Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بر خلاف انتظارات قوی استارت زد و به لطف تحرکات مثبت در صنایع بزرگ و صادراتی، شاهد جهش 3.1 درصدی و نفوذ شاخص به مقاومت مهم 2.4 میلیون واحدی بودیم. در این روز حرکت شاخص هم‌وزن بعد از مدت‌ها کُندتر از دماسنج اصلی بازار بود چراکه رشد دلار باری دیگر سبب سرازیر شدن نقدینگی به سمت سهام بزرگ و به اصطلاح دلاری شده است. از دیگر اتفاقات مهم می‌توان به ثبات حجم و ارزش معاملات و ...

سبقت شاخص کل از هم‌وزن

الهه شعبانی -  بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته بر خلاف انتظارات قوی استارت زد و به لطف تحرکات مثبت در صنایع بزرگ و صادراتی، شاهد جهش 3.1 درصدی و نفوذ شاخص به مقاومت مهم 2.4 میلیون واحدی بودیم. در این روز حرکت شاخص هم‌وزن بعد از مدت‌ها کُندتر از دماسنج اصلی بازار بود چراکه رشد دلار باری دیگر سبب سرازیر شدن نقدینگی به سمت سهام بزرگ و به اصطلاح دلاری شده است. از دیگر اتفاقات مهم می‌توان به ثبات حجم و ارزش معاملات و تراز مثبت حقیقی‌ها (ورود 2.500 میلیارد تومان پول) اشاره داشت. به نظر می‌رسد بخش خوبی از نگرانی بازار نسبت به ابلاغیه اخیر سازمان درخصوص عرضه 10 همت سهام از سوی صندوق‌های فیکس مرتفع شده باشد.

گویا طی همین 2 روز که ابلاغیه فوق از راه رسید، صندوق‌ها در حدود 400 - 500 میلیارد تومان سهام در بازار عرضه کرده و خریداران نیز به راحتی این عرضه را جذب کردند. بنابراین طی 3 ماه پیش رو بازار به راحتی سهام صندوق‌ها را هضم خواهد کرد و نگرانی خاصی از این بابت وجود ندارد. هر چند که اثر روانی این موضوع و نگرانی از بابت اینکه دولت یا نهاد ناظر در پی گرفتن ترمز روند صعودی باشند، ذهن بسیاری از فعالین بازار را درگیر کرده است. در واقع اثر روانی این تصمیم از اثر عملیاتی آن پررنگ‌تر است. اما به هر جهت نکته مثبت در این تصمیم این است که اگر به هر دلیلی بازار روند اصلاحی بگیرد، سازمان بورس می‌تواند با صدور ابلاغیه معکوس، زیر سهام را گرفته و صندوق‌ها را مجاب به حمایت از بازار نماید.

در ادامه نگاهی به تحولات بازار ارز داشته باشیم که اگر با همین شیب ادامه داشته باشد، چه بسا بازار بسیار چابک‌تر از انتظارات عرضه‌ها را بلعیده و حتی با سرعتی بالاتر کانال‌های جدید را در نوردد ! دلار پس از کف‌سازی در سطوح 48 – 49 هزار تومانی باری دیگر به سمت جلو حرکت کرده و در حال نزدیک شدن به مقاومت بسیار مهم 55 هزار تومانی است. کاهش جریان ورود حواله‌های صادراتی صنایع مادر و سیاست دستوری در سامانه نیما، در کنار تداوم رشد نقدینگی باعث شد دلار مجدد گارد صعودی بگیرد. چنانچه دلار از مقاومت اشاره شده گذر نماید، می‌بایست خود را برای دلار 60 هزار تومانی آماده کنیم. به‌نظر در هفته‌های پیش رو باری دیگر تحولات در بورس کالا شدت بگیرد. همچنین این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی نیز دلار حواله را به سطوح بیش از 40 هزار تومان سوق دهد. در چنین شرایطی بازار سرمایه هم آرام نخواهد نشست و به مانند روز گذشته به روند صعودی و حرکت رو به جلوی خود ادامه خواهد داد. با توجه به موارد مطروحه، برای امروز نیز بازاری مثبت و متعادل مدنظر است و احتمالا باری دیگر شاهد سرعت گرفتن چرخش پول در صنایع باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع ادعا کرد که ایالات متحده طی روزهای اخیر، نفت ایران در یک نفتکش در دریا را توقیف کرده است. این خبرگزاری همچنین به نقل از یک شرکت امنیت دریایی، ادعا کرد که ایران پس از این اتفاق، اقدام به توقیف یک نفتکش کرده است. این شرکت همچنین عنوان کرد که اقدام آمریکا 5 روز پیش از توقیف کشتی در دریای عمان توسط ایران رخ داده است.

