Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 - مجلس طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار نهایی قرار داده است و دولت نیز با این طرح موافق است. هدف از دریافت این مالیات...

بازار مسکن پس از مالیات بر عایدی سرمایه چگونه است؟

بورس24 : مجلس طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار نهایی قرار داده است و دولت نیز با این طرح موافق است.

هدف از دریافت این مالیات کنترل معاملات سوداگرانه توسط سفته بازان اعلام شده است و در عین حال دولت طبق گفته وزیر اقتصاد حساب ویژه ای بر روی درآمد حاصل از اخذ این مالیات باز نکرده است.

در آخرین نسخه از این طرح میزان مالیات بر عایدی ملک نرخ مالیاتی ۲۸ درصد برای ماندگاری زیر یکسال ملک تحت مالکیت مالک، تعریف شده است. این نرخ به ما به التفاوت قیمت زمان خرید و زمان فروش وضع می شود.

در هیچ کجای طرح صحبتی از قیمت واقعی (پس از کسر تورم از نرخ رشد قیمت مسکن) نشده است اما وزارت اقتصاد مبنای قیمت محاسبه میزان مالیات بر عایدی را قیمت واقعی عنوان می کند.

با این حال به ازای هر سال نگهداری (سرمایه گذاری) بیشتر ، به میزان ۲ درصد از نرخ مالیات ۲۸ درصدی سال اول کسر می شود و پس از ۱۲سال، نرخ مالیات به ۸ درصد می رسد.

بر اساس ماده ای از طرح مالیات بر عایدی سرمایه، فروش خانه های نوساز از این مالیات معاف است و همچنین همه خانه هایی که قبل از تصویب این طرح در مجلس، خریداری شده باشد‌ چنانچه تا ۲ سال بعد از تصویب آن فروخته شود از محاسبه مالیات بر عایدی معاف خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی در تحلیل اثرگذاری این مالیات بر کنترل قیمت مسکن می گویند، دریافت آن باعث می شود همین میزان خرید و فروش مسکن نیز بخاطر نفروختن ملک در کوتاه مدت، باز هم کمتر شود و رکود سنگین تری شکل بگیرد.

کارشناسان دلیل این پیش بینی را نرخ کمتر مالیات برای طولانی نگهداشتن ملک نزد مالک می دانند. همچنین سرمایه گذاری ملکی برای چندین سال باعث می شود میزان رشد قیمت آن ملک نیز در اثر رشد تجمیعی چند ساله به قدری باشد که سهم مالیات در آن جزیی شود.

مجموعه این تحلیل ها حکایت از بی اثری مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن دارد. البته اثر منفی این مالیات شاید قابل توجه باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی این طرح مالیاتی را شبیه مالیات بر خانه خالی توصیف می کنند که راه به جایی نبرد.

در مالیات بر خانه خالی به رغم آنکه بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بلااستفاده شناسایی شده اما سهم بسیار کمی از این خانه ها مشمول مالیات شده اند. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24