Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

برای امروز احتمالا به 4 دلیل عرضه‌های بیشتری را در بازار داشته باشیم. قرار گرفتن قیمت آخرین معامله در بسیاری از نمادها پائین‌تر از قیمت‌های پایانی، انتظار برای اعلام افزایش نرخ خودرو توسط شورای رقابت و وزارت صمت، زمزمه‌های مجدد بر سر عرضه محصولات شرکت‌ها با ...

شاخص سقف زد اما ...

الهه شعبانی -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری از یک هفته نصفه و نیمه می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با افزایش تقاضا و حرکت رو به جلو آغاز کرد و پس از مدت‌ها خود را (با رشد حدود 44 هزار واحدی) در سطوحی بالاتر از سقف مرداد 99 (البته به لحاظ شاخصی) دید و عملا وارد یک فضای جدید معاملاتی شد. اما با گذر از یک ساعت نخست به مرور فشار عرضه‌ها بالا گرفت و در همین راستا بخشی از رشد روزانه شاخص از دست رفت و در نهایت این نماگر با رشد نزدیک به 30 هزار واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 119 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. حجم معاملات کماکان در سطوح 13 – 14 هزار میلیارد تومانی قرار دارد اما روز گذشته رقمی بالغ بر 450 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و باری دیگر شاهد تردید نسبی در رفتار معامله‌گران بودیم.

سال 1402 را در حالی آغاز کردیم که تا به این جای کار همه چیز به وفق مراد پیش رفته و بازار سرمایه توانسته پس از مدت‌ها قد علم کرده و سیگنال‌هایی را به برخی فعالان اقتصادی (بیرون بازار) بدهد. انتشار گزارش‌های خوب ماهانه، رشد قیمت نفت، شکست خط روند نزولی نسبت شاخص کل به دلار و نیمچه خبرهای مثبت سیاسی و عقب‌افتادگی قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه می‌تواند برای سال پیش رو شرایط متفاوتی داشته و بازدهی قوی‌تری را در قیاس با سایر بازارها رقم بزند. البته هنوز هم نظریه‌های زنگ‌زده‌ای همچون اصرار بر اقتصاد دستوری و تاکید بر دلار 28.500 تومانی وجود دارد که به نوعی مانع از جسارت بیشتر خریداران می‌شود اما بدون تعارف معتقدیم که این سیاست شکست خورده و اظهارنظرهای فعلی بیشتر در راستای اعلام حضور لولوی سرخرمن بر سر بازارها و اقتصاد است ! ضمن اینکه در صورتی که دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی نداشته باشد، حتی دلار 28.500 تومانی برای کالاهای اساسی هم به خاطره‌ها خواهد پیوست؛ مگر اینکه اتفاق مثبتی در حوزه سیاست خارجه رخ داده و دولت بتواند با یک توافق نیم‌بند، برخی از دارایی‌های بلوکه شده را آزاد کرده و درآمد نفتی بیشتری کسب کند.

در جمع‌بندی موارد مطروحه باید گفت، فعلا بازار شرایط خوبی داشته و وزن اتفاقات و تحولات مثبت بر اخبار منفی می‌چربد و از همین روی می‌توان امیدوار بود تا با جذب نقدینگی بیشتر، بازار به یک رونق پایدار و مناسب برسد؛ مشروط بر اینکه دولتی‌ها و مجلسی‌ها کمی سکوت کرده و به امور اصلی خود یعنی اداره مملکت بپردازند !!

برای امروز احتمالا به 4 دلیل عرضه‌های بیشتری را در بازار داشته باشیم. قرار گرفتن قیمت آخرین معامله در بسیاری از نمادها پائین‌تر از قیمت‌های پایانی، انتظار برای اعلام افزایش نرخ خودرو توسط شورای رقابت و وزارت صمت، زمزمه‌های مجدد بر سر عرضه محصولات شرکت‌ها با دلار 28.500 تومانی و همچنین قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، عاملی برای شناسایی سود و یک اصلاح موقت خواهد بود. اما به نکته مهم باید توجه داشت و آن هم اینکه با وجود رسیدن شاخص به قله تاریخی، اما کماکان ۵۰۰ شرکت نسبت به مرداد 99 بازدهی منفی داشته‌اند و 250 شرکت هم بیش از ۵۰ درصد افت کرده‌اند. بنابراین با دقت و وسواس بیشتری برای خرید و فروش سهام می‌بایست تصمیم‌گیری کرد ... !!