* بانک مرکزی در تازه ترین گزارش اعلام کرد: نرخ سود بازار بین بانکی با رشد ۰.۱۳ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۶۲ درصد رسید.

* معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت‌: درخصوص طبقه‌بندی بازارها، اصلاحات پیشنهادی دستورالعمل پذیرش و بازنگری شرایط پذیرش در بازارهای مختلف بورس و فرابورس پس از بررسی‌های کارشناسی، در هیئت مدیره‌های شرکت‌های بورس و فرابورس مورد بررسی قرار گرفته است. وی ادامه داد: در این ارتباط جلسات مختلف در سطوح عالی و با حضور مدیران عامل شرکت‌های بورس و فرابورس و مدیران ارشد سازمان در حال برگزاری بوده و با توجه به اهمیت موضوع، پس از جمع‌بندی در این سطح، در هیئت مدیره سازمان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

* نائب رئیس انجمن داروسازان استان تهران گفت: در دو ماه آینده کشور با کمبود جدی دارو و مشکلات در تامین نیاز دارویی کشور مواجه خواهد شد. بهمن صبور گفت: بهترین راهکار برای مشکل کمبود دارو این است که سازمان برنامه و بودجه یارانه دارو را به صورت مستقیم و به شکل نقدینگی به صنعت دارو منتقل کند تا در آینده نزدیک دچار مشکل نباشیم که اگر این مهم انجام نشود تا دو ماه آینده در تامین داروهای ساده نیز دچار مشکل خواهیم بود.

4) بررسی صنایع :

* از گروه فولادی آغاز کنیم که در بازار روز گذشته تحت تاثیر جهش نرخ ارز و امیدواری به رشد قیمت محصولات در بورس کالا خوش درخشیدند. در این گروه فولاد مبارکه با تکمیل الگوی پرچم و شکست مقاومت مهم 660 تومانی، به مدار رشد بازگشته و فضای همواری برای رسیدن به تارگت 900 – 930 تومانی تا شب مجمع دارد. انصافا فولاد هنوز هم یکی از گزینه‌های جذاب بازار است. در سوی دیگر فخوز را داریم که با قدرتی بالا به سقف تاریخی 470 – 480 تومانی حمله‌ور شده و به نظر به راحتی از این سد گذر کرده و در مسیر قیمت‌های 600 تومانی قرار بگیرد. در گزارش‌های اخیر چندین بار به روی نمادهایی همچون هرمز، کاوه و فسبزوار تاکید شد. به نظر هر 3 نماد یاد شده توانایی یک رشد 15 درصدی دیگر را در کوتاه‌مدت داشته باشند؛ چراکه به تازگی از مقاومت‌های مهمی گذر کرده‌اند.  

