منجر شد و صادرات این کشور ماه گذشته در مقیاس سالانه حدود 9 درصد کاهش یافت.

آیا بازگشایی اقتصاد چین یک اتفاق لزوما مثبت است؟

خانم یلن معتقد است تغییر سیاست دولت چین در حوزه مهار کرونا یک روند پیچیده است. کاهش محدودیت های کرونایی سبب رشد تقاضا برای سفر و دیگر خدمات شده اما اقتصاددان ها هشدار داده اند که امید به بهتر شدن شرایط اقتصادی چین در سال آینده لزوما تحقق نخواهد یافت زیرا سیستم درمانی چین برای بازگشایی اقتصاد آماده نیست و نرخ واکسیناسیون پایین است. اگر به ناگهان تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزایش یابد کمبود نیروی کار به کاهش بیش از پیش فعالیت های تولیدی می انجامد و این یعنی تولید کالا برای مصرف داخلی و صادرات کاهش خواهد یافت.

یکی از اقتصاددان ها می گوید سیستم درمانی چین بر خلاف اقتصادهای توسعه یافته برای موج بزرگ همه گیری آماده نیست. از دید او اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جدید میلادی 3.5 تا 4 درصد رشد خواهد کرد. ماه ژانویه هنگامی که چین تعطیلات سال نو قمری را جشن گرفت او به ریسک شروع موج جدید کرونا اشاره کرد.

اقتصاددان ها و تحلیلگران معتقدند بازگشایی اقتصاد به نفع رشد است زیرا قرنطینه ها به معنای کاهش شدید سفرها و مصرف هستند. اما در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا اثر منفی قرنطینه بر تولید ناخالص داخلی بیشتر است یا اثر شیوع کرونا. برخی کارشناسان می‌گویند دولت چین باید اجازه دهد مردم به زندگی عادی بازگردند و حتی اگر شیوع کرونا رخ دهد تاثیر آن بر اقتصاد کمتر از قرنطینه هایی است که برای مهار کرونا انجام شده است. موضوع مهم دیگر این است که بازگشایی اقتصاد چین به رشد مصرف مواد خام و افزایش قیمت ها و شدت پیدا کردن فشارهای تورمی منجر می‌شود. و اگر تورم بالا رود ریسک رکود در اقتصادهای بزرگ بیشتر خواهد شد.

به این ترتیب بازگشایی اقتصاد چین یک رویداد لزوما مثبت نیست و اثرات آن بر بازارهای گوناگون ممکن است منفی باشد در نتیجه ضروری است با احتیاط رفتار شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24