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* طبق اعلام وبگاه سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۳ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» را تصویب کرد که از سوی ایسلند، مقدونیه شمالی، جمهوری مولداوی، انگلیس و ایرلند شمالی ارائه شده بود

* رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام گفت: در زمینه‌ مسائل اقتصادی یک توصیه‌ دیگری که عرض می‌کنیم مسئله‌ رابطه‌ منطقی دستگاه‌های مسئول با شرکت‌های بزرگ دولتی است. ما شرکت‌های بزرگی داریم که مال دولت است، سرمایه‌اش متعلق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است. رابطه‌ دولت با اینها بایستی تنظیم بشود، رابطه‌ دولت با این شرکت‌ها باید تنظیم بشود. بعضی از مدیران خوب و فعال در این شرکت‌ها هستند باید اینها تأیید بشوند، حمایت بشوند. در بخش خصوصی هم همین‌جور. یکی از وظایف ما و بخصوص از وظایف قوه‌ مجریه و دولت این است که از این مدیران فعال و خوب حمایت شود، بهترین حمایتی هم که از یک مدیر کارآفرین و فعال می‌شود کرد این است که بتوانیم برای محصول او بازار فراهم کنیم؛ چه بازار خارجی، چه بازار داخلی، قدرت رقابت‌پذیری به او بدهیم، به او کمک کنیم برای بالا بردن کیفیت.

* رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور گفت: شرکت‌هایی که سهام‌شان واگذار شده مجمع عمومی برگزار کنند و خودشان درباره شرکت تصمیم بگیرند. اگر احساس وظیفه این است که تولید رونق بگیرد ما باید دست بخش خصوصی را باز کنیم. از کارهای مهم دولت نظارت و حمایت از تولیدکنندگان است.

* سخنگوی دولت گفت: اولین جلسه هیئت دولت در سال جاری، با موضوع بازنگری در سیاست کنترل تورم تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه تورم برگزار شد. ما در سال گذشته موفق شدیم با افزایش درآمد مالیاتی و فروش نفت، بیشترین تطابق عملکرد را با لایحه بودجه داشتیم و تقریباً با کسری بودجه مواجه نبودیم.

* شورای رقابت: در جلسه امروز شورا میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی تعیین شد. بعضی از خودروها کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت دارند و تعدادی نیز افزایش قیمت بسیار اندکی خواهند داشت؛ البته افزایش قیمت چند خودرو هم بیش از ۷۰ درصد است.

4) بررسی صنایع :

* از گروه فلزی و معدنی آغاز می‌کنیم که در معاملات روز گذشته با افزایش نسبی تقاضا نقش موثری در شکست سقف تاریخی شاخص داشتند. هر چند که در نیمه دوم بازار فروشنده‌ها تا حدودی میدان‌دار بودند اما در مجموع خریدان هم دست خالی نبودند. در این گروه کویر کماکان می‌تازد و به نظر به زودی هدف 460 – 470 تومانی را خواهد دید. در فخوز مقاومت مهم 380 تومانی شکسته شده است. بنابراین احتمالا برای مدت کوتاهی روند نوسانی سهم را داشته باشیم اما بواسطه چشم‌انداز مثبت سودسازی برای فولادسازان، فخوز نیز به مرور در مسیر سقف تاریخی 460 – 470 تومانی قرار خواهد گرفت. البته اگر فولاد به قیمت‌های 580 تومانی پولبک کند، گزینه جذاب‌تر و کم‌ریسک‌تری خواهد بود. اما در بین نمادهای معدنی، فرآور را داریم که در یک قدمی مقاومت 3.300 تومانی (برابر با سقف کانال نزولی بلندمدتی) مردد شده است. افت قیمت روی در بازارهای جهانی اتفاق مثبتی برای شرکت‌های این حوزه نیست اما رشد دلار به خوبی اثرات منفی این موضوع را خنثی کرده و انتظار برای سال جاری انتظار رشد سودآوری از فرآور را خواهیم داشت. بنابراین فرآور پس از کمی نوسان در سطوح فعلی می‌تواند در مسیر قیمت‌های 3.900 – 4.000 تومانی برابر با سقف تاریخی قرار بگیرد. و در نهایت اشاره به فسرب داشته باشیم که در سطوح 220 – 230 تومانی در نوسان است. انتظار خاصی از گزارش 12 ماهه فسرب نمی‌رود اما احتمالا او هم به مانند فرآور برای سال 1402 شرایط بهتری داشته باشد و پس از کمی اصلاح زمانی در این نقاط، راهی قیمت‌های 270 – 275 تومانی شود.

