Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت داده گستر عصر نوین با برند تجاری و نماد معاملاتی "های وب" یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مربوط به پهنای باند در کشور به شمار می روند که مالکیت آن بر عهده بخش خصوصی است.

شرایط بنیادی برای جهش «های وب» مهیاست؟

بورس24 :  شرکت داده گستر عصر نوین با برند تجاری و نماد معاملاتی "های وب" یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مربوط به پهنای باند در کشور به شمار می روند که مالکیت آن بر عهده بخش خصوصی است.

آخرین صوررت های مالی منتشر شده برای های وب به عملکرد 12 ماهه سال 1401 شرکت مربوط است که در آن های وب سود خالصی معادل 3490 میلیارد تومان گزارش کرده که حاکی از رشد دو برابری سود نسبت به سال قبل از آن است. بررسی ها نشان می دهد مبلغ 514 میلیارد تومان از این سود مربوط به فروش سرمایه گذاری هاست و لذا می توان با صرفنظر از این عدد سود عملیات شرکت حدود 2,976 میلیارد تومان در نظر گرفت. (رشد 69 درصدی نسبت به سال قبل). صورت های مالی شرکت نشان از آن دارد که علت اصلی این موضوع رشد قابل توجه حدود 80 درصدی درآمدهای عملیاتی است.

66
بررسی های جزئی تر صورت های مالی شرکت نشان از آن دارد که درآمد شرکت از محل هایی همچون ارائه پهنای باند و سایر خدمات IT به دلایل مختلفی از جمله اعلام محدودیت ها بر اینترنت در کشور به علت وقایع پاییز سال گذشته با کاهش همراه شده است. با این وجود، شرکت این کاهش را در حوزه فروش تجهیزات به مشتریان (عمدتا مربوط به فروش 1300 سایت مخابراتی 4G) جبران نموده است. بر این اساس، درآمد حاصل از فروش تجهیزات به مشترکین در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن با رشد نزدیک به 11 برابری به رقم 3 هزار میلیارد تومان بالغ شده و بیشترین سهم وزن را در سبد درآمدهای های وب در سال 1401 به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه در این زمینه آن که این قلم درآمدی در سال های گذشته به نوعی یک درآمد جانبی برای شرکت به شمار می آمده است.

22

آنچه مسلم است در سال جاری با کاهش نسبی محدودیت ها، فروش پهنای باند نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت و های وب می تواند در کنار این درآمد، با تکرار (تنها بخشی از) درآمد فروش تجهیزات مجموع درآمد عملیاتی خود را با جهش قابل توجه همراه سازد. انعقاد قرارداد فروش تجهیزات مخابراتی در قبال تهاتر با انجام عملیات پیمانکاری شبکه فیبر نوری در خرداد ماه، یکی از نشانه های عملی شدن این ادعاست. ایجاد منابع جدید درآمدی از طریق شرکت های زیرمجموعه نیز که در سال 1401 محقق شده و یقینا در سال جاری و سال های بعد با افزایش همراه خواهد شد، نیز از دیگر برگ برنده های های وب در حوزه رشد درآمدهاست.

یکی دیگر از نکات قابل ذکر در خصوص های وب، افزایش سرمایه ای است که هیات مدیره در سامانه کدال بارگذاری کرده است. بر اساس این پیشنهاد سرمایه شرکت با رشد 100 درصدی از 3 هزار به 6 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه از محل انباشته خواهد بود و لذا موجبات باقیماندن نقدینگی در شرکت و صرف آن در پروژه های توسعه ای را فراهم خواهد ساخت. بر طبق گزارش توجیهی ارائه شده سود شرکت در صورت محقق شده این افزایش سرمایه در سال 1402 رقمی بالغ بر 3300 میلیارد تومان بوده و تا سال 1406 به رقم 4 هزار میلیارد تومان نزدیک خواهد شد.

در حال حاضر ارزش بازار شرکت های وب رقمی نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است. با توجه به نکات مطرح شده در بندهای پیشین و بسیاری نکات گفته نشده، تحقق سود 3300 هزار میلیارد تومانی مورد اشاره در سال 1402 نه تنها دور از دسترس نبوده و بلکه با توجه به شواهد و قرائن، شرکت با روند موجود، در فاصله بسیار کوتاه تری قادر به تحقق این عدد سود برای سهامداران خود خواهد بود. با تکیه بر اعداد یاد شده شرکت های وب در حال حاضر نسبت P/E کمتر از 3 واحد دارد که چنین نسبتی در کل بازار کم نظیر (و یا حتی احتمالا بی نظیر) است. به لحاظ نموداری نیز های وب با سقف قیمتی خود (در تابستان سال 99) نیز فاصله زیادی داشته و برای رسیدن به این محدود نیاز به رشد حدود دو برابری دارد. با این وجود می توان گفت های وب تمامی شرایط برای یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده را در بازه میان مدت دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24