Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سهام بانک شهر با نماد معاملاتی وشهر در بازار پایه فرابورس ایران در حال معامله است. معاملات ماه های اخیر این نماد حکایت از اعطای بازدهی بیش از 50 درصدی به سهامداران در بازه صد روزه اخیر دارد...

دو دلیل برای صف خرید بانک شهر در بازار سهام

بورس24 : سهام بانک شهر با نماد معاملاتی وشهر در بازار پایه فرابورس ایران در حال معامله است. معاملات ماه های اخیر این نماد حکایت از اعطای بازدهی بیش از 50 درصدی به سهامداران در بازه صد روزه اخیر دارد.

یکی از دلایل رشد قیمت سهام بانک شهر در دوره مورد بررسی عملکرد اعجاب انگیز این بانک در حوزه سودآوری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد وشهر بر خلاف تقریباً تمامی بانک های هم رده خود توانسته است در یک سال گذشته با شناسایی سود قابل توجه، زیان انباشته خود را تا حد زیادی جبران نماید؛ موضوعی که در میان بانک های زیان ده که در طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین صورتهای مالی این بانک به شش ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری مربوط است که در آن بانک شهر موفق به شناسایی سود خالصی به مبلغ 2825 میلیارد تومان شده است.

هر چند که عملکرد بانک در شش ماهه سال قبل شناسایی سود 2075 میلیارد تومانی بوده اما در انتهای سال به زیان 1402 میلیارد تومانی رسیده است. تفاوت عملکرد سال جاری با سال قبل در این موضوع است که سودآوری شش ماهه نخست سال قبل از فعالیت های غیر عملیاتی بوده و اما سود شناسایی شده در شش ماهه ابتدایی سال جاری از محل عملیات و حاصل تراز مثبت درآمد تسهیلات و سپرده گذاری بانک بوده است. بررسی ها نشان می دهد در تابستان سال امسال خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری وشهر با جهش قابل توجهی همراه شده به رقم 1582 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است در بسیاری از دوره های پیشین حاصل عملکرد بانک در این زمینه زیان ده بوده است.

1

یک نشانه بزرگ دیگر در بهبود عملکرد بانک شهر، بهبود جریانات نقد عملیاتی این بانک است. در شش ماهه نخست سال جاری، جمع جریانات نقد عملیاتی این بانک 8891  میلیارد تومان بوده حاکی از غلبه مدیران وشهر بر چالش بزرگ نقدینگی است. (موضوعی که تاکنون بسیاری از بانک ها در فائق آمدن بر آن ناموفق بوده اند.) نکته قابل توجه در این زمینه آن که حدود نیمی از آن برای فصل بهار و نیم دیگر برای فصل تابستان بوده است. با تداوم ثبات در جریانات نقدی می توان آن مثبت بودن درامد مربوط به عملیات تسهیلات و سپرده گیری را یک درآمد پایدار قلمداد کرده و به کل سال و حتی سال های بعد نیز تسری داد.

2

یکی دیگر از تاثیرات حل چالش نقدینگی، حذف شدن هزینه های مالی در شش ماهه نخست سال جاری است؛ این در حالی است که بانک شهر در شش ماهه نخست سال قبل، هزینه مالی 156 میلیارد تومانی داشته است. علاوه بر موضوعات مورد اشاره، بانک شهر اقدامات بسیار قابل توجهی در زمینه مولدسازی دارایی های خود از طریق فروش اموال و املاک مازاد انجام داده و در دست انجام دارد. اخذ موافقت اصولی جهت تاسیس صندوق املاک و مستغلات از سازمان بورس و اوراق بهادار، آگهی فروش بلوک 30 درصدی تامین سرمایه تمدن و ... از جمله اقدامات مهم در زمینه اصلاح ساختار مالی در بانک شهر به شمار می آید.

در مجموع آن گونه که در بندهای پیش این گزارش نیز اشاره شد هر چند وشهر تا رسیدن به ناحیه سود انباشته فاصله زیادی دارد اما تبدیل شدن از یک بانک زیان ده به یک بانک سودده عملکردی منحصر به فرد از بانک شهر به جای گذاشته است. هر چند که آثار این عملکرد با رشد قیمتی سهام تا حدودی نمایان شده اما باید توجه داشت و تداوم عملکرد در ۶ ماهه دوم سال جاری و سال ۱۴۰۲ می ‌تواند برکات زیادی برجای گذاشته و بانک را وارد دوره نوینی از سودآوری نماید. تبدیل بانک شهر به چین بانکی یقیناً با ارزش بازار کنونی آن سازگاری چندانی ندارد. چشم انداز آتی بانک شهر با روند فعلی عملکرد، نه ارزش بازار 9700 میلیارد تومانی بلکه ارزش بازاری چندین برابر این عدد خواهد بود. با این احتساب، قیمت های کنونی برای سهام این بانک (در بازه میان مدت) یک کف قیمتی محسوب شده و سهامداران آن باید در انتظار یک رشد قیمتی قابل توجه و یک سود شیرین از این محل باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24