* با شکست مقاومت مهم 7.300 واحدی در شاخص گروه بانکداری، شاهد تحرکات مثبت و حرکت رو به جلو در اکثر نمادهای این گروه هستیم. البته در نیمه دوم بازار روز گذشته فروشنده‌ها دست برتر را داشتند اما خریداران هم به خوبی عرضه‌های از راه رسیده را جذب کردند و به نظر پس از کمی دست به دست شدن، موج جدیدی از تقاضا را در بانکها داشته باشیم. نکته مهم اینکه، تراز مثبت اکثر بانکها در 3 ماه پایانی سال در کنار شناسایی سود تسعیر نرخ ارز، نوید رشد سود آنها در گزارش 12 ماهه را می‌دهد. در این گروه وبصادر چند روزی است که پر حجم معامله می‌شود و به مصاف مقاومت 230 تومانی رفته است. این سهم در صورتی که موفق به گذر از این سد گردد (که با توجه به حجم بالای معاملات (پس از کمی دست به دست شدن) محتمل است) راهی هدف دوم 270 تومانی خواهد شد. در سوی دیگر ونوین را داریم که به مقاومت 420 تومانی نفوذ کرده است. لذا انتظار می‌رود ونوین پس از کمی کش و قوس در این نقاط و پولبک به مقاومت شکسته شده، راهی هدف دوم 530 تومانی گردد. اما در بازار برخی به روی وپست و تحولات مثبت بنیادی این بانک تاکید دارند. بنابراین هر اصلاحی به سمت مقاومت شکسته شده 670 – 680 تومانی فرصت خرید به دید کسب یک نوسان 150 – 200 تومانی خواهد بود. و در نهایت اشاره به بانک دی داشته باشیم که به خوبی در سطوحی بالاتر از مقاومت 100 تومانی تثبیت شده است. هدف قیمت این سهم 130 تومانی بوده و لذا خرید در منفی‌ها به ویژه در سطوح کمتر از 105 تومانی، ریسک چندانی نخواهد داشت.