* اما در گروه پتروشیمی هم تقریبا فضا مشابه با گروه فلزی و معدنی بود و اکثر نمادها با تقاضای قوی و ورود نقدینگی روبرو شدند. در این گروه، نوری با در دست داشتن تحلیل‌هایی مبنی بر رسیدن به سود 3 هزار تومانی برای سال جاری، در مسیر قیمت‌های 18 هزار تومانی گام بر می‌‌دارد. در سوی دیگر شگویا را داریم که ترمز بریده و حتی زودتر از انتظارات به کانال 2 هزار تومانی نفوذ کرده است. به نظر شگویا در همین گام حتی سقف تاریخی 2.300 – 2.400 تومانی سال 99 را لمس کند. اما با توقف افت قیمت اوره در بازارهای جهانی، روند عرضه و تقاضا و حجم معاملات در سهم‌هایی همچون شپدیس، شیراز، کرماشا و خراسان بهبود یافته است. شپدیس در 3 ماه دوم بواسطه قطعی گاز با افت تولید و فروش همراه بود اما گویا طی مدت اخیر صادرات سر گرفته شده و بعید نیست این سهم با گذر از سد 21.700 تومانی، در مسیر قیمت‌های 26 هزار تومانی (در میان‌مدت) قرار بگیرد.

* با شدت گرفتن تقاضا در صنایع بزرگ، شاهد تحرکات مثبت در نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و شرکت‌های چندرشته‌ای هستیم. در این گروه وامید اخیرا از سقف تاریخی خود عبور نموده و با کمترین حاشیه به سمت تارگت 2.500 تومانی حرکت می‌کند. البته وامید کمی پیرمردی است و اگر دنبال گزینه‌های شارپ‌تر هستید، شاید ومعادن و وکغدیر گزینه‌های جذاب‌تری باشند اما نکته مثبت در وامید این است که این سهم عموما در اصلاح‌ها، خیلی افت نمی‌کند و به خوبی توسط حقوقی‌ها حمایت می‌باشد. اما در گزارش روز چهارشنبه به این نکته اشاره شد که در گروه هلدینگی تنها نمادی که هنوز موفق به پس گرفتن سقف سال 99 نشده، شستا است ! البته که قیمت سهم در آن مقطع و با دلار 20 هزار تومانی حبابی بود اما به هر جهت در این سالها نه‌تنها دلار رشد 150 درصدی داشته که سود زیرمجموعه‌ها نیز افزایش بوده است. سقف تاریخی این سهم در نمودار تعدیل شده 237 تومان است و لذا انتظار داریم به مرور مقداری از این شکاف کاسته شده و حرکت آرام شستا به سمت هدف نخست 190 تومانی را داشته باشیم. و در نهایت اشاره به وخارزم داشته باشیم که اخیرا از مقاومت بسیار مهم 635 تومانی گذر کرده است. بر این اساس انتظار داریم وخارزم به مرور قیمت‌های 900 تومانی را ببیند. لذا هر اصلاحی در وخارزم فرصت خرید خواهد بود.

* اما در گروه بانکی هم معاملات نسبتا خوبی را شاهد هستیم. در این گروه، دی کماکان به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهد و حالا با گذر موفق از سد 140 تومانی، تارگت 190 تومانی را نشانه گرفته است. در سوی دیگر وبصادر را داریم که پس از رشد اخیر، مدتی است که در باند 248 – 268 تومان در نوسان است و به نظر پس از کمی نوسان در این سطوح، بتواند در مسیر کانال 300 تومانی قرار گرفته و وتجارت را در این مسیر با خود همراه کند. اما سری هم به وسینا بزنیم که روز گذشته دست به کار بزرگی زد و به مقاومت 520 تومانی نفوذ کرد. انصافا انتظار شکست این سد در کوتاه‌مدتی را نداشتیم اما به هر جهت با تثبیت وسینا در قیمت‌های فعلی، تارگت 620 تومانی در دسترس خواهد بود. و در نهایت اشاره به ونوین داشته باشیم که در مرز قیمت‌های 500 تومانی با حمایت حقوقی‌ها همراه است. ونوین هنوز انتظارات را برآورده نکرده اما به نظر می‌رسد در حرکت آتی بانکها بتواند تا قیمت‌های 600 تومانی به رشد خود ادامه دهد. روز گذشته معاون وزیر اقتصاد گفت: با پیگیری‌های انجام شده، برای سال جاری هم مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه برای بانک‌های دولتی پیش‌بینی کرده است.