* در گروه قندی شاهد افزایش تقاضا و تحرکات مثبت در اکثر نمادها هستیم. قیمت جهانی شکر روند افزایشی دارد و در حال تبدیل شدن به محرکی جهت افزایش نرخ تورم اقلام خوراکی در جهان است. در داخل قیمت شکر و چغندر توسط دولت تعیین می‌شود اما بخشی از نیاز کشور وارداتی است و تفکیک شکر وارداتی از شکر حاصل از چغندر ممکن نیست. در زمان‌هایی که قیمت جهانی کاهش یابد، دولت با تعرفه، نرخ داخل را به تناسب نرخ گندم یا نظایر آن رشد می‌دهد تا تولید کاهش نیابد اما در زمان رشد قیمت جهانی، ناگزیر خواهد بود که در صورت تثبیت قیمت در سطوح بالا، رشد بیشتری در قیمت شکر ایجاد کند. در داخل نرخ فروش شکر به 25 هزار تومان رسیده و با توجه به انتظار برای افزایش نرخ مجدد و همچنین پیش‌بینی افزایش تولید در داخل کشور بواسطه بارندگی مناسب در 3 ماه پایانی سال گذشته، انتظار می‌رود رشد سودآوری شرکت‌های قندی را داشته باشیم. در این گروه قند اصفهان به‌عنوان یکی از نمادهای بنیادی و کمتر رشد کرده، دست به کار بزرگی زده و با جابجایی چندین بلوک و گذر از مقاومت 10 هزار تومانی، خود را برای جدال با سد 12 هزار تومانی آماده می‌کند. قصفها اگر از سد دوم هم گذر نماید، در میان‌مدت بازدهی مناسبی را ثبت خواهد کرد. در سوی دیگر قند قزوین را داریم که با گذر از مقاومت سرسخت 690 تومانی و تثبیت بالای این سطح، سودای بازگشت به سقف تاریخی 960 تومانی را دارد. و در نهایت اشاره به قمرو داشته باشیم که پس از رشد اولیه و یک اصلاح موقت به روند صعودی بازگشت و در مسیر سقف 940 – 950 تومانی قرار گرفته است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در سهام گروه قندی هستید، توصیه می‌شود دو نماد قصفها و قشهد را بیشتر زیرنظر داشته باشید.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه خودرویی نگاهی به عملکرد ایران‌خودرو خواهیم داشت. سهمی که از مقاومت میان‌مدتی خود گذر کرده و اگر بتواند در سطوح 350 – 360 تومانی تثبیت شود، به مرور روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. خودرو در دوره 9 ماهه سود 3 ریالی ساخت. زیان بهار (65) ریال، سود تابستان 61 ریال و پاییز 7 ریال بوده است. مجموع زیان دوره 9 ماهه مشابه سال گذشته (295) ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز اندکی بهتر شده اما همچنان منفی است که نشان از عدم تناسب نرخ فروش با بهای تمام شده دارد. خودرو در اسفند رکورد فروش 295.052 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم 92 و 100 درصد بیشتر از فروش ماه قبل و میانگین فروش 12 ماه اخیر است. کل فروش سال گذشته 1.098 هزار میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین خودرو در دوره 12 ماهه سال جاری موفق شده 61 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. گروه پژو و دنا همچنان بیشترین وزن در سبد فروش محصولات را دارد. نرخ فروش این محصولات در اسفند ماه به ترتیب با کاهش و افزایش 1 و 2 درصدی، 3.5 و 1.9 میلیارد ریال گزارش شده است. مجموع درآمد زمستان تحت تاثیر تحویل خودرو‌های فروخته شده در بورس کالا و همچنین شناسایی درآمد قطعات فوق‌العاده بود. به نظر خودرو در 3 ماه پایانی سال نشانه‌هایی مبنی بر توقف زیان‌سازی بروز دهد اما بهبود عملکرد شرکت در گرو سیاست‌های دولت خواهد بود.

* در گروه پتروشیمی شاراک بازدهی کمتری در قیاس با همگروهی‌های خود داشته اما نکته مهم اینکه طی روزهای اخیر موفق به‌ گذر از سقف کانال نزولی خود در سطوح 3.800 تومانی شده و این موضوع سیگنالی مثبتی را برای روند میان‌مدتی سهم صادر می‌کند. شاراک در دوره 9 ماهه سود 2.856 ریالی را محقق کرد. سود بهار 1,437 ریال، تابستان 702 ریال و پاییز 726 ریال بوده است. مجموع سود دوره 9 ماهه مشابه سال قبل 5.771 ریال بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان 11 درصد و در پاییز 9 درصد بوده که دلیل اصلی آن کاهش نسبی نرخ محصولات و افزایش هزینه‌ها است. شرکت در اسفند فروش 23.432 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 30 و 21 درصد بیشتر از فروش ماه گذشته و میانگین فروش 12ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته 205,395 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شاراک در دوره 12 ماهه موفق شده 13 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته را محقق کند. پلی اتین سنگین و پلی پروپیلن بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در اسفند به ترتیب با افزایش و کاهش 15 و 7 درصدی به نسبت ماه قبل 430 و 356 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. افزایش تولید و رشد نرخ محصولات عاملی برای فروش خوب شرکت در اسفند شده. لذا با توجه به بهبود 3 درصدی عملکرد شاراک نسبت به دوره گذشته انتظار تحقق سود نسبتا بالاتری را در کوارتر چهارم خواهیم داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24