* در گروه رایانه تقاضای بسیار خوبی را در اکثر نمادها شاهد هستیم. ظاهرا نظام کارمزد پرداخت برای شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در حال تغییر است و کارمزد برای هر تراکنش این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. در نتیجه این افزایش شاهد منطقی شدن P/E شرکت‌های فعال در حوزه PSP خواهیم بود. معمولا در این شرایط دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول که معتقد است این تغییرات صرفا شرکت ها را سرپا نگه می‌دارد و نمی‌توان انتظار رشد قابل توجهی سودآوری در بلندمدت را داشت و رویکرد دوم که قائل به شرایط تحولی در گروه‌های اینچنین هستند. پیش از مشخص شدن دقیق ساختار نمی‌توان اظهارنظر کرد اما ممکن است با تغییرات صورت گرفته، شاهد رشد قابل توجهی در سوددهی شرکت‌های پرداخت باشیم. بهتر است این تحولات را زیر نظر داشته باشید. در این گروه نمادهایی نظیر رکیش، رتاپ و آپ را باید بیشتر زیر نظر داشت. به‌خصوص آپ که چند گام از همگروهی‌های خود عقب‌تر است.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سیمانی، سمازن پس از رشد شتابان 100 درصدی اخیر، چند روزی است که روند نوسانی را طی می‌کند. سیمان مازندران سال مالی منتهی به 30 آذر دارد اما هنوز گزارش 3 ماهه خود را ارسال نکرده است. او در دوره 12 ماهه 1401 به سود 2.897 ریالی رسید. سود زمستان 428 ریال، بهار 685، تابستان 628 و پاییز 1.156 بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 48 درصد و در پاییز 60 درصد بوده است که نشان مدیریت هزینه‌ها و بهای تمام شده محصولات دارد. فروش شرکت در فروردین با افزایش 30 و 20 درصدی نسبت به درآمد ماه گذشته و میانگین فروش 4 ماهه اخیر، 1.339 میلیارد ریال گزارش شده است. کل فروش سال قبل 14.085 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین سمازن در دوره 4 ماهه موفق شده 32 درصد از بودجه سال گذشته محقق کند. سیمان فله، پاکتی و صادراتی بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در فروردین به ترتیب با افزایش 1 و 7 درصدی و کاهش 6 درصدی 6.5، 8.2 و 12.2 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با گذر از فصل سرما و مرتفع شدن مشکلات گازی شاهد جامپ فروش سمازن هستیم. لذا انتظار می‌رود شرکت در 3 ماهه دوم از سود به مراتب بهتری در مقایسه با دوره گذشته برخوردار باشد.

* در گروه کانی‌های غیر فلزی، کپشیر طی مدت اخیر بواسطه رشد فوق‌العاده نرخ محصولات و همچنین تقویت مقدار تولید و فروش، رشد بااهمیتی را تجربه کرده و به نظر مقداری اصلاح قیمت را تجربه نماید. کپشیر در دوره 9 ماهه به سود 583 ریالی رسید. سود فصل بهار 167 ریال، تابستان 165 و پاییز 251 بوده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل تابستان 30 درصد و در فصل پاییز 33 درصد بوده که نشان از وجود ثبات در عملیات شرکت دارد. کپشیر در فروردین 1402 فروش جالب 515 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم به ترتیب 132 و 25 درصد بیشتر از درآمد مدت مشابه سال گذشته و میانگین فروش سال 1401 است. کل درآمد سال گذشته 4.939 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کپشیر در دوره یک ماهه موفق شده 10 درصد بیشتر از بودجه سال گذشته محقق کند. پشم‌شیشه بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در فروردین ماه با جهش 16 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 549 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. جامپ نرخ محصولات عاملی برای رشد جدی تولید فروش شرکت در 3 ماهه آخر از سال گذشته و فرودین ماه سال جاری شده است. بنابراین انتظار داریم شرکت در کوارتر چهارم از سود خوبی برخوردار و شاهد تداوم رشد سودسازی کپشیر برای دوره پیش رو